Alan Brown Penhengel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

25-08-2018 11:50

Wie is er bekend met de Alan Brown penhengels?
Ik ben op zoek naar een leuke Penhengel voor erbij. Ik wil wel wat body hebben om eventueel bij obstakels te kunnen vissen (omgevallen bomen en dergelijke).
Nu kwam ik de Alan Brown Hitchin Carp tegen. Is een leuke hengel met een testcurve van 2lb. Iemand hier ervaring met dit merk/type hengels?
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

25-08-2018 14:50

Deze staat waarschijnlijk bij CV Fishing op Marktplaats? Dan betaal je wel te veel..
Zij vragen echt de hoofdprijs voor alles.
In 12ft 2lb is van alles te vinden op MP voor een interessante prijs. Denk aan Tri-Cast, Armalite, North-Western, enz..
De Hitchin ken ik zelf niet, is carbon volgens mij. Ik ken alleen de glashengels van Alan Brown en dat zijn bijna allemaal hele bruikbare stokken..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

25-08-2018 21:30

Klopt inderdaad. De vraagprijs ligt rond de €145,00 inderdaad. Maar als ik op MP kijk zie ik toch niet veel pen stokken rond die prijs voorbij komen. In iedergeval vanaf €100,00. Veel zijn fabrieksstokken. Niet dat ik daar heel veel problemen met heb. Maar ik kon (onder) die prijscategorie nie veel vinden. En zeker nie in de 2lb versies..
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

07-09-2018 19:40

rick boom schreef:Deze staat waarschijnlijk bij CV Fishing op Marktplaats? Dan betaal je wel te veel..
Zij vragen echt de hoofdprijs voor alles.
In 12ft 2lb is van alles te vinden op MP voor een interessante prijs. Denk aan Tri-Cast, Armalite, North-Western, enz..
De Hitchin ken ik zelf niet, is carbon volgens mij. Ik ken alleen de glashengels van Alan Brown en dat zijn bijna allemaal hele bruikbare stokken..


Toevallig bekend met de Alan Brown F.T. Carp 11,6ft 1 3/4lb hengel? Dit is volgens mij in tegenstelling tot mijn vorige post een glas hengel. Wat zijn de verschillen in glas hengels en Carbon hengels?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2018 20:58

Nee, maar dit ilijkt een vintage glasvezel hengel. Er staat FT of fast taper bij, een pook met een steil verloop. Dikke blank bij het handvat waaronder vermoedelijk een tweede smaller deel ingeplakt om nog een volledig kurken handvat te maken. Volgens mij geen echte penhengel, maar een afstandhengel uit de vorige eeuw. Ook behoorlijk aan de prijs. Je zou hem in de handen moeten hebben om te zien of de vraagprijs klopt.

Zo te horen kun je wel wat hulp gebruiken als je op marktplaats je slag wil slaan. Penhengels zijn doorgaans 3.60 m of langer en hebben een testcurve van 1,25 - 1,5 lbs. Ze zijn parabolisch, of te wel gaan volledig rond tot in het handvat als je de hengel belast. Van glas zijn het doorgaans zogenaamde slow/medium tapers en slappe zwabbers. Carbon penhengels zijn wat strakker en mijn inziens beter.

Overigens worden alle hengels met de hand gebouwd en is Alan Brown in die zin ook een "fabriekstok" in de 80-er jaren gebouwd bij Browning. Blank gerold rond een mal met doek en epoxy. Afgebouwd in een atelier waar medewerkers ogen wikkelen en hengels aflakken. Voor wat de goegemeente handbouw noemt moet je naar C.J.W. en c.s. Die bouwt overigens wel hele mooie penstokken, maar koopt blanks in en bouwt die zelf af. Handelingen zijn echter niet heel anders. Of te wel, staar je daarop niet blind.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rico Coolen
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2010 19:28

08-09-2018 21:54

Inderdaad, enig hulp kan ik wel gebruiken. Ben nog niet bekend met het penwereldje, en ik zoek een leuke penhengel voor erbij. Qua prijs waar je op doelt, heb je gezien op de CV fishing website? Ja daar is hij inderdaad flink aan de prijs. Heb hem ook nog op MP voorbij zien komen. Stuk goedkoper, maar ziet er een stuk minder "gelikt" uit.
Ik ben ook niet van plan een hoog bedrag neer te leggen daar ik de hengel een paar keer in het jaar wil gebruiken. Dacht op MP voor een leuk bedrag een hengel op de kop te tikken, maar ik verschiet toch wel van de 2e handse prijzen.
Maar mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een carbon hengel met volledig kurk handvat.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2018 22:31

Staan wel penhengels voor redelijke vraagprijs op marktplaats. Wat Alan Brown betreft is veel voor Nederlandse begrippen geen echte penhengel. Wordt nogal wat gegeneraliseerd waarbij bij mij het vermoeden rijst dat het naampje Alan Brown in combi met de kreet penhengel verkoopt. Het zijn Engelse vintage hengels door Browning gemaakt volgens daar in die tijd geldende principes voor barbeel en karpervisserij. Dat is vaak visserij op enige afstand (30 m) met een wakertje. Wellicht dat loslaten en kijken wat er binnen jouw prijs valt.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie