ze zijn weer los! en gretig! maar zie nauwelijks andere vis


Plaats reactie
steven meijer
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-08-2017 13:31

05-04-2018 17:38

Normaal vis ik met vaste stok met maden op vorentjes savonds na het eten (kan weer met licht).
Maar bij een van mijn stekjes kan dat niet meer. Na 2 voerballetjes van manderijntje formaat. en ik krijg maar een paar vorentjes. maar ook elke 20 min een karper(tje) de spiegels zijn gulziger dan de schub. Dat is wel spannend maar daar is mijn 4 meter vast stok met 14/00 en haakje 18 niet op berekend.

Oplosing is nu ondiep vissen met de vaste stok en een penhengel er naast op de bodem.

Geeft nu al 4 sessies achter elkaar 3 of 4 op een avond. Maar het even savonds "vorentjes tikken" lijkt voorbij.

Ze zien er alleen niet zo mooi uit, veel beschadigingen op de huid, vaak scheuren in rug of staart vin, met hier en daar een parasiet.

afgelopen winter zijn ze uitgezet. maar de vorige keren kwam zelden een karper op mijn maden. en zat er wel eens een mooie zeelt brasem of grote ruis voorn, die vang ik nu niet meer.

Wat is er aan de hand?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

09-04-2018 09:11

Klinkt als erg veel karper op het totaal oppervlakte aan water
De vissoort die het meeste rondzwemt zal als eerste je voer vinden, dat is nu gewijzigd t.o.v. vorige jaren. Heb je een idee hoeveel vis er is uitgezet?
Die andere vissen zitten er denk ik nog wel maar kunnen de concurrentie waarschijnlijk gewoon even niet aan?

Parasieten op de vis zijn niet vreemd in deze periode, ook gescheurde vinnen zijn na een uitzetting niet abnormaal. Op termijn kan het wel problemen opleveren, zeker gezien he beeld dat je schetst waar vanuit ik de aanname doe dat er wel erg veel vis is uitgezet?

gr Andries
steven meijer
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-08-2017 13:31

17-04-2018 18:00

1500 kg in de dwazziewegen vijver in roden.

Misschien wel veel, heb ik geen idee van. Een aantal jaar eerder is er ook wat uitgezet. maar toen had ik maar eens in de 10 sessies een karper aan de haak.

Maar met de warmte nu is het wel mooi om te zien dat vergeleken met een maand geleden het water oppervlak compleet stil was muv vogels het nu eigenlijk continu volop in beweging is.

gisteravond weer 4 karper(tjes) en 2 brasems en ook weer mooie ruisvoorns.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-04-2018 13:15

Er is 1500kg karper uitgezet in die vijver afgelopen winter? Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt van de gekke. Wie is eigenaar van dit water en heeft besloten dat te doen?
Vis is vis
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-04-2018 15:35

Dat scheelt al heel wat, maar ervan uitgaande van 2 kg per vis zijn dat er nog 75. Ik heb op google earth gekeken naar de plas en dan ben ik van mening dat 75 nog steeds veel teveel is. Dat blijkt ook wel als je de reactie van Steven leest. Als karpers zich eerder op het aas stort dan de witvis, dan is er duidelijk een voedsel tekort.
Vis is vis
steven meijer
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-08-2017 13:31

20-04-2018 20:29

Het water is nu warmer en de baarsjes en vorens melden zich ook weer.

Maar ik kan wel "zien" als er weer een karper of brasem op de stek zit. de olie in het lokvoer begint opnieuw belletjes te maken en de kleine vissoorten zijn even weg.

Het is wel een zandgat van oorsprong, niet zo een ondiep plantsoenvijvertje

Ik heb gehoord dat men er een aantal vis-steigertjes in wil bouwen.

en ik zat er inderdaad een 0 naast. maar dan nog, van die 150kg heb ik nu al 50 geland denk ik.
Plaats reactie