herstel tijd


hans de vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-08-2017 08:25

14-11-2017 11:23

ik zal de vraag zo goed mogelijk proberen te omschrijven , zat gister te pennen en had na 5 minuten al een enorme run , ik sla te vroeg , hij hangt half en los hem na 2 meter.
nou is de vraag hebben karpers hersteltijd om terug te komen , komen ze überhaupt wel terug of zijn ze zo slim om de plek ( al dan niet voor gevoerd ) te mijden.
dit is geen gedresseerd water , behalve door me zelf met wat frolic en mais , NH polder.
ja ik heb de zoekfunctie gebruikt :D
mvg. hans
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-11-2017 14:06

Deze bewoording begrijp ik niet helemaal;
zat gister te pennen en had na 5 minuten al een enorme run , ik sla te vroeg , hij hangt half en los hem na 2 meter.
Een run tijdens het pennen? En dan sowieso, een run en te vroeg aanslaan?

..Eens twee maal in dezelfde nacht, met slechts een paar uurtjes tussentijd, een karper gevangen. Moet zeggen dat deze vis een behoorlijke paaiwond op de flank had, waardoor deze mogelijk gemakkelijker en/of meer voedsel tot zich nam om te kunnen herstellen. De degelijk voor gevoerde en aan de hair gebruikte boilie was er overigens eentje die niet onder de noemer crap valt, zonder daarbij erg verzadigend te werken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
hans de vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-08-2017 08:25

14-11-2017 14:59

ja met run bedoel ik dat me pen als een malle er vandoor ging , ik sloeg idd te vroeg, met gevolg slecht/half gehaakt , en dus los .
ik begrijp dat ze dus zelden dan weer terug keren naar die plek.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-11-2017 15:16

Hoe lang wacht je normaal dan terwijl je pen wegschiet?!

Nog later zou ik niet slaan, want je bent dan als visser eigenlijk al te laat (tenzij de vis zichzelf haakt :D). Het kan begrijpelijk ook mogelijk zijn geweest dat de lijn achter een borstvin heeft gehangen o.i.d. en het daardoor een losschieter is geworden.

En ja, een geschrokken vis op een druk bevist water reageert waarschijnlijk anders dan vis zwemmend in een 'overgeslagen' polderwatertje. Daar vang ik regelmatig binnen een paar minuten na een geschrokken vis al vlot de volgende vis, of een 2e vis snel na een eerste uitgedrilde vis. En bij troebel water zal ik trouwens ook nooit weten of het in die eerste situatie inderdaad een volgende vis was die ik vang, of gewoon die 1e vis die toch nog trek genoeg had en nog een keer de dobber liet bewegen...

Die eerste aanbeet verzilveren, en daarna ook de tweede aanbeet, dat neemt twijfel of het dezelfde vis was het beste weg, haha :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

14-11-2017 18:21

Marco Mostert schreef:
..Eens twee maal in dezelfde nacht, met slechts een paar uurtjes tussentijd, een karper gevangen.


Ik heb wel eens gezien dat een snoek binnen een uur opnieuw werd gevangen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-11-2017 18:44

Mijn snoekrecord is 2 seconden en kerpel 4uur tussen het voor de 2e maal terug vangen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-11-2017 18:51

Snoek heeft er echt een handje van. Helemaal op hotspots met teveel roofvissers, zo vanaf eind september, begin oktober en een gestaag, maar stabiel dalende watertemperatuur...

VRETEN!

Tja, baars doet ook regelmatig nog een poging op een aasje, ..maar 't gaat over karper en daar is een aanbeet helaas minder vaak reflex gerelateerd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-11-2017 19:17

Terug vangen dan weet je het, een losser, dan weet je nooit of het dezelfde vis was, terugkeer van de vis op je voerstek na een losser? moeilijk, in de winter lijken de vangsten zich snel te hervatten, maar ook niet altijd.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

15-11-2017 08:19

Interessante vraag.
Het komt voor, maar niet zo heel vaak: dezelfde vis heel snel terugvangen na verspelen of vangen. Ik herinner mij enkele gevallen: bijv. penvissend vanuit een bootje (havengebied A’dam) dat mijn vismaat zijn lijn stuksloeg op een karper die ik binnen het uur weer terugving met de haak en het stukje nylon nog in de bek. Een spiegelkarper op de Moselle die ik verspeelde, maar een paar uur later toch nog op dezelfde stek ving inclusief verspeelde haak met onderlijn. Of een spiegelkarper op het Canal du Bourgogne, die ik 3 dagen achtereen op dezelfde plek 3 x ving plus een keer verspeelde. De recordhouder (tijdens het penvissen) was een herkenbare schubkarper op de Bosbaan die binnen een minuut na het terugzetten weer het aas greep en zich zonder veel tegenspartelen nog eens in het net liet trekken. Waarschijnlijk keren geschrokken vissen vaker terug op een voerplek dan wij denken, maar ze dan vangen is een ander verhaal. Dat heb ik tenminste al heel wat keren op mijn eigen water kunnen waarnemen.

Mvg
hans de vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-08-2017 08:25

15-11-2017 08:52

het gaat me niet zozeer om dezelfde vis aangezien ze vaak met 2 a 3 voorbij trekken , het water is troebel hier dus 9 van de 10 keer zie je na een losser niks.
ik lees dat karpers altijd zo intelligent zijn, dus als er 1 in paniek loskomt , zou ik me kunnen voorstellen dat de rest er achter aan gaat en denkt ik zoek wel een ander plekkie op.
aan de andere kant , ik heb hier een stuk of 3 lellen van snoeken liggen , en vorige week was er 1 aan het jagen bijna tegen me pen aan , maar dat leverde na 1 minuut ook gewoon een knol op, dus zo angstig zijn ze dan ook weer niet.
bedankt voor het mee denken iig.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

15-11-2017 19:33

Ik denk dat een karper niet zo slim is als veel karpervissers hem inschatten .

Vroeger deed ik vaak "passief" een ochtendje op dezelfde plaats penvissen. Ik ving regelmatig een paar karpers binnen een korte tijd. Ik heb dus niet het idee dat vissen erg lang schrikken van een beetje rumoer op de voerplek.
Misschien wel op een water waar veel gevist wordt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-11-2017 20:37

Op een slappe oever waar trillingen tot ver in het water dragen maken karpers zich snel uit de voeten. Dat heeft weinig met slimheid te maken. Wacht gerust maar een uurtje heel stil voor ze weer terug zijn en vol vertrouwen azen. Overigens zorgt een schrikreactie bij het azen voor inhaking.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-11-2017 20:43

Haha, dat vertelde ik m'n broer van aardig formaat dus ook...

Pennetje liep weg nadat het water voor onze neus deinde van de landing na zijn sprong.

But better safe than sorry :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

18-11-2017 21:36

Ik zou wat meters opschuiven na een uurtje en het met een ander aasje proberen. Dat wil nog wel eens werken vanwege de schrikreactie.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
hans de vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-08-2017 08:25

19-11-2017 09:53

ik heb idd gister een extra voer plekje gemaakt iets verder op , wel met me standaard voer , waar ik dus bij een misser op terug kan vallen , ga het dus niet bevissen tenzij dat..
als het weer en de wind ff meezit nog maar paar uurtjes pielen vandaag.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-11-2017 13:42

De vis is ondertussen ook echt trager geworden. Afgelopen vrijdag twee oertrage aanbeten, bij de eerste heb ik zeker tot tien kunnen tellen voordat ik sloeg; perfect in het lipje. tweede sloeg ik iets sneller en was net aan in de lip gehaakt.
Je moet zeker niet zolang wachten dat het spulletje in de strot zit maar met de mindere temperatuur gaat alles langzamer. Hoe scherper je de boel afstelt hoe beter je kunt waarnemen of het al en aanbeet of nog voorspel is.

gr Andries
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-11-2017 20:38

Andries, dan ga je er vanuit dat de aasopname - het opzuigen - totaal anders verloopt tijdens de koudere perioden (tussen de lippen nemen dan?). Dat geloof ik persoonlijk niet. Wel dat de vis trager beweegt, zodat ik met een kortere ruimte tussen loodje en haak moet vissen om zo een aanbeet alsnog z.s.m. te zien en evengoed snel aan te slaan...

Maar ja, zolang je ze vangt is 't goed he :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-11-2017 08:08

Hoi Marco,
Brasem spant de kroon qua sloom aasgedrag in de winter, hoewel zeelt er ook wat van kan. Ik denk zelf dat aas vooral langer tussen de lippen wordt genomen voordat het wordt ingenomen.
Het lijkt of bij alle handelingen de karper zich extra bedenktijd gunt in de winter, beter dan dat kan ik het niet omschrijven.

Ik heb nooit begrepen dat mensen op opstekers van 1cm raak slaan in de winter; het is mij nooit gelukt ook niet als ik het spulletje met een staande haak had uitgelood.

Eigenlijk zou ik weleens onderwaterbeelden willen zien, kans bestaat dat ik er dan volledig naast zit maar dat is ook prima. Zoals ik nu de beweging vertaal, via de pen naar gedraging onder water is de enige conclusie die ik kan hebben dat alles langzamer gaat.

Kan natuurlijk ook zomaar ineens anders zijn, bv als er bemaling oid is. Naast dat het boeltje dan wat strakker staat vaak veel fellere aanbeten en met regelmaat vis die zichzelf op de strakke lijn vastprikt.

gr Andries
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

21-11-2017 08:56

Hoi
Andries,

Dat laatste is zeker waar. Zodra de bemaling loopt dan heb ik ook in de winter vaker gehad dat het aas de bodem niet eens bereikte......
Ook bij de "ankertechniek", waarbij je je dobber met extra lood in de stroom houdt vaak felle aanbeten.

vang ze !
hans de vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-08-2017 08:25

22-11-2017 12:33

Andries Hoekstra schreef:Hoi Marco,
Brasem spant de kroon qua sloom aasgedrag in de winter, hoewel zeelt er ook wat van kan. Ik denk zelf dat aas vooral langer tussen de lippen wordt genomen voordat het wordt ingenomen.
Het lijkt of bij alle handelingen de karper zich extra bedenktijd gunt in de winter, beter dan dat kan ik het niet omschrijven.


misschien heeel vreemd gedacht , maar zou het kunnen dat ze het ipv opnemen , eerst opwarmen omdat het koud voer is?
toch eens testen met warm voer of dat verschilt of heeft iemand dat wiel al uitgevonden?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-11-2017 12:40

Wat in ieder geval een feit is, is dat karper minimale verschillen in omgevings temperatuur waarneemt, dat is ook de reden dat karper zich, indien mogelijk, in de winter ophoudt in bijvoorbeeld jachthavens of andere plaatsen waar het water maar iets warmer is.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

23-11-2017 14:47

Heeft alleen karper die gave of kunnen andere soorten vis dat ook?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-11-2017 15:18

hans de vos schreef:misschien heeel vreemd gedacht , maar zou het kunnen dat ze het ipv opnemen , eerst opwarmen omdat het koud voer is?

Tenzij die karpers daar beneden gaspitjes hebben staan zou ik niet weten hoe dat opwarmen in zijn werk zou moeten gaan, vissen zijn immers koudbloedig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2017 17:19

Andries Hoekstra schreef:... Ik denk zelf dat aas vooral langer tussen de lippen wordt genomen voordat het wordt ingenomen. ... Eigenlijk zou ik weleens onderwaterbeelden willen zien, kans bestaat dat ik er dan volledig naast zit maar dat is ook prima.
Andries, vandaar mijn eerdere vragende woorden:
(tussen de lippen nemen dan?)
Ik weet namelijk vanuit de vele voorhanden zijnde filmpjes niet anders dan dat aas direct de bek wordt ingezogen.

Wat begrijpelijk wel logisch is tijdens de koude perioden is dat heel de fysiek van een vis op een laag pitje staat, en die bek/kieuw beweging - het aan/opzuigen van aas - daarmee hoogstwaarschijnlijk ook trager verloopt. De aanzuigsnelheid van het aas zal daarmee lager liggen. Maar met de lippen oppakken is heel wat anders.

En inderdaad; Wanneer iemand beelden kan laten zien dat voedselopname 's winters echt zo ontzettend anders verloopt, dan graag. Ik betwijfel het. Het is volgens mij een gevalletje; En, en! Matig opzuigen en vervolgens amper zwemmen met aas voor in de bek (spuug)...

's Winters dus zeer zeker geen aas op een hoopje :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-11-2017 20:37

Peter van zanten schreef:Heeft alleen karper die gave of kunnen andere soorten vis dat ook?


weet ik niet Peter, ik denk haast van wel, vele andere witvis soorten, met name ruisvoorn, zijn in de wintertijd ook veelal in jachthavens te vangen.