schuifloodje


Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

02-07-2017 18:18

@Jac

We doen het als volgt: We schuiven de pen op de lijn en vervolgens schuiven we de loodhagels op het laatste stukje lijn. Als we het juiste gewicht aan loodhagels hebben gevonden bewegen we die loodhagels even flink over dat laatste stukje lijn. Je zult zien dat die hageltjes zich dan gaan "zetten". D.w.z. je zult merken dat je de loodjes moeiteloos over de lijn kunt bewegen. Ze zitten niet muurvast en ook niet te los. Vervolgens knip je het stukje lijn waar je je de loodhagels flink overheen gehaald hebt af en DAN PAS monteer je de haak.
Jac Aerts
Berichten: 105
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Helmond

02-07-2017 18:21

Wim Voets schreef:@Jac

We doen het als volgt: We schuiven de pen op de lijn en vervolgens schuiven we de loodhagels op het laatste stukje lijn. Als we het juiste gewicht aan loodhagels hebben gevonden bewegen we die loodhagels even flink over dat laatste stukje lijn. Je zult zien dat die hageltjes zich dan gaan "zetten". D.w.z. je zult merken dat je de loodjes moeiteloos over de lijn kunt bewegen. Ze zitten niet muurvast en ook niet te los. Vervolgens knip je het stukje lijn waar je je de loodhagels flink overheen gehaald hebt af en DAN PAS monteer je de haak.


Oke dan heb ik het verkeerd begrepen. Dacht namelijk dat het puur ging om het uitloden van de pen. Bedankt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-07-2017 09:55

Nu hoop ik dat ik niet als stom of iets dergelijks word beschouwd om dit te vragen, maar waarom zonder haak? Ik doe het eigenlijk altijd met haak.
Jac, niet dom. Maar ik vis nooit met staande haak op karper en wil dat m'n dobber zo subtiel mogelijk (situatie afhankelijk /wind, stroming etc) gaat staan op dat ene soft shotje wat ik gebruik. Dus niet op het haakgewicht. Die haak is namelijk ook een gewicht op zich. Overlood je de dobber flink dan is het een iets ander verhaal.

En Machiel; Wat kosten zo'n doosje Fox loodjes ook alweer..? Laat maar, daar heb ik me toch een berg Dinsmores loodjes en sileconenslang voor :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

05-07-2017 10:11

En Machiel; Wat kosten zo'n doosje Fox loodjes ook alweer..? Laat maar, daar heb ik me toch een berg Dinsmores loodjes en sileconenslang voor :wink:


Het prima dat je siliconeslang gebruikt om je lijn vast te zetten, maar je zal er achter komen dat je hem nooit echt vast kan zetten, :cry:
Vandaar mijn tip voor de fox loodjes, het is maar een tip :D doe je voordeel er mee
Daar is dit forum voor na mijn id
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-07-2017 12:44

Het prima dat je siliconeslang gebruikt om je lijn vast te zetten, maar je zal er achter komen dat je hem nooit echt vast kan zetten, :cry:
Lijn vast zetten? Je bedoelt waarschijnlijk 't loodje vast zetten. Beetje kunnen schuiven van 't loodje (op nylon of gevlochten materiaal), ..zeker welkom! Gat in m'n portemonnee niet :) .

..Even verder bordurend op m'n voorgaande posting:

Overigens zal subtiel uitloden van een dobber (rustig zinken), bij gebruik van nylon lijn, vaak een half staande techniek opleveren. Des te dikker het gehanteerde nylon, des te stugger en duwt daardoor het (laatste) loodje nog makkelijker iets weg van de bodem. Je krijgt dan een boogje in het laatste stukje lijn vanaf het loodje tot de haak. Bij een dun gevlochten onderlijntje is dat boogje tot het loodje niet tot amper het geval. Hoogstens speelt het drijfvermogen van het gevlochten materiaal mee. Maar voor beide manieren valt wat te zeggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar gevlochten materiaal. Want hoe tegenstrijdig het ook weg leest, ik heb het idee dat je bij gebruik van nylon lijn en een subtiele uitloding de initiële aanbeet ietsjes eerder ziet. Misschien wel te vroeg...

D.w.z. je ziet de aasopname / het aanzuigen van het aasje bij nylon lijn vrijwel direct vanwege de stugheid c.q. het wegduwend reageren van het dikkere nylon. Mooi denk je dan. Maar het kan ook zijn dat de vis daardoor erg snel weerstand bemerkt. Bij gevlochten materiaal is mijn idee dat vanwege de souplesse van het materiaal het aasje met iets meer vertrouwen en dieper in de bek blijft en ik daardoor vaker een echt weglopende dobber zie. Bij een kort onderlijntje, van zeg maximaal 10cm. loodje tot de haak, maakt nylon of gevlochten materiaal mijn inziens minder uit. Opstekers zijn dan in beide gevallen heel goed mogelijk.

Overigens is het "voordeel" van nylon weer dat de vis enige dobber/lood weerstand direct voelt en er niet, zoals bij gevlochten materiaal als onderlijn, de weerstand plots gevoeld word bij verplaatsing van het loodje en dan mogelijk vanuit die insteek een schrikreactie kan veroorzaken (elk voordeel heb z'n nadeel)...

Maar oké, zeker bij kleine dobbers en weinig waterverplaatsing gaat mijn voorkeur uit naar een gevlochten onderlijntje waar het loodje op geknepen is en geschoven kan worden.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).