schuifloodje


Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

22-06-2017 19:26

Ik zag zojuist op het board een aardig plaatje voorbijkomen van een schuifloodje door Maurice Samar
Afbeelding

ziet er simpel en effectief uit om je hoofdlijn vrij van beschadigingen te houden.

iemand ervaringen?

grt Hans
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-06-2017 19:31

Duidelijkheid over de gedachte achter het ding a.u.b.?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-06-2017 23:01

Het ringetje is toch overbodig??
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

22-06-2017 23:13

Harm Rademakers schreef:Het ringetje is toch overbodig??

Waarschijnlijk heeft korda die in het assortiment :wink:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-06-2017 09:48

Ali ook :wink:
Maar het blijft overbodig en zit mij dan eerder in de weg dan dat het wat toevoegt. :P
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

23-06-2017 10:52

De gedachte:

Kun je voorkomen dat knijploodjes je lijn beschadigen? en kun je dan ook nog snel lood wisselen of verwijderen?

(Ik begon in 2015 zelf een topic hierover. ):
viewtopic.php?f=51&t=80905

Destijds was er van Spro een nieuw product op de markt "shot on the hook". Probleem daarvan is dat de kleinere loodjes er niet echt op blijven zitten.

Ik zag de bovenstaande foto in het artikel van Maurice en vond het wel goed gevonden. Zonder ringetje kan ook, maar dan moet je verplicht het lusje om de hoofdlijn precies klein genoeg maken om niet over het stuitje te lopen.... Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de auteur zelf.....

Ik ga het een sproberen, is het niks ,dan houden we het gewoon op een loodje op de hoofdlijn...:-)

grt Hans
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-06-2017 13:23

Ik gebruik rigtube, niet geschikt voor erg kleine loodjes maar gebruik ik toch niet tijdens het kerpelen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-06-2017 20:45

Sorry Hans, dat ik niet meer weet welk topic jij in 2015 heb opgestart :). Maar mijn antwoord in dat Penvis topic was:
In het geval dat ik de nylon hoofdlijn rechtdoor vis, dan schuif ik daar - heel simpel maar effectief - een centimeter siliconenslang op waar ik het loodje op vast knijp. En klaar is Co :wink: .


Maar dat ging om penvissen. De foto in dit topic laat zien dat het om een glijdend loodje op de hoofdlijn gaat. Dus ik wilde het nut van het ding weten! Ik had je dan ook kunnen vragen; Is het een los te vissen schuifloodje of juist een flying back lead? ..Maar het mooiste was begrijpelijk geweest wanneer ook jij je topic in volledige duidelijkheid was gestart. Ga ik ondertussen naast CB maar een abonnementje op glazenbol.nl nemen 8) ...

En verder blijf ik gewoon korda en andere glijdende loodjes, en een flinke meter unleaded leader gebruiken :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

28-06-2017 11:53

Dit loodje dient in dit geval alleen om zijn dobbertje uit te loden.
Hij doet dit om zijn lijn niet te beschadigen. Dat is alles.

https://karperwereld.nl/tips-om-succesv ... ice-samar/
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

28-06-2017 15:56

Eindelijk het goede antwoord. Ik vraag me al dagen af of de reageerders het betreffende artikel wel gelezen hadden. Nee, was mijn oordeel, want anders waren ze al dagen geleden tot dezelfde conclusie gekomen als jij en ik. :D
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

28-06-2017 17:56

En waar is dan dat ringetje voor?

Waarom niet gewoon het lusje direct om de lijn heen?
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

28-06-2017 20:08

Peter van zanten schreef:En waar is dan dat ringetje voor?

Waarom niet gewoon het lusje direct om de lijn heen?


Lusje alleen om de lijn kan ook.
De schrijver van dit artikel vind het met dit ringetje waarschijnlijk handiger.
Ieder zijn eigen idee.
Hans Eshuis legt in zijn bovenstaand bericht ook uit waarom het zonder ringetje lastiger is.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

28-06-2017 23:18

Ron, zowel in het artikel als in Hans zijn eerste bericht staat dat het is om de lijn niet te beschadigen. Jij bevestigt dit later in jouw eerste reactie.
Na jou reageert Wim en hij onderstreept jouw reactie dat het is om de lijn niet te beschadigen + hij vraagt zich af of mensen het stuk gelezen hebben..

Volgens mij ging de discussie niet er over wat zijn reden was waarom hij een andere loodmontage gebruikt (dat weten we: onder andere lijn beschadigingen voorkomen) De discussie ging eerst over het nut van het ringetje en daarna over alternatieve loodmontages waarbij de lijn niet beschadigd wordt.

ron vd ende schreef:Hans Eshuis legt in zijn bovenstaand bericht ook uit waarom het zonder ringetje lastiger is.


Dus het lusje om je hoofdlijn precies klein genoeg aantrekken is lastiger/meer werk dan in het hoge gras een minuscuul ringetje uit het zakje halen, hoofdlijn door het ringetje halen, lijntje voor lood door het ringetje halen, lusje precies klein genoeg aantrekken zodat het lusje precies klein genoeg is om het loodje mooi tegen je ringetje te laten vallen .

Nee inderdaad ik ben overtuigd nu van het nut van het ringetje, had ik vanavond maar zo een ringetje gebruikt dan had ik waarschijnlijk wel een vis gevangen en was ik er nu niet meer zo op gebrand om mijn gelijk te halen! :P
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

29-06-2017 09:23

Ik heb overigens wel zo mijn bedenkingen bij dit systeem. Als de karper het aas opneemt krijgt hij altijd de volledige opwaartse druk van de pen voor zijn keeltanden, er zit immers geen lood op de lijn. Misschien is mijn redenering niet juist hoor. Schiet er maar op zou ik zeggen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-06-2017 12:06

Opwaartse druk van een 1 grams dobbertje maak ik m'n niet zo'n zorgen over... Wil niet zeggen dat Ik dat schuivend vissen zie zitten, je krijgt totaal andere aanbeten en onderscheid maken tussen een voorn, platte of kerpel wordt volgens mij een stuk lastiger.

Dat ringetjes laten we natuurlijk sowieso in het schap hangen, daar zijn we ondertussen al we uit :wink: :lol:
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

29-06-2017 12:09

Een imo heel omslachtige manier. Koop gewoon een doosje: Afbeelding

heb je geen problemen meer met een beschadigde hoofdlijn.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

29-06-2017 12:13

Wim Voets schreef:Ik heb overigens wel zo mijn bedenkingen bij dit systeem. Als de karper het aas opneemt krijgt hij altijd de volledige opwaartse druk van de pen voor zijn keeltanden, er zit immers geen lood op de lijn. Misschien is mijn redenering niet juist hoor. Schiet er maar op zou ik zeggen.

Hier had ik ook aan zitten denken, maar de pen is in dit geval zinkend uitgelood.
Stel je voor dat er tussen haak en loodje 10 cm ruimte zit.
Na het loodje dat op de bodem rust gaat de lijn in een hoek omhoog naar de pen.
Neemt een vis nu het aas op dan zal het loodje (ongeveer 1 gram ) toch iets worden opgetild en komt de pen omhoog.
Dit is het moment om aan te slaan.
Ik heb dit gisteravond uitgeprobeerd (overigens zonder ringetje, maar dat maakt niet uit) en brasem gevangen.
Ik denk dat het voor karper dus ook zo werkt.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

29-06-2017 12:16

[quote="Harold Hoekstra"]Een imo heel omslachtige manier. Koop gewoon een doosje: Afbeelding

heb je geen problemen meer met een beschadigde hoofdlijn.[/quote
Afbeelding
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-06-2017 19:01

Dit loodje dient in dit geval alleen om zijn dobbertje uit te loden.
Hij doet dit om zijn lijn niet te beschadigen. Dat is alles.

https://karperwereld.nl/tips-om-succesv ... ice-samar/

Wim Voets schreef:Eindelijk het goede antwoord. Ik vraag me al dagen af of de reageerders het betreffende artikel wel gelezen hadden. Nee, was mijn oordeel, want anders waren ze al dagen geleden tot dezelfde conclusie gekomen als jij en ik. :D
:-? Zoals ik al schreef...
een abonnementje op glazenbol.nl


Ik ga dat artikel nu echt niet meer lezen. Schrijf toch eens meteen waar je info vandaan haalt als je een topic start. En wanneer de volgende meent dat voor mede boarders de juiste info mist, post die info (de link naar dat artikel dus) dan even i.p.v. schrijven dat je dagen hebt zitten...

Lamzakken 8) !

..En uitloden van een pennetje doe ik - net als elk ander zinnig mens - zonder haak.

Stukje silleconenslang onder het loodje (BB of groter), of anders het loodje eerst op de hoofdlijn plaatsen, dobbertje uitloden, daarna dat stukje nylon vervangen om vervolgens de gevlochten onderlijn aan het nylon te knopen en daar het loodje op te knijpen. Beschadig ik helemaal niets. En verlies ik het loodje...

Nieuw loodje uit 't juiste single shot doosje, et voilà.

PS dat er hier zelfs nog getwijfeld wordt over het feit dat de dobberweerstand bij het gewone penvissen juist zover mogelijk opgeheven moet worden met gefixeerd lood...

Systeem met een ringetje? Ammehoela!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

29-06-2017 19:32

Beste Marco,

Jij zit ongeveer dag en nacht hier op het forum. Lees jij de berichten dan niet die dagelijks boven de forum topics staan? Als je dat wel gedaan had , had je ons geen lamlullen, sorry ik bedoel lamzakken genoemd, maar geweten waar het over ging. No hard feelings overigens hoor, ik kan je bijdragen (meestal) wel waarderen.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

30-06-2017 09:33

@ reacties hierboven:

Het leek mij idd niet nodig om een link in het forum te plaatsen van een artikel dat op dezelfde pagina was afgebeeld (nu inmiddels iets verder geschoven).

Nog niet de kans gehad om het systeem zelf uit te proberen ik hoop volgende week.

Nog een reden voor deze constructie is dat ik tijden het struinend pennen onder de kant soms direct wil reageren op vissen die aan de oppervlakte verschijnen. Ik wil dan in één snelle handeling wisselen van pennen naar drijvend vissen.

Dat kan op twee manieren:
- als je pen niet zinkend is uitgelood door alle loodjes en stuitjes omhoog te schuiven tot direct onder je pen. De pen blijft dan gewoon uitgelood drijven.

- als je pen zinkend is uitgelood door tenminste één of meerdere loodjes van de lijn te halen, gevolgd door het omhoogschuiven van de rest.

Dit gebeurt mij regelmatig, zeker omdat ik vaak zowel op de bodem als drijvend voer....

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar de ervaringen van de auteur zelf....


grt Hans
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-06-2017 20:07

Wim Voets schreef:Beste Marco,

Jij zit ongeveer dag en nacht hier op het forum. Lees jij de berichten dan niet die dagelijks boven de forum topics staan? Als je dat wel gedaan had , had je ons geen lamlullen, sorry ik bedoel lamzakken genoemd, maar geweten waar het over ging. No hard feelings overigens hoor, ik kan je bijdragen (meestal) wel waarderen.
Nou Wim,

Ik houd al een hele tijd geen CB abonnementjes meer aan, rol wel regelmatig - net als vandaag - uiteindelijk via Google hier binnen, bekijk tijdens een interessante CB periode (of uit verveling) een paar keer per week bewust de nieuwe topic berichten, maar ben ergens afgelopen paar jaar ook maanden lang niet aanwezig geweest omdat het glazenbol gehalte op CB vaak erg groot is. Mensen nemen namelijk klakkeloos aan dat wat in hun hoofd rond dwaalt ook in de ander z'n bol bekend is, en een geposte reactie van een mede boarder op zo'n topic blijkt vervolgens iets te vaak een stuk verloren tijd...

Aangenomen wordt in dit geval dat iedereen al die hierboven geshowde grote vissenlijfplaatjes c.q. verhaaltjes en promo's etc. bekijkt. Nou, die ga ik dus meestal uit de weg. De laatste keer dat ik dat niet deed betrof het een narcistisch getint verhaal van iemand die alleen maar groot ving, ..waar alleen maar groot zwemt...

Koste me nog meer tijd op CB omdat ik me uit ergernis er een heel topic aan weidde (dom, dom, dom) :wink: .

Trouwens hier, buiten sarcasme, ook geen harde gevoelens hoor. Die bewaar ik wel voor m'n vrouw :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

01-07-2017 09:21

Hoi mannen,
Jaren gelden zat ik met het zelfde probleem je voelde gewoon de beschadigingen
van het lood op je lijn , maar sins een aantal jaar gebruik ik deze loodjes van fox.
Het is wel een gepriegel om rubber slangetje er in te krijgen zeker bij de wat kleiner loodjes en het is prijzig doosje, maar dat is beter dan lijn breuk.
Bijlagen
017CA88B-E1B9-4D17-8BFD-1EFC765702C1-6478-00000612AA38C68A.jpeg
(156.71 KiB) 10242 keer gedownload
Jac Aerts
Berichten: 105
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Helmond

02-07-2017 11:34

[quote="Marco Mostert"][quote]Dit loodje dient in dit geval alleen om zijn dobbertje uit te loden.
Hij doet dit om zijn lijn niet te beschadigen.

..En uitloden van een pennetje doe ik - net als elk ander zinnig mens - zonder haak.

Nu hoop ik dat ik niet als stom of iets dergelijks word beschouwd om dit te vragen, maar waarom zonder haak? Ik doe het eigenlijk altijd met haak.
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

02-07-2017 17:06

Zo heel speciaal is dat systeem niet.
In Engeland gebruiken ze het wel meer bij de zogenaamde lift method.
Heb ook al gezien dat ze een warteltje op de lijn zetten met daaraan een stuk snoer met de loodjes.
Het enigste voordeel dat je er mee hebt is dat je de lijn niet beschadigd en het makkelijk korter of dichter bij de haak kan zetten.
Ze doen daar ook gerust een SSG loodje onder een 0,5 grams pen.
Aangezien al je lood op de bodem ligt kan dat gewoon.
Ik vis zelf in 95 procent van de gevallen met dit systeem. (Lood gewoon op de hoofdlijn)
Ik overlood niet teveel..bijvoorbeeld 3 x bb onder een 2bb pen.

Edit:

Filmpje met schuifsysteem.

https://www.youtube.com/watch?v=BcvGTMz ... ture=share