Duivenvoer met penvissen


Plaats reactie
Danny huvel
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-02-2017 21:30

08-04-2017 08:09

Zijn er mensen hier die uitsluitend voeren met Duivenvoer voordat men gaat penvissen? Wat zijn de voordelen hiervan en eventuele nadelen? Waar vissen jullie mee als met (gekookt) Duivenvoer is gevoerd ?
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

08-04-2017 08:42

Ja ik, koop een zak van 25Kg
Neem dan een grote oude pan en laat daar het voer 2 dagen in weken.
Gooi het water eruit en doe ik donkerbruin biertje bij, bijvullen met water en halve zak bruine suiker.
Dit laat ik uurtje pruttelen. Zou het bijna zelf gaan eten zo lekker ruikt het :)
Dan neem ik kleine bakjes, van de grootte om in 1x te voeren, en doe ze allemaal in de diepvries.
Dan heb ik zo'n 20 bakjes staan. Neem er altijd 2 of 3 mee.

Zeker bevroren is makkelijk te voeren, alles ligt op 1 plekje.
Duurt iets langer eer ontdooit is in water dus wacht altijd uurtje om te gaan pennen.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

08-04-2017 13:51

hier nog een duivenvoer penner.

voordeel is dat je allerlei soorten witvis op je stek krijgt. en zien eten is doen eten, dus een langszwemmende karper zal eerder geneigd zijn tot azen.

meestal vis ik er dan met een aardappel op, hoe meer de witvis met de aardappel loopt te klooien, hoe meer duivenvoer ik er bij gooi.

bovenstaande kooktip lijkt me goed, maar zelf zweer ik bij kruiden en specerijen bij het koken van het duivenvoer. denk hierbij aan chilipoeder, paprikapoeder, knoflookpoeder, kerriepoeder, kaneelpoeder en dergelijke. en altijd wat suiker er bij.
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

24-04-2017 11:47

@ardi Mooi "recept", ga ik zeker eens uitproberen ;)
@joost Het zal vast lekker ruiken bij jou thuis ;)

Hier staat het duivenvoer nu ook lekker te weken. Heb er een flinke scheut knoflook-olijfolie doorheen gedaan, ruikt nu al heerlijk.

Greetz,
Coen.
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

24-04-2017 14:33

Geïnspireerd door deze verhalen heb ik ook maar een grote zak bij de dierenspeciaalzaak gehaald. Aan het weekwater heb ik gedroogde citroenschil, kruidnagel, nootmuskaat en kaneel toegevoegd.
Na het weken en koken ga ik het zelf eens proeven en mogelijk een portie eten.
Macrobiotische recepten verschillen niet zoveel qua samenstelling en zijn een stuk prijziger.

Er zijn kennelijk ook mensen die op het voer leven. Er kan na maling ook brood van gebakken worden:

http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=148

Al met al een veelzijdig voertje lijkt me :wink:
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

27-04-2017 21:44

Ik gebruik duivenvoer heel graag. Ik koop altijd duivenvoer zonder mais erin en voeg daar als het geweekt en gekookt is, zoete blikmais aan toe. Duivenvoer zonder mais is voor sierduiven en de zaden zijn daar kleiner in als gewone duivenvoer. Waarom ik daar een voorkeur voor heb weet ik niet. I just do.
Wat ik wel altijd doe is de helft van wat ik geweekt en gekookt heb, in de blender gooien. Daar maak ik letterlijk moes van. Daarna gooi ik alles weer bijelkaar, voeg er hennep aan toe en dus de blikmais. Als het warmer wordt, gooi ik er ook nog vismeel pellets bij. De duivenvoer moes zorgt voor een mooie voerwolk in het water.

@ardi
Waarom gooi je het water eruit na het weken?
Vis is vis
Plaats reactie