Pen en oppervlakte vangsten juli 2016


Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-07-2016 21:25

Soms heb je van die dagen. De een vergeet je het liefst zo snel mogelijk en de andere sla je op voor altijd.
Ik ben buschauffeur en zit in het rouleer rooster. Dat houd in dat ik de ene week vroeg en de andere week late diensten draai. Vandaag had ik echter een gebroken dienst. Werken van 7 tot half 10 en dan weer van kwart voor 2 tot kwart voor 7. De vrije tijd ertussen had ik al behoorlijk volgepland. Eerst even langs kantoor om wat tijden te wijzigen ivm bepaalde afspraken en ik moest om half 12 naar het stadsdeelkantoor om mijn rijbewijs te vernieuwen.
Eerder deze week viste ik op een stek die ik vaker wil gaan bevissen. Eerst verspeelde ik 2 vissen en wilde revenge! Later die dag ving ik er een mooie spiegel. Na het vangen van de spiegel ging ik nog even door, maar zat ineens bij het binnenhalen ergens aan vast, met lijnbreuk als gevolg. Vanmorgen na het kantoor bezoek besloot ik er langs te gaan met een dreg om te kijken of ik het obstakel kon verwijderen. Het bleek een dikke zware tak die vol met mosselen zat. Ik had nog wat voer over van 2 dagen geleden en na het dreggen voerde ik dat op de stek al had ik geen viplannen, maar was het puur bedoeld de vissen geïnteresseerd te houden in de stek. Wat mij opviel was een nijlgans in het riet een aantal meter naast de stek. Die zat er eerder niet en het leek alsof deze op een nest zat.
Toen ik terugkwam had mijn vrouw heerlijk zelfgemaakte kaasbroodjes klaar staan en na deze verorberd te hebben was het tijd om naar het stadsdeelkantoor te gaan. Dit ging sneller als verwacht en kwart voor 12 was ik alweer thuis. Hmmm wat doe ik nu? Ik had een bepaald gevoel en zei tegen mijn vrouw (vroeg aan haar) ik denk dat ik even een uurtje ga vissen. Gek! Zegt ze. Je moet over anderhalf uur weer beginnen. Ja ik weet het, maar ik moet :) Binnen 5 minuten heb ik mijn spullen in de hand en stap op de fiets. Aangekomen op de stek wordt ik welkom gesist door de gans en ik sis terug. 2 korrels mais op de haak en gaan.
-nu het gedeelte wat ik niet snel vergeten zal-
Ik laat de pen(dobber) een meter voor de kant te water en op het moment dat het aas de bodem raakt, krijg ik gelijk 2 tikken op de pen die vervolgens gelijk omhoog schiet en ik sla aan. Ik sta perplex, maar weet wel wat te doen. Ik zie de vis net zo verdwaasd als ikzelf omhoog komen. De vis draait om en allebei worden we wakker. De vis schiet ervandoor en neemt meters lijn. 10 minuten later glijd een massieve schub het schepnet in. Nog nooit heb ik zo snel een vis gevangen. Superblij schiet ik een paar foto's en maak me klaar om weer naar huis te gaan en terug naar de bus.

Afbeelding

Op het moment dat ik wegloop schrikt de gans op en waar ik dacht dat de gans op een nest zat, blijkt dit niet zo te zijn. De gans is bang en probeert te vluchten. Vliegen lukt niet en lopen gaat ook niet al te best. Ik kan dit niet laten voor wat het is en pak de gans vast. Ik kijk naar de vleugels en zie dat ze allebei beschadigd zijn. Waarom lopen niet lukt, kan ik niet ontdekken. Fuck, wat moet ik nou doen, want ik moet naar mijn werk. Ik laat de gans achter maar het voelt niet goed. Onderweg naar huis kom ik langs een kinderboerderij. Ik stap naar binnen en vraag "als ik jullie nou een gans geef, regelen jullie dan een dierenambulance?"
De vrouw bevestigt dit en ik weet wat te doen, maar ik kom wel in tijdnood. De visspullen drop ik thuis en fiets als een gek terug. De gans zit er nog en laat zich gewillig pakken. Met de gans onder mijn arm fiets ik naar de kinderboerderij, waar de vrouw al klaarstaat met een kooitje. Misschien draaien ze wel z'n nek om en misschien is dat wel het beste, maar ik kan dat niet.
Als een speer naar huis, omkleden en weer weg. Ik ben nog net op tijd voor aanvang dienst. Wat lach je nou, word er gevraagd.
I feel good :) Revenge 2.0
Vis is vis
Gebruikersavatar
Angelo Rysbrack
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-04-2016 20:35

02-07-2016 14:09

Van zo'n verhalen word ik nou blij, Ben. Mooi!
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

02-07-2016 15:20

Mooi verhaal Ben en wat een beauty van een schub!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-07-2016 22:21

Lintje voor Ben haha :D

En vismateriaal vol snotjes voor mij :roll:

Afbeelding
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

03-07-2016 16:31

Mooi verhaal ben :D
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

03-07-2016 17:48

Gisteren avond de 1e schub gevangen, 1 verspeeld en 1x haak gelost op de knoop :o .

Vissen met de pen was lastig ivm de draaiende wind wat het moeilijk maakte om "scherp" te vissen.
Maar de kop is eraf, op naar meer :P

Grtz W.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-07-2016 19:51

Bedank mannen.
Ik had dat laatst ook de Wit. Knoop die ik altijd gebruik was ineens niet meer dan een krul aan de lijn
Vis is vis
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-07-2016 12:12

Mooi verhaal, Ben. Goed werk!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-07-2016 15:36

Nice Ben

Mooie foto en vis en pen Sebastian
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-07-2016 15:52

Afgelopen zaterdag was de penvisavond in Berkel en Rodenrijs.
Mooie opkomst en er werd verdeeld aardig wat vis gevangen. Binnenkort schrijf ik hier een artikel over op het blog. Dit was mijn mooiste in ieder geval van die avond.
Bijlagen
DSC_2401c.jpg
(109 KiB) 4170 keer gedownload
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

04-07-2016 17:34

Mooie vis Michael..
Voor de verandering weer totaal vergeten dat de penvis avond er was...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

05-07-2016 21:25

Ben, ik heb genoten van je verhaal.
En zaterdagavond erg veel plezier gehad op de penvisavond in Berkel. Michael, super bedankt! Jouw opmerking na afloop over de twee vissen die je had gevangen, ging achteraf gezien wel vergezeld van een pokerface, your royal coolness ;-) Ik had bij een verwijzing naar deze vis een grijns van oor tot oor niet kunnen onderdrukken. Echt een schitterende spiegel. Hieronder de grootste van de twee schubs die ik met drijvende broodkorst ving.
Afbeelding
Just go with the float
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

05-07-2016 22:56

mooi gebouwd schubje zeg
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

06-07-2016 11:13

haha Jochem... :oops:

Mooie schub inderdaad
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

07-07-2016 19:26

Mooie vissen zijn er al gevangen deze maand, chapeau!

Vanmorgen 2 schub weten te strikken, 1 aanbeet misgeslagen...

Het lastige is dat op ondiep water, zeg ondieper dan 1 meter ik redelijk kan inschatten of beweging van de pen door een lijnzwemmer of daadwerkelijk azende vis afkomstig is.
Het stekje wat ik nu bevis is een talud wat begint op +/- 1.80 meter en redelijk snel afloopt naar 6 meter, met een klein knikje op 2 meter.

Op deze diepte vindt ik het een stuk lastiger worden om onderscheidt te maken tussen aanbeet en lijnzwemmer, iemand anders hier meer ervaring mee?

Vr gr Walter.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-07-2016 23:28

Wat een beleving.
Vanmorgen vroeg 3 stekken aangevoerd met wat smikkelmix. Anderhalf uur later als Rick naar school is en bobbi is uitgelaten, keer ik terug. De eerste stek ligt inmiddels in de volle wind en kost het wat moeite om de pen op de juiste plaats te krijgen. De dobber gaat netjes staan en ik ga zitten. Als ik zit kijk ik weer op, maar zie geen pen. He was dat nou? Klote wind denk ik, maar dan zie ik ineens mijn lijn weglopen. Ik grijp de hengel en direct gaat deze krom en begint de slip te gieren. Jesus das snel.
De vis is sterk maar de uithalen zijn goed op te vangen. Na een minuut of 5 zwemt de vis naar rechts en plots zit er geen beweging meer in de lijn. Fuck!!! Wat voor troep ligt er nou weer op de bodem? Ik weet het niet, maar de vis maakt er wel gebruik van. Op dat moment fiets Donny langs. Hij ziet de kromme hengel en komt kijken. Hi Donny, bye Donny :) Zonder twijfel spring ik in het water en loop richting de vis. Dat hoop ik dan, want ik weet niet eens of de vis er nog wel aan zit. Het obstakel voelt aan als een rol tapijt. Het is iig lang, rond en zacht. De lijn komt los en de strijd gaat verder. Donny Heeft inmiddels mijn camera en klikt er op los. De vis weet van geen ophouden en trekt nog meer bekijks. Of zal dat door die idioot komen die in het water staat :)
Na ruim 10 minuten ligt de vis eindelijk in het net. Het is een spiegel van het oude bestand. Ik herken de vis gelijk en blijkt dat ik een maand geleden de vis ook al heb gevangen. Het interesseert me helemaal niks. Ik ben superblij met deze vangt en vooral de manier waarop, geeft een geweldige kick.
Ik moet denken aan Marco Kraal, maar kickuh dit!!!.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vis is vis
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

09-07-2016 12:17

Als de berg niet naar Ben komt ;)

W de Wit schreef:Het lastige is dat op ondiep water, zeg ondieper dan 1 meter ik redelijk kan inschatten of beweging van de pen door een lijnzwemmer of daadwerkelijk azende vis afkomstig is.
Het stekje wat ik nu bevis is een talud wat begint op +/- 1.80 meter en redelijk snel afloopt naar 6 meter, met een klein knikje op 2 meter.

Op deze diepte vindt ik het een stuk lastiger worden om onderscheidt te maken tussen aanbeet en lijnzwemmer, iemand anders hier meer ervaring mee?

Vr gr Walter.


Jazeker :) Gebruik een pen met een mooie lange antenne en lood hem zinkend uit met één loodhagel die je op 7, maximaal 10 cm van de haak plaatst. Dan het pennetje afpeilen zodat alleen het puntje van de antenne boven water steekt. Wanneer en vis nu het aas pakt komt je pen omhoog (opsteker).
Doet hij dit niet kun je er 9 vd 10 keer vanuit gaan dat er onderwater iets langs de lijn strijkt, niet op reageren dus. Komt de pen omhoog, meteen meppen :)

Zelf gister ochtend vroeg de wekker gezet om een kanaaltje bij ons in 't dorp te bevissen. Er zwemt veel zeelt, 'n paar karpers, helaas een flinke verspeeld ook nog maar toch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-07-2016 17:11

Sebastian je hebt een pb
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-07-2016 17:29

Mooi Ben.

Hoi Sebastian, Mooie vissen en leuke visserij. Ooit wel eens gehoord van de sunken float method. Dat is een beetje wat jij doet maar dan extremer. Werkt erg goed maar heeft ook nadelen.

Gistavond ving ik nog 2 schubs op de pen.
Bijlagen
IMG_7140 - kopie (Custom).JPG
(102.28 KiB) 3722 keer gedownload
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

09-07-2016 19:26

Mooi verhaal en een waanzinnige vis, Ben
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Erik Mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-02-2011 18:36

09-07-2016 22:00

Leuke verslagen Ben en de rest vangt ook lekker door (mooie foto's).
Zelf heb ik een nieuwe manier gevonden om mijn handen wat beter te verbergen.
Bijlagen
IMG_4711.JPG
(148.86 KiB) 3675 keer gedownload
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

10-07-2016 17:34

Goeie camo, Erik..
Wel een mooie vis volgens mij
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

10-07-2016 21:09

Mooie vissen weer. Jij bent ook lekker bezig, Sebastian. Vandaag een hele middag met hondenbrokken achter een paar oude grote vissen aan gezeten. Dat was een grote uitdaging want het was aan een wetering met een rij flats en de kinderen die daar wonen vonden het erg interessant dat vissen. Ik leek de rattenvanger van Hamelen wel. Meestal leuk (veel uitleg over de onderwaterwereld en wat daar zoal zwemt), maar even vaak erg frustrerend; net als de hele school met vertrouwen begint te azen, beginnen er meisjes met knalroze shirts op en neer te springen of een paar jochies te worstelen onder luid gegil. Windje steekt op, ik pak in om op huis aan te gaan en zie nog net in de verte twee vissen los gaan op een paar afgedreven brokjes. Brokje te water en alsnog de beloning. Niet een van de grotere, maar ik was blij zat dat er eentje op de kant kwam. Volgende keer ga ik om zes uur 's ochtends of na kinderbedtijd.
Afbeelding
Afbeelding
Just go with the float
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-07-2016 21:23

Wauw man. Wat een bijzonder mooie schub
Vis is vis
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-07-2016 15:56

Hoe belangrijk is formaat als ze zo mooi zijn :o