Beginnend vissertje


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Zorg
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-08-2015 20:24

05-06-2016 23:20

Bij mij om de hoek woont een jong ventje dat graag vist maar nog weinig kennis en ervaring heeft, nu vis ik ook regelmatig op het zelfde watertje waar veel karpers zwemmen tot een kleine 10 pond.

Ventje al een paar keer wat tips gegeven maar het bleef een beetje bij aanklooien, laatst stond hij weer te vissen met een bolletje brood aan zijn haak. Ik bleef even kijken bij hem en vroeg of ie al wat had gevangen, nee was wederom zijn antwoord.

De sloot is niet erg diep dus elke azende karper verraad zichzelf door de modderwolken die opstijgen, de staarten die boven water komen enzovoort. Ook nu zaten ze in de buurt en zag ze zelfs aan de oppervlakte azen en ik zei tegen hem zie je dat? Ja nu zag hij het ook!

Als je nu het lood van je lijntje af haalt en een broodkorst aan je haak doet pakken ze het misschien, dus lood eraf korst eraan en geen vijf minuten later slurpt een karper de korst op. ik zei haal nu maar op en de dril was daar maar waar is je net? Net?! die heb ik niet zei hij, gelukkig woon ik 50 meter van het water af dus ik naar huis om een net te halen en zijn eerste karper was binnen! Ventje dolblij maar doodsbang voor de karper, durfde hem niet een vast te houden.

Dat was dus gisteren, toen ik vanmorgen thuis kwam zei mijn vrouw;dat binkie belde aan of je thuis was want hij had weer een grote karper aan de haak maar nog steeds geen net!

Nu denk ik had je mond maar gehouden over dat vissen met een korst........maar ik gun dat ventje wel zijn geluk, probleem is echter dat er weinig geld is in dat gezin voor zijn hobby dus dat net kan wel even duren ben ik bang.

Ach wat maakt het ook uit dan zorg ik wel voor een net en een onthaakmat, al is het alleen al voor de smile op zijn gezicht als ie een vissie vangt.

en het is stukken beter voor de vis als deze op een bedje ligt.....
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-06-2016 00:25

Hart op de goede plaats Kees!
Kids weten mij ook vaak te vinden en te wonen. Komen aanbellen voor wat visspulletjes (haakje eraan zetten, dobber uitloden, "heb je een dobbertje?", "mijn lijn is gebroken, er zat een grote aan".

Ik heb al aardig wat dobbertjes en visspulletjes weggegeven en herken je verhaal. Top werk, Kees.

Ik struin meestal Marktplaats af en vraag of ze nog onnodige spulletjes hebben. Ik gebruik ze voor de kids in de buurt. Ik heb al eens wat onthaakmatjes weggegeven, en een molentje of drie, een paar drie meter hengeltjes, je moet die kids blij zien lachen! Vaak kinderen uit eenoudergezinnen, helaas.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

06-06-2016 09:16

Goede daad verricht Kees, het is altijd mooi om de de jongens met een hart voor vissen te helpen aan wat simpele spulletjes.

Zo help ik in de herfst vaak jongens die wel snoek durven vissen, maar niet durven vastpakken of onthaken. Ik neem dan altijd een extra (artillerie) tang mee van huis en wat onderlijnen voor het geval dat ze deze niet bij hun hebben. De tangen kosten mij nagenoeg niets. Ook krijgen ze een snelcursus kieuwgreep en wijs ik vaak een potentiële hotspot aan in de buurt.

Ach, zo probeer ik wat vissen te redden zodat ik ze zelf ook nog eens kan vangen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Plaats reactie