wat???als ze steeds de waterlelie's in schieten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton van Laar
Berichten: 73
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kerkrade

23-07-2003 10:49

Hoi Collega's
Wat kan ik er tegen doen ????
Krijg ik 2 mooie aanbeten en schieten ze allebei in de waterlelie's , ik kan ze niet stoppen want dat kost je lijn , maar ja verspeelt heb ik ze toch.
wie heeft een tip.

Ton
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

23-07-2003 10:54

hoi ton

als je er gevlochte lijn op spoelt die snijd wel door de lelies.

mzl coen
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-07-2003 12:38

Zorgen dat ze de lelie's niet inschieten.... :razz:

Wat ik daarmee bedoel is dat je over het algemeen de run van een karper kan sturen. Het instinkt van de vis verteld hem dat hij van de druk die jij op het uitoefend(jij met je hengel+lijn+haak) weg moet zwemmen. Als jij er nu voor zorgt dat jij zo aanslaat dat hij denkt "ik moet wegzwemmen van de lelies" dan is je probleem opgelost. Dit doe je door in de richting van de lelies aan te slaan. Het liefst ga je ook nog zo zitten dat de druk die de vis voelt, voor zijn gevoel bij de lelies vandaan komt.....

Als nu zijn eerste run weg van de lelies gaat, kun jij meelopen en hem op een veilig afstand van de lelies afdrillen + scheppen

snap je...,

veel succes.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harold Hoekstra op 2003-07-23 12:39 ]</font>
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

23-07-2003 12:42

Ik vind het lullig om te zeggen maar als je veel verspeelt en weinig daadwerkelijk vangt dan zou ik opzoek gaan naar een andere stek.

Ik weet natuurlijk niet hoe die stek eruit ziet maar is het misschien mogelijk om de vissen, dmv een paar keer voeren, een stuk van de lelies te laten azen??
Het lijkt me anders moeilijk... Zelfs met gevlochtenlijn... want daarmee verrampeneer je die leliestek binnen een paar vissen om het maar niet te hebben over het stoppen van vis voor de lelies wat vaak zal resulteren in uitgescheurde bekken...


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Koster op 2003-07-23 12:43 ]</font>
Willem Barnas

23-07-2003 12:57

Ton,

Tegen de lelies vissend?

Zo ja? Slip half/driekwartdicht (dus niet op die vervloekte baitrunner). Toppen omhoog, naast de hengels zitten en zodra die begint te buigen gelijk aantikken plus full power. Gooi nu je halve hengel onder water en houdt (de hengelgreep in een hoek van 90 graden op de lijn) gewoon keihard de spanning erop houden en niet meegeven, die hengel moet het doen. De vis raakt uit balans (vertrekpunt van de kracht zit nl. onder hem) en moet omhoog waar ie aan het oppervlak komt. Nu moet je hem omtrekken en snel lijn winnen.

Klinkt makkelijk, vergt oefening, maar is dodelijk effectief!

Tip: 2-2.5 ponds parabolische (glas)hengels, stugge 35/00 nylonlijn en stevige klauwhaken (ESP Raptor T6 in maatje 5/6, uiteraard met platgeknepen weerhaak). Bij mij werkt(e) dit perfect.

Veel succes ermee!

WB :wink:
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

23-07-2003 14:09

Willem,

volgens mij hebben we het hier over penvissen........

Ton,

Vissen langs of tussen de lellies neemt nu eenmaal de nodige risico's met zich mee.

gebruik een wat dikkere lijn, probeer inderdaad naar de lellies toe aan te slaan zodat je de karper de tegenovergestelde richting opstuurd. Verder proberen je hengel zo hoog mogelijk te houden en als tie eenmaal vastzit vooral niet als een bezetene beginnen te trekken.

Nee, laat je lijn slapvallen en hoop dat de karper zichzelf weer enigzins loszwemt; gebeurt dit dan weer even vol de druk erop en proberen verder te drillen. Belangrijk blijft dus niet te hard te trekken en de karper zelf het te werk laten doen. Ikzelf heb zelden karper verspeeld door lijnbreuk in de lellies. Wel zat verspeeld maar dat kwam dooordat op een gegeven moment de haak losschoot (dat voel je).

Als het echt niet te doen is zou ik inderdaad maar eens nadenken of je geen andere stek moet zoeken.
Willem Barnas

23-07-2003 14:12

Aaiaaihaai...

(......)

WB :oops:
paul steenbekkers
Berichten: 19
Lid geworden op: 26-02-2002 01:00
Locatie: utrecht

06-08-2003 14:20

nog een truc:

een karper die vast zit in de lelies die moet je er pompend uithalen, en daarmee wil ik zeggen om de beurt trekken. De karper zal geen enorme runs uit de lelies proberen, maar zal wel tegenwicht geven als reactie op jou getrek. Hengel hoog, en rustig de druk erop houden, trekt de karper dan je hengel naar benee en iets meegeven. De karper stopt dan weer met hard trekken: jouw beurt, hengel weer terug trekken en de net verloren ruimte weer terug pakken, vaak met iets extra lijn. Langzaamaan win je en kun je de karper de lelies uittrekken, voordeel daarbij is dat de karper vaak nog eerder is uitgeput.
Voorwaarde hierbij is wel dat de karper nog in de lelies is en niet aan de andere kant van het veld er alweer uit.

En zit ie echt vast.....zwemmen?
Plaats reactie