Pen- en oppervlaktevangsten Mei 2016


Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

01-05-2016 21:02

Mijn eerste van mei en de eerste die ik dit jaar aan de oppervlakte vang. Na een lange zoektocht drie cruisende schubkarpers gevonden. Small, medium en large. Het waren net de Daltons ;-). Het XL exemplaar aarzelde erg lang, maar uiteindelijk ging de korst de bek in. Erg opgelucht dat het lukte hem uit het riet te houden. Ik moest in dit geval toch even de unster erbij pakken: 24 pond!

Afbeelding
Just go with the float
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-05-2016 02:39

Netjes!

Ik had er zelf vandaag ook nog één (afgelopen week twee), ondanks dat het hele slimme vissen zijn. Alhoewel dat is natuurlijk niet correct, komt er op neer dat die beesten het nodige kunnen leren. Vraag is, is het een individueel proces, of kijkt de één naar de ander. Moeilijk te beantwoorden, waar ik in ieder geval wel in geloof is, dat vissen verschillen in gedrag. Zeg maar, je hebt slimme vissen, domme vissen, voorzichtige vissen, brutale vissen etc.

Er is één ding waar ik in ieder geval nou wel zeker van ben en dat is, dat karpers je lijn kunnen herkennen (tussen je bodemloodje en je pen). Heb het al weer meerdere keren gezien, pen weg en een boeggolf. Na een poosje pen weer zichtbaar en ook nog eens op dezelfde plaats. En dat, ondanks het feit dat mijn pen en bodemloodje een meter van mijn haakaas liggen (zie een eerdere posting). Het is dus niet de haak (Alhoewel, daar valt waarschijnlijk ook nog wel het nodige over te vertellen).
Er is m.i. maar één conclusie mogelijk en dat gaat over voelen. O.k. misschien kan ie je lijn ook zien, maar dan zou ie volgens mij niet gaan bolten.
Zou je nog kunnen zeggen, is het leren of is het een reflex? De vis associeert je lijn in dit geval volgens mij duidelijk met gevaar en ik denk dan ook dat het geen reflex is.

Waar het om gaat is, dat op sommige wateren de trucendoos open moet.

Vind het wel een uitdaging.
Ik vis met minimale weerstand, 0,8 gram lood en een stuk leadcore van 4 gram en dat blijkt dus al voldoende te zijn om een vis te haken.
Ben ik blij dat ie een onderlip heeft!

Moet er wel bij vertellen, dat het een dressuurwater betreft en dat op veel wateren bovenstaande waarschijnlijk helemaal niet nodig is.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

02-05-2016 10:42

Hilco, hier heb ik ook regelmatig last van. In mijn ogen is het vergroten van de afstand tussen haak en 'laatste loodje' niet (altijd) de oplossing. de vis kans alsnog je lijn tegen komen, alleen is dat nu niet meer vlak bij je aas, maar iets verder weg. Verder word de beetregistratie slechter, maar dat is weer een andere discussie. Ik vis regelmatig op een heel ondiep plasje, en zie daar dan regelmatig boeggolven van mijn stek zonder dat mijn pen bewogen heeft. Er word hier niet vaak gevist, en er zit vrij veel vis op, dus kan me haast niet voorstellen dat het te maken heeft met dressuur. Verder vistte ik daar met 18/00 vanwege de wat kleinere vissen, maar toch schrokken ze dus van deze lijn. Ook gezien op een dressuur putje, betaal poeltje zoals een engelse fishery. Ook daar soms een harde tik op de pen, en even later allemaal bellen, schrikkende vis dus. Als ik daar tegen het stijle taluud ging vissen, met de lijn langs het taluud schuin omhoog naar mijn pen, had ik er geen last meer van.
Blijft een lastig onderwerp in mijn ogen, zeker op wat dieper water met een harde bodem, waar je dus boven niets ziet, maar de vis wellicht al meerdere keren van je lijn geschrokken is.
we blijven lekker pielen 8)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

02-05-2016 11:14

Zelf zit ik ook weer mijn tijd te verdoen op een water waar vissen de lijn en/of pen lijken op te merken in het heldere water. Al meerdere malen gezien dat een karper vertrekt nadat hij of mijn lijn of de dobber zag (helder water). Vervelende is ook nog eens dat het water redelijk stroomt en daardoor meestal eerst de lijn tegenkomen en dan pas mijn aas (karper aast het lieft stroomopwaards). Ik ga binnenkort eens kijken hoe ze op een gevlochten lijn reageren ipv nylon.

Heb al een aantal keer gedacht om er dan maar met vastlood te gaan vissen, maar dat vind ik zo'n zwakte bod :P
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-05-2016 03:01

Tim Schless schreef:Hilco, hier heb ik ook regelmatig last van. In mijn ogen is het vergroten van de afstand tussen haak en 'laatste loodje' niet (altijd) de oplossing. de vis kans alsnog je lijn tegen komen, alleen is dat nu niet meer vlak bij je aas, maar iets verder weg. Verder word de beetregistratie slechter, maar dat is weer een andere discussie. Ik vis regelmatig op een heel ondiep plasje, en zie daar dan regelmatig boeggolven van mijn stek zonder dat mijn pen bewogen heeft. Er word hier niet vaak gevist, en er zit vrij veel vis op, dus kan me haast niet voorstellen dat het te maken heeft met dressuur. Verder vistte ik daar met 18/00 vanwege de wat kleinere vissen, maar toch schrokken ze dus van deze lijn. Ook gezien op een dressuur putje, betaal poeltje zoals een engelse fishery. Ook daar soms een harde tik op de pen, en even later allemaal bellen, schrikkende vis dus. Als ik daar tegen het stijle taluud ging vissen, met de lijn langs het taluud schuin omhoog naar mijn pen, had ik er geen last meer van.
Blijft een lastig onderwerp in mijn ogen, zeker op wat dieper water met een harde bodem, waar je dus boven niets ziet, maar de vis wellicht al meerdere keren van je lijn geschrokken is.
we blijven lekker pielen 8)


Je hebt daar idd. wel een punt, maar ik kan de kans dat een vis mijn lijn tegen komt wel verkleinen natuurlijk. Die fout heb ik waarschijnlijk al een paar keer gemaakt. Ik moet niet ook rond mijn pen voeren, maar daarachter, of soms daarnaast. Probeer n.l. ook rekening te houden met de mogelijke zwemrichting van de vissen.
De beetregistratie is in dit geval niet zo belangrijk, o.k. geeft mogelijk wel een indicatie, oftewel uitgespuugd. Vaak krijg je nog wel een herkansing. Tenminste naar mijn idee.

Wat mij vooral verbaasd is, dat je met zo weinig weerstand een vis schaakmat zet, een andere conclusie kan ik n.l. niet trekken.

En wat te denken van lijnzwemmers? Waar of niet waar?

Vissen doen soms gekke dingen als ze geprikkeld worden en een schuimplakkaat behoort dan zeker tot de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-05-2016 08:10

Mischien eerder 's wat nep wier om je nylon heen zetten.als het wat zachter aanvoelt is het mischien al verholpen dat ze er op schrikken....
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-05-2016 13:13

Heel netjes Jochem. Dat zijn mooie vissen om te vangen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-05-2016 22:48

Deze vis ving ik eergisteren. Zoals je kunt zien doet mijn camera raar. Weet iemand wat hieraan te doen is?
Bijlagen
IMG_6313 (Custom).JPG
(124.27 KiB) 5055 keer gedownload
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-05-2016 22:56

Dat is je sensor, stuur deze foto maar naar nikon of canon ter verificatie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-05-2016 08:13

Michael, zou inderdaad de sensor zijn al geprobeerd om foto te maken zonder geheugenkaart of met een andere. Als er een bestand niet goed is op je geheugen kaart kan dit ook voor problemen zorgen!
Erik Mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-02-2011 18:36

04-05-2016 22:18

Niet erg fotogeniek, maar wel mooie sterke vis.
Volgens mij zijn ze klaar voor de paai het word hier erg onrustig in het water.
Er worden weer veel mooie vissen gevangen dit jaar mannen da zo door.
Groet Erik
Bijlagen
IMG_4447 - kopie.JPG
(97 KiB) 4964 keer gedownload
Gebruikersavatar
Angelo Rysbrack
Berichten: 8
Lid geworden op: 06-04-2016 20:35

05-05-2016 09:48

Ik merk ook enig onrust in het water. Gisteren een vis die maar niet bovenkwam en mij constant naar het riet stuurde. Ik dacht "dit wordt een mooie", maar uiteindelijk bleek het een 2,5kg beestje te zijn.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

05-05-2016 10:08

Mooie vis Erik. Er druipt wittigheid uit z'n gat. Klaar voor de paai.

Welkom Angelo
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Erik Mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-02-2011 18:36

06-05-2016 08:12

Klopt Michael, lag ook al wit spul op de mat.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-05-2016 09:58

Ik had gisteren avond een uitzetttertje (spiegeltje) op de method ik gebruikte gewoon mijn glashengel daarvoor, ging best oke. Eerste keer dat ik met de method feeder gevist heb. Kan een aanvulling zijn op het penvissen.

Gr
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

06-05-2016 11:11

Kevin van Etten schreef:Ik had gisteren avond een uitzetttertje (spiegeltje) op de method ik gebruikte gewoon mijn glashengel daarvoor, ging best oke. Eerste keer dat ik met de method feeder gevist heb. Kan een aanvulling zijn op het penvissen.

Gr


Leuk Kevin, een beetje glashengel lijkt me juist prima voor de Method, je kan er met een redelijk gewicht best afstanden mee werpen en het drillen is een enorm feest lijkt me!

gr Andries
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-05-2016 14:29

Jazeker dat denk ik dus ook! Was nog wel aan het aankloten met het method systeem zelf, maar dat is denk ik gewoon een paar keer mee stoeien. Verder moet ik zeggen dat het me wel beviel en erg leuk is om te doen.

Het is een makkelijke manier van een voorstekje maken en het heeft als voordeel dat je wat makkelijker afstanden kan gaan bevissen al vis ik nooit echt ver uit de kant.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-05-2016 16:44

Met de glasstok icm de Method vissen is heel goed mogelijk. Heb het uitgeprobeerd in Frankrijk destijds, en is me goed bevallen. Soms gebruik ik dat systeem om eens lekker te knallen.

Is leuk, wordt weer eens tijd.....

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

07-05-2016 09:17

Mijn eerste karper van het jaar. De pai was al behoorlijk op gang, maar er was er toch nog 1 die wel een lekker worm lustte.
Bijlagen
karper eemnes.jpg
(178.33 KiB) 4709 keer gedownload
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

07-05-2016 22:02

Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik afgelopen winter een penhengel gebouwd. Gister en vandaag de hengel meegenomen voor haar "vuurdoop"....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit was het resultaat. De eerste vis was meteen een plaatje van een bijna rijen van 81 cm....
Afbeelding

Nummer 2 was een dik biggetje van hoog in de 20 pond!!!
Afbeelding

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

07-05-2016 23:26

Mooie vissen
Veel voldoening op je zelfgebouwde hengel lijkt me..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

08-05-2016 08:11

Wauw Harold! Adembenemend mooi. En dan bedoel ik zowel de beide vissen als de hengel.
Just go with the float
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-05-2016 09:08

Wat een geweldige vissen, en dat op je nieuwe hengel.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

08-05-2016 21:20

Harold, echt prachtig!

Wellicht zit het vangen van rijen in de achternaaam :D :

Afbeelding

Gevangen op de penvisdag georganiseerd door Frenk, ging niet vanzelf, zie mijn blog voor het hele verhaal.

Gr. Andries
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

08-05-2016 21:46

Wow Andries, topvis, top avontuur en een topverhaal!
Ik was ook erg blij met de zeelt, want die zitten hier niet....

grt Hans