Lastige knolletjes. Help!


Plaats reactie
Jan van der Veen94
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-04-2016 09:29

14-04-2016 10:48

Hallo allemaal. Ik ben hier nieuw op dit forum en helaas een leek wat betreft het penvissen op karper. Ik heb al menig keer een poging gedaan om de beruchte karpers bij ons om het hertenkamp te vangen. Ik heb al een heleboel geprobeerd maar helaas zonder succes. Gister was mijn rencenste blank.. Om half 7 was ik ter plaatse en ik begon mijn stekjes wat bij te voeren. Dit doe ik met 2 handjes maïs en 2handjees visolie/meel pellets. Na pak weg 45 mins ben ik de stekjes wat af te steunen op zoek naar activiteit. En daar waar ik activiteit zie drop ik mijn 1 grams pennetje met 2 korrels maïs op de haak int water. Echter word mijn aas altijd overgeslagen.

Nu mijn vragen:
Kan de presentatie van mais op de haak een karper doen argwanen? Kan ik hier beter met een hair vissen?

Als ik karpers zie azen met hun prachtige schuimlaag opzet water werp ik dan in de bellen plakkaat? Of juist ernaast?

Het water waar ik vis kent geen hengel druk. Molen kennen dus geen pellets, boilies, dumbels, is het de moeite om dan juist met dit aas te vissen?

Kan ik wellicht ook mijn voer aas(mais pellets) uitbreiden met partikels? Of word het dan te veel vant goede? Is aminol een optie om daar mijn pellets in te weken? * met wellicht wat Goo?

Het zijn enorm veel vragen maar ik word zo gefrustreerd als ik een 4 tal karpers zie azen en dat ze alles lekker opvreten en mijn haak aas links laten liggen!

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg Jan
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-04-2016 11:19

Hoi Jan,

het is altijd moeilijk om antwoord te geven op de vragen die je stelt; hoe ik doe, wat ik doe en waar ik dat doe is niet zomaar één op één kopieerbaar op jou situatie.

Om toch wat tips te geven; voer zeer miniem, tien maïskorrels op pakweg een vierkante meter, vis kan er verbazend lang overdoen om een voerplek leeg te eten, door het azen komt er vaak ook nieuw voedsel vrij.

Neem een lichte lijn zodat je met een kleine haak kunt vissen waarop je 1 maïskorrel monteert.

Wees geduldig en heb vertrouwen, als je azende vis ziet zal er vanzelf één de fout ingaan. Op dat moment ophalen bewegen etc kan dodelijk zijn.

Je kunt ook ipv vissen met waarmee je voert iets totaal anders aanbieden zoals bv een blokje smac.

groet en succes
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

14-04-2016 11:28

Hallo Jan,

Allereerst welkom op het forum.

Wellicht is het handig om wat rond te lezen op het forum, er worden namelijk al veel tips gegeven en over de meeste punten zijn al uitgebreide en interessante discussies geweest.

Vergeet niet dat de watertemperatuur nog koud(<10C) is. Ik voer momenteel een handje met mijn voer, bestaande uit mais, hennep en havermout. Veelal kleine voerdeeltjes welke ook door de witvis opgenomen worden. Meestal ben ik een uur tot twee uur later terug om te vissen.

Afgelopen weekeind had ik aan het begin van de middag een paar voerplekjes gemaakt waar ik door omstandigheden pas 's avonds na zonsondergang kon vissen. De vis zat hier nog steeds op het voer, wees dus niet bang dat je te weinig voert.

Ervaring zul je op moeten doen en daar kun je zelf veel aan doen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-04-2016 11:29

Welkom hier!

Kan de presentatie van mais op de haak een karper doen argwanen? Kan ik hier beter met een hair vissen?

Heb je al ander aas geprobeerd? doe eens een blikje doperwtjes door je voer heen of maden en vis met een doperwt of met maden of een worm of een combi of ...... vul maar in... Misschien zijn ze argwanend naar (gele) mais toe.

Als ik karpers zie azen met hun prachtige schuimlaag opzet water werp ik dan in de bellen plakkaat? Of juist ernaast?

Ik doe er tegenaan, of als het een GROOT bellenplakkaat is, dan er bijna middenin. Dit kan ook een bolt-reactie (boeggolf) veroorzaken, daarom vis ik er meestal tegenaan (=eroverheen gooien, dobber er iets in het plakkaat getrokken, lijn loopt iets schuin buiten het plakkaatveld.
Maar.... niet elke karper reageert hetzelfde.

Het water waar ik vis kent geen hengel druk. Molen kennen dus geen pellets, boilies, dumbels, is het de moeite om dan juist met dit aas te vissen?

zie eerste vraag.

Kan ik wellicht ook mijn voer aas(mais pellets) uitbreiden met partikels? Of word het dan te veel vant goede? Is aminol een optie om daar mijn pellets in te weken? * met wellicht wat Goo?

Heb ik wel eens gedaan, ik pak liever een tonijnblikje, die roer ik door het voertje heen (in een 4 liter emmer, die tot de helft gevuld is, maar nu nog minder, is nog vroeg in het jaar). Inclusief tonijnvocht. Maar het kan, ja. Is persoonlijk.
Goo vind ik trouwens te duur.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

14-04-2016 11:39

Hoi,

Ik ben ook nog een beetje een beginneling dus of ik wat zinnigs zeg is maar de vraag maar:

momenteel wordt er ook niet volop ge-aast naar mijn idee.
het kan dus prima zijn dat je de volgende keer wel vangt en niks fout doet.

wat je wel zou kunnen proberen is een voertje wat minder afschrikt(minder knalgeel, iets meer kleur van de bodem), wat minder voeren, en wat meerdere soorten aas proberen. Lees anders is bij de vangstberichten waar je mede vissers wel mee vingen. wellicht een idee?
Zelf voer ik niet graag met mais vanwege het felle geel, maar of dit ergens op slaat is de vraag:-)

er zullen ongetwijfeld nog reacties komen waar je wat aan hebt met al die ervaren rotten
(edit, die reacties zijn er al)
Laatst gewijzigd door Torsten Mackenzie op 14-04-2016 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

14-04-2016 11:41

Frenk de Gruiter schreef:Goo vind ik trouwens te duur.


En te chemisch! Bah. Gebruik liever melasse voor smaak attractie of koffiecreamer voor een wolkend effect.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Bastiaan Verspuij
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-04-2016 16:31
Locatie: Nederland

14-04-2016 16:43

Hallo Jan,

Ik heb me ook maar even geregistreerd om te kunnen reageren. Jouw situatie komt mij namelijk bekend voor. Een watertje met redelijk wat 'knolletjes' die duidelijk te vinden waren vanwege de aasbellen/bellenplakkaten. Ze daadwerkelijk vangen met mais op de hair of direct op de haak lukte me niet (terwijl het op andere wateren wel lukte). Frustrerend!

Uiteindelijk heb ik echter de manier gevonden...kattenbrokjes in saus (blikvoer). Gewoon de techniek toepassen van het 'normale' penvissen. Haakmaatje 10 of 12 gebruiken en de haak in een kattenbrokje 'drukken'. Bij een aanbeet sla je de haak er gemakkelijk uit. Met de kattenbrokjes (welke ik ook bijvoerde) begon ik goed te vangen!

Het blijft toch vaak afhankelijk van het water waar je vist. Op andere wateren werken de kattenbrokken weer niet en de mais juist weer wel.

Ik zou zeggen, probeer het eens. Veel succes!

Groet!
Jan van der Veen94
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-04-2016 09:29

14-04-2016 19:29

Wow! Ten eerst wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties en ook het aantal! Ik heb het volgende gedaan. Ik vis met 0.25 nylon. Lichter lukt me in dat water niet. Te veel obstakels. Ik heb mijn haakje 8 verwisseld voor een 10. En heb een zak zachte hondenbrokken gekocht die hier al eens opt forum langs kwam. Ik probeer nu minder te voeren en de kleur zo on opvallend mogelijk te houden.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

14-04-2016 20:23

Zorg er ook voor dat je zo onzichtbaar mogelijk langs de water kant sluipt.
Ik ga soms kruipend door het gras of in het struikgewas om maar niet op te vallen .
Denk er ook om dat je geeb schaduw op het water creëer en sluip op je tenen langs te kant

En het allerbelangrijkste.... Nooit opgeven.
Kansloos gezeik!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-04-2016 22:04

Krijg je wel lijnzwemmers en tikken op de pen?
Heb het ook weleens voorgehad in een knollenslootje, die waren zo hard aan het azen dat ik niet eens meer kon zien of het nou zuivere beet was.
Kwam ook 1 grote stofwolk vanaf en alles zwom door elkaar, slurp spuug slurp spuug.

Metertje er naast vissen met een trosje maden, een dikke pier of een drijvende hondebrok maar die dan wel pop-up bevissen.
Kun je die goooo mooi laten staan :wink: :P :P
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-04-2016 13:16

Bij last van lijnzwemmers zou je ook eens wat info kunnen zoeken over de opsteker methode. Hiermee zet je de haak op het moment dat de vis het aas oppakt waardoor een aanbeet duidelijk van lijncontact te onderscheiden is.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

23-04-2016 20:30

Mais pakken ze soms niet (afhankelijk van het water)

Op het cultuurwater bij mij in de buurt vang ik ze alleen op boilies... (Halve 14mm boilie en een halve 12mm popup) mais is hier gewoon "gevaarlijk"

Je zou ook eens van die halibut pellets met voorgeboord gat kunnen proberen, Soms doet een kleine popup met daarop 8 maden ook wonderen.

In het voorjaar voer ik meestal niet met particles, gebruik zelf kleine 4,5mm pellets i.c.m. cede/vismeel robin red stickmix aangemaakt met wat hennep olie.
Daar omheen gooi ik een paar halve boilies als freebees.

Op die manier is er een sterk voedsel signaal zonder dat de vissen teveel verzadigen.

Maar het ene water is het andere water niet, denk dat je gewoon eens moet kijken wat op jouw water wel werkt.
Plaats reactie