Pen- en oppervlaktevangsten April 2016


Gebruikersavatar
Jeroen van Straalen.
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-09-2011 11:49
Locatie: Hazerswoude Dorp

02-04-2016 16:41

Succes weer deze maand !

Ik ben goed begonnen en laat de foto spreken...
Bijlagen
IMG_4211.JPG
(237.75 KiB) 3749 keer gedownload
If they don't have fishing in heaven... I'm not going
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

02-04-2016 20:46

Mooie vis, kerel
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

02-04-2016 21:24

Hoppa! Mooie vis man!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Rick Hoogvliet
Berichten: 24
Lid geworden op: 02-06-2014 14:09
Locatie: Brielle

03-04-2016 08:19

Heule mooie vis. Om jaloers van te worden.
Ik heb nl alweer 2 blanks op mn naam staan. Mijn seizoen is net weer begonnen. 8)
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

06-04-2016 21:24

Net nog even snel 1,5 uur geweest tussen de buien door bij t watertje bij mij om de hoek. Had 3 karpertjes,

dit was de mooiste en tevens de grootste met zn 52 cm

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen van Straalen.
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-09-2011 11:49
Locatie: Hazerswoude Dorp

09-04-2016 20:24

Dank heren !
Lekker bezig Paul.

Ik was vroeg op pad. Bij aankomst aan de waterkant geniet ik van een mooie zonsopkomst. Her en der springen er karpers, activiteit genoeg. Het was net licht toen ik voor het eerst en laatst vandaag mn net in het water stop om een mooie karper te landen. De wind kwam opzetten wat resulteerde in geen activiteit meer en geen aanbeten.
Bijlagen
IMG_4223.JPG
(69.94 KiB) 3292 keer gedownload
IMG_4233.JPG
(165.83 KiB) 3292 keer gedownload
If they don't have fishing in heaven... I'm not going
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

10-04-2016 08:57

Mooie uitzetter. Wel vreemd met die wind. Meestal ben ik wel blij met de wind.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jeroen van Straalen.
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-09-2011 11:49
Locatie: Hazerswoude Dorp

10-04-2016 12:41

@Michael, Ik normaal gesproken ook en vond het ook vreemd. Het is voor mij nieuw water dus kan er verder nog nog niet zoveel over zeggen. Nog genoeg te ontdekken daar :-)
If they don't have fishing in heaven... I'm not going
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-04-2016 13:45

Je hebt ieder geval al een prachtig nieuw water ondekt :)
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

10-04-2016 20:05

Een nieuw water, en dan al meteen zo een mooie spiegel.. wou dat ze hier bij ons van de vereniging ook eens wat meer aan t vis bestand zouden doen
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

10-04-2016 20:39

@Jeroen wat een geweldige foto met die zwanen!!

(ook mooi spiegeltje hoor)

Afbeelding

had vanmiddag een mooi volschubje en een stel brasems...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-04-2016 22:36

Mooie vangsten mannen, ook hier de kerpels weer in het vizier na een dramatisch doodaasseizoen.
Blij dat de herfst van 6 maanden over is, hopelijk.......

Vorige week op een putje begonnen, heb er zelfs nog een AZC'er met het vissen geholpen.
Jong menneke uit Syrië met een Liddl setje 8) ff voorgedaan en daarna lukt het hem aardig.
Had zelf nog wel wat gehaakt maar niets om m'n net voor nat te maken.

Naar de paardensloot dus, heerlijk voor de gek gehouden worden door een stel vissen in een slootje van nog geen 10m breed.
Wat daar aan de hand is blijft nog steeds een beetje gissen, ik ken zowat ieder slootje hier in de verre omgeving maar dit blijft toch iets aparts.
Zo schuw, slinks en gewoonweg asociaal zijn die vissen daar.
Er lopen momenteel de hele dag 8 paarden op en neer langs het water, steek je 1 keer je kop iets te ver boven het gras uit vwoepppppp kans verkeken inpakken en naar huis gaan, zit niets anders op.
Avondje erna, er komt een vis op het voerplekje afgezwommen hij vreet wat, het stof vliegt alle kanten op maar zwemt even later gewoon verder en geen pen bewogen, gooi nog een handje bij zo op z'n kop en vwoep vwoep kans verkeken... toch blijven en een platte haken natuurlijk, een heule smerige :cry: :cry:
Nog maar een avondje, juuuu haak ik 'm in z'n staart vwoep vwoep hele sloot weer leeg, kans verkeken.
Zaterdag maar eens overdag gegaan, al tijgerend door de paardenvijgen weet ik een azende kerpel te bereiken zonder dat ie mij opmerkt.
Gooi een eind er vanaf in met een beetje voer er bij. Blijft dat beest een half uur stoïcijns voor zich uit liggen staren :roll:
Aas verleggen heeft geen zin dat kan enkel een vwoep opleveren.
Ik besluit dus de thumbrelease in te drukken en de ratel er op zodat ik gewoon een dutje ken doen, mij foppen ze niet meer :evil:
Na een goed half uur rrrrrrrrrttttttttttttttt :shock: hoppa das hangen :D
Een monsterdril dat dan weer wel daarzo, wat blijven het een krachtpatsers en de stroming heeft ie dik mee maar deze ronde kan ik hem gewoon laten gaan, nog geen obstakels.
Ik volg de vis maar met het net over m'n kop dat terughalen met 1,5lb spaghetti is 'm ook niet.
Netten gaat dan wel weer makkelijk en een mooie schub van 24p is even de mijne.
SAM_0306.JPG
(75.77 KiB) 3569 keer gedownload

Mooi begin van hopelijk een fijn seizoen, plannen zat en verwacht er weer een spektakel van te gaan maken :D :D :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-04-2016 01:57

Prachtige vis Cees!

Afgelopen week sinds een lange tijd weer regelmatig een paar uurtjes gevist. Tot nog toe vier vissen gevangen, dus je hoort mij niet klagen.
Betreft een vijvercomplex, waar nogal wat hengeldruk op staat en de vissen dus het nodige geleerd hebben. Ik denk sowieso dat de meeste (pen)vissers veel te weinig rekening houden met dat aspect van de karpervisserij. Je moet tegenwoordig vaak ook een beetje slim zijn op wateren waar veel gevist wordt.
Voordeel van het penvissen is, dat je bepaalde dingen kunt waarnemen en indien nodig kunt aanpassen. B.v. regelmatig opnieuw inwerpen en weer wat bijvoeren. Veel voeren, of juist niet etc.
Pen weg en een boeggolf (is dus vis weg), dan kun je beter verkassen!
De meeste aanbeten op dit water betreffen een boltende vis, dus je moet dicht op je hengel zitten. Ik vis daar altijd met een hair, omdat het m.i. meer vissen oplevert. Je zou dus logischerwijze kunnen concluderen dat je zelfs met heel weinig weerstand een karper kunt haken.Ik vis overigens wel met een dikke hoofdlijn, omdat die beter afzinkt.
O.k. ik kan mijn aas ook rechtstreeks op de haak zetten, maar dat schiet ook niet echt op, is tenminste mijn ervaring.

Wat mij echt dwars zit, dat zijn die boeggolven (afgelopen week weer een aantal keer), kan denk ik maar twee dingen betekenen, of de vis detecteert je lijn, of de vis detecteert je haak.
Ik denk dat het beide mogelijk is.
Ga morgen iets nieuws proberen. Ga heel licht vissen, zonder pen.
Speldwartel op de hoofdlijn, met een heel licht loodje (5 gram of zo, vis toch op maximaal vijf meter), mini swivel als stopper en daaronder een soepel onderlijntje van zo’n 15 centimeter. Hoofdlijn en onderlijn beide bevestigd aan de mini swivel met een four turn grinner. Hoofdlijn laten afzinken, geen waker, alleen de baitrunner aan.

Als het werkt (o.k. één keer zegt misschien niks), geeft het mogelijk wel een indicatie dat een vis wel degelijk je hoofdlijn kan detecteren bij het penvissen.
Kan ie je haak ook nog eens detecteren en dan hebben we helemaal een probleem?

Ik word denk ik maar Indiaan, bow and arrow is helemaal nog niet zo slecht bedacht!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-04-2016 02:48

Een dikke lijn omdat die beter afzinkt..... penvissen...
Ik dacht dat ik alles al wel eens gelezen had, niet dus.
Knijp 1 gram lood op een 10/100ste lijn en 1 gram op een 50/100ste lijn en kijk welk loodje het eerste op de bodem ligt. In het beste geval is het tegelijk, maar ik zet mijn geld op 10/100ste.
De meeste aanbeten op dit water betreffen een boltende vis, dus je moet dicht op je hengel zitten

Volgens mij moet je met penvissen altijd dicht op je hengel zitten.
En dan waarom bolten:
Je zou dus logischerwijze kunnen concluderen dat je zelfs met heel weinig weerstand een karper kunt haken

Maar even later zeg je:
of de vis detecteert je lijn, of de vis detecteert je haak.

Volgende keer maar na de koffie posten, niet na het bier :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-04-2016 03:06

Bert, ik heb het over de hoofdlijn, zit bij jou misschien een loodje op, maar bij mij niet en daar zit natuurlijk een gedachte achter.

Ik beweer niks, zeg alleen iets wat mogelijk zou kunnen zijn.

Jij beweert iets, zegt vooral iets over jou en niet over mij.

Gefrustreerd of zo?
Zij zijn groot en ik ben klein?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-04-2016 07:28

Hilco,

ik heb het over de hoofdlijn, zit bij jou misschien een loodje op

Was mij in je eerste stuk niet duidelijk, maar nu concludeer ik hieruit dat je met een rig (onderlijn) vist en een hair, en dat de loodjes op de rig zitten en niet op de hoofdlijn.

Ik vis zonder rig, zonder hair. Ik vis met 22/00 of max 26/00 en heb vrijwel nooit last van boltende karper tenzij ze me zien/horen/voelen. Je gebruikt een dikke "hoofd"lijn. en dat begrijp ik niet en zie ik persoonlijk totaal niet zitten.
De lijn zorgt icm de hengel voor een dempend effect, nijlon lijn heeft rek, veel rek zelfs in sommige gevallen (Berkley Trilene bijvoorbeeld), en een dikke lijn met minder rek, doet dat op zo'n korte afstand (penvissen is toch onder de top vissen) teniet. Zichtbaarheid van de dikke lijn speelt dan ook nog mee, maar sneller afzinken, nee ....... Lijn schoonhouden en top onder water zetten na ingooien.

Je vist met een hair om gevoeliger te kunnen vissen. Ik vis met een dunnere lijn om gevoeliger te kunnen vissen. De dobber/lood/haak combi heb ik daarbij zo uitgekiend dat ik elke beweging zie. Veel wind en golfjes blijven altijd moeilijk. Er zit bijna geen slack in mijn lijn omdat de lijn vanaf de top naar de dobber bijna strak loopt, als deze al in het water ligt.

Nee, er zijn geen argumenten voor mij om en/of met een dikke hoofdlijn te vissen, en/of een rig en/of een hair.

Ik vis altijd met de hengel in de hand/schoot of de hengel ligt naast mij in het gras, dus waarom jij dan ver van je hengel zit (die indruk krijg ik als je zegt: : "je moet dicht op je hengel zitten")? Vis jij wellicht statisch met de pen, dat wil zeggen vis je langere tijd (bijvoorbeeld 1 of 2 uren) achter elkaar op 1 plek zoals vanuit een stoel?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-04-2016 07:33

Mooie vis, Cees!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-04-2016 08:22

Mooie vis Cees echt een medaille voor het werk maar rennen met een stinkend net over mijn hoofd... respect! 8)
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-04-2016 08:26

Beste Hilco,

Hoe je vist is natuurlijk aan jezelf. Ik kan je alleen twee tips geven:
1. Probeer eens de Tubertini UC4 lijnen. Deze zinken erg snel
2. Dat idee met 5 gram lood heb ik eens gedaan en kan het je erg afraden. Lees hier waarom: http://pendingen.blogspot.nl/2013/04/4-keer-in-drie-dagen.html
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-04-2016 08:57

Strakke vis cees netjes...
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-04-2016 09:06

De perfecte schub Cees!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

11-04-2016 09:46

Mooie vis, Cees..
Op de Armelite met reel?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-04-2016 10:23

Bedankt allen voor de leuke reacties, uiteindelijk was het toch wel de moeite waard al ga ik het daar wel weer anders aanpakken.
Het is zo'n mooi bestand dat er zwemt dat het blijft trekken, op een gegeven moment ben ik het wel weer spuugzat en ga ik ergens anders aan de gang, zo is mijn visserij nou eenmaal.
Ik heb er alleen ooit iemand eens een keer zien voeren en wat gasten op snoek zien vissen dus dressuur is het niet, het is ook echt zo'n slootje waar iedereen aan voorbij rijdt.
Een overvloed aan natuurlijk voedsel dus die beesten hebben het gewoon te goed denk ik.

Inderdaad Rick, op het mooie setje en die reel heeft dus even overuren moeten draaien :lol: :lol: :lol:
Heerlijk op de ratel laten gaan 8)
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

11-04-2016 11:44

Ben blij dat de set goed gebruikt wordt
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...