Vertrouwde Stekken word door de vis vermeden


damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

15-10-2015 09:59

Nog even 1 ding over het afvissen met netten. Je vangt nooit het hele bestand en karper heeft er sen trucje voor. Die gaan met hun kop tegen de grond en.de.staart schuin omhoog liggen. Trek je het net er gewoon overheen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-10-2015 11:42

On topic:
ik merk ook dat sommige plekken geen vis opleveren, die plek wordt gemeden als de pest, en anders wel het voer wat je er in gooit. In plaats daarvan nu -zichtbaar- alleen kreeften en slijmjurken.
Wat zeker ook meespeelt: het water wordt met het jaar helderder.

Genoemde stekken zijn zo helder geworden, ze komen er alleen in het pikkedonker, maar niet om te fourageren. Ze slaan alles over, wat je aan voer en haakaas op die plek hebt.

Ik denk dus dat die helderheid ook meespeelt.

Op andere plekken waar je ze wel eens zag, maar waar ze niet gingen azen, azen ze nu wel.

Ik denk te risicovol voor ze, die vertrouwde stekken, waarbij meerdere vangsten op zo'n vertrouwde stek een gevaarlijke zone voor ze is geworden, waarbij de helderheid van het water ook meespeelt.

Noot: Wat helderheid betreft heb ik het niet over helder wordend water in de winter, maar ik bedoel daarmee : het hele jaar is het nu al helder. Was voorgaande jaren niet zo!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

15-10-2015 13:42

Dus ook jij frenk ziet het plaatselijk dressuur terug in de praktijk.

Trouwens het steeds helder wordende water mag inderdaad niet worden vergeten. Zeker een belangrijke factor.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

15-10-2015 14:04

Frenk de Gruiter schreef:On topic:
ik merk ook dat sommige plekken geen vis opleveren, die plek wordt gemeden als de pest, en anders wel het voer wat je er in gooit. In plaats daarvan nu -zichtbaar- alleen kreeften en slijmjurken.
Wat zeker ook meespeelt: het water wordt met het jaar helderder.

Genoemde stekken zijn zo helder geworden, ze komen er alleen in het pikkedonker, maar niet om te fourageren. Ze slaan alles over, wat je aan voer en haakaas op die plek hebt.

Ik denk dus dat die helderheid ook meespeelt.

Op andere plekken waar je ze wel eens zag, maar waar ze niet gingen azen, azen ze nu wel.

Ik denk te risicovol voor ze, die vertrouwde stekken, waarbij meerdere vangsten op zo'n vertrouwde stek een gevaarlijke zone voor ze is geworden, waarbij de helderheid van het water ook meespeelt.

Noot: Wat helderheid betreft heb ik het niet over helder wordend water in de winter, maar ik bedoel daarmee : het hele jaar is het nu al helder. Was voorgaande jaren niet zo!


Ik denk dat dit het wel eens zou kunnen zijn,.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

15-10-2015 14:21

1 woord : Stekdressuur.
Kom het op ons thuis water ook tegen.
De vangsten worden minder op stekken waar je in het verleden veel hebt gevangen.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

15-10-2015 17:11

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Zo vaak meegemaakt dat plekken waar je jarenlang bijna vangstgarantie had ineens niets meer opleverden. Dressuur; lijkt me sterk als je zo'n beetje als enige actief bent ergens.
Karper maakt zijn keuzes voor zwemroutes en aasplekken zelf. Een deel wat gebaggerd is en sediment dat dan meegevoerd wordt in de stroming kan hierin al afwijking geven, en dat op vele kilometers afstand van elkaar!
We hebben nog een hoop te leren over het hoe en waarom qua keuzen van vriend karper en ik denk dat we daarvan nooit het deel vd ijsberg onder water in zicht gaan krijgen. Gelukkig maar dan blijft er nog wat te ontdekken.

gr Andries

PS; een heldere plek troebel aken met een hark en dan op de natuurlijk ontstane voerplek bijvoeren kan zomaar effect hebben.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-10-2015 20:20

PS; een heldere plek troebel aken met een hark en dan op de natuurlijk ontstane voerplek bijvoeren kan zomaar effect hebben.


Haha geweldig. Zonder te vissen ben ik op enkele plekken al een jaartje of twee, drie deze tactiek aan het toepassen. Ipv een hark gebruik ik een oud klapanker en een lange touw. De combi gebruik ik al jaren om open plekken te maken in het dikke wier/kroos of om obstakels weg te halen (fietsen, boomtakken, grof vuil) voor vissers tbv de HSV.

Voeren, plastic tas erbij (om te zitten), hond naast me en kijken. Dit levert soms verrassende resultaten op. Vooral zeelt (maar dat is oude tactiek om zeelt aan te trekken), maar de karper komt na enige tijd ook nieuwsgierig kijken. Tijd om te vissen heb ik helaas niet, maar als ik dan toch met de hond wandel, telkens op (inmiddels vaste) plekken schoonmaken helpt vis aan te trekken.

Heb het niet vaak, maar toch zelfs meegemaakt dat ze (vooral zeelt) kort na de eerste worpen al nieuwsgierig rondzwemmen. Alsof ze op het plonsende anker afkomen....

Als ik dan toch weer eens tijd heb om te vissen, zijn dit mogelijke (mijn) nieuwe vis stekken.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

16-10-2015 00:02

Kan ook goed merken dat het water dat ik bevis, helderder wordt. Hoornblad, een bekende zuurstofleverancier, rukt steeds verder op. Een geweldige plant om in een vijver te hebben. Vijver, mits goed gelegen ( zonnige plaats in de tuin ) zorgt er mede voor dat het water in je vijver glashelder wordt. Als deze plant zich goed "thuis" voelt, kan die echter behoorlijk gaan woekeren. Dikwijls meegemaakt in mijn vijver. Dit zie ik echter ook terug in het water wat ik bevis. In een paar jaar tijd, heeft deze plant ervoor gezorgd dat het water steeds helderder wordt. Aan de ene kant moet dat eigenlijk worden toegejuicht, want het water wordt kwalitatief beter zegt men. Als penvisser ben ik er niet blij mee. Maar om even on-topic te komen: op een stek waar ik elk jaar wel een aantal karpers kon vangen, moet ik mijn eerste karper nog vangen. Wel een aantal grote zeelten kunnen vangen ( deinzen voor een paar grote tijgernoten ook niet terug ), maar geen karper te bespeuren. Wel een jagende snoek op "mijn" stek gezien, maar die zat er vorig jaar ook. Kan eventueel een nieuw topic voor geopend worden: Heeft aanwezige roofvis (snoek, snoekbaars) invloed op het aasgedrag van karper? Heb zelf geen idee.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-10-2015 07:24

Twee van de wateren die ik bevis bevatten zowel een groeiende hoeveelheid hoornblad als driehoeksmosselen, beide zorgen voor de nodig helderheid. Het water wordt steeds langer helder gedurende het jaar. Een water dat ik al tig jaren niet bevist heb, bleek zelfs bijna het hele jaar door helder te zijn geworden.

Zeelt voelt zich in helder water goed thuis, merk ik wel, maar de karper wordt steeds schuwer, en de (uitheemse)kreeftjes kun je goed over de bodem zien lopen.

De karper wordt door mij hier vooral aan de oppervlakte bevist, tussen de waterplanten (hoornblad, pompenbladeren), open plekjes op de bodem wordt hier gemeden als de pest door de karper, tenzij ik de anker/hark methode toepas.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

16-10-2015 10:26

Nu ben ik ook in de weer geweest met een anker maar ook dat had geen effect behalve dan dat de Zeelt helemaal los ging maar de Karper bleef gewoon weg terwijl ik ze toch echt gezien heb tijdens de warmere dagen.
Rene Kersbergen
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-11-2014 13:08

20-10-2015 20:08

Klopt ook ik heb er last van heb een stek waar niemand vist er staat een beukenboom en vorig jaar superstek.
Het is vlakbij waar ik woon effevoeren en in de avond 8 van de 10 keer raak.
dit jaar 20 keer geblankt en 0 vissen heel apart.
Mijn grootste fout dit jaar te lang blijven geloven in succes uit het verleden.
Andere stekken zoeken en het lukt weer.