Vertrouwde Stekken word door de vis vermeden


mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

07-10-2015 10:48

Ik vis al vele jaren op een lang gestrekt polderwater 2min van huis een water met voor mij bepaalde stekken die nagenoeg altijd vis opleveren (overhangende boom,rietkraag,4 bruggen en dan bij de pijlers.Ik voer altijd van te voren de stekken aan met wat mini pallets mais uit blik boiliekruim enz enz en ik vis dan met mais broodvlok worst.
De laatste jaren kom de vis gewoon niet meer op die stekken,je ziet ze niet dmv bellen of als het water helder is geen stofwolken staarten gewoon minimaal allemaal terwijl de vissen er gewoon nog zwemmen ik heb andere stekken ook aangevoerd maar ook daar minimaal.
Herkennen jullie dit ook?ik ben al met een hark en een dreg in de weer geweest maar tevergeefs.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

07-10-2015 11:40

'de stek' (bij een bruggetje) waar ik vorig jaar de meeste vissen ving, vang ik het hele jaar al niks.
dus ik herken het zeker:-)
wellicht gaan 'ze' het wantrouwen? maar dat lijkt me weer sterk want ik heb er niet eens 1/10000e van het bestand gevangen, dus tenzij 'ze' elkaar inlichten zou dit niet het geval kunnen zijn.

geen idee!
Gebruikersavatar
Rick Voorendt
Berichten: 50
Lid geworden op: 19-07-2010 08:24
Locatie: Lelystad

07-10-2015 17:16

Goed dat je dit aanhaald, hoor dit meer voorbij komen. Deels kan ik me hierin vinden, heb ook de vis dit jaar op hetzelfde water waar normaal gesproken altijd vis zat op moeten zoeken. Kan het misschien zijn dat de vissen zich op een ander plek bevinden? Kan ook te maken hebben met wisselvallig weersomstandigheden. Zijn er duikers waar de vis doorheen kan? Zijn er veranderingen en/of aanpassingen geweest op het water, onderhoud of hebben ze het water schoon gedrecht?
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

11-10-2015 22:09

Hallo medevissers,
wij herkennen dit ook.
We horen ook regelmatig van andere karpervissers uit verschillende delen van het land dat dit speelt.
Op wateren die we zelf al een aantal jaren bevissen staat er dit jaar( heel opvallend) veel meer groen in het water.
Wij denken dat daardoor het aanbod van natuurlijk voedsel hoger is dan normaal.
Vervolgens zijn wij veel minder gaan voeren en zelfs single gaan vissen. Toen kwamen enigszins de resultaten die we gewenst zijn weer terug.
Probeer eens iets anders dan wat je gewend bent.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

12-10-2015 09:51

wat bedoel je met single vissen?
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

12-10-2015 10:10

Beste,
Ook niet vergeten dat elke vis gevangen door een Oost-Blokker in hun maag beland en dat deze personen elke dag vissen.
Elke vis dat zij vangen is er één minder voor ons!
Hier in Belgie is het ook dat wij steeds minder vangen op onze vertrouwde stekken.
Ook word hier niets aan gedaan...we hebben dit al vele malen gemeld dat deze zonder vergunning zit een te vissen en met veel te veel stokken(meestal 4 a 6),en dat zij elke vis doden en geen onthaakmat mee hebben,dat zij al hun vuil laten liggen ,enz, enz....dan hoor je aan de telefoon dat ze eens zullen komen zien....ben nog op hun aan het wachten :( ....dit alles zullen wij eens moeten proberen!? :roll:
Deze weten ook wel waar de beste stekken zich bevinden(houden karpervissers in het oog),en als ze zien dat je een karper op een bepaalde stek vangt....heb je pech...dan zitten ze er de dag nadien ook al te vissen... :( ...zo gaat het alvast hier aan toe...
Ook spotten wij steeds minder en minder vis....
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-10-2015 12:18

Single is denk ik single hookbait Torsten. Houdt in dat je alleen vist met haakaas zonder bijvoer.

Dat met die oostblokkers vind ik vaak onzin... waarom?
Omdat je een bestand op een flink water niet kan uitdunnen met een paar oostblokkers.

Uit de praktijk:
Wateringseveld en Zoetermeer (floriadewater) zijn flinke sterftes geweest. Daarbij zijn 100-en en 1000-en karpers dood gegaan. Toch kan je er gewoon nog op een mooie dag 4 karpers vangen. Die paar oostblokkers richten toch echt minder schade aan op een water dan zo'n sterfte. Uitzonderingen daargelaten.

On-topic
Herkennen doe ik je "probleem" wel. Ze lijken dan wel allemaal ergens op kamp te zijn of bij een vergadering te zitten. Wat doe je er aan... geen idee. Experimenteren met visuren misschien. Vis je vaak 's nachts dan eens overdag proberen of andersom. Het heeft toch meestal te maken met vraag-aanbod en aastijden. Een vis moet altijd wel eten.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

12-10-2015 14:06

@ janet en Michael,

misschien geen slecht idee om is een paar plekjes te bevissen zonder te voeren waar je vis wel verwacht qua spot.

@ Peter, ik ken de verhalen, maar ik vind dit te makkelijk.
A zie ik maar zelden 'oostblokkers' vissen.
en
B wanneer ik ze zie, zie ik ze nooit vangen.

Als je de verhalen btw mag geloven zijn 'Oostblokkers' wel topvissers, ze vangen vaker wel dan niet hele bestanden leeg?!

edit: nogmaals je reactie doorgelezen. Elke oostblokker(ze) vist elke dag?
'Ze' vertonen allemaal exact hetzelfde gedrag? .. zal wel meevallen denk ik.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-10-2015 15:23

Schaper Michael schreef:Dat met die oostblokkers vind ik vaak onzin... waarom?
Omdat je een bestand op een flink water niet kan uitdunnen met een paar oostblokkers.

Wel als ze een zegen gebruiken, niet ongebruikelijk als ze voor de verkoop vissen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-10-2015 17:21

En die trekken ze met behulp van hun Trabantje zeker :-?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-10-2015 21:35

bert kamp schreef:Wel als ze een zegen gebruiken, niet ongebruikelijk als ze voor de verkoop vissen.


Bert, wat ben je laat ... ik had je eerder verwacht.

Mijn zegen hebben ze :P
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

13-10-2015 08:57

Ik zou zeggen: tel je zegeningen! :wink:
Help, het woordspelingvirus slaat toe....
Nice one, Michael.

Maar wat ik me wel afvraag: hoe krijgen die Oostblokkkers die 20-ers in een soeppan? Of gaat 'ie eerst in stukjes en dan de vriezer in? 'The Sicilian way', als het ware. Griezelig. :o
Just go with the float
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

13-10-2015 12:55

Maar wat ik me wel afvraag: hoe krijgen die Oostblokkkers die 20-ers in een soeppan? Of gaat 'ie eerst in stukjes en dan de vriezer in? 'The Sicilian way', als het ware. Griezelig. :o[/quote]
Beste,
Hier in Belgie word de vis direct aan het water gekuist en in stukken gesneden...dan verdwijnt de vangst in een plastiek zak van Aldie of Lidl en gaat één van het groepje er mee weg....ja hier beschikken die mannen allen over een busje...en worden die mannen onderhouden door het OCMW(krijgen geld/leefloon).
....En....moesten ze steeds niets vangen....zouden ze er ook niet meer gaan zitten...toch...!?
Gewoon spijtig voor woorden dat er niets aan te doen is.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-10-2015 13:08

Oostblokkers die niet hier wonen roken vis aan de waterkant tot ze een aanhanger vol hebben en vertrekken dan weer naar huis.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-10-2015 13:12

Dan kunnen die gasten wel heeeeeeellll goed vissen :o 8)
Nemen ze dan een hele eik en beuk mee of zagen ze die ter plekke om?

Mocht het geen uit de duim gezogen verhaaltje zijn misschien ff een belletje plegen naar een BOA.
Bij zulke toestanden is een half belletje hier al genoeg.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

13-10-2015 14:17

Cees v Opstal schreef:Dan kunnen die gasten wel heeeeeeellll goed vissen :o 8)
Nemen ze dan een hele eik en beuk mee of zagen ze die ter plekke om?

Mocht het geen uit de duim gezogen verhaaltje zijn misschien ff een belletje plegen naar een BOA.
Bij zulke toestanden is een half belletje hier al genoeg.

Beste Cees,
Die bestaan hier in Belgie niet....en de politie reageert hier ook niet op!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-10-2015 15:20

Cees, als je netten gebruikt hoef je niet heel goed te kunnen vissen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-10-2015 16:57

Maar hoe gaat dat roken dan in z'n werk?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-10-2015 17:08

Heren, met enkel een zegen vang je haast geen karper. Of er moet een 1000 kg per ha op het water zitten. Zij die afvissingen hebben meegemaakt door o.a. Piet Kalkman zullen dit bevestigen.

Groet,
Peter
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-10-2015 17:25

Haha het wijzende vingertje richting onze oostblok vrienden blijft ook altijd hetzelfde staan.

Over afvissen met een net......op een openwater stelsel vang je er nagenoeg geen karper mee, tenzij het een vijvertje is welke het net over de hele breedte kan hebben.
De afvissingen hier met een net(voor vistelling) zijn lachwekkend wat betreft de hoeveelheid karper.

Ze hebben hier de plaatselijke bosplas tig jaren geleden electronisch te grazen genomen voor een vis telling, ook toen was de hoeveelheid karper nooit representatief voor de bezetting van de gehele plas.

We hebben hier ook regelmatig een groep polen zitten waar de wildste verhalen over gaan.
De stoute schoenen aangetrokken en eens een praatje gaan maken.
De jongens hebben het beter voor elkaar dan je zou verwachten naar aanleiding van de verhalen.
vispassen, onthaakmatjes, een telefoon vol vangst foto's en een lege bus.
sportvissers en aardige gasten.

Terug naar de vraag waarom vertrouwde stekken worden gemeden.
Een 100% antwoord hier op is niet mogelijk er zijn teveel variabelen.
Wat ik hier heel erg merk is dat de vis er wel degenlijk is maar zich simpelweg niet op houdt op de bekende stekken.
Een stek die jaren lang vis oplevert is ineens dood en stekken die jarenlang als minder te boek staan lopen ineens.....soms scheelt het maar een 10tal meters.

De hoeveelheid natuurlijk voedsel zal zeker met de warmere winters van de afgelopen 2 jaar groter zijn, er zal dus minder ''anders'' voer gegeten worden.

De temperatuur gaat weer dalen en zeker in deze periode gaan het aantal vangsten omhoog.

Zoek ze en vang ze
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-10-2015 18:21

Cees v Opstal schreef:Maar hoe gaat dat roken dan in z'n werk?

Afbeelding

De oplettende lezer zal het misschien opgevallen zijn dat ik het steeds heb over 'vis'
Ze vissen niet gericht ergens op, alles gaat mee.

En ja, er zijn er ook best veel die zich wel gewoon aan de regels houden.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-10-2015 19:50

Eer je met zo'n tonnetje een aanhangwagen vol hebt ben je wel een paar maanden verder :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
En tegen die tijd had je bij een baas veel meer centjes verdient en dan hoef je niet eens over te werken.

Wij hebben zelf ook weleens wat last gehad van Polen hier op een riviertje, vooral het snoeken met 6 hengels beaasd met levende voorn kan hard gaan.
Daar hebben we zelf een stokje voor gestoken en toen was het zo afgelopen :evil: :evil:
Ons kent ons geldt ook onder de Polen 8)
Nu zie ik er nog weleens wat zitten en die zijn serieus bezig.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

14-10-2015 16:56

Zolang die Polen niet met netten in de weer zijn wil ik het allemaal nog zien,.ik heb ze hier zien zitten met materiaal daar vingen ze niet eens een Meerkoet mee,.laat staan een vis maargoed wederom geen vis te bekennen op de plekken die normaal altijd vis opleverde terwijl ze er gewoon zwemmen,.heel apart.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-10-2015 09:35

bert kamp schreef:Cees, als je netten gebruikt hoef je niet heel goed te kunnen vissen.


Met netten komt Bijna geen vis eruit,kalkman viste toen op het lage bergse bos met netten en stroom.
Ik zag ze zo onder de netten en boven de netten weg vluchten.hij viste met stroom en netten en niet 1 goede twintiger is er uit gekomen.dit terwijl gemiddeld kwa vangsten toch 10 kilo is daar en een 15 kg is ook geen uitzondering. Wel niet 1 vis boven de 23 pond is eruit gekomen. Karper is toch slimmer dan men denkt
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

15-10-2015 09:43

Idd Rik. Ik denk ook dat ze slimmer zijn.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de hengeldruk die uitgevoerd wordt op "de stek".
Doordat er op "de stek" gejaagd wordt op de karper, trekt deze verder.
Op zijn route vindt deze een nieuwe ligplaats en laat dit nou een nieuwe "stek" zijn.

Natuurlijk zal hij zich een paar keer terug komen op "de oude stek". Maar hij stoot zich geen 5x tegen dezelfde steen. Karpers zwemmen vaak in groepjes en wanneer 1 argwaan heeft kan deze een stress-prikkel uitzenden/vertonen waardoor het ook de andere vissen kan afschrikken.

Mijn tip is wordt niet lui. Vaak denkt men een mooie stek te hebben en deze dan aan te houden als "de stek". Terwijl onze grote vriend zich in het volgende wahalla van veiligheid en natuurlijk voedsel vertoeft. Trek rond en ga eens op plekken waar niet wordt gejaagd.

Ik ben niet zo'n fan van goeroes, succes-aas, en super-systemen, maar 1 vind ik wel leuk.
In de karper geloof ik stond een stuk geschreven over het afromen van stekken (statisch vissen). Eén stek liep daarbij zo goed dat hij maar bleef zitten. Tijdens het drillen alweer voeren en ja, weer vangen. Hij ving hier meerdere vissen in zeer korte tijd. De maanden erop bleek deze plek kansloos en was volledig uitgestorven.

Ik noem het "Plaatselijke Dressuur".