Nylon i.c.m. holglas penhengel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

29-09-2015 13:11

I.c.m. mijn Ultimate Novell Carp Float penhengel gebruik ik naar alle tevredenheid Gamakatsu Super G-Line Flex Nylon. Een prima soepele nylon die uitstekend geschikt is voor de penvisserij in het algemeen, naar mijn mening.

Nu twijfel ik of hetzelfde nylon (andere dikte natuurlijk) zal gaan gebruiken i.c.m. mijn oldschool holglas penhengel. Dit hengeltje is van zichzelf veel flexibeler dan bovengenoemde penhengel. Mijn gevoel zegt me dan ook dat ik nylon moet gaan gebruiken met wat minder rek, of sla ik hier de plank mis?

Iemand hier ideeën over of ervaring mee?

Greetz,
Coen.
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Stephan Bulten
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-09-2009 20:58

29-09-2015 18:59

ik zou blijven bij g-line flex, alleen kan je wat dunnere diameters vissen omdat de hengel meer dempt
:)
met je gezicht naar het verleden ,sta je met je rug naar de toekomst !!!!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-09-2015 08:04

Interessante gedachtengang. Kun je de iets langzamere hengel wellicht compenseren met een stijvere lijn? Ik kan er niet iets logisch over zeggen, zou niet weten of dit zo werkt.
Wel weet ik dat ik met penvissen graag soepele lijnen gebruik voor de aasaanbieding die vaak direct op de hoofdlijn plaatsvind.. Een lijn met minder rek is vaak ook minder soepel.

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-09-2015 08:28

Zondagochtend een viscursus gegeven voor de jeugd: penvissen op karper voor de jeugd.
Met een collega karperaar de discussie gehad: glashengel: wel of geen stijvere lijn gebruiken.
Interessant dus. "Logischerwijs"zou je denken: parabolischer hengel heeft lijn nodig met minder rek om dit te compenseren. Zit wel wat in. Heb het zelf wel eens gedaan (getest) met een iets stijvere lijn (Stren) dan de gebruikelijke lijnen en gemerkt dat dit heel goed ging. Het lijkt op meer controle op de vis, dan met een zachtere lijn.
Ik vind echter dat er meer factoren meespelen. Ik viste met een 1,5 lbs glasstok 11 ft en moet dit vergelijken met een 12 ft carbon van 1,5 lbs. De vergelijking gaat niet helemaal op, daarbij vind ik de afbouw met aantal ogen (11 ft glas met 11 ogen) en 12 ft zelfbouw carbon met 13 ogen) moeilijk dan wel niet te vergelijken.
Lastig te zeggen, dus.
Ik ga mee met Andries die zegt:
Ik kan er niet iets logisch over zeggen, zou niet weten of dit zo werkt.
Wel weet ik dat ik met penvissen graag soepele lijnen gebruik voor de aasaanbieding die vaak direct op de hoofdlijn plaatsvind.. Een lijn met minder rek is vaak ook minder soepel.

Om die reden zou ik toch weer terugvallen op de zachtere lijn. Dan maar iets meer rek/paraboliek als combi, als het plezier in het vissen/vangen maar blijft. :D
Waarom terugvallen? Omdat ik gewoon meer klossen van die zachtere lijn heb. Ik gebruik al meerdere soorten Berkley Trilene soorten en Tubertini en nog wat andere zeer geschikte lijnen. De Stren heb ik trouwens een keer weggegeven aan een vissertje die om lijn verlegen zat en bij mij aan de deur kwam. :lol:
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-10-2015 09:14

Of het zinnig is weet ik niet maar ik heb nooit de lijn daaraan aangepast. Wel uiteraard in diameter maar ik gebruik altijd dezelfde lijnen die me bevallen in het gebruik.
Met de pen heb je vaak zo weinig lijn uitstaan dat het verschil in rek te verwaarlozen is.
En een hardere lijn zorgt voor een minder mooie aas aanbieding..

Ik gebruik in bijna alle gevallen de Preston Power Max Clear in diverse diameters. Deze is mooi soepel en heeft in verhouding tot bijvoorbeeld Gamakatsu veel minder trekkracht bij dezelfde dikte maar in de praktijk meer dan voldoende..
Deze lijn heeft op 23/00 een trekkracht van 2,72 kilo.. Zoveel kracht ga jij niet creëren met je 1,5lb stokkie..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Coen Mulder
Berichten: 97
Lid geworden op: 12-09-2015 08:44
Locatie: Delft

03-10-2015 10:13

Heren, Bedankt voor de input.

Ik ga voor een soepele lijn met een wat dunnere diameter.

Ik denk aan:
* Gamakatsu Super G-Line Flex 0.20mm / 3.77kg
* Berkley Trilene XL Smooth Casting 0.20mm / 4.25kg
* Tubertini Gorilla UC -4 0.20mm / 4.8kg
* Trabucco T-Force Super Soft 0.205mm / 5.42kg

Volgens mij allen prima penvis lijntjes. Voor mij opvallend is wel het grote verschil aan trekkracht, echter lees ik net hierboven dat ik me daar blijkbaar niet op moet blind staren. ;)

Greetz,
Coen.
Mijn moeder zei altijd: "Coen, wees jezelf..." Maar ja, zo ben ik niet!

PR Spiegel: 20.2 pond op 25 mei '17
PR Schub: 34 pond op 8 sep '16
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-10-2015 12:37

Goeie keus,

we gaan richting winter toe en de waterplanten zijn al aan het rotten.
Dikke lijnen hoeft van mij dan ook niet.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-06-2016 19:45

Hallo, ik wilde geen nieuwe topic starten, heb maar een klein vraagje.

Ik heb ook een glashengel een casting corner Nico de boer 1.5lb
Nu vis ik meestal met 25/00 nu wil ik mijn reserve spoel met 23/00
Berkley solutions opspoelen deze lijn heb ik namelijk nog nieuw liggen
Het is een heel mooi en zacht lijntje maar met een trekkracht van 2.7kilo

Nu is mijn vraag is deze lijn geschikt voor deze hengel? Want ik heb geen idee hoeveel kilo je daadwerkelijk trekt als je de hengel goed krom moet trekken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-06-2016 20:12

Kevin,

Ik gebruik gewoon lijnen waar ik vertrouwen in heb, maak je niet TE druk over de trekkracht, daar denk ik ook niet (altijd ) bij na. Ik maak dan ook gebruik van lijnen waar ik vertrouwen in heb.

In deze periode met welige plantengroei, maak ik liever wat meer gebruik van 26/00 dan 22/00 (mijn algemene dikte van de lijn), of ik nou met een carbon stokkie van 1,25 lbs/13 ft vis of een glasstok van 11 ft en 1,5 lbs, de lijn blijft over het algemeen hetzelfde (22/00), tenzij er veel obstakels zijn. Dan ga ik voor de dikkere lijn.

Dus:
* minder obstakels en/of winterperiode: 22/00
* veel obstakels en/of zomerperiode: 26/00

Daarboven alleen onder zware omstandigheden.
Lijnen alleen die ik vertrouw:
* Diverse Berkley Trilene lijnen (tig soorten) voor weinig geld
* Tubertini Gorilla UC -4
* Gamakatsu Super G-Line Flex

Ongeacht hengel, of welke centrepin dan ook. Bij zware omstandigheden gebruik ik alleen een molen.

Grtz


Frenk
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-06-2016 20:58

Hoi Frenk,

Bedankt voor de reactie.
Ik wil dunnere lijn ook alleen inzetten op opstakels vrij water en de winter.
Dus dat moet met deze lijn wel goed zitten van 2.7kilo?

Ik had deze lijn nog ergens liggen in verpakking en wilde me reserve spoel daarmee vullen

Gr,
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-06-2016 00:16

Ik zou het gewoon doen en ermee vissen. 2,7 kilo, zegt me niet zo veel. Je hebt ook nog de buiging van de hengel en de slip.
PS Last van lijnbreuk heb ik niet.
Plaats reactie