Hoe bevestig je zachte honden/kattenbrokken op de haak?


Plaats reactie
Menno de Jaeger
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-05-2015 19:03

19-08-2015 16:59

Ik heb dit topic geopend als reactie op de vraag van Torsten Mackenzie in een ander topic, ''hoe bevestig je natte honden/kattenbrokken?''

Ik doe het als volgt:

Ik gebruik natte brokken van AH, deze zijn erg zacht en hebben een rechthoekige vorm:
Afbeelding

Ik heb even een paar foto's gemaakt met als voorbeeld een blokje kaas. Je wilt de haak in zijn geheel in de brok verstoppen, hij moet er dus op deze manier in komen te zitten:
Afbeelding

Je kunt als je met blokjes kaas vist de haak gemakkelijk in een blokje drukken. Een zachte honden/kattenbrok zal er bij deze methode afvallen, zo moet het dus niet:
Afbeelding

In plaats van de haak in de honden/kattenbrok te duwen, ga je de haak d.m.v. van de lijn de brok in trekken.
Stap 1; prik de haakpunt in een hoek aan de zijkant van de brok:
Afbeelding

Stap 2: Haal de lijn om de brok heen totdat je aan dezelfde zijde bent waar je de haakpunt ingeprikt hebt:
Afbeelding

Stap 3: Trek aan de lijn in dezelfde richting als op de foto totdat de haaksteel in de brok verdwijnt, het ziet er dan als het goed is zo uit:
Afbeelding

Tot slot trek je de lijn aan in dezelfde richting als op de foto totdat de haak volledig in de brok verdwijnt:
Afbeelding

Op deze manier kun je de zachtste aassoorten(met een soortgelijke vorm) presenteren waarbij de haak volledig bedekt is.

Gr Menno
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

19-08-2015 17:25

Echte slappe brokken uit blijk blijven toch maar moeilijk zitten.
Ik week meestal harde brokken met een weinig water tot ze net zacht genoeg zijn om er de haak mee te kunnen zetten. Ook kneed ik er dan wel eens balletjes van en die blijven echt op de haak plakken.
Als je grotere afstanden moet gaan overbruggen kun je het beste harde brokjes met een baitbandje/hair op de haak zetten. Je bent dan eigenlijk aan het boilievissen met brokken. Je kunt nu zo hard werpen als je wilt.
Wat ik de laatste tijd veel doe is een drijvende brok met een loodje op 4 cm van de haak laten zinken tot er een soort pop-up systeem op de bodem ligt....

grt Hans
Menno de Jaeger
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-05-2015 19:03

19-08-2015 19:02

Hans Eshuis schreef:Echte slappe brokken uit blijk blijven toch maar moeilijk zitten.


De brokken waar ik het over had zijn echt vrij zachte brokken, tóch is het mogelijk om er mee te vissen, maar alleen als er subtiel gevist wordt. Denk hierbij aan max. 5 meter uit de kant. Die 'pop-up methode' klinkt erg interessant, ben zelf alleen niet zo weg van een blote haakpunt.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

19-08-2015 22:20

Top!
Bedankt
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-08-2015 06:21

Mijn brokken prik ik anders. Ik neem meestal kattebrokken die zijn kleiner en lichter.
Ik prik de haak in een vlak en draai dan de haakpunt er aan de andere kant weer uit.
Daarbij zorg ik ervoor dat ik niet in de brok snij maar de volledige haak gaat er via het zelfde gat in. Dan trek ik de haak door uit de brok. Nu hangt de brok aan de lijn. Dit zelfde doe ik nog een keer met een andere brok. Bij de tweede brok laat ik de haak in de brok. Wel druk ik nu de haakbocht aan de onderkant van de brok er uit en stop nu een takje of grassprietje als stoppertje tussen de brok en de haakbocht. Dan trek ik de haak weer rustig terug in de brok. Ik schuif de eerste brok er tegenaan en dan heb je 2 brokken op de haak die goed blijven zitten.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-08-2015 15:33

Mooi voorbeeld hoe de brokken te bevestigen, top.

Ikzelf vis in de warmere periode liever niet met brokken, bevestiging is geen probleem maar kleine witvis weet vaak binnen no time een brok van de haak af te knabbelen, resultaat is om de haverklap inleggen en ophalen wat naar mijn mening teveel onrust veroorzaakt.
Wat natuurlijk altijd kan is de brokken met particles mengen, heb je het voordeel van de aantrekkingskracht van de brokken maar kun je met een steviger haakaas vissen.

gr
Andries
Plaats reactie