karpers weigeren maïs


Plaats reactie
Etienne Hennekes
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-08-2015 18:56
Locatie: Zoetermeer

11-08-2015 18:20

Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Etienne, woonachtig in Zoetermeer, getrouwd en een zoon van 7.
Afgelopen vakantie heb ik voor het eerst gevist (op mijn vroege jeugd na) en heb op een visvijver in Frankrijk 5 steuren mogen vangen waarvan er 2 meer dan een meter waren. Ook heb ik een mooie spiegel gevangen die volgens een kenner zeker 18 pond woog. En ik heb ze allemaal gevangen met een oude hebgel, vaste lood van 40gr en een blokje kaas :)

Sindsdien heb ik het virus goed te pakken en heb besloten mij op het penvissen toe te richten, omdat dit mij het meeste trekt.
Ik heb achter de schermen op dit forum heel veel informatie opgeslurpt en heb inmiddels het volgende aangeschaft:
- hengel van Fox aangeschaft (13 ft en 1.5 lbs)
- Shimano Exage 4000fd molen
- hoofdlijn van Super Gline Flex 26/00
- Fox Arma point haak, maatje 8
- oa dobbertje van 0.75 gram

Ik heb de dobber zo uitgelood dat een cm van de antenne boven water uitsteekt. Het zinkloodje heb ik ongeveer 15 cm van de haak af.

Ik heb afgelopen dagen veel gezocht op Google maps naar geschikte wateren. Dat valt me eigenlijk nog vies tegen. Wateren die mij mooi leken zijn of verboden om in te vissen, of ontoegankelijk door te hoge rietkragen, vlak aan een weg met een minimale berm, of te veel troep op de bodem (planten, wier).
Vorige week een kleine wetering gevonden en 2 brasems en een voorn gevangen. Het is vis, maar niet de karper waar ik naar op zoek ben haha.

Gisteren heb ik een sloot gevonden van 8-10 meter breed. Wat rietkragen, lelies en een duiker. En met mijn pas aangeschafte poloroid zag ik een grote karper zwemmen toen ik mijn pen had uitgegooid. Ik was dol enthousiast. Yes, hier zwemmen ze!!!
Ik vis met zoete maïs uit blik en had een paar voederplekjes aangemaakt met dat maïs en kikkererwten.

Toen ik na een minuutje of wat goed naar de bodem keek zag ik mijn aas liggen (zo'n 1.5 meter diep) en mijn mond viel open. Ik zag 2 karpers op 10 cm naast mijn aas liggen. Hun bewegende lippen verraadden hun aanwezigheid. Mijn hartslag versnelde. Ik ga er 1 vangen dacht ik..!
Ik stond roerloos stil, wachtend op wat komen zou. Maar na dik 5 minuten gebeurde er nog steeds helemaal niks. Zo lagen ze daar vlak naast dat aas en ik hoorde mijn maïs gewoon roepen: "eet me, eet me". Maar helemaal niks.... Na 10 minuten zwommen ze langzaam en rustig verder. Ik haalde verbijsterd mijn onaangeroerde maïs weer binnen.
Het water was trouwens een drukste van jewelste. Overal zag ik bellen en andere tekenen van karpers. Maar bijten.... ho maar. Heb niet eens een lijnzwemmer gehad.

Een beetje gedesillusioneerd reed ik naar huis, overdenkend waarom ze niet reageerden op het maïs. Misschien hadden ze geen honger (was tussen 11 en 12 in de ochtend) of het aas was niet goed. Ik heb overigens niet het idee dat er veel in dit water gevist wordt.

Fantiek dat ik ben heb ik het 's avonds tussen 19 en zonsondergang opnieuw geprobeerd, ditmaal ook met Frolic.
Helaas weer zonder resultaat. Geen enkele aanbeet gehad, terwijl ik wel het idee had dat ze er zaten.

Nu dan eindelijk mijn vraag.... Herkent iemand dit? Waar kan het aan liggen. Is het iets wat ik niet goed doe?

Morgenochtend ga ik belachelijk vroeg mijn bed uit en het nogmaals proberen. Volhouder wint. Hoop ik.....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-08-2015 19:08

Negatieve conditionering, dus het veel gevangen zijn op of met dat aas, kan heel goed het geval zijn. Bovendien las ik volgens mij niet hoeveel je voerde. Op echt helder water kan veel geel of sowieso veel voer negatief werken wanneer ze er al aan gevangen zijn.

Probeer eens een mengeling van producten. Ook een hand kleine en snel oplossende maispellets (dierenspeciaalzaak) met daaroverheen weinig zoete mais op een grotere plek, dus niet op 'n vierkante meter, kan zo wel eens helpen. Als tegenhanger kun je ook donkerder aas, zoals kleine snel oplossende trouvitpellets en wat vette voorgeboorde 8mm vismeelpellets nemen, en een pelletje aan de hair vissen. Probeer op die trouvitkorrels eens zachte kattenbrokjes uit blik. Maar nogmaals; gooi het ook eens door elkaar en kijk (zeker bij helder water zoals je schreef) wat er gebeurd. Trouwens, een worm of trosje maden wil soms uitkomst brengen bij twijfelaars.

Blijft het leuke aan het vissen, en ja soms ook het frustrerende :D

Ps; ik vis al 15 jaar in de regel alleen met een BB of AB verklikkerloodje en een lichte pen, waarop de dobber rustig afzink. Het onderlijntje bevestig ik daarna via een albrightknoop, of ik bevestig de haak gewoon aan het nylon. Zelfs bij (flinke) golfslag doe ik dit met alleen een AAA of een SSG loodje onder een grote zelfgemaakte pen.

Overigens heb ik voor mijn 1.5lb hengels spoelen met 0.25mm, 0.30mm en 0.35mm nylon. Lijndikte zegt me vooral iets over waar ik ga vissen en niet de lb klasse van m'n hengel. Maar ik doe met 0.30mm nylon, een gevlochten onderlijntje en een haakje 8 of 6 het meest mijn ding.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-08-2015 20:10

Als je drie verschillende aassoorten hebt geprobeerd en nog steeds geen actie, dan zou het ook wel eens kunnen zijn dat de karper het gewoon niet doet. Temninste, azen op de bodem dan.
Zelf ben ik er vorige week dinsdag op uit geweest; er stond toen een harde westenwind. ik heb toen een mooie spiegel gevangen en er een gemist. De dag erna was de wind gedraaid en minder hard. Alleen lijnzwemmers gehad die dag. Ze zaten nog steeds op de stek, maar aasden niet op de bodem.
Mogelijk dat drijvend vissen of met een zig (katten/hondenbrok tussen hemel en aarde aanbieden) iets had opgeleverd. Ik vermoed dat het met de luchtdruk te maken heeft. In ieder geval succes morgen Etienne!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-08-2015 21:24

heb zelfs compleet onbeviste vissen mais zien negeren. Vissen hebben niet altijd honger, daarbij....wie vist er tegenwoordig nog met mais. Ofwel hoe groot is tegenwoordig nog de kans op negatieve conditionering op mais? Denk dat ze op verreweg de meeste wateren meer schrik hebben van boilies en tijgernoten.
Hoe dan ook, een dikke wurm wil het vaak nog wel doen
Etienne Hennekes
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-08-2015 18:56
Locatie: Zoetermeer

11-08-2015 21:57

Bedankt voor de reacties en adviezen. Ik zal zeker ander aas gaan proberen. Maar aangezien ik dat niet meer kan regelen voor morgen ga ik voor het moraal een nieuw water proberen en hopelijk weet ik mijn eerste karper te vangen!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-08-2015 22:25

Haha,
leuk verhaal, Etienne. Het heet inderdaad vissen en niet vangen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. karper kan inderdaad een negatieve conditionering hebben. De viswinkel proberen voor wormen en maden helpt, hoef je zelf geen wormen te zoeken.

Probeer eens met wat anders te vissen. Ik neem altijd allerlei aas en voer mee. Diverse bonen uit blik en potjes, doperwten (lees de verhalen van Glenn Axt eens: viewtopic.php?f=75&t=77683), rijst, macaroni (met saus eroverheen), luncheon meat, kaas (je noemde het zelf al), kikkererwten, diverse soorten partikels, verkruimelde boilies, pellets, vismeelkorrels zoals trouwvit, tarwe, hennep, brood(pluim), capucijners. Niet alles tegelijkertijd, want anders wordt het sjouwen; ik stem het af op de wateren waar ik ga vissen. Een beetje ervaring opdoen dus.

Ik vis zoals jij het zelf beschrijft, met een verklikkerloodje, maar zonder rig of zonder hair, en zonder weerhaak. In zeer helder water gebruik ik graag een macaroni (zonder saus) met wat maggi erover gedruppeld. De lichte kleur is goed zichtbaar en valt op bovenop het donkere voer wat ik een handje vol strooi. De maggi geeft een wat zoute smaak af en geurt/meurt en door de olieachtige substantie komt er een klein walmpje vrij. De macaroni wordt dmv sidehooking gehaakt.

Zoals jij beschrijft, is de karper toch nieuwsgierig geweest en onderzocht de karper je voerplek. Doe dan juist wat anders aan je haak voor het contrast, wellicht dat je ze over de streep trekt.

Maar ja, je zit midden in de zomer en je vecht tegen de natuurlijke aassoorten, die ze nu volop vreten (ik ga er effe vanuit dat die natuurlijke aassoorten voorhanden zijn). En als ze ECHT niet willen, dan houdt het op.

En vermijd die mais en kikkererwten even en probeer andere aassoorten. Maden aan een madenclip (aan een hair), een red eyed bean gedompeld in een flavour, bovenop een klein bedje van andere partikels dan mais en kikkererwten.

Ga zo door en laat ons weten of je door wijziging van aas je een vis kunt vangen! Heb geduld, het zit niet altijd mee.

Grtz

Frenk
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

11-08-2015 23:03

Een worm op een bedje van mais is toch wel een killer, goedkoop kattenvoer uit blik werkt ook goed (die vierkantjes in gelei)

Heb al van meerdere mensen gehoord dat er op sommige plaatsen echt slecht gevangen wordt hier is het ook niet anders (het hele jaar al)
Waaraan het ligt? joost mag het weten...
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

11-08-2015 23:25

Ik heb even gekeken en morgen zitten we in een hogedruk gebied.. Bij hoge luchtdruk azen de vissen sporadischer en meer van de oppervlakte. Je kan er dus voor kiezen om een bodemvoer of partiële mix vrij droog aan te maken, met een beetje koffiemelk(/poeder). Op die manier krijg je een 'kolom' van voer in het water wat de vis wellicht naar de oppervlakte lokt.
If all else fails;)
Quis non piscium, qui non capit
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

12-08-2015 12:37

Hoi Etienne,

ik schreef er maandag al in het vangstentopic over.
Ik zie momenteel ook karpers zeer actief langs zwemmen maar happen ho maar.
zowel zaterdag als zondag ervaren maar mocht er uiteindelijk toch eentje vangen, die blijkbaar niet meedeed aan het half-water-zwem spektakel.
Soms heb je gewoon zo'n periode..


Wat ook gedaan wordt is een verticale voerstroom maken: http://www.carpfeeling.com/carptalk/art ... -voerspoor

zoiets ga ik vanavond zelf ook proberen..
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

12-08-2015 13:46

Wat ook gedaan wordt is een verticale voerstroom maken: http://www.carpfeeling.com/carptalk/art ... -voerspoor


Wauw, ik denk dat Sergio Herman hier nog wat van kan leren. :lol:
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

12-08-2015 15:41

ja beetje uitgebreid wel he;-)
ik probeer t met Biks en kattenvlees
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-08-2015 17:24

Etienne, nu weet ik (we) nog niet hoeveel er nu aan mais op de bodem lag? Verder schrijf je een ander water te gaan proberen.., ze zitten er toch!? Probeer er eentje te vangen en zaken wat verder uit te puzzelen. Dan schrijf je die ervaring hier weer even neer richting de meedenkers, i.p.v. weer een ander water te kiezen. Het is tweerichtingsverkeer waar meer partijen hopelijk wat van kunnen leren :wink:.

En niet eten? Het zijn per definitie geen vreetmachines. Zeker niet bij de hoeveelheid beschikbaar voer zoals er momenteel op veel wateren voorhanden is. Ik heb zelf ook weleens op zicht een karper niet kunnen vangen, maar dat zijn in mijn ogen uitzonderingen. Karper zie ik echter wel vaak als opportunisten, en zo kan je soms toch vangen op hun reflex (dwarrelende worm, vlok of maiskorreltje, vroeger het verplaatsen van de bol kattenvoer.., en hangen). Over het algemeen kan ik me trouwens weinig dagen herinneren dat ik vissend met de penhengel zonder een vangst van één of andere vissoort thuis kwam. Denk daarom niet dat karper zoveel anders reageert op omstandigheden dan de gemiddelde zeelt, brasem of voorn. Tja, er zijn dagen dat ze vaster liggen, maar gelukkig ook vice versa.

Maar Martijn; Wie vist er nog met mais?

Van een handje op een stekje tot een emmertje mais over een strook of meerdere stroken. Of mais en hennep gemixt, of een mengeling zoals duivenvoer (evt. met de spod/spomb met pellets en bollen eroverheen) is echt niet uit de mode. Zo schreef ik vandaag nog in een ander topic dat ik straks ga voorvoeren met het trio mais, tijgers en kekererwten en wat 15+20mm bollen voor m'n toekomstige visserij, om er morgen op te gaan penvissen (of nogmaals voeren en wat later met twee stokken). 'Denk niet dat mais in een of andere vorm ooit uit de mode is geweest, en niet alleen wat betreft voor de wat oudere garde. Ook door jeugd die geen of weinig bollen kunnen betalen wordt het regelmatig ingezet. Zie maar de diverse topics over goedkoop aas etc..

Daarom schreef ik ook;
Negatieve conditionering, dus het veel gevangen zijn op of met dat aas
Het hoeft namelijk niet altijd met dat aas te zijn om een negatieve link te leggen. Met iets anders een paar maal gevangen worden vissend op wat geels kan ook al voor een tijdje in negatieve zin voldoende zijn.


Bovendien heeft de Topic starter geen idee water al op dat water gaande is m.b.t. aas en de karpervisserij in z'n algemeenheid (nieuw water/lang niet gevist), zie ik in m'n vijver en soms ook in het 'wild' dat er regelmatig eentje het voortouw trekt m.b.t. eten van voer. Dus ja; Als er alleen een paar twijfelaartjes boven je aas hangen en je weet niet wat er speelt, dan start je een topic...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-08-2015 19:29

Mis in je verhaal of je voer de volgende dag al dan niet verdwenen was??

Groet,
Peter
Etienne Hennekes
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-08-2015 18:56
Locatie: Zoetermeer

12-08-2015 22:02

Ik ben vanochtend op zoek gegaan naar ander water, omdat ik zo vroeg geen ander aas kon kopen. Uiteraard geef ik die "oude" stek niet op.
Vanochtend ben ik er toch weer geweest, omdat het andere water niets was. Voor zover ik kon zien was het oude maïs wel weg.
Ik heb een handje gevoerd per plek.
Ook nu weer 2 grote karpers zien zwemmen (machtig mooi) maar geen aanbeten met maïs en frolic.
Ik heb vandaag kippenbix en kattenvoer in blik gehaald en ga deze week het opnieuw proberen. Als het niet lukt, dan ga ik verder experimenteren met de adviezen die hierboven staan.
Er komt een dag dat ik 1 van die mooie jongens aan de kant weet te krijgen :)
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

13-08-2015 00:46

En zo is het, de aanhouder wint..
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

13-08-2015 09:54

Probeer zo te vissen dat je niet opgemerkt wordt.

succes..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-08-2015 12:22

In ieder geval totdat Pietje in z'n witte shirt ongevraagd luidruchtig komt ouwehoeren.

Dan ga je over op de boze blik, of de totaal negeren tactiek :D ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

14-08-2015 12:56

Wat mij ook wel eens geholpen heeft is zo'n (veel te duur) blikje mais van de hengelsport winkelier met daarin gekleurde mais. Bij mij werkte de rode aardbei prima. Of zelf kleuren natuurlijk en al dan niet een flavour toevoegen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-08-2015 15:09

Precies!

Of koop een grote pot rode kleurstof bij de turk voor een euro of 6. Zo heb ik ook met een mengeling van gekookte zoete en kippenmais e.a. granen (soort van duivenvoer) aanbeten gekregen waar het lastig ging.

Werkte dat niet, dan liet ik m´n aas wat minder vers worden en dan hielp dat weer.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

15-08-2015 13:11

Marco Mostard schreef:Precies!

Of koop een grote pot rode kleurstof bij de turk voor een euro of 6. Zo heb ik ook met een mengeling van gekookte zoete en kippenmais e.a. granen (soort van duivenvoer) aanbeten gekregen waar het lastig ging.

Werkte dat niet, dan liet ik m´n aas wat minder vers worden en dan hielp dat weer.


Nog makkelijker is dat je een blikje gepelde tomaten koopt en dat wat bij gekookte aardappelen dondert voor 2 dagen, het zelfde doe je met maden. (heb trouwens ook eens sambal geprobeerd met maden..)

Dit kan het verschil maken. Althans voor mij heeft het gewerkt.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Plaats reactie