man-vis-hengel foto: done or not done?


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2015 17:17

Om de gevangen vis topic van augusts niet te vervuilen even dit onderwerp apart gezet :)

Rik Koster zegt:
Ik ben geen penvisser wel statisch visser en struinen visser met zowel lood systeem en zeer licht schuiflood als dat ik met oppervlakte aas graag op pad ga.
Maar wat ik nooit snap is dat sommigen hun hengel op de foto perse willen tonen op de grond ?
Soms zelf zo erg dat ze met vis en hengel en al tegen hun schouder ermee op de foto gaan.
Wat is het hele nut daarachter ? Ik vind het er persoonlijk echt niet uitzien.maar dat kan zijn omdat ik daar de reden niet van weet.
Het lijkt me een beetje kijk mij eens met mijn ....hengel .... gedrag..?


Rik,

Jij mag dat vinden. Zo'n man-vis-hengel foto is voor mij om te tonen met welke combi ik de vis gevangen heb.
Is dat met de centrepin, dan komt de centrepin in beeld.

Nou maak ik tegenwoordig weinig fotoos, dus die zul je niet zo vaak zien.
Plus dat ik tijdens het penvissen het meeslepen van alles wat overbodig is een verschrikking vind. Ik moet mobiel zijn. Kwartier hier, tien minuten daar, deze overslaan, etc, en weer terug.

Maak ik een man-vis-hengel foto, dan is er een derde bij die het voor mij doet met de telefoon of met een digitale compact camera. Zoniet en máák ik een foto, dan is het een vis-mat-hengel foto. Dat is denk ik omdat ik dat in oude boeken zag. Vind ik wel mooi. Ieder zijn ding. Ik weeg nauwelijks meer een vis, ook al is ie groot. Ik meet eerder dan dat ik ze weeg. Is voor een penvisser (lees: mij) vaak niet zo van belang dat gewicht. Voor sommigen wel, dat kan.

Ik vind het geen gezicht een vis, die van zichzelf al mooi is vooruit te duwen in de lens (lensdrukken), maar daar is ook weer wat voor te zeggen. De een vindt dat mooi, ik niet. Steekt er zo'n kabouterhoofd boven de vis uit, terwijl de vis op zich al mooi is met z'n 35 pond ( ik lul maar wat). Dat kan per streek/land/visser anders zijn. Je komt er toch niet uit, want wat de een leuk vindt, vindt de ander niets. Gelukkig zijn we allemaal anders, toch, en dat maakt ons elk uniek.

Anders gezegd: wat is het nut van een hele stellage om gevangen vissen te wegen en al die zooi mee te slepen naar de waterkant. Het is maar wat je leuk vindt, ieder zijn ding, blijft mijn mening. Maar ik vind het wel onzin. Mag ik toch vinden?

De laatste tijd heb ik geen tijd om te vissen, al helemaal niet om te struinend statisch te vissen, wat ik best vaak deed. Ik neem dan alleen een tweede hengel extra mee met piepers en steunen. Alles past in de onthaakmat, samen met de emmer voer, aas en net.

Ik laat ieder in zijn waarde, ik zal ook wel eens uit mijn slof schieten of verkeerd overkomen, maar ik ben een mens. En in zo'n medium kan je wel eens verkeerd begrepen worden. Ik doe bewust niet aan teveel media (geen Facebook, twitter, en weet ik het al veel aan zooi), alleen een blog, waarbij ik hoop dat ik daarmee een verschil maak.
Menno de Jaeger
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-05-2015 19:03

07-08-2015 17:32

@ Frenk wilde bijna in het penvangsten topic reageren, maar goed dat je een apart topic hebt gestart.

@Rik
Rik koster schreef:Het lijkt me een beetje kijk mij eens met mijn ....hengel .... gedrag..?


Ik denk dat een penvisser die soortgelijke foto's maakt een andere beleving heeft op het gebied van materiaal dan de gemiddelde statische visser. Ten tweede, ik denk dat geen enkele penvisser op dit forum problemen heeft met een foto van een karper naast een prachtig oldskool setje. Jouw mening hierover zegt wat mij betreft meer over de mentaliteit van jou/de statische visser.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-08-2015 17:57

Begrijp me niet verkeerd !
Ik Heb er geen enkele bedoeling mee of een veroordeling.
Ik ben niet thuis in het pen wereldje / fotografie.
Het was slechts een vraag waar ik al heel lang mee in mijn hoofd zit.ik respecteer ieder zijn manier van vissen behalve lens drukkers met fulltime frame en een zo klein mogelijke mm lens.
Fotografie is een tweede hobby van me en sex is de derde maar dat doet er niet toe 8) .
Mijn excuses als ik aanvallend overkwam. Zo is het zeer zeker niet bedoeld !! Ik weeg mijn vissen trouwens ook nauwelijks hoor, tenzij ik denk dat die over de 15 kg grens gaat of dat ik een aparte vis heb, dit meer omdat ik het boeiend vind om te kijken als ik deze terug vang informatie te kunnen halen uit gewicht toename bijvoorbeeld.
Ik fotografeer het liefst realistisch met 35 mm en enige afstand.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2015 17:59

Foei Chris.
Bijlagen
image.jpg
(24.09 KiB) 3950 keer gedownload
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-08-2015 18:01

Dergelijke foto’s hebben iets met old skool te maken en wie daar van houdt begrijpt het wel. Misschien heeft het ook met een generatiekloof te maken. Ik vind het soms een beetje kinderachtig dat er een verborgen strijd gaande is tussen het penvisvolkje en de statische knakkers. Allroundvissers zouden we moeten zijn en elkaars grillen en voorkeuren respecteren. Ja, oude zwart-wit plaatjes van Christopher Yates met één van zijn vangsten, een splitcane hengel, Mark IV tegen zich aan, schepnet en rieten tacklebox in beeld. Een beetje gedateerd misschien, maar ik mag dat wel.

Trouwens @ Rik , haarscherpe foto en mooie vis!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-08-2015 18:09

Volgens mij zijn we alle nog steeds verschillend wat iemand anders leuk of belangrijk vind kan ik als persoon anders vinden maar daar gaat het toch allemaal niet om lijkt me.

Volgens mij draaid het vissen nog steeds om beleving teminsten voor mij wel ik ben net zo blij als ik met de pen of statisch vis vang.

Iedereen is anders, heeft ander materiaal, ander water waar hij of zij vist en een en een ander bleving met het vissen denk niet dat je daar iemand mag op afrekenen.

Grz,
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2015 18:16

Rik,

Begrijp me niet verkeerd !

geen excuses nodig, want het is je mening.

Ik heb wel wat met oldskool, vis steeds meer oldskool (oude gereviseerde hengels, centrepins, het idee oldskool te vissen bevalt me wel). Alleen de rieten mand ontbreekt :o :wink: Heeft iemand nog een rieten mand.... :) ?

Ik vis oldskool, ben niet oldskool, gebruik wel moderne technieken waar mogelijk/het noodzakelijk is.
Ahum, mijn vrouw leest even mee en zegt dat ik very,very oldskool ben. :wink: Hahahaha. :P :lol: :roll:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-08-2015 18:33

Vliegvissende roofvisvissers hebben daar ook last van.
Ieder z'n meug, de vis lijdt er niet onder.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

07-08-2015 20:43

Ik vind dit plaatje wel aardig old skool.
Voordat je naar de kerk moet nog even een karpertje vangen.
Humphrey Bogart style :D


Afbeelding
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

07-08-2015 23:30

Ik dacht zelf altijd dat de "vis op de grond met hengel" foto zo genomen werd om een indicatie van de grote van de vis te geven. Op een foto zonder referentie is de grote van een vis moeilijker te zien. Zo heb ik wel foto's gezien van een vis op de grond + zakje shag.... en dat had niks met nostalgie / oud school te maken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-08-2015 00:25

Kan ook, meerdere interpretaties en mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

08-08-2015 10:19

Het is bij penvissen iets meer gebruikelijk om mede te laten zien waarmee je de vis gevangen hebt.
Als ik er over nadenk dat ik statisch vis en dan als ik een vis vang die hengel met molen tegen mn schouder aanzet moet ik al bijna lachen vanwege het belachelijke beeld, maar met penvissen waardeer ik het wel. Is niet alleen de hengel maar ook vaak met een "vis op de mat" foto, waarbij je de lijn met dobber, en soms ook de hengel er naast ziet liggen.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

08-08-2015 10:46

Rik Koster zegt:
Het lijkt me een beetje kijk mij eens met mijn ....hengel .... gedrag..?


Hoi Rik ik waardeer jouw manier van vissen altijd en vind ook dat je iets bijdraagt aan het forum. Vandaar dat ik even reageer.
Wat je schrijft klopt ook wel wat mij betreft. Penvissers zijn soms wel eens een soort van puristen. Nog veel meer dan bij het systeemvissen gaat het bij het penvissen maar al te vaak over het materiaal, de balans er van en de combinaties van gebruikt materiaal. Soms tot vervelend aan toe.

Trots op je materiaal of je eigen vismethode betekend soms trots laten zien op een foto. Voor jezelf maar soms ook voor anderen om mee te genieten. Laten zien wat je hebt of wat je kunt, doen we immers veelal. Denk maar aan Facebook, forums, blogs, enzovoorts. Ik vind het altijd leuk om het materiaal op een foto te zien en zoals Frenk al schreef vind ik het erg leuk om de combinatie te zien. Daardoor krijg ik iets meer een beeld bij de beleving die de visser misschien heeft gehad. Het zegt mij soms veel meer dan een persoon met een joekel van een vis zonder verhaal. Een stukje omgeving op de foto zoals het dorre riet, een half vergaan hek of een roestige traktor versterken voor mij zelfs nog meer het gevoel. Prachtig vind ik het dan ook want mij gaat het om de beleving en de vis en niet alleen de vis.

Niet de mooiste foto maar wel tekenend voor de omgeving:
Afbeelding

Deze waarbij ik een Tournament SS toon welke ik uit Amerika heb meegenomen. Verder is een hengel te zien die ik van Han (ook van dit forum) heb gekregen:
Afbeelding

Hier een foto met Morion Stalker hengel om de opstakels te baas te zijn. Daarnaast is een Sigma molen te zien die een beetje nostalgie en het "echte" penvissen weergeeft:
Afbeelding

Hier een foto waarbij ik aan Sebastiaan Huvenaar laat zien dat ik met zijn zelfgemaakte pen een mooie spiegel heb gevangen. Daarnaast had ik toen net mijn pannet wat ik zelf erg leuk vond voor de foto:
Afbeelding


Bovenstaande foto's gaan meer om het gevoel en het verhaal wat je misschien zou missen bij deze foto:
Afbeelding

Groeten, Michael
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

08-08-2015 11:08

Man met vis en hengel, lekker blijven doen. In mijn ogen spat daar meer beleving van af dan het poseren in poep houding en de vis lekker in de lens drukken. Beter dan foto's die niet zouden weerstaan in een commerciële catalogus.
P.s de foto van de spiegel met het pennetje er bij daar spat beleving van af ;)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-08-2015 11:14

Ik ben weer wat wijzer geworden in het pen vissen.
Bedankt Michael schaper.
Ps jij schiet ook wel mooie bokeh foto's.
Met een dslr en een vast brandpunt van diafragma 1.8 ook toevallig ? Persoonlijk vind ik dat de mooiste foto's voor man vis met het scherptediepte spelende.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2015 17:18

Maar wat ik nooit snap is dat sommigen hun hengel op de foto perse willen tonen op de grond? Soms zelf zo erg dat ze met vis en hengel en al tegen hun schouder ermee op de foto gaan.
Wat is het hele nut daarachter ?
Ik Heb er geen enkele bedoeling mee of een veroordeling.
De woorden 'zelfs zo erg' lezen anders wel weg als een veroordeling hoor :D.

Weetje, die vis/schepnet/pen foto van Michael is in mijn ogen de mooiste die ik hier langs heb zien komen. Worden het alleen zulke foto's, dan gaat me dat ook vervelen. Eén ding wat buiten kijf staat is dat op dat plaatje de mooie vangst alle aandacht krijgt en niet een in de lens starende visser. Want dat is nog de grootste zonde haha.

Die man/grote vis groothoekfoto's in poephouding, zoals ik er recent weer een berg zag voorbij komen, die doen me weinig. Leuk voor de visser, maar niet om te bekijken. Tenzij je dus een grote vis geilaard bent en misschien ook aan target visserij op beestjes met een naampje doet. Dat gedrukte hurkplaatjes plaatjes ook kunnen voortkomen uit gebrek aan fantasie en/of camerakennis, dat geloof ik overigens wel, maar is dat meestal de reden dan? Het antwoord vul ik voor mezelf wel in.

Laat een maat toch eens de foto's schieten met wat meters camera afstand tot het object, met daarachter ook weer wat achtergrond afstand (liefst licht naar donker). Dat zal dat een veel mooier plaatje brengen terwijl de vis er ook nog eens realistisch op staat. Is al zo vaak uitgelegd. Zelfs op die wijze een simpele camera op portret stand en/of spotmeting zetten doet wonderen voor een betere foto. Trouwens, wanneer je als visser een vis gevangen hebt is dat voor jezelf toch overduidelijk. Een matje met de vis en de hengel of een meetlint vertelt mij in die zin ook genoeg. Ik schiet geen plaatjes om met 'n boekie aan de waterkant te zitten welke ik aan anderen wil OPDRINGEN 8).

Soms schiet ik met de zelf ontspanner 10 foto's, en daarmee wel helaas saaie statiefplaatjes. Vooral saai omdat ik geen camera met omkeerbaar scherm heb en niet precies weet wat er op komt (wel ruim kader). Eventueel nadien nog een beetje bewerken in de vorm van kleurcorrectie en wat 'croppen', zo ook van breedte naar lengte aanpassen bijvoorbeeld, scheelt weer wat. Maar sinds ik kinderen heb die zo af en toe meegaan vindt ik vooral het plaatje leuker wanneer ik hen er in kan betrekken. Mooi om te zien...

Het hengeltje onder de vis geeft mij trouwens, zoals door anderen al aangehaald, eveneens het beeld waarmee ik de vis heb gevangen en een afmeting indicatie. Mooier dan een geel meetlintje, en ook plezieriger om te zien dan mijn hoofd. De karperhengel tegen m'n lijf heb ik vroeger wel eens gedaan, maar vindt het gehannes. Kan er wel leuk uitzien trouwens.., kan. Veelal glijdt de vis echter na een beetje bewonderd aangestaard te zijn weer terug het nat in.

Bij statisch vissen staat m'n fototoestel trouwens meestal wel klaar op de bankstick met een aangepast witvissteun kniestuk waar ik de vertanding van heb afgevijld. Dan kan ik de vis snel afhandelen indien gewenst, en staat de camera al 'waterpas'. De batterijen gaan helaas eerder op door het kijken van foto's uit het verleden en filmpjes van de kids, dan dat er nieuw materiaal geschoten wordt. Het moet voor mij of het viswater wat moois of speciaals zijn, maar het kan ook gewoon de eerste van een water zijn. Gelukkig heb ik nog genoeg om te wensen...

Recent heb ik zo, tijdens een middagje badderen met het gezin aan het Haringvliet en al wadend in m'n zwemshort, m'n baars PB na 20 jaar weer eens verbeterd met een centimetertje. TJAKKA :lol:! Maar met 46 centimeter op 'n kort en licht baars stokkie was ik als 'zo nu en dan' roofvisser zeer in m'n nopjes (lees harde nippels in 't koude water). 'Zag met de polaroid op de neus de baars vanaf het basalt aankomen schieten.., en knal op het spinnertje. Mooie dril man. Zonder mee waden tot borstdiepwater had ik het niet gered! Ben 2.02cm, dus menigeen had het tafreeltje onder water mogen aangluren haha :wink:.

Super mooie vis, wat een kleuren! Komt m'n vrouw van ver terwijl ik de vis in het water houd aan de bek en staartwortel en schiet vervolgens een plaatje of 8 met haar telefoon. Laat nou net de eerste, waarop ik strak in de lens keek en zanikte dat ze op moest schieten omdat ik de vis vrij wilde laten, compositorisch de mooiste foto zijn waar ook de kids grappig op stonden en vooral de vis het best uit kwam, anders... :-? Gewoon naar de vis kijken en m'n kop houden is wederom de wijze les, maar vrouwlief moet me dan wel wat sturen. Manboobgate foto's, daar zit ik bij een PB vis echt niet op te wachten :D.

Overigens vis ik op van alles en nog wat, en zal ook tijdens die sporadische vakantie in 't wat verdere buitenland altijd een klein hengeltje bij me hebben. Dat brengt dan weer vaak 'doe foto's' met zich mee zoals een mini 'rock cod of 'n zeebrasem' in de hand op Mallorca, maar de karpervisserij in al z'n facetten heeft verder wel degelijk mijn voorkeur. De variatie in die visserij en visserijbeleving, die kan ik in mijn ogen niet (alleen) in een gehurkte pose vastleggen. En dan nog; zelfs die poses zijn aardig te variëren met een beetje fantasie zoals ik al aangaf. Schiet eens wat plaatjes meer vanaf de zijkant! Ja, maar dan lijkt 'ie niet zo groot antwoorde de visser z'n ego...!

Ps; Rik je geknielde foto vindt ik persoonlijk ook mooier dan een gehurkte pose, maar het poseert bij wat groters wel lastiger voor de rug. Ook mooie scherptediepte op die foto. De foto 'croppen' zal het onderwerp nog beter doen uitkomen, maar zo'n foto is pas helemaal af wanneer je een hengeltje tegen je schouder aan laat steunen.

Komt vast goed :wink: .
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 08-08-2015 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

08-08-2015 17:48

Rik koster schreef:Met een dslr en een vast brandpunt van diafragma 1.8 ook toevallig ? Persoonlijk vind ik dat de mooiste foto's voor man vis met het scherptediepte spelende.


Rick,
foto 1, 3 en 5 zijn telefoonfoto's. Foto 2 en 4 zijn inderdaad 50mm 1,8 foto's. Diafragma stond overigens niet op 1,8 maar foto 4 had 5,6 diafragma.


Wat mij overigens veel meer stoort is rotzooi op de achtergrond. Dit vind ik echt een dijk van een foto maar die rotzooi had wel even opgeruimd kunnen worden.
Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2015 18:17

Vraagt in mijn ogen meteen om een lengte crop om zo het idd mooie plaatje te comple(men)teren :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie