Pen- en oppervlaktevangsten Augustus 2015


ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

17-08-2015 09:25

20,3 pond. Beresterk, maar de vis ziet er wel gehavend uit. Aas: combi van harde geweekte maïs met een glow in the dark nep maisje.
Afbeelding
Afbeelding
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Kai von ronne
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-06-2011 21:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-08-2015 16:47

Mooie vangst Ron
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

17-08-2015 22:45

I'm going tigernuts. Lekker avondje in de regen met twee prachtige opstekers.

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Erik Mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-02-2011 18:36

18-08-2015 21:34

Mooie vissen Mannen,
deze is ook op tijgernoten.
Bijlagen
IMG_3507.JPG
(252.97 KiB) 3477 keer gedownload
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

18-08-2015 22:06

ron vd ende schreef:20,3 pond. Beresterk, maar de vis ziet er wel gehavend uit. Aas: combi van harde geweekte maïs met een glow in the dark nep maisje.


Mooie vis Ron.

Hair op een schuivend ringetje, als ik het goed zie. Waarom als ik vragen mag? Vis jij met een onderlijntje van gevlochten draad, of is je molen helemaal opgevuld met gevlochten draad. Ben gewoon nieuwsgierig. Vis ook wel eens met de pen met een onderlijntje van gevlochten draad en een hairtje eraan. Just curious. Meer niet!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

18-08-2015 22:13

Schaper Michael schreef:I'm going tigernuts. Lekker avondje in de regen met twee prachtige opstekers.




Lekker genieten Michael!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

19-08-2015 01:27

Eddy Roelants schreef:
[/quote] Mooie vis Ron. Hair op een schuivend ringetje, als ik het goed zie. Waarom als ik vragen mag? Vis jij met een onderlijntje van gevlochten draad, of is je molen helemaal opgevuld met gevlochten draad. Ben gewoon nieuwsgierig. Vis ook wel eens met de pen met een onderlijntje van gevlochten draad en een hairtje eraan. Just curious. Meer niet![/quote]

Hallo Eddy, idd een hair met schuivend ringetje. Ik vis niet met gevlochten lijn maar met 25/100 tubertini gorilla. De hair met ringetje is voor het gemak. Deze is nl zeer snel te verwijderen cq te vervangen (bijv een langere of kortere hair) door de hook bead te verwijderen. ( ik heb een aantal hairs met verschillende lengtes met ringetje gemaakt) Zo kan ik snel mijn montage aanpassen als de omstandigheden hierom vragen. Of ik vis dan zonder hair. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen.

PS. de hair is gemaakt van 18/100 web wizard.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

19-08-2015 18:51

@ Ron.

Duidelijk!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-08-2015 00:49

Ik zit op weerterbergen. Heb stekjes aangevoerd onder de kant maar mag er niet vissen :o
Gisteravond in het donker freelining en met de pen en breekstaafje gezeten (anderhalf uurtje).
Een freeline hengel langs het riet , de ander rechtvooruit.
De avond was druk vanwege activiteiten op het plein en laatblijvers die bleven drinken.
Aan de overkant zie ik enkele lampen branden en enkele tentjes heb ik bij daglicht gezien.
Het water ligt er strak bij en elk belletje is zichtbaar.

De hengels zet ik in het donker in elkaar, beaasd zijn ze al. De mat zet ik zo neer dat ik luxe kan zitten en geen last krijg van optrekkend vocht.
Twee steunen met V koppen geleiden de hengels richting water. Ik gooi de freeline hengel onderhands in richting de wilg, vijf meter uit de kant. Voer erbij, klaar. De penhengel met centerpin gooi ik rechtuit in. De waterspiegel wordt onderbroken door een rug met vin die precies op de freeline plek draait, zou deze vis.....?

Beide hengels liggen in, het kan beginnen. Ik houd de lijn van de freeline hengel tussen de vingers en de baitrunner staat " open". Dubbelop, maar het is zo spannend om de lijn weg te voelen schieten tussen de vingertoppen vandaan.
Vijf minutrn, tien minutegn, de telefoon trilt en geeft een whatsapp signaal. K*t, ik moet het geluid uitzetten.
Weer vijf minuten later danst de dobber heen en weer. Witvis speelt met de dobber, kleine kringen bewegen zich onder het wateroppervlakte en floep, de lijn wordt tussen mijn vingers weggetrokken. De lijn trekt strak en de baitrunner begint zacht te tikken. Een zachte tik en de zachte sportex stok trekt krom. Ik blijf op de mat zitten om me zo klein en daardoor ook minder zichtbaar te maken. De slip staat goed en de vis trekt lijn van de oude Shimano Seaspin af.
Ik draai snel aan de hendel van de centerpin, voldoende om de lijn als vanzelf opgedraaid te krijgen.
De hengel leg ik schuin naar rechts neer, zodat ik er geen last van heb tijdens de dril.

Ondertussen trekt de karper stevig aan de andere kant, maar de hengel heeft ruim voldoende body om de vis te veel kracht te geven. De karper wordt moe en de schokken worden beduidend minder.
Een laatste poging van de karper wordt keurig opgevangen door de hengel, de slip en de 30/00 lijn. Ik sta op, leg het net goed neer in het water en stuur de vis richting netrand. Net omhoog, de vis is binnen.
Hij voelt zwaar aan, maar ik ben verstijfd van de zit en mijn rug en slechte knieën spelen op. Ik kan me vergissen...
Ik kijk in het net op de mat.... hoofdlampje doe ik aan. Een mooie schub. 83 cm en niet helemaal gaaf. De bek is stuk links. Jammer. Wel mooie dril. Klik, lamp uit.

Zachtjes ontdoe ik de vis van de haak die perfect in de onderlip zit. Optillen en zachtjes trrug in het water. De vis is duf, en komt langzaam bij. Met een stevige slag met de staart zwemt ie weg tussen mijn handen vandaan.
De freelinestek links is weliswaar verstoord, maar ik ga nog niet naar huis. Ik werp nog even in en gooi wat voer erbij.
De penhengel ligt weer in positie en bonnen no-time tikken de speldvisjes weer tegen de antenne aan.
Ik pak de lijn van de freeline hengel weer tussen de vingers en kijk vooruit naar het oplichtende breekstaafje van de dobber.de dobber wordt iets verschoven, weer en tikt iets naar links, stop. Niets meer.
Plop, weg dobber. Ik laat de freeline lijn los en pak de penhengel beet met de duim op de centerpin. De hengel klapt dubbel en de vis neemt in paniek lijn. De vis trekt naar rechts richting riet. Ik kan de vis niet houden, de karper bonkt en komt rechts vast te zitten. Een tak?! Tegelijkertijd voel ik schuren, mosselen!? Poef.... weg vis, lijn doorgesneden.
Gretverddddrrrrrrrr vloek ik binnensmonds. Ik voel: ik ben naar schatting 15 cm lijn kwijt. Verklikkerloodje en haakje, kwijt door mosselen op een tak. Vermoed ik.
Ik voel de telefoon trillen. Ik kijk. Thuisfront. De hond loopt te draaien. Ik app dat ik eraan kom en tien minuten later ben ik al bij het huisje. Hond mee, laatste wandeling en naar bed. Slapen.....

Grtz
Frenk
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

21-08-2015 22:59

Vier prachtvissen zover...

Ik weeg ze (nog) niet bij gebrek aan weegschaal.. maar goed... mag de pret niet drukken...
vlok karper.jpg
(229.25 KiB) 3202 keer gedownload

Op korst in Rotterdamse woonwijk... mooie is dat het een compleet vergeten water is terwijl het enorm groot is als stelsel...

karper plus penhengel.jpg
(298.2 KiB) 3205 keer gedownload

Op de pen in Rotterdamse woonwijk... Zelfde stelsel...

graskarper hand.jpg
(169.98 KiB) 3205 keer gedownload

In woonwijk weer.. nu andere woonplaats... slootje van 5 meter breed... prachtige graskarper van +/- 90 cm en 60 cm omtrek... dacht dat mijn schepnet vast zat joh toen ik hem eruit probeerde te tillen... ben rond de 90 kg en train veel... maar wat een joekel... schat hem rond de 30 pond al lijkt de foto echt anders.. helaas gewoon mensen die langs kwamen, schatten waren het... maar die nemen de foto anders ... Vergelijk hem maar eens met de eerste foto, die was 65 cm ..:D
graskarper 2.jpg
(169.97 KiB) 3205 keer gedownload

Op de mat... ;)

graskarper voet.jpg
(223.75 KiB) 3205 keer gedownload

42" schepnet en voet maat 45 om maar een vergelijking te hebben haha...

Ik ben in ieder geval apetrots op mijn vangsten want heb na jaren mijn hobby weer opgepakt...
Nieuwe hengel... Sportex Excl Float en Daiwa Caldia 2000 SHA molen..

Graskarper at niets... reageerden nergens op dagen ervoor.. vandaag dacht ik nog.. ik ga niet.. maar toch die prikkel... hondenbrokken gestrooid van de aldi.. drijvend en zinkend tegelijk zijn die.. door elkaar... en deze begon te happen.. heeft nog uur tot na zonsondergang geduurd voor hij beet.. had er maar een felgele drijver op de lijn gezet en een scopex float boilie erbij voor het zicht...


schup sportpark.jpg
(295.85 KiB) 3205 keer gedownload

Deze had ik nog begin vd maand trouwens, vergat hem bijna.. op mais... zwom zich vast in de lelies... eerste op mijn sportex hengel... ik in mijn onderbroek er achteraan... in vergeten cultuurwater en losloop plaats voor honden.. mensen zullen wel gedacht hebben ... wat een mafketel :D
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-08-2015 18:55

Gewicht is ook voor mij minder van belang, plezier rules!

Lekker bezig rudi, welcome back. :D

Grtz Frenk
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

22-08-2015 21:33

Zoals Frenk het ook al zei, het gaat om het plezier Rudi.

@ Frenk, leuk verhaal om te lezen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

23-08-2015 20:01

Frenk de Gruiter schreef:Gewicht is ook voor mij minder van belang, plezier rules!

Lekker bezig rudi, welcome back. :D

Grtz Frenk


Dank je Frenk en Eddy... Feels good to be back... enne plezier is eigenlijk het enige waar het mij om gaat.. heb die weegschaal niet voor niets nog niet aangeschaft...
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-08-2015 15:12

Afgelopen week had ik een serie late diensten. Op een ochtend had ik even tijd over en nadat ik heerlijk had uitgeslapen ging ik op de fiets en een emmer in de hand wat stekken aanvoeren. Omdat het al later was dan ik dacht voerde ik (maar) 3 stekken aan. Weer thuis eerst nog even de hond uitlaten en een broodje eten om daarna met gezonde spanning weer naar het water te fietsen, maar nu met een hengel in de hand.
Dit jaar doet de witvis het bijzonder goed op dit water (geen idee hoe dat komt) en op alledrie de stekken zat een schol voorns ed. Ik weet niet of iemand dit kan beamen maar wat ik al vaker had meegemaakt en wat nu ook weer gebeurde is dat je aan de witvisjes kan zien dat er een karper in aantocht is. Na een aantal minuten op de 2e stek sprongen er ineens wat visjes weg. Een paar tellen sprong de pen omhoog. Een puntgave uitzetter was voor even van mij.

Afbeelding
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

24-08-2015 16:14

Hoi Ben, ik denk dat de kleine vis er wel op zal reageren als er karper of karpers over de stek gaan zelf heb ik dat helaas nooit kunnen zien maar is wel leuk om te weten. Wat ik wel vaak merk is als ik 1 of meerdere brasems of zeelt vang en het is ineens stil op de stek dat ik kort daarna een karper aanbeet krijg of dat toeval is geen idee.

Ik heb altijd wel graag witvis activiteit op me stek houd je scherp en het trekt toch karper aan.

Trouwens een mooie spiegel die je hebt mogen vangen :)
Erik Mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-02-2011 18:36

30-08-2015 22:25

Er zitten weer hele mooie vissen bij, dit is mijn laatste voor augustus
Bijlagen
IMG_3516.JPG
(181.06 KiB) 2766 keer gedownload
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

31-08-2015 07:25

Je hebt nog een dag Erik 8)

Hier mijn overzicht van gisteren in 1 minuut:

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

31-08-2015 09:18

@Ben

Ik heb op helder water wel gezien dat een school witvis uiteen week voor een aankomende karper. In dit geval was het een broodkorst die door de witvis werd aangevallen, vervolgens stopten de witjes met aan de korst te plukken en weken ze uiteen voor een karper (die de korst netjes opslokte :) )

Dus je observatie kan best kloppen :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-08-2015 13:49

@ben: herkenbaar. Mooie vis

Sowieso mooie vissen gezien.
Gisteren gekeken op een plek en een mooie zware twintiger misschien wel dertiger gezien.
Dat geeft weer wat mogelijkheden. :)
De andere karpers gaven geen sjoege op hondenbrokken, groot of klein.