Penhengel Fibatube


Plaats reactie
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

11-07-2015 16:17

Hallo iedereen,

Ik zou graag wat meer met de pen op pad gaan en liefst een beetje oldschool, gewoon voor de charme ervan 8)
Nu ben ik op zoek naar een leuke penhengel en kwam deze tegen: Een Fibatube carp through action 11'6 3,50m.. Toevallig iemand die deze hengel kent en me er wat over vertellen kan?

Of mocht je een mooie penhengel te koop hebben staan hoor ik het graag, lieft een glas stok voor wat allround pennen

Grtz Niek
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

11-07-2015 22:15

Hallo Niek,

Even gauw op MP gekeken, daar staan een aantal leuke penstokken op van glas.
O.a. een Pateke Morton, een All Holland (Erik Bansberg), een CJW (oudje voor weinig), een Alain Brown en een Tricast van 1.3/4 wel carbon, maar een geweldige actie (staat onder handmade karper penhengel England).

Fibatube moet je een liefhebber van zijn, ikzelf heb er niet veel mee. Vaak is de handgreep een in gelijmd deel, wat mij ziens ten koste gaat van de actie van de hengel. Gezien de lengte denk ik dat de door jou genoemde Fibatube dat ook heeft.

Ikzelf zou mijn keuze laten vallen op de Tricast, All Holland of de Alain Brown.

Alle drie stokken met een mooie buiging, rustige opbouw en ruggengraat om net dat extra te geven bij kritieke dril situaties.

Succes met je avontuur.

Groeten,
Arjan.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-07-2015 22:32

Hoi Niek,

Fibatube is een prima blank. Ik ken ze alleen niet langer dan 3,30 meter. Ik denk dat hij in het handvat is verlengd.
Als ik de advertentie (2e hands) bekijk dan denk ik dat de verkoper geen verstand ervan heeft.
Grote kans overigens dat het geen Hardy is maar de blank is wel door hardy ontwikkeld.
Die Kunnan welke hij aanbied is ook een mooie voor met de pen :wink:

Gewoon proberen zou ik zeggen. Aan de andere kant... deze zijn misschien meer allround
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-karpervissen/m946049451-te-koop-spro-strategy-penhengel-13ft-1-1-2-1-3-4-lbs.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Of deze :o :
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-karpervissen/m939618859-alan-brown-glas-penhengel.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

12-07-2015 02:23

Ik zou voor de Alan Brown gaan, prachtstok met meer extra power dan je zou verwachten. Heb er lang mee gevist met een ouwe Abu Cardinal 44 eronder. Of ik nou in open water zat te vissen of midden tussen het wier, hij deed het overal prima. Zeker bij stoeien in het wier kun kon ik met de juiste lijn gewoon dikke vissen vrij krijgen, mede dankzij het enorme dempende vermogen. Ook de lengte speelt hier mee, de mijne was 11 voet dus iets korter. Het geeft je meer controle over de vis.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

13-07-2015 17:09

Zou als ik moest kiezen ook voor de Alan Brown gaan, net als Robert. Heb je toch wat meer te vertellen. Fibatube waren in het algemeen toch was meer zwieberige blanks.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

15-07-2015 21:28

Bedankt voor de reacties!

De Fibatube laat ik dus best even links.. Ik heb het niet voor "zwieberige blanks"

En idd, die Alan Brown kwam ik ook tegen tijdens het googlen.. Ziet er een aardige stok uit, alleen jammer dat ik 320km enkele reis bij de verkoper vandaan woon (België). Mocht ik meer in de buurt wonen ging ik zeker even langs!

Mocht iemand nog een leuke liggen hebben of weet van hebben, ik hoor het graag!
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

26-07-2015 11:02

Hallo Collega Hengelaars,

Ik ben onlangs de volgende hengel tegengekomen:

Hand built for Browning: Jack Hilton FR carp 1 3/4 LB (Alan Brown England)

Nu beweerd de verkoper dat de hengel hand getekend is door Jack Hilton, beste karpervisser aller tijden blablabla en vraagt 200€ voor de hengel.. De hengel is uiteraard niet hand getekend en enkel gebaseerd op een Jack Hilton hengel, gebouwd door Alan Brown en ingevoerd door Browning??

Het lijkt me een beste hengel maar wat zou volgens jullie een eerlijke prijs zijn?
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

26-07-2015 15:25

Edit: De verkoper beweerd er enkele jaren terug 425€ nieuwprijs voor betaald te hebben.. Kan dit kloppen?

Ik vind het een beetje vreemd allemaal..
Hij kon me in eerste instantie niet zeggen welke testcurve de hengel had.. Toen ik hem ernaar vroeg was het antwoord "Hoezo lb? Ahja 1 3/4 kan dat?" Ik vroeg toen of het om een holglas stok of carbon blank ging? Holglas had hij al wel eens van gehoord maar het was een carbon stok... "Wel van de beste karpervisser aller tijden, de statistieken bewezen dat"

Lijkt me niet bepaald een uitleg van iemand die er veel vanaf weet.. Hij beweert ook de hengel amper gebruikt te hebben.. maar wie koopt nu een hengel van 425€ zonder er veel kennis van te hebben om hem daarna amper te gebruiken..
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

26-07-2015 17:28

Bedoel je de hengel uit Almelo?

Da's duidelijk een glashengel.

425 euro nieuwprijs is absurd en kan ook niet, toen deze hengel op de markt kwam had je geen euro's.

Maar je ziet wel meer gekke dingen op MP: 500 euro voor een Hardy Clarissa vragen bv.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

26-07-2015 18:28

Nee, is een hengel uit West Vlaanderen.

Hij heeft in een 2de zoekertje een foto toegevoegd zie ik net.. Lijkt me een glashengel ipv carbon?
Bijlagen
Jack Hilton Browning Carp 2 Alan Brown.jpg
(43.2 KiB) 3929 keer gedownload
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

26-07-2015 19:24

Da's duidelijk glas.

En er zit iets raars bij de Alan Brown stikker.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2015 19:44

Die Jack Hilton werd ergens jaren 70 vorige eeuw bij Alan Brown gemaakt in een 1,5 lbs versie en een stepped-up (fast taper) 1.75 lbs versie. Productie werd met de tijd minder van kwaliteit en stopte omstreeks de jaren 80. Beide glasvezel, maar die 1,75 lbs wordt vrij lomp door het toen gebruikelijke dikke achtereind van de blank. Was bedoelt als afstandhengel (voor die tijd dan) en geen penstok zoals eerder in dit forum gezocht werd. Voor wat er gevraagd wordt moet de hengel in topconditie zijn en moet je er speciaal eentje zoeken. De echte waarde is namelijk ergens rond de 100 euro tot 150 euro max. Of wat de gek ervoor geeft kennelijk. :D

Duidelijk geval van opgelicht met die 450 euro. :wink: ik schat dat deze ergens rond de 150 gulden ooit nieuw over de toonbank is gegaan eind jaren 70.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

26-07-2015 20:03

Bedankt Kees,

Hier heb ik wat aan.

De zoektocht gaat verder :wink:
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

26-07-2015 20:10

Niek, ik heb je een PB gestuurd. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

27-07-2015 10:27

rick boom schreef:Niek, ik heb je een PB gestuurd. :wink:


Check.

Toch bedankt voor het aanbod, jammer dat ik zo ver woon.. Ik zoek liever wat dichter bij huis, kwestie van de hengel eerst eens in de hand te kunnen nemen :wink:

Hier in België is de penhengel lang niet zo populair als in Nederland.. Op marktplaats staan er echt mooie stokjes voor een eerlijke prijs, bij ons in vlaanderen een 5tal waarvan de betere zwaar overpriced zijn :-?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-07-2015 11:18

jammer dat ik zo ver woon

Je woont in Belgie, dat maakt het wel moeilijker. Er is er een in Zeeuws Vlaanderen die regelmatig wat te koop aanbiedt. Zoek eens en je zult vinden in Marktplaats.

De pest is dat als er weinig vraag naar is naar penhengels in Belgie, ze de prijzen kunstmatig hoog kunnen houden.

By the way: ik vind die fibatubes geen zwabberstokjes , hoor, maar is dat persoonlijk?
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

27-07-2015 11:55

Frenk de Gruiter schreef:De pest is dat als er weinig vraag naar is naar penhengels in Belgie, ze de prijzen kunstmatig hoog kunnen houden.


Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemde redenering, of ik versta je verkeert.. Ik zou net stellen dat wanneer er weinig vraag is de prijs ook laag is, en omgekeerd, wanneer er veel vraag is en het aanbod beperkt, de prijs hoog is.. Dit zie je bv in de luchtgekoelde VW wereld (Kevers en busjes), een 2de passie van me.

Nu lijkt me de vraag naar penstokken in Vlaanderen niet groot, evenals het aanbod.. Ik vermoed eerder dat de Belgen die dergelijke hengels in hun bezit hebben er in geloven dat ze iets Unieks bezitten, waardoor de prijs zo hoog uitvalt..
Menno de Jaeger
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-05-2015 19:03

27-07-2015 13:45

Niek Van Renterghem schreef:Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemde redenering, of ik versta je verkeert.. Ik zou net stellen dat wanneer er weinig vraag is de prijs ook laag is, en omgekeerd, wanneer er veel vraag is en het aanbod beperkt, de prijs hoog is


Ik denk dat Frenk bedoelt dat de aanbieders de prijs kunnen bepalen omdat de vragers geen andere keus hebben. Stel dat er maar 1 bakker in Vlaanderen zou zijn, dan zou hij de prijs, tot een bepaalde hoogte, zo hoog kunnen maken als hij wil. De mensen hebben toch wel brood nodig en hebben geen andere keus.

Je zou kunnen vragen of deze persoon nog wat heeft staan, hij biedt regelmatig vintage spul aan:
http://www.marktplaats.nl/verkopers/755713.html
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-07-2015 18:47

Precies,

ik zei het wat krom
Ik denk dat Frenk bedoelt dat de aanbieders de prijs kunnen bepalen omdat de vragers geen andere keus hebben.

Juist, dat bedoelde ik.
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

27-07-2015 18:49

Ik denk dat Frenk bedoelt dat de aanbieders de prijs kunnen bepalen omdat de vragers geen andere keus hebben. Stel dat er maar 1 bakker in Vlaanderen zou zijn, dan zou hij de prijs, tot een bepaalde hoogte, zo hoog kunnen maken als hij wil. De mensen hebben toch wel brood nodig en hebben geen andere keus.


Klopt, klein aanbod = hoge prijs. maar Frenk zei, weinig vraag = hoge prijs.. Nuja, maakt allemaal niet uit :D we bedoelen het zelfde

Edit: zie net dat we gelijktijdig antwoorden.. hehe

Je zou kunnen vragen of deze persoon nog wat heeft staan, hij biedt regelmatig vintage spul aan:
http://www.marktplaats.nl/verkopers/755713.html


Zal ik doen, thx

Edit 2: Het gaat hier blijkbaar om de verkoper van de Fibatube hengel waarmee ik het topic starte haha :D
Plaats reactie