Zin en onzin: camouflagekleding bj het penvissen?


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-07-2015 10:20

Nou, ik zag de topic al ontstaan en dacht laaten we dat dan maar doen. Ik trap af, rekening houdend met het PENvissen:

Draag ik camouflagekleding om te vissen: meestal wel

Waarom: 1. meer uit gewoonte, dan houd ik mijn gewone kleding schoon.
Ik zit vaak op de grond en dan kan ik elke goede kleding meteen daarna in de was gooien.
2. zo'n oude legerbroek heeft extra zakken wat weer handig is als je met minimale
bepakking op pad gaat
3. Ik zit graag in de struiken, onopvallend voor vis en vooral voor belangstellenden.
Mensen lopen soms twee meter achter mij langs zonder mij op te merken.
Lekker rustig vissen, dan word(t) je (stek) ook niet verstoord.

Verstoring vis: ben ik wel benieuwd naar of daar ooit officieel onderzoek naar is gedaan. Ik weet dat ze dertig jaar terug wel eens onderzoek (ook gefilmd) gedaan hebben in de zin van eerst een vogelverschrikker met kleding in het water steken en daarom heen voeren op 4 meter uit de kant, in helder water. De vogelverschrikker had een hengel in de "hand".
Na enkele dagen wende de vis eraan. Vervolgens ging de echte visser in kleding met hengel in de hand vissen, en de karper aasde zonder problemen rond de voeten van de visser.
Zelf sta ik weleens in de donkere schaduw van een boom (donkere kleding, heldere lucht) en sta stil de aan de oppervlakte azende vis (hondenbrokken in het water) te observeren, tijdens het uitlaten van de hond. Beweeg eens je arm, Bam! weg vis.
Ik heb er geen studie van gemaakt, hoor! Misschien iets voor iemand in een afstudeeropdracht?

Heeft het volgens mij zin: Ja ik denk het wel. Is het niet voor de vis, dan wel voor de omgeving. Minder last van bezoekers (in mijn geval) omdat ik "opga in de omgeving", behalve in stadse omgevingen, maar daar heb ik maling aan. Ga je echter lekker lomp vissen (stampen etc) dan heeft het weinig nut camouflagekleding te dragen. Leer eerst dan maar eerst sluipen, denk ik dan.

Draag ik nooit normale, of opvallende kleding (wit t-shirt, lichte broek): jazeker wel, maar dan vis ik meestal "omdat het zo uitkomt". Ik ben ergens en zie vis, en denk, laat ik het maar eens proberen. Al is het maar een half uurtje. Heb vaak een penvis set in de auto met voer, particles, blikjes, mat, net, etc. Je weet immers nooit :)

Hoe kijkt de vis tegen de bewegingen, objecten op de waterkant aan: daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. Weet iemand dit? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

04-07-2015 11:23

Wat ik altijd wel heb als ik die groen gecamoufleerde boten zie, waar om bij de marine grijs? :-?
Het zelfde als je geen groen achter je hebt en je ziet er zelf nou niet bepaalt uit als een struik, is grijs dan niet beter, kijk naar onze vriend de reiger. Ik draag meestal groene kleding, behalve mijn leger regenbroek die is camo, maar dat is een top broek voor tien euro!
Menno de Jaeger
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-05-2015 19:03

04-07-2015 11:29

Ik ben het 100% met je eens dat camouflage wel zin heeft. Als ik op bepaalde stekken aan zou komen met een wit t-shirt, dan zie ik een golf en de vis is weg. Nu ben ik geen type die in een camo pak rondsluipt, maar een beetje onopvallend vind ik wel belangrijk. De manier waarop je de stek benaderd(rustig) is voor mij nog meer van belang, zeker in ondiep water.

Chris Yates die het onderzoek uitvoert dat jij beschrijft:
http://youtu.be/A7FFPfVUHlk?t=2351

Gr.
Menno
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

04-07-2015 12:04

Een (karper)visser is eigenlijk een jager die zijn prooi ongemerkt probeert te benaderen. Net als een jager zal hij zich zo onopvallend mogelijk gedragen en zich aanpassen aan de natuurlijke omgeving. Camou-kleding kan hier zeker bij helpen naar mijn idee.

Zelf liep ik in het verleden ook een tijdje als een goed getrainde militaire sniper tijdens een jungle missie langs de waterkant. Inderdaad ga je dan op in de natuur en de schuwe vogels en andere bewoners van het natuurgebied om je heen hebben je minder snel in de gaten.
Het kan ook een voordeel zijn dat voorbijkomende dagjesmensen en hondenvrienden je niet zo snel opmerken.

Tegenwoordig trek ik gewoon een normaal outfije aan, weliswaar in onopvallende kleuren.
Ten eerste wordt je in die camou kleding voor een halve zool versleten, zeker als je in dit kloffie op de fiets naar je stek gaat rijden.
Ten tweede attendeer je andere karpervissers met je bezigheden (nu ben ik slechts een “gewone” visser)
Bovendien zien de vissen in het water alle figuren aan de waterkant als donkere silhouetten, ongeacht de tint of kleur van de kleding. Ga maar eens onder water met dit warme weer en kijk naar de objecten aan de waterkant.

Net zo belangrijk, zo niet belangrijker is volgens mij je gedrag. Alles moet in slow-motion, zeker de beweging van je armen. Niet stampen, maar sluipen. Zelfs hoesten kan een vis alarmeren.

Maar op sommige wateren is de vis de aanwezigheid van de mens aan de kant gewend. Op zulke wateren zie ik wel eens schrikreacties van karpers wanneer ik in plaats van normaal lopen ga sluipen.

Chris Yates is trouwens iemand die ondanks de passende tinten toch stijlvol gekleed gaat in typische countrywear uit het begin van de vorige eeuw. Dat is pas klasse!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-07-2015 12:19

Theo de Vries schreef:Wat ik altijd wel heb als ik die groen gecamoufleerde boten zie, waar om bij de marine grijs? :-?
Het zelfde als je geen groen achter je hebt en je ziet er zelf nou niet bepaalt uit als een struik, is grijs dan niet beter, kijk naar onze vriend de reiger. Ik draag meestal groene kleding, behalve mijn leger regenbroek die is camo, maar dat is een top broek voor tien euro!



Omdat de kleur grijs moeilijker waarneembaar is op de diepe grote zee daarom dus, daar is heus over nagedacht. Wantkijk maar wat fotos van de zeeen hier die zijn vaak grijsachtig. En de lucht vaak ook trouwens hier in ons landje.

Maar qua kleding, heb ik altijd spijkerbroek en een groene of donkere effen trui met capuchon. Ben idd van mening dat dit minder op valt tussen de begroeiing dan wit of roze ect, wat dus de vis kan afschrikken. En ook precies wat je aangeeft, soms zien de wandelaars En dergelijke je niet eens en wordt je niet gestoord, maar om nu helemaal in camo stijl te gaan uhm ja ieder zijn ding, de mijne is het niet zit niet in het leger.

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-07-2015 12:50

Het valt me op dat iedereen er vanuitgaat van wat wijzelf zien en waarnemen.
Het aspect wat Frenk noemt is voor mij het belangrijkste; de kleding wordt vies dat doe ik liever niet met mijn kantoorkloffie 8)

Wat ziet een karper, en vanuit welke hoek ziet hij dat? Ik denk dat een karper vooral contrast ziet. Als contrast beweegt is het gevaar. Pas heel kort onder het oppervlak met helder water heeft een karper volgens mij breder zicht dan alleen contrast.
Even een uitstapje; ik heb het idee dat de ogen van graskarper veel beter zijn ontwikkeld dan die van de karper. Ik maak te vaak mee dat graskarper mij al waarneemt zonder dat ik ze heb gezien. In helder oniep polderwater soms al op 20 meter afstand! Gedrag dat ik van karper in dezelfde mstandigheden totaal niet herken.
Dan de hoek waaronder de karper dingen ziet, vaak zal door deze hoek het object op de kant afsteken tegen de lucht ipv kantbegroeiing, bomen etc! Groen, donkergroen vormt op een lichte achtergrond (de lucht) natuurlijk een enorm contrast. Richard Walker heeft interessante dingen geschreven over de invloed van de hoek van de zon en het waarnemend vermogen van karper. Oude literatuur maar volgens mij een enorme kern van waarheid! Afeglopen maandag heel vroeg poldertje bekeken met mijn dochter. Ik zag een karper azen, stilletjes erheen gekropen, zon stond nog niet op het water, we konden de zwaaiende staart aanraken en hebben samen gekeken hoe de vis aasde. Toen het water donkergekleurd was van het bodemwroeten zijn we stilletjes weggegaan, de vis heeft ons of niet opgemerkt of was van een bijzonder soort dat niet bang is voor mensen. Kleding die dag; een (vaal :) ) wit shirt, dochtertje iets schreeuwerigs roze.
Wat voor kleding je aan hebt, wat de achtergrond ook is, je zal contrasteren, enige beweging betekend een verjaagde vis.

Wat draag ik tijdens het vissen; lichtgewicht broeken, soms licht, soms donkergekleurd, trouwen meestal een blauwtint.

gr
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

04-07-2015 13:22

Camouflage kleding voor het penvissen oké. Maar met vastlood op 200 meter uit de kant ??????? Ha, ha, weinig nut. Hoogst waarschijnlijk zit deze kleding fijn en mag het vies, vuil worden. Voor een karper die vanuit het water omhoog kijkt maakt het denk ik geen verschil of je nu groen, blauw, bruin of andere donkere kleding draagt. Tegen de lucht tekent dit allemaal donker af. Op beweging wordt idd wel gereageerd. Dus beter een boom oid als achtergrond gebruiken.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-07-2015 13:38

Camouflage kleding voor vast lood is voornamelijk bedoeld voor mensen, tenzij je heel dichtbij vist.
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

04-07-2015 15:25

Hey mannen,
Ik weet het niet maar ik heb ook het idee dat er meer winst te behalen is uit het feit dat passanten je niet zien zitten.
Gisteren zat ik met een knal geel T shirt achter een bosje met de korst bij wat zonnende karpers ( 3 ) toen een heel vriendelijke dame me kwam vertellen dat het te heet was om karper te vangen.
Het gevolg laat zich raden. :( :o
Dus het wordt voor mij ook voortaan donkere kleding ( groen bruin zwart )
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-07-2015 15:41

Gewoon een roze t-shirtje aan als je in de bosjes zit, dan weet je zeker dat je binnen een know time er één aan hebt hangen!!

Groet, Peter

Ps :wink:
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

04-07-2015 20:24

Ik geloof dat contrast met de lucht karpers doet afschrikken, ongeacht de kleur kleding. Voor de test ben ik wel eens onder mijn landingsnet gaan zitten en ik had wel het idee dat de vissen dichterbij durfden te komen.

Zelfs als je doodstil blijft zitten zie je dat de vissen pas vanaf zeg 20 meter rustiger gaan azen (oppervlakte). Komen ze dichterbij dan is het vaak een snelle draaikolk of schrikreacties. Minstens even belangrijk is het voorkomen van bewegingen en trillingen. Ik gebruik tegenwoordig een werpschepje voor de brokken en dat maakt dat je veel minder beweging hoeft te maken om brokken te werpen. Ik heb zelfs het idee dat ze ook reageren op de stok van de hengel zelf die over het water hangt. De beste methode om dichtbij te kunnen komen is gebruik te maken van drijfvuil op het water en daartussen te vissen.

Ik draag gewoon oude kloffie...

grt Hans
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

04-07-2015 21:07

Met vastlood vissen, camouflage kleding om niet gezien te worden door passanten, maar je tentje staat op het grasveld.!! Nu weer on topic. Laag bij de grond blijven en rustig bewegen en weinig tot geen geluid of trillingen zien te maken, ongeacht of je nu camouflage kleding of confectie kleding aan hebt, is de beste manier om karpers te benaderen en hopenlijk te vangen.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-07-2015 21:50

Voor mij geldt, dat ik het gewoon niet weet. Hoe en wat ziet een vis?

Camouflage voor je omgeving en om met rust gelaten te worden is voor mij zeker waar. Net als het dragen van kleding die vies mag worden.

Camouflage zodat de vis mij niet ziet is denk ik wel belangrijk als je veel dicht op het water zit en jezelf daarbij veel verplaatst. Daarbij denk ik niet aan de camouflagekleuren groen en bruin maar meer aan het contrast met de achtergrond.
Het lijk mij erg interessant om dit te onderzoeken met een onderwatercamera. Vanuit het water filmen in verschillende weertypes, achtergronden en seizoenen. Stroming in het water en de troebelheid fascineert mij ook regelmatig net als andere aspecten van camouflage zoals wind. Soms als ik in de wind tussen een rietkraag vis beweegt alles behalve mijn hengeltop. Die hangt stil over het water tussen het wuivende riet. Valt dit op?

Hoewel ik niet erg in camouflage gekleurde kleding geloof, om de vis niet af te schrikken, let ik wel extra op mijn handelen aan de kant als ik opvallende kleding draag :roll: het houdt mij dan ook extra scherp ten opzichte van het vissen met donkere kleding gek genoeg. Ook bij het dragen van een pet of hoed merk ik dat ik erg uitkijk met bewegingen van mijn hoofd. Kalm bewegen langs de kant net als sluipen in de buurt van een stek is voor mij echt een must.

Hard praten, kuchen, niezen, deuren slaan, enzovoorts laten vaak karpers schrikken. Ik heb dit vaak meegemaakt bij het observeren. Vaak genoeg rijd ik langs een water om "even te kijken". Dan sla ik wel eens achteloos de autodeur dich en merk daarbij vaak een schrikreactie in het water.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Plaats reactie