Pen- en oppervlaktevangsten juli 2015


Gebruikersavatar
michel kempers
Berichten: 96
Lid geworden op: 24-09-2009 12:55

20-07-2015 23:07

Mooie vissen komen er voorbij!

Vnvd ff met de pen op pad geweest, het statisch vissen wil totaal niet vlotten met de pen heb ik meer actie. Twee inie-minie visjes gevangen en 5 brasems. Enkele brasems waren groter dan de karper. Ach, was weer even van de bank af thuis en lekker aan het water

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-07-2015 10:46

What a day to remember heb ik gehad.


Soms klopt alles gewoon.
Ik ga me late diensten week in en nadat een nachtsessie afgelopen weekend niet doorging en me zoontje Ricky bij omi zou gaan slapen besloot ik gisteravond te gaan penvissen tot in de late uurtjes.
Aangekomen bij het water was het eerste wat opviel de schade die de storm had aangericht. Geen omgevallen bomen maar des te meer grote takken en ook een aantal die in het water zijn beland en zo weer nieuwe obstakels vormen ,maar die je vooral in het donker niet ziet.
Met een 10 liter emmer voer ging ik op pad om wat voerstekken aan te leggen en nadat ik 7 stekken had voorzien van voer kwam ik een bekende tegen die net een mooie 26 pond schub in het net had zitten. Perfecte timing want hij stond net te bellen naar zijn zoon voor een foto. Zoals mijn vrouw al zei "je bent gek dat je naar buiten gaat met dit weer" zo denken wel meer mensen en dus was zijn zoon blij dat hij thuis kon blijven. Nadat ik wat foto's had gemaakt en nog even nagepraat heb met Eric liep ik vol goede moed terug naar de auto om mijn hengel klaar te maken. Heb in ieder geval al vis gezien smile-emoticon
De eerste 3 stekken zijn vrij ondiep en bij aankomst kon ik duidelijk zien dat al het voer er nog lag en er geen teken van onze vrienden was. Ondertussen was het alweer gaan regenen en ondanks dat ik geen regenpak bij mij had kon me dat niet deren. I've got a feeling!!!
Op de 4e stek kon ik niks meer zien in het water omdat het nu wel snel donkerder begon te worden en het feit dat het hier wat dieper is. Als de pen net 5 minuten staat gaat deze onder maar ik sla niet aan. Alles is zo uitgelood dat bij een aasopname de pen omhoog zal gaan ipv naar benee en dit is dus duidelijk een lijnzwemmer. Wel is het hartslagverhogend want er zit dus vis op de stek. Is het er 1 of zijn het er meer? Groot of klein? Plop! De pen schiet omhoog ten teken dat de vis het aas in de bek heeft. Ik sla aan en direct vliegen de meters lijn van de spoel (nog bedankt Brian echt een wereldlijn) Het blijkt een graskarper van ong 20 pond. Mooie sport maar ik wil karper.

Afbeelding

Eric die na het vangen van zijn vis was gaan opruimen kwam net aanlopen vergezeld door zijn 4 honden. Nu kwam het mij goed uit en kon hij van mij een plaatje schieten.Tijdens het terugzetten ga ik gruwelijk onderuit. Door de regen en de slijtage van de zolen van mijn nike's is de schuine kant letterlijk een glijbaan geworden. De vis raakt ook de grond maar gelukkig wel in de mat. Als de vis weg is gezwommen voer ik nog wat bij en vertrek naar de volgende stek. Eric loopt met me mee en ondanks dat ik Eric een aardige vent vind en zijn honden alle 4 hun best doen voor mijn aandacht vind ik het vervelend. Ik vis kort voor de kant , de vissen zijn hier schuw en dus moet je stil zijn. Je kan je voorstellen dat dat met 4 honden niet lukt maar krijg het niet over mijn lippen om hem te vragen weg te gaan. Gelukkig begrijpt hij zelf ook wel hoe het werkt en even later keert hij huiswaarts. De volgende stek is een stek waar ik vorige week ook een mooie had gevangen en vol spanning nam ik plaats onder een boom waar ik nog vrij droog zat. Heel even gaat de pen iets omhoog na een 10 minuten maar meer als dat gebeurt er niet. Na 20 minuten ga ik weer verder naar de volgende. Soms is het moeilijk om door te gaan maar zo vis ik altijd met pennen. Meerdere stekken maken en per stek hooguit een half uur vissen en dan door. Ik voer dan wat bij en kom later weer terug. Later is dan meestal een uur of 2 soms 3 omdat je eerste weer een aantal andere stekken bevist. Het lijkt lang maar het werkt wel bij mij. als de vis je voer gevonden heb kunnen ze soms uren blijven scharrelen over je stek. Ook als het voer al op is. De volgende stek heb ik nog nooit eerder geprobeerd omdat ik weet hoe diep het hier is. Dieper dan 2 meter vind ik doorgaans niet fijn om te pennen. Ik had mijn stoppertje tot ruim over de 2 meter geschoven maar nadat ik mijn aas had laten zakken bleek al gauw dat het dieper was en dus zie ik het breekstaafje op de pen ook de diepte in verdwijnen. Net als ik wil ophalen om het bij te stellen zie ik tot mijn verbazing dat deze zelf als een reddingsboei uit de diepte omhoog komt.....VIS! Ik sla aan en het enigste wat er gebeurt is dat mijn hengel buigt. Verward kijk ik naar de kromme top en vervolgens naar het water. Een ongezien obstakel? Ineens 2 harde bonken die ik voel tot in het kurken handvat en de massa begint te zwemmen. Ik ben wel vaker zenuwachtig geweest bij het vissen, maar nu ik weet dat dit obstakel een vis is en het feit dat deze niet omhoog komt terwijl mijn hengel kraakt, lijkt de tijd toch even stil te staan. Het "ding" komt op stoom en ik kan het niet stoppen. Meter na meter verdwijnt van de spoel en er vliegt van alles door mijn hoofd. gelukkig gaat de vis wel van de kant af en kan ik rustig de spanning erop houden. Na dik 10 minuten van allerlei smeekbedes zie ik de vis voor het eerst in het licht van mijn nieuwe zaklampje (thnx Ricardo) Ik schrik van wat ik zie en als ik eindelijk het net eronder kan schuiven barst ik van de zenuwen in lachen uit. Ik ben zeiknat , goor van top tot teen. Ik besef me dat dit een echte bak is en dat ik verder niets bij me heb om te wegen of meten. Als ik de vis uit het water wil tillen val ik zowat voorover en begin ik zelfs te denken dat dit m'n nieuwe record kan zijn maar ik kan het niet bevestigen. Wat te doen wat te doen spookt er door mijn hoofd. Ga ik iemand bellen? Laat ik de vis in mijn net hangen? Nee ik vind het goed zo. Mijn visjaar is al niet zo geweldig en prive is het ook niet altijd soepeltjes verlopen. Ik heb dit gewoon nodig en de rest interesseert me even niet. Ik leg de vis op de mat en zie dat deze eigenlijk niet past. De mat is een meter breed maar de staart steekt nog een stuk uit. Eerder dit jaar had ik ook een meter+ vis maar omdat die geen body had bleef het gewicht achter. Deze vis is daarentegen massief van bouw en het optillen voor de camera gaat best lastig.
Ik laat het aan jullie over.

Afbeelding

Nadat ik de vis terug heb gezet en ik op mijn emmertje in de regen zit denk ik bij me eigen...god wat zou een shaggie nu lekker zijn. Ik ben al 11 weken gestopt nu en wil en ga het ook volhouden maar man man man eentje kan toch geen kwaad smile-emoticon
Moe en voldaan pak ik alles weer bij elkaar en zie dat het al 1 uur in de nacht is. Zal ik nog even dat stekkie proberen of lekker naar huis gaan. De moeheid en het feit dat ik echt nat tot aan me onderbroek ben doen me beslissen naar de auto te lopen, maar tijdens de wandeling hoor ik weer een vis springen en krijg ik weer die feeling. Ik verander van koers en beland weer op de stek waar ik de graskarper ving. Oftewel de glijbaanstek. Als ik op de emmer ga zitten nadat ik heb ingegooid voel ik pas echt goed hoe nat ik eigenlijk ben. Mijn kleren plakken aan m'n lijf en geefte en ongemakkelijk gevoel. De golven veroorzaken een hypnotiserende deining terwijl ik mijn best doe om naar mijn breekstaafje te kijken. Begin ik nou te hallucineren of.....De pen begint ineens een aantal keer flink te stuiteren en valt plat. Bam ...de haak word gezet en weer vliegen de meters lijn van de spoel. Ongelofelijk wat een avond zeg ik hardop midden in de nacht. Ook deze vis beland op de kant en schat ik hoog in de 20 en misschien wel over de 30 pond heen. Ik schiet de laatste foto's en met een niet weg te poetsen glimlach druip ik letterlijk af.

Afbeelding

I've got a feeling whoeehoeeee.
Fuck yeah!!!
Vis is vis
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

28-07-2015 11:57

Werelds Ben.
Gokken ga ik niet doen maar dat hoeft ook niet denk ik.
Volhouden met het shaggie .
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Martin Mik
Berichten: 21
Lid geworden op: 25-10-2014 19:39

28-07-2015 12:11

Met veel plezier weer je verhaal gelezen Ben.
Prachtige mooie vissen.

Laat die shag maar lekker in de winkel liggen, beter voor je portemonnee en alle belangrijkste beter voor je gezondheid
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

28-07-2015 18:35

Lekker gevist, Ben! :D
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

28-07-2015 22:04

Leuk verhaal, prachtige vissen Ben
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

29-07-2015 08:15

Lekker hoor Ben, dat zijn de vissen die we aan onze penhengeltjes willen hebben, kraken moeten ze tot in het handvat :P

gr Andries
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

29-07-2015 10:16

Ben, Wat een megavis!
Zou het aan de storm liggen dat ze toch zijn gaan bijten?
Een noordwester is toch meestal niet gunstig, maar met windkracht 9 verandert de zaak wellicht...
grt Hans
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-07-2015 11:17

Mooie vissen, hoor, toppie! Goed werk, Ben!

@Hans Eshuis, mbt de penvisdag Zeeland: is denk ik nog iets te vroeg om nu mijn vrouw "alleen" thuis te laten, heeft nog veel hulp nodig, dus ik pass even. Balen, maar sommige dingen gaan gewoon voor.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

29-07-2015 18:55

Schitterende vissen Ben, je zou er een rooie kop van krijgen. :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-07-2015 22:43

Bedankt voor de top reacties daar krijg ik pas een rooie kop van Wim :wink:

Had ik echt even nodig dit
Vis is vis
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-08-2015 16:10

Gisteravond nog een juli afsluiter gevangen:

Afbeelding

gr Andries
Rick Hoogvliet
Berichten: 24
Lid geworden op: 02-06-2014 14:09
Locatie: Brielle

01-08-2015 19:54

Prachtige vissen Ben. Was wel flink zweten zeker? Mooi om je enthousiasme te zien in dat filmpie. Mooi om beloond te worden na hard werken :wink: