Lijn voor het oppervlaktevissen


Plaats reactie
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

13-06-2015 13:32

Na een periode amper te hebben gevist op karper, begint de drang nu weer te komen. En dan voornamelijk het oppervlakte- en penvissen. Gisteravond heb ik een prachtige grashapper kunnen vangen, alleen merkte ik dat de lijn die er momenteel op zit niet ideaal is hiervoor.

Ik ben dus op zoek naar een lijn die:
- niet krult/springt
- goede werpeigenschappen heeft
- indien mogelijk een beetje slijtvast

De bovenste twee punten zijn naar mijn idee het belangrijkst.

Tot nu toe ben ik onder andere de Tubertini Gorilla UC4 tegengekomen, dit schijnt wel een goede lijn te zijn?

Bij voorbaat dank.
Erik Mulder
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-02-2011 18:36

13-06-2015 13:58

hey Mattijn,

Zelf vis ik nu 2 jaar met g-line flex en dit bevalt erg goed.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-06-2015 16:15

Hoi Martijn,

Die Tubertini lijn voldoet aan je gestelde eisen. Hij heeft alleen een nadeel voor het oppervlaktevissen en dat is namelijk dat hij vrij snel zinkt vanaf 25 honderdsten.

Er zijn tegenwoordig vrij goede oppervlaktelijnen van Korda bijvoorbeeld. Voor de rest voldoen de fluorcarbonlijnen ook redelijk goed.

Misschien kan je Jordy op't Hof vragen wat hij gebruikt. Dit is een hele goede oppervlaktevisser.
Succes.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Boudewijn Margadant
Berichten: 131
Lid geworden op: 19-06-2008 09:47
Contacteer:

13-06-2015 18:24

Hoi Martijn,
Van Rigsolutions heb je een echte drijvende nylon lijn, Ziggy. Voldoet aan je eisen, gebruik het zelf al een tijd naar volle tevredenheid.
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

13-06-2015 19:08

Bedankt voor de antwoorden, kan ik zeker wat mee!
Ik zal ook proberen nog even contact te krijgen met Jordy over wat hij gebruikt.

De hier genoemde lijnen ga ik ook zeker even opzoeken.

Ik zie nu wel dat ik vergeten te ben te zeggen dat ik de lijn ook gewoon wil gebruiken tijdens het penvissen. Ondanks dat het denk ik niet een hele goede combinatie is(?) moet het wel lukken lijkt me?
Als student zijnde (met meerdere dure hobby's) heb je niet overal geld voor :lol:
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-06-2015 16:58

ik vis al jaren met de gamakatsu g-line flex, en ik vis bijna alleen maar aan de oppervlakte, en tegenwoordig steeds meer met de pen, en dat gaat prima.

heb zelf ook die gorilla lijn gehad, maar zoals Micheal al aangaf, die zinkt vrij snel
Stev Lelijkveld
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-02-2015 16:52

14-06-2015 20:09

Hoi Mattijn,

Ik zou persoonlijk geen fluorocarbonlijnen pakken. Deze zijn naar mijn ervaring stug, en springen graag van je spoel af.

Ik ben zelf ook vrij nieuw op het gebied van de penvisserij, maar gebruik al een tijdje graag STROFT GTM 22/00 voor oppervlakte, drijft erg goed, sterk, soepel en redelijk slijtvast. Deze gebruik ik inmiddels ook als penvislijn, en dat werkt ook prima.

Heel veel dikker dan 22 à 24/00 zou ik persoonlijk de lijn niet maken. Tenzij je echt van plan bent voornamelijk bij obstakels te vissen. Je moet bedenken dat hoe dikker je lijn hoe slijtvaster deze zal zijn. Tegelijkertijd is een dikkere lijn zwaarder en zinkt dus sneller, is deze stugger dus springt deze liever van je spoel af, en is deze zichtbaarder voor de vis. Qua lijnsterkte is 22 à 24/00 meer dan zat om karpers tot 20-25 pond met een beetje beleid te drillen.

Werpeigenschappen van een pen-of oppervlaktelijn maken ook eigenlijk niets uit aangezien je niet ver uit de kant zult (kunnen) vissen ivm je ogen, het gewicht wat je werpt (een hondebrok/korst weegt bijna niets) en lijndrift. Ik denk dat haast iedere lijn qua werpeigenschappen wel voldoet. Maar verbeter me ajb als ik het mis heb.

Sowieso als er oppervlakte-pro's onder ons zijn, deze ook even consulteren.

Groeten,
Steven
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

14-06-2015 21:34

Fluorcarbon was ik eigenlijk dan ook weer niet van plan om te gaan gebruiken.
Qua dikte zal ik rond de 30/00 gaan gebruiken, aangezien ik op water vis met veel planten en ook wat obstakels. Ik vis overigens op graskarper, grote vissen (100 cm+, dan praat je vaak ook over een aardig gewicht) zijn hier niet echt uitzondering.
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

02-07-2015 17:04

Heb even niets laten horen, maar ik heb G-line flex besteld. Binnenkort maar uitproberen.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

02-07-2015 18:24

Afbeelding
bron internet..
8)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

04-07-2015 21:45

ben ik dan de enigste die een gevlochten lijn gebruikt met een meter nylon (korda drijvende lijn op 8 of 10 pond)??
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-07-2015 09:23

Nee, Bas, doe ik ook soms.

Gevlochten lijn drijft geweldig goed, en kun je gewoon als volledige lijn (niet alleen als hoofdlijn) gebruiken voor de oppeervlaktevisserij, en je vist zeer direct (geen rek).
Nadeel 1: de rek is meteen ook het nadeel, de lijn geeft niet mee, dat betekent dat je hengel erop gemaakt moet zijn om de klappen op te vangen. In de praktijk betekent dat een parabolische hengel en de slip moet je goed instellen van je molen, en je vinger aan de spoel!
Nadeel 2: Gevlochten lijn is licht en werpt moeilijker als er geen gewicht aan hangt (korst, brokje) tenzij je hulpmiddelen gebruikt (bijvoorbeeld fox exocet controller).
Nadeel 3: je moet weten wat je doet. Ik heb jongens zien vissen met gevlochten lijn en bij de aanslag/dril de te stugge hengel in stukken zien vliegen, slip dicht enzovoort.

fox exocet controller float.jpg
(29.34 KiB) 3643 keer gedownload


Bij nijlon lijn, vangt ook de lijn klappen op (elasticiteit van de lijn), wat niet gebeurt bij gevlochten lijn.
Gevlochten lijn is goed bij obstakels, vind ik, maar k gebruik het eigenlijk al jaren niet meer, tenzij....

Er kan altijd een situatie voordoen waarbij gevlochten lijn een optie is. Vissen tussen pompenbladeren met een soepele 1,75 lb hengel, daarmee houd ik de vis hoog boven de obstakels (pompenbladeren) en dril de vis onder de top in een open stukje water, met de slip goed ingesteld en een vinger aan de spoel.

De optie van Koos is wat ik ook doe: nijlon lijn invetten met vaseline. Eenvoudig en werkt geweldig. Naderhand de lijn weer schoonmaken met een sponsje en sopje, klaar.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-07-2015 12:30

Ik heb in het verleden ook gevist met gevlochte lijn
Dit gebruikte ik voornamelijk alleen met het opervlakte vissen tussen de plompen het heeft zijn voordelen en nadelen maar die zijn al benoemd.

Ik gebruikte toendertijd fireline was ik wel tevreden over maar dat is al een jaar of 10 terug sindsdien niet meer gebruikt.

Welke gevlochte lijn word nu gebruikt en welke dikte voor een penhengel?
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

05-07-2015 18:56

ik gebruik een 12 tot 14/100 lijntje, merk weet ik niet, komt van een grote spoel af, mijn visserij is voornamelijk vol in de lelies dus op deze manier snijd het makkelijk de planten stuk...

echter wel altijd met een stukje nylon (1 meter) want zulke dunne gevlochte lijn kan de vis ernstig beschadigen...
ook het drillen met een klein haakje is daardoor geen probleem, de nylon rekt erg ver en mijn hengel, 2.70 meter en onbekend hoeveel lb, doet de rest...
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-07-2015 19:35

Hoi bas, dankjewel voor je reactie en die voorslag van nylon knoop je gewoon met een voorslag knoop aan de gevlochten hoofdlijn?
Dennis C Scherjon
Berichten: 11
Lid geworden op: 16-06-2015 11:30

06-07-2015 10:26

"Ziggy" is een enorm goede lijn voor het oppervlakte vissen, een echt drijvende lijn die soepel is en de goede kleur heeft.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

06-07-2015 18:20

Kevin van Etten schreef:Hoi bas, dankjewel voor je reactie en die voorslag van nylon knoop je gewoon met een voorslag knoop aan de gevlochten hoofdlijn?



ik gebruik een dubbele grinner.
dat de knoop wat groter is maakt niks uit want die komt toch nooit op de spoel.

http://www.abc-sportvissen.be/images/images%20vissersknopen/dubbele-grinner.jpg
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-07-2015 16:32

Ik gebruik bijna altijd gevlochten lijn bij het oppervlaktevissen. Ik vis meestal tussen de planten en dan drilt gevlochten lijn echt beter, het snijdt beter door de planten heen en je houdt beter contact met de vis. Nylon voorslag: waar mogelijk, maar soms levert dat een te kwetsbare onderlijn op. Dat rechtdoor gevlochten de vis meer zou beschadigen heb ik bij goed gebruik alvast nooit wat van gemerkt. En dat drillen gaat prima met een soepele penhengel, gewoon een kwestie van gewenning, demping kan je met de hengel en slip genoeg inbouwen.
Op puur open water valt misschien meer te zeggen voor nylon, maar dat kom ik eigenlijk dusdanig weinig tegen dat ik die enkele keer de boel ook niet altijd ombouw.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-07-2015 18:13

Ik ben ook overgestapt en dat bevalt me uitstekend.
Heeft zeker vis opgeleverd die ik ander niet had gevangen.
Drillen is anders en een beetje ervaring wel gewenst.
Plaats reactie