Zo maar nieuwsgierig


Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

12-05-2015 14:03

Hoi allemaal , ik ben nieuwsgierig of ik de enige ben met lood knijp angst.
Ik verduidelijk mezelf , mijn dinsmore loodje wil ik altijd stevig aanknijpen om verschuiven tegen te gaan.
Met vinger vind ik niet genoeg en met tanden niet goed verdeelde krachten.
Dus met een tangetje doe ik het , maar ik wil ook geen beschadigde lijn dus doe ik het als volgt:

Afbeelding


Ik knoop een stuitje , laat een kant wat langer en knijp daar het loodje op.
Wat je ziet is een AAA loodje ( 0.8 gr )
Dus 1 loodje waar mijn pen op zinkt , wat ik prettig vind en makkelijk te verschuiven zonder de lijn te beschadigen
Ben benieuwd
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

12-05-2015 14:24

Op zich leuk bedacht, maar een knijploodje met een tang aan knijpen is gewoon te doen hoor gewoon een platbek tang zonder ribbels of een punttangetje en je kan je lijn niet beschadigen ;)

en inderdaad anders ff met je tanden ff aandrukken,.. zo en zo moeten ze niet et strak zitten want stel je moet hem verschuiven dan is het wel handig als het kan ;)

maar goed ik heb dus zoals je ziet geen enkele angst om loodjes te knijpen op de lijn :D

cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

12-05-2015 14:41

Goed idee Han!
Ik vis meestal met maximaal met 3 x loodje No1., waarbij het laatste loodje de pen doet zinken.
Probleem is bij mij vaak dat juist dit laatste loodje om de haverklap van de lijn valt omdat het tijdens de dril kennelijk tegen rietstengels (of de karperbek?) aankomt. Het liefst zou ik soms zelfs met loodjes No.4 vissen, maar die blijven zelfs op 22/00 niet zitten. (lijn is gewoon te dik).
Maar om het laatste loodje op een stuitje te zetten is wel een goed plan.

Ik heb ook wel ''verzwaarde" stuitjes geprobeerd: de Korda tungsten Sinkers . Deze zijn echter niet zwaar genoeg en bovendien erg prijzig.

Weet iemand of het met je tanden dichtknijpen nog kans op loodvergiftiging geeft?

grt Hans
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-05-2015 14:50

Ik gebruik rigtube (de aller dunste tube die je om de haak doet) heb namelijk ook loodknijpangst vooral in de buurt van riet of lelies.
Loodjes vanaf 0,25gr zijn daar goed mee vast te zetten daaronder gaat helaas niet.

Je verliest er wel iets makkelijker lood mee, maar vind dat zelf nog wel binnen de perken blijven, bonken lood van 150gr lossen is tegenwoordig ook vrij in toch :evil:
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

12-05-2015 14:55

Ik heb meer loodknijpangst, qua de hagels op de lijn te 'bijten'. Dus gebruik altijd een tangetje.

In de middeleeuwen werden er namelijk vaak waterleidingen en bekers van lood gebruikt (goedkoop en makkelijk te smeden metaal). Maar na enkele jaren kwam met erachter dat lood het zenuwstelsel nogal (onomkeerbaar) aantast. Waardoor mensen diverse verlammingen kregen.

Als ik nou tijdens het pennen elke keer een paar loodhagels bijt. Dan komt dat voor m'n idee toch al een beetje eng dicht in de buurt van het bovenstaande.
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-05-2015 19:53

Herkenbaar probleem Han! Ik heb er overigens gene moeite mee als mijn loodjes schuiven, dus hoef ik ze niet vast te zetten op de plek waar ik wil dat ze komen. Ik tuig eigenlijk altijd alles opnieuw op en af. Bij optuigen in deze volgorde; stuitje; pennetje; loodjes; haak. Ik knijp de loodjes met mijn tanden dicht op het onderste stuk lijn, kijk of ze kunnen schuiven en plaats wat ik wenselijk vind. kan per situatie verschillen. Onderste stukje lijn verwijder ik, dan pas de haak erop.
Op welke manier ik lood vastknijp of het nu hard of zacht lood is er zit altijd ene kneusje op de lijn en dat wil ik zeker op de eerste meters absoluut niet hebben.

Soms mis ik een loodje na een dril maar vaak ook niet.

gr Andries
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

12-05-2015 20:44

Ik heb gemerkt dat er nogal verschil in hardheid is tussen sommige merken.
Dus zou kiezen voor wat zachter lood.
Ik heb wel enkele keren lijnbreuk gehad door het te hard aanknopen van deze loodjes en gebruik sindsdien altijd ouderwets bladlood, ideaal vind ik.
Op sommige flessen rode wijn zat dit ook nogal eens in t verleden maar dit wordt niet vaak meer gebruikt volgens mij.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-05-2015 21:21

Han je kaart een punt aan die velen van ons bezighoudt denk ik. Eerlijk gezegd heb ik nooit/zeer zeldzaam een lijnbreuk gehad door een beschadiging op de lijn als gevolg van het loodaanknijpen. Ik dacht er ook nooit over na, totdat ik van 30 / 32 honderdsten naar 20 / 25 honderdsten ben gegaan qua lijndiktes. Een keer met Andries over gehad en hij kwam inderdaad met de bovenstaande theorie. Sindsdien doe ik dat ook altijd zo. Na het plaatsen van de pen en stuitjes knijp ik het loodje op de lijn. Daarna schuif ik de lijn naar boven en knip het stukje lijn af waarop het loodje is vastgeknepen. Daarna zet ik de haak aan de lijn. Zo heb je niet dat kneusje. ik vind het overigens wel prettig als het loodje met een beetje kracht over de lijn te schuiven is.

Er zijn wel alternatieven welke ik overigens niet allemaal heb geprobeerd. Jouw oplossing vind ik trouwens heel logisch voor dit probleem.

Daarnaast ken ik nog de methode waarbij gebruik wordt gemaakt van een wartel
Afbeelding

Of gewoon een stukje garen om je lijn draaien en het garen strak trekken met een knijploodje. Daarna de twee eindjes garen afknippen.
Afbeelding

Je kunt ook een knijploodje op een baitbandje knijpen en het baitbandje een paar keer draaien. Daarna steek je de lijn door het gedraaide baitbandje en de weerstand van het rubber zorgt voor genoeg wrijvingsweerstand om het baitbandje op de lijn te houden.

Een stukje shrinktube over je lijn zetten, daar een lus van een ander stuk lijn doorheen maken en vervolgens het knijploodje aan de parallele lus knijpen. Je kunt de shrinktube weer op z'n plaats houden met stuitjes als je dat wilt.


Zomaar ideeën maar eigenlijk altijd komt er iets over, om, of extras aan de lijn waar je het knijploodje aan vast kunt maken.

Succes en ik ben benieuwd naar de andere ideeën.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

12-05-2015 21:39

Hoi Han,

Ik had het zelfde probleem maar ook de zelfe gedachte en div dingen geprobeerd.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op (lood) van fox het doosje is wel prijzig(25 euro) maar ik vindt het top.
het zijn div maatjes lootjes met een sleuf er in, aan de buiten kant zit silicone draat.
doe je loot om je lijn en pak dan het silicone draat rek het uit en duwe het ook door de sleuf en dan los laten.
het is even priegelen zeker bij de kleine loodjes maar het lukt wel. Met een nagelschaartje knip ik het overtollige silicone draat weg.
NOOIT MEER LAST VAN DRAAT BESCHADIGING, EN TIJDENS HET DRILLEN VERLIES JE NIET JE LOOD.

http://www.fishinn.nl/fox-edges-kwick-c ... enser.html

Kijk anders op mijn blog.

Succes
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

12-05-2015 22:12

Of je neemt een stukje scoubidou (dat spul waar kinderen een tiental jaar terug van alles mee knoopte) en schuift dat eerst op de lijn en dan knijp je je loodje op de scoubidou. Deze tactiek wordt al ettelijke jaren in het witvissen gebruikt, je kan er ook die rubbertjes voor gebruiken die men in het witvissen gebruikt om de dobber op de lijn te fixeren.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-05-2015 22:38

Ik vis eigenlijk op de zelfde wijze als Andries, met dien verstande:
* ik tuig meestal niet mijn hengel telkens af. Meestal geen zin in :D
* ik doe: stuitje; pennetje; stuitje; loodjes; haak
* voor ik ga vissen en ik hergebruik mijn voor-opgetuigde hengel,
controleer ik op beschadigingen;
Bij beschadigingen (of kwijtraken loodje)
verschuif ik de dobber, stuitjes en lood omhoog
en knip het slechte stuk weg. Nieuwe haak (en/of lood) eraan
die gecontroleerd is op scherpte en vissen maar.

Ik gebruik geen extra aparte onderlijn met wartel zoals in het plaatje van Michael,
omdat ik vind dat elke extra knoop een verzwakking is van je setup.

De methode die Cees en Antoinette beschrijven gebruikte ik wel (rubbertjes),
maar ben ervan afgestapt. 's nachts of in het donker kon ik die
dingen nooit vinden of vielen op de grond, affijn, je kent dat wel.....

De Fox edges ken ik wel, maar gebruik het niet. Heb liever meerdere
loodjes verdeeld over de lijn. Ik ga altijd voor zacht lood, maar
zoals Andries dat zegt, ook dat beschadigt je lijn. Altijd erop knijpen
dus en dan verschuiven naar de plek waar die hoort.

Scoubidou? Moet ik effe opzoeken :D

Ik ken wel :
Bijlagen
x_6a53b70a.jpg
(23.77 KiB) 2521 keer gedownload
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-05-2015 22:54

Deze bedoel ik dus, spul is idd erg dun maar ik doe er lang mee dus loop er niet mee te priegelen.
5 stukjes op je lijn en je kunt even vooruit, laat alles altijd gewoon opgetuigd overigens.
Loodschuifangst is hier ook aanwezig :oops:
CAC567l.jpg
(24.8 KiB) 2514 keer gedownload

Scooby Doo gebruik ik toevallig voor m'n snoektakels, wonderspul is dat maar voor mij totaal ongeschikt voor het pennen, veels te dik en stug.
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

12-05-2015 23:29

Vind dit allemaal maar een hele kromme gedachte, lijkt wel of we tegenwoordig dingen moeten verzinnen voor het verzinnen. Oftewel we zijn aan het doorslaan. Maar dat is wel met alles wat met vissen te maken heeft. Zeker in de karpervisserij.

Vis al tig jaar en nog nooit een lijnbreuk gehad vanwege een aangeknepen loodje. Wel omdat mijn lijn langs een pijler vol mossels ging.

En vis nooit zwaarder dan 0,22. Tuig nooit af, hengel ligt er hele jaar klaar voor de strijd met opgetogen lijn achterin de auto in de volle zon.
Misschien wel een volgend punt voor de doemdenkers, lijn die in de zon ligt, zou die niet broos of hard worden :) Ik zou alles maar donker bewaren en bij elke sessie de gehele lijn vervangen. :D

MAW ga vissen en geniet en als je eens een lijnbreuk hebt, glimlach en zet alles er opnieuw op.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2015 02:25

Ardi,

Doorslaan vind ik het niet. Ik vis met 22/00 en ook 26/00. Op kanalen/open verbinding met de rivier 30/00.
Ik vis met zachte lijn, die wel stevig is, maar ik wil lijnbreuk voorkomen. Voorzorg. Ook ik vis tig jaar. Maar ik leer elke dag bij. En leun tevens op ervaring. Genoemde dingen hierboven zijn ideëen en handelswijzen van individuele personen. Ook ik heb zo mijn manieren/wijzen om te vissen. Uitwisseling van gedachten, uit nieuwsgierigheid (de titel van dit topic).

Doorslaan vind ik een voerbootje met dieptemeter en camera te kopen om 20 meter verderop je aas precies neer te kunnen leggen in een slootje, wat ik zie gebeuren in stadse wateren. Doorslaan is waar anderen met 3 lbs hengels statisch in een slootje te vissen waar ik het met een simpel Dam carbonhengeltje zou doen van 2 lbs.

Jij mag jouw mening hebben, wij de onze. Ik vis graag subtiel, waarom niet, denk ik dan, maar wel veilig. Lijnbreuk heb ik (ook)bijna nooit, of ik moet iets stoms hebben gedaan of er zit een duikboot aan die verkeerd gehaakt is. En ik ga het lot niet tarten, dus controleer ik de lijn en knip ik slechte lijn weg.

Verdeling van de loodjes vind ik belangrijk om een goede beetregistratie te krijgen. Genoemde opties om de lijn niet te beschadigen, zeker bij dunne lijnen, vind ik belangrijk. Tja, ieder zijn manier.

en als je eens een lijnbreuk hebt, glimlach

Ik glimlach niet hoor, als ik een lijnbreuk heb. Dan baal ik. Dan check ik -jawel- toch weer even die lijn.

Jij jouw manier, ik mijn manier, ok?
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

13-05-2015 06:12

Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

13-05-2015 09:19

Zeker ieder zijn manier Frenk, maar ook bij het penvissen zijn we soms aan het doorslaan.
Ik geef niet af hoe ieder wil vissen of hij/zij de hengel optuigt, vind alles een beetje te worden. Als je al stress krijgt omdat je hageltje misschien wel een lijnbreuk kan veroorzaken, weet niet hoor. Vissen is voor mij ontspanning en niet zoals op mijn werk alle regels nalopen eer we wat mogen/kunnen doen. Maar als mensen dat mee willen nemen naar de waterkant, is hun keuze.

En ik vis ook subtiel, klein dobbertje met 1 hagel eronder, 0,22 lijn en dat doe ik in alle wateren. En met mijn boot zie ik heel wat wateren in NL.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2015 10:22

Ardi,

Ik begrijp je verhaal, maar stress levert het mij (gelukkig) niet op. Ik zit niet te "wiebelen"van ongeduld :D om de hengel in te kunnen gooien. Vissen is voor mij ook ontspanning, en stress is het voor mij zeker niet.
Balen als een vis losschiet/bij lijnbreuk is voor mij geen stress.
Ik accepteer dat, maar op dat moment is het gewoon balen. Daarna ben ik nog meer gedreven om een karper te vangen :D
Gelukkig heb ik bijna nooit lijnbreuk of losschieters. In feite alleen bij verkeerd gehaakte vissen.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

13-05-2015 10:34

Ardi vd Wagt schreef:Zeker ieder zijn manier Frenk, maar ook bij het penvissen zijn we soms aan het doorslaan.
Ik geef niet af hoe ieder wil vissen of hij/zij de hengel optuigt, vind alles een beetje te worden. Als je al stress krijgt omdat je hageltje misschien wel een lijnbreuk kan veroorzaken, weet niet hoor. Vissen is voor mij ontspanning en niet zoals op mijn werk alle regels nalopen eer we wat mogen/kunnen doen. Maar als mensen dat mee willen nemen naar de waterkant, is hun keuze.

En ik vis ook subtiel, klein dobbertje met 1 hagel eronder, 0,22 lijn en dat doe ik in alle wateren. En met mijn boot zie ik heel wat wateren in NL.



eens.
En de commercie die op al deze angsten inspeelt.. het is om bang van te worden.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2015 14:32

Bij het pen/oppervlaktevissen vind ik dat echt wel meevallen.

enkele voorbeelden:
Penvissen: Voorzichtigheid mbt zwakte van de lijn : opschuiven, haak opnieuw plaatsen en klaar.
Of dit nou doorslaan is?
* barbless vissen, doe ik al tig jaar, waar mogelijk
* controleren op lijnbreuk/beschadiging: aangeboren tic, vanaf mijn 15de, ben nu 54
Korstvissen: tja doorslaan is hier ver te zoeken
Statisch vissen: wat is er eigenlijk niet aan het doorslaan?
* Voer : zonder kennis van voeren en vissen kilo's voeren in de winter
* hengels : 2,25 lbs was vroeger veel, nu lachen ze je uit (hoewel, wie lacht wie nu uit)
* molens : formaat zeemolens in de slootjes
* tenten : een speciale kooktent op manshoogte van hutchie en andere merken
* (voer)boten : hoe duurder hoe beter (???), zonet weer gezien:
vissen vanuit de tuin, met voerbootje van 500 euro of meer.
* speciale bivvykleding
* kruiwagen (!!!! niet zoveel troep meenemen)
* de drang naar grote vis (ik niet :D )
* etc.

Dus "druk" maken om een vastgeknepen loodje? Ik maak me niet druk, is aangeboren pure voorzorg. Doe ik al tig jaar. Commercie, daar doe ik zo weinig mogelijk aan mee. Ik betrap me zelf telkens echt old skool te vissen. Nieuwerwetse snufjes laat ik dan onbewust achterwege. Kijk ik naar statische vissers, dan heeft een 18 jarige scholier al duurdere spullen dan ik ooit zal hebben, en dan vist hij nog maar 1 jaar. Doorslaan?

Penvissen en korstvissen vind ik altijd heel basic. Hengel, molen, lijn, aas, voer, mat, net en rugzakje drinken/eten/tacklebox. How Basic Can You Be.

@ Torsten: welke angsten bedoel je?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-05-2015 16:17

Speelde die commercie maar eens in op het penvissen dan was er misschien eens een normaal pennetje te koop in een gemiddelde winkel 8)

Adri, ik snap wat je bedoeld maar als het voor anderen nodig is het optuigen van een penhengel in een bepaalde volgorde te doen om ontspannen te kunnen zitten lijkt me dat prima.
Dat ik alles op en aftuig is overigens ene praktische insteek; ik heb gene plek/ruimte waar ik mijn hengels opgetuigd kan opbergen zonder dat mijn kinderen erbij kunnen

gr Andries
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-05-2015 19:32

Frenk de Gruiter schreef:Penvissen en korstvissen vind ik altijd heel basic. Hengel, molen, lijn, aas, voer, mat, net en rugzakje drinken/eten/tacklebox. How Basic Can You Be.


Terug naar de basis en eenvoud. Dat is iets waardoor het visplezier kan toenemen.
Ik kan mezelf geen doorgewinterde penvisser noemen en heb het statische en het struinen altijd afgewisseld. Lang geleden heb ik voor de proef eens een seizoen lang alleen met de penhengel gevist en het beviel me prima. De sessies die ik maakte waren korter, maar er werd veel meer gevangen. Wel ving ik meer knollen dan met statisch vissen, maar er was in ieder geval meer actie, dus meer plezier. Doordat een maat me op een bepaald moment overhaalde om weer samen statisch te vissen, heb ik het struinen daarna een beetje verwaarloosd.

Vissen doe je voor je ontspanning, tenminste, dat is bij mij de bedoeling. Maar er komt nogal wat materiaal kijken bij dat moderne boilievissen. In mijn geval betekent dat iedere keer die hele verzameling van de zolder naar beneden sjouwen (bij gebrek aan een schuur) en na het vissen weer terug naar boven. Dat heb ik er dan graag voor over, maar het neemt soms ook de lust weg. Dus dit voorjaar ben ik weer eens alleen met de penhengel bezig en bevalt opnieuw prima. Mogelijk dat de rest van mijn spullen later dit jaar weer naar beneden komen, maar voorlopig doe ik het eens rustig aan. Daarbij leent het viswater in mijn omgeving zich uitstekend voor deze manier van vissen. En het visplezier op het grote water hier in de buurt wordt vergald door die vraatlustige krabben, of er is van een rustige natuurlijke omgeving gewoon geen sprake.

Terug naar on-topic. In ondiepe sloten vis ik altijd zo licht mogelijk. Freeline of een kleine pen met weinig lood. Maar op dieper water, en zeker als er wat wind of stroming staat, dan gebruik ik een wat grotere pen die meer lood nodig heeft, zodat hij stabieler blijft staan. Ook wanneer iets verder gevist wordt vind ik dat nodig. Het zwaarste loodje knijp ik dan het dichtst bij de pen, zodat er beter geworpen kan worden. Daaronder dan meestal twee lichtere loodjes. Meer loodhagels verspreiden over de lijn werkt in de war gooien in de hand.
Een maat van me viste alleen met een of twee baarsdrijvertjes aan de lijn, dus zonder lood. Hij bewees hiermee dat de vangsten er niet minder door werden. Maar ik zie toch liever de trilling van een antenne dan het plotseling wegschieten van die drijvers.
Overigens tuig ik ook altijd alles op en af. De beste manier om het laatste stukje lijn te testen en eventueel bij beschadiging af te knippen.
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

13-05-2015 21:09

Een maat van me viste alleen met een of twee baarsdrijvertjes aan de lijn, dus zonder lood. Hij bewees hiermee dat de vangsten er niet minder door werden


Ook eens gedaan, met 1 baarsdrijvertje net onder oppervlakte, maar wel met 1 hageltje op de lijn.
Is slecht voor je rikketik :P

@Andries.
Er zijn toch genoeg online verkopers van dobbertjes. Ik gebruik mijn eerste nu al paar jaar, terwijl ik er 10 hebt besteld :D

Ik had altijd mij FP grafiet in de auto liggen maar dat was wel eens lastig als er ineens mensen mee moesten rijden, dus toen maar de light floater van sportex gekocht. Dus heb geen schuur nodig, want alles staat achterin. Te lui om eruit te halen, maar kan nu wel overal vissen.

En de commercie begint toch langzaam toch wel de penvisser te ontdekken, en hoe meer mensen dit straks gaan doen hoe meer € ze er zien.
Je kan al tijdje lichte stoelen kopen van Nash speciaal gemaakt voor de struinvisser.
Soepele lijnen met hogere treksterkte.

Nu nog handig net om mee te nemen, denk dat ik mijn hersens eens ga pijnigen om wat € op te strijken :D
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

13-05-2015 22:22

Frenk de Gruiter schreef:Bij het pen/oppervlaktevissen vind ik dat echt wel meevallen.

enkele voorbeelden:
Penvissen: Voorzichtigheid mbt zwakte van de lijn : opschuiven, haak opnieuw plaatsen en klaar.
Of dit nou doorslaan is?
* barbless vissen, doe ik al tig jaar, waar mogelijk
* controleren op lijnbreuk/beschadiging: aangeboren tic, vanaf mijn 15de, ben nu 54
Korstvissen: tja doorslaan is hier ver te zoeken
Statisch vissen: wat is er eigenlijk niet aan het doorslaan?
* Voer : zonder kennis van voeren en vissen kilo's voeren in de winter
* hengels : 2,25 lbs was vroeger veel, nu lachen ze je uit (hoewel, wie lacht wie nu uit)
* molens : formaat zeemolens in de slootjes
* tenten : een speciale kooktent op manshoogte van hutchie en andere merken
* (voer)boten : hoe duurder hoe beter (???), zonet weer gezien:
vissen vanuit de tuin, met voerbootje van 500 euro of meer.
* speciale bivvykleding
* kruiwagen (!!!! niet zoveel troep meenemen)
* de drang naar grote vis (ik niet :D )
* etc.

Dus "druk" maken om een vastgeknepen loodje? Ik maak me niet druk, is aangeboren pure voorzorg. Doe ik al tig jaar. Commercie, daar doe ik zo weinig mogelijk aan mee. Ik betrap me zelf telkens echt old skool te vissen. Nieuwerwetse snufjes laat ik dan onbewust achterwege. Kijk ik naar statische vissers, dan heeft een 18 jarige scholier al duurdere spullen dan ik ooit zal hebben, en dan vist hij nog maar 1 jaar. Doorslaan?

Penvissen en korstvissen vind ik altijd heel basic. Hengel, molen, lijn, aas, voer, mat, net en rugzakje drinken/eten/tacklebox. How Basic Can You Be.

@ Torsten: welke angsten bedoel je?


Alles met 'camo' ,Stuitjes, hairs
en bij vastloders
Hebben veel mensen(jongeren)al angst als het een non-fox product is.
Of als hun beetmelder de stuk onder de 150 eu is

Ik zeg niet dat een beetje verfijning niet goed is.
Maar t mooie aan pennen vind ik juist de simpelheid.

Niet dat ik ervaren ben en ook maar meer weet dan 1 van jullie ervaren rotten hier.
Maar ik merk wel dat er een trend van veel bijgeloof en veel jezelfgekmakerij heerst
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

13-05-2015 22:31

Andries Hoekstra schreef:Herkenbaar probleem Han! Ik heb er overigens gene moeite mee als mijn loodjes schuiven, dus hoef ik ze niet vast te zetten op de plek waar ik wil dat ze komen. Ik tuig eigenlijk altijd alles opnieuw op en af. Bij optuigen in deze volgorde; stuitje; pennetje; loodjes; haak. Ik knijp de loodjes met mijn tanden dicht op het onderste stuk lijn, kijk of ze kunnen schuiven en plaats wat ik wenselijk vind. kan per situatie verschillen. Onderste stukje lijn verwijder ik, dan pas de haak erop.
Op welke manier ik lood vastknijp of het nu hard of zacht lood is er zit altijd ene kneusje op de lijn en dat wil ik zeker op de eerste meters absoluut niet hebben.

Soms mis ik een loodje na een dril maar vaak ook niet.

gr Andries


Idem dito hier Andries. Al jaren! Ik tuig ook elke keer op en af. Vis gevangen of niet. Laatste meters lijn laat ik ook altijd even door mijn vingers gaan.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-05-2015 22:43

Alles met 'camo'

Haha, ik vis al ruim 30 jaar in camouflagekleding. Voornaamste reden was altijd: dan blijven je normale kleren schoon. Ik schopte onze zoon na school altijd in trainingsbroek naar buiten want die voetbalde altijd. Regen of niet. Het zal wel erfelijk zijn, want hij stuurt zijn twee jarige zoon ook met trainingsbroek of camobroek de grastuin in. :D
Vond hem wel leuk, zal nu gewoon bij de topic blijven, sorry.