winkle picker ?


Plaats reactie
joey friggen
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-04-2015 22:40

14-04-2015 19:17

Hallo allemaal

Ik ben joey 20 jaar
Altijd al karper gevist maar nog nooit met de pen
Nu zag ik tijdje terug een paar visser dit doen en het leek me leuk om ook te proberen .
Nu heb ik eigenlijk alleen nog een wickle picker beschikbaar van 2.70m
Is dit een optie of is het een not done ?

Alvast bedankt

J
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

14-04-2015 19:21

Een winkle picker is totaal niet gebouwd op de krachten die vrijkomen bij het penvissen, juist omdat dat vaak onder eigen kant gebeurd komt haast alle kracht van de exploderende kracht van de karper op de hengel terecht, kans op hengelbreuk is dan ook eigenlijk 100% bij een winkle picker.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
joey friggen
Berichten: 2
Lid geworden op: 08-04-2015 22:40

14-04-2015 19:28

Oke duidelijk

Dat word een pen vishengel kopen

Bedankt voor je snelle reactie
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

14-04-2015 22:57

Antoinette den Os schreef:Een winkle picker is totaal niet gebouwd op de krachten die vrijkomen bij het penvissen, juist omdat dat vaak onder eigen kant gebeurd komt haast alle kracht van de exploderende kracht van de karper op de hengel terecht, kans op hengelbreuk is dan ook eigenlijk 100% bij een winkle picker.


Naar mijn mening een onjuiste bewering.
Ik heb er één uit de jaren 80, en zie niet waarom die 100% gegarandeerd zou moeten breken.
Het mag dan wat langer duren, maar het is nog altijd een combinatie van hengel, lijn en slip en hoe je als visser daar in de strijd met de vis mee omgaat.
En nee, het is i.d.d. geen 3,5lb pook, dat moge duidelijk zijn.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

15-04-2015 00:48

Heb vroeger ook gepend met een wickle picker op karper.
Het is verre van ideaal, vind persoonlijk dat je weinig controle hebt bij het aanslaan.
Het drillen van kleine karpers is te doen, verwacht je grotere vissen en wil je echt doorzetten met penvisserij, kies dan voor een penhengel.

Groet Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

15-04-2015 05:41


Naar mijn mening een onjuiste bewering.
Ik heb er één uit de jaren 80, en zie niet waarom die 100% gegarandeerd zou moeten breken.
Het mag dan wat langer duren, maar het is nog altijd een combinatie van hengel, lijn en slip en hoe je als visser daar in de strijd met de vis mee omgaat.
En nee, het is i.d.d. geen 3,5lb pook, dat moge duidelijk zijn.



Als je nog nooit heb gepenvist en je gaat dan totaal onervaren als je bent met een winkle picker aan de slag is dat vragen om problemen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

15-04-2015 07:51

Ben ik met je eens Antoinette!

Ik zou je een 1.5lbs penhengel van 12-13 ft aanraden. Hiermee kun je redelijk alround een vissen waarbij je nog wel de body hebt om een iets grotere karper te sturen en tegelijkertijd ook nog een beetje sport hebt aan de kleinere vis.

Ik denk zelf dat bij het penvissen ook de molen zeer belangrijk is. Zoek een molen met een goede slip. Een 3000-4000 formaat is ruim voldoende. Probeer je molen met je hengel in de hengelsportzaak, zoek een mooie balans.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

15-04-2015 10:17

Ik heb altijd mijn UL spin hengeltje bij me en ook daarop wel eens karper gevangen.
Gewoon met licht jigkopje en klein rood twistertje.

Ik zie werkelijk geen reden waarom een hengel zal breken als je met verstand een vis land.
Als je slip goed staat afgesteld zal het je niet eens lukken. Je bent alleen wat langer bezig om naar het net te geleiden.

Hij heeft altijd op karper gevist dus weet best wat de vis doet onder de kant.

Dus volmondig ja, je kan makkelijk je picker gebruiken om te pennen.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

15-04-2015 11:02

Ik zie werkelijk geen reden waarom een hengel zal breken als je met verstand een vis land.
Als je slip goed staat afgesteld zal het je niet eens lukken. Je bent alleen wat langer bezig om naar het net te geleiden.


Een hengel zal ook nooit zomaar breken mits je slip goed staat afgesteld.

Met een dergelijke lichte hengel is het drillen van een karper alleen geen pretje, de hengel zal (bijna) maximaal belast worden en hierdoor kun je een karper niet afremmen of sturen.

Hij heeft altijd op karper gevist dus weet best wat de vis doet onder de kant.


Het drillen van een karper wel degelijk anders wanneer je onder de top begint met de dril in vergelijking met het afstand drillen. Bij het statisch vissen is een vis meestal al redelijk uitgeput onder de top.

Dus volmondig ja, je kan makkelijk je picker gebruiken om te pennen.


Het zou kunnen met de winkle picker wanneer je enige ervaring hebt en op een obstakelvrij water vist, zoals eerder gezegd in het topic heeft Joey nog geen ervaring met het penvissen.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-04-2015 13:47

Wickle pickers hebben erg kwetsbare topjes waarmee het wel eens mis kan gaan.
Dat gezegd hebbende, het kan natuurlijk wel, ik heb meer dan genoeg karpers op de wickle picker gevangen, zelfs dit jaar nog bij het vissen op aasvissen een 5tal projectspiegels.
Zo lang de karpertjes maar echt klein zijn en de boel obstakelvrij is lukt het wel, al is het wat mij betreft verre van optimaal. Zelfs een stevige spinhengel leent zich wat dat betreft veel beter voor dit soort dingen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Henri van de Rijdt
Berichten: 31
Lid geworden op: 25-06-2014 09:47

30-04-2015 09:58

Het kan wel, zeker in obstakelvrij water.
Mijn PR is 20 pond op de Winkle picker met 20/00, maar daar was ik wel ff zoet mee.
Dat was ook meteen mijn laatste karper op de picker, want het voelde gewoon niet goed, de dril duurt onnodig lang namelijk.
Koop gewoon een 1.5 ponds stok, dat geeft veel meer voldoening....echt!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

30-04-2015 15:46

Een winkle picker van 2.70 mtr is ook aan de korte kant om een vis goed te kunnen sturen of om uit de kant te blijven. Mocht je geen penhengel hebben en niet de financiën om een aan te schaffen dan kun je nog beter een lichte afstandshengel van 3.60 mtr gebruiken. Alleen heeft die weer het nadeel dat die in de top te stug is.

Een winkle picker is vaak nog wel geschikt om met de method-/pelletfeeder op de commercials te vissen. Of andere vijvers waar kleine karpers zwemmen.

Ik ben zelf begonnen te penvissen met een 2,5 lb afstandshengel en heb mij later een Shimano Catana CX Float 390 gekocht. Ik vindt het een prima hengel voor de dobbervisserij op grote vis.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

01-05-2015 01:53

heb vroeger vaak zat met een wickle picker op karper gevist....de top breekt helemaal niet gauw, is vaak van volglas ... ik heb toch enkele honderden karpers gevangen met mijn wickle picker destijds rond 85-88..

je hebt haast onbreekbare wickle pickers ..... verder heb je gewoon een werpmolen eropziten, dus hij mag best wat meer lijn pakken dan ''normaal''
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

01-05-2015 07:57

Ik zou een picker niet aanraden, is qua karakteristiek 1 van mijn laatstw keuzes wat dat betreft.
Dat gezegd hebbende zal het type picker nog wel wat verschil maken. Is het een hm carbon stok of een antieke, meer flexibele hengel?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-05-2015 08:21

Ik dacht dat er in het boek van Thomas Lont een kort stukje staat over het karpervissen met de winkle picker. Ging wel om een specifiek water maar ik zou zeggen dat het gewoon kan. Thomas vist niet meer en ik denk dat zijn webiste ondertussen ook uit de lucht is.
Wellicht dat je zijn boek ergens voor een prikkie op de kop kan tikken, als je rekening houdt met een gezonde dosis Amsterdamse 'arrogantie' een prima boek om te lezen.

gr Andries
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

20-05-2015 08:20

Niet alle winkle pickers zijn even stijf, je hebt er prima buigende stokken bij... en "Engelse"meuk die nauwelijks buigt.

Met 20/00 en een goed buigende stok van 2.70m zet je waarschijnlijk gemiddeld meer haakdruk dan de mensen die hier met 11ft en 2.75 pond rondvissen. De laatsten zijn namelijk zacht aan het drillen omdat de hefboom finaal tegen ze werkt. Er zijn talloze penvissers die met 18-22/00 lijnen de prachtigste vissen vangen, ook op dit forum, sterker nog omdat de meeste penvissers veel langere hengels gebruiken zal een hengel van 2.70 hierin fors in het voordeel zijn (mitsen en maren betreft de buigzaamheid!). Het probleem van 20/00 is eigenlijk vooral de kwetsbaarheid.

Maar nogmaals, de beschrijving "winkle picker" zegt helemaal niks. Buigt de stok netjes door? Welke lijndikte kan je erop gebruiken?

Dat gezegd hebbende, als je een stel nette afstandsstokken hebt kan je daar ook een van inzetten, de vis zal het verder worst zijn. Je zal wat subtiliteit missen door de dikkere (stuggere) lijn, maar verder is er weinig tegen.
Rick Drent
Berichten: 8
Lid geworden op: 09-07-2018 10:23

09-07-2018 10:34

karper (pen) vissen met een picker of feeder kan prima, afhankelijk van het formaat vis. ik vis altijd met mijn 2.7m picker op (stads)vijvers en dan meestal vanaf een steiger. op dat soort momenten wil ik niet zitten klooien met een lange 3.6m hengel en dit hoeft ook niet. brasem en kleinere karpers tot een kilootje of 8 kan prima.

ga ik, meestal een langere sessies, het kanaal of vaart bevissen op karper vissen dan gaat het grotere materiaal mee en dit is dan ook echt nodig.

het ligt er dus voornamelijk aan waar je gaat vissen en het formaat karper of je wel of geen picker kunt gebruiken.

groeten,
Rick
Met vriendelijk Groet,

Rick


vis graag in de warmere maanden op karper, Zeelt en brasem. in de wintermaanden zoek ik de roofvis op, oa met de dropshot (korte sessies) maar zeker ook met kunstaas en doodaas.
Plaats reactie