Uitbalanceren haakaas


Plaats reactie
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

27-03-2015 09:51

Een vraag voor de doorgewinterde penvissers :

Bij het vissen met vast lood ben ik al langere tijd bezig om mijn haakaas goed uit te balanceren met pop-ups, etc.

Bij het pennen deed ik dat eigenlijk nooit. Ik vis meestal met een pellet of tijgernoot e.d. op een hair of met zacht aas (mais, soft-pellets e.d.) direct op de haak. De laatste sessie trof ik elke keer bij het inhalen een half vergaan blad aan m'n haak. Bovendien vis ik veel op een beek met erg veel bomen langs de kant, met een hele zachte bodem. Na het nodige leeswerk en filmpjes op internet ben ik begonnen met de volgende montage :

Laatste loodje 5 cm. van de haak. Korda Mixa maatje 10 (licht) eerst een pop-up maisje en daarna een echte maïskorrel. Dit zweeft heel langzaam naar de bodem en is vrijwel gewichtsloos. Omdat de haak bedekt is met aas heb ik ook minder last van blad.

Ik kies voor een kleine haak vanwege het gewicht en om zo subtiel mogelijk te vissen.

Echter, het nepmaisje is vrij stug en taai. Ik probeer dit nepmaisje zo ver mogelijk aan de buitenkant te "haken", anders zit deze in de weg bij het haken, zeker bij een dergelijk maatje. Ik ben er toch nog niet helemaal tevreden over. Wel over de gewichtloosheid, maar lever ik zo niet veel inhaakruimte in?

Hoor graag hoe jullie dit aanpakken. Bedankt vast voor het meedenken!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

27-03-2015 18:23

Ik prik de nepmais zodat deze net op de haaksteel zit, dan balanceer ik deze precies zodat de haakpunt net de bodem aanraakt (zoals een wafter, als je teveel drijfvermogen hebt dan de mais afknippen tot dat het goed is)

Op korda wide gape haken mt10 hou je dan nog ruim voldoende over voor een goede haakzetting, een andere brede haak kan natuurlijk ook.

ff foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-03-2015 20:21

Hoi Arie,

volgens mij wil je dat je haakpunt niets oppikt, dus wil je je aas van de bodem houden. Zelfs dan kan het nog gebeuren doordat er 'rommel' gaat ronddraaien door het azen van de vis, maar die kans is klein.
Als je je aas boven de bodem aanbiedt kun je toch ook gewoon met een hairtje werken of heb je ene specifieke reden om dat niet te doen?

gr Andries
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

27-03-2015 21:20

Arno: Dank voor je uitleg en de foto's. Ik ga knutselen en inderdaad eens een wide gare vergelijken met mijn mica's.

Andries: Ik gebruik een hair bij harde aassoorten als dat op de haak kan, doe ik het ook daar op. Een bedekte haak pakt minder vuil en ja, weet niet, gevoel.....zo doe ik het al jaren...... Heb toch het idee dat ik iets scherper vis. Vorig jaar toch twee keer gehad dat ik een vis "haakte" zodra er druk kwam, pats, hair weg. Lijkt me dan toch dat de haak niet goed in de bek gekomen is. Via de hair een karper vangen lukt niet :-? Dus toen maar weer zoveel mogelijk op de haak gedaan. Ik vis ook veel met worm, dus weet eigenlijk niet beter dan alles direct op de haak te zetten.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

01-04-2015 16:53

In het verleden deed ik ook nog wel eens een drijvende mais korrel op de haak zetten.
Ik zette deze eerst op de hoofdlijn met de breedste zijde richting de pen. Daarna zette ik mijn haak (wide gape 8 of 10) aan de hoofdlijn en schoof ik de mais korrel over het haakoog net zover als dat ik nodig achtte. Als je hem uit de midden erop zet hou je voldoende gape over om te haken.
Hierna zet ik een echte maiskorrel in de bocht om het geheel zwevend te krijgen.

Het werkte in elk geval goed om je haak zwevend te laten afdalen.


Helaas heb ik 1,2,3 geen foto's beschikbaar.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-04-2015 10:43

He Mark,

Leuk om er over na te denken. Als ik het kort samenvat wil je:
- licht haakaas ivm zachte bodem en mooi uitbalanceren
- zo min mogelijk blad aan de haak
- de inhaking optimaall houden ook bij side-hooking van stug materiaal

Phoe, lastig om het blad tegen te houden. Daarvoor zal je toch het haakje in het aas willen verstoppen. Je kunt ook een foampje gebruiken van PVA maar dat lost na een tijdje op (zou ik niet doen bij het penvissen. Blad tegenhouden is denk ik het meest lastige hier.

Zelf zou ik niet snel iets op de haak prikken wat er bij het aanslaan niet afgaat of doorscheurt. De oplossing zou dan toch gewoon een hairtje zijn. Misschien dat een curved shank met hair een oplossing is of een soort zigrig voor het penvissen maar dat was geloof ik niet de bedoeling.

Ja de meer ik er over nadenk en google, zou ik het zoeken in de vorm van de haak. Een haak met beak punt en een curved shank en een linealigner er op zorgt volgens mij voor de minste kans op inhaking van het blad. Je zou zelf kunnen overwegen een beetje te pikken van de chodrig.

Misschien vind je hierin inspiratie (pagina 30, 32, 56):
https://issuu.com/artgroup1/docs/ultimate-rig-guide?e=0

en deze
http://titan002.skyrock.com/2618912702-Mutant-Mais-Rig.html

en hier veel info over haken:
http://www.carpfeeling.com/zoeken/?q=kennisdocument+carp+hooks

succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

02-04-2015 15:52

Hoi Bennie en Michael,

Dank voor jullie reacties! Ik zal inderdaad eens proberen om het maiskorreltje via de lijn op de haak te schuiven. Ik heb ook nog eens goed naar dit filmpje gekeken en hierbij wordt het nepmaisje ook heel licht in de bocht van de haak gehangen. Als ik het net zo doe lever ik weinig inhaking in, lijkt me. Ik ga weer experimenteren!

Ik zat zelf ook nog te denken om thuis een aantal heel kleine PVA zakjes te maken met een paar pelletjes en wat boiliekruim. Telkens als ik ingooi dit zakje op de haak prikken. Het PVA gaasje laat alles zacht zinken en lost erg snel op. Dan heb ik op mijn verstek een klein bergje pellets liggen met daarop, licht zwevend twee maïskorrels. De kans dat ik in het vuil lig, of blad aan de haak krijg is dan ook kleiner! :)

Zie filmpje, vanaf 5.00.

https://www.youtube.com/watch?v=I53uzEgTLTs
Plaats reactie