welke knoop gebruiken jullie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

28-08-2014 21:35

Ik wil graag weten welke knoop jullie gebruiken om de haak op de hoofdlijn te knopen.
Zelf gebruik bledknoop, maar ik merk wel dat er soms beschadigingen op de lijn kunnen zitten.
Vandaag 3 karper verspeeld :cry:
Hebben jullie tips
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

28-08-2014 21:53

knotless knot voor de haak en voor de leader een palomarknoop.
ff googelen,filmpjes genoeg op you tube hierover.
Grtz
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

29-08-2014 06:17

Meestal een palomar knoop.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-08-2014 07:30

Knottless of halve bloedknoop als er gaan hair op hoeft.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

29-08-2014 09:33

Hoi Remco

Ik gebruik meestal de bledknoop, ook voor haken met oog.
Net als jij heb ik toevallig de laatste tijd wel eens last van lijnbreuk bij de knoop.
Als het haakoog niet netjes is afgewerkt kan het uiteinde van het haakoog in de lijn snijden. het gevaar wordt groter als je een relatief dikke haak op een dunnere lijn gebruikt.
Knopen als de bledknoop en de knottless knot trekken zich samen achter het haakoog en als dat scherp is......
Ik heb alleen het idee dat je door de wijze waarop je de lijn uit het oog laat komen het inhakingseffect kunt verbeteren, vandaar dat ik het meeste vertrouwen hen in dit soort knopen.


De palomar knoop en de bloedknoop gebruiken de ronding van het oogje dus hebben dat gevaar niet, maar hier kun je weer geen invloed op het weglopen van de hoofdlijn uitoefenen....

Michael, wat zijn jouw ervaringen met de palomar?

grt Hans
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-08-2014 09:50

Bledknoop vanwege de betere inhaking.
Nooit problemen gehad met breuk, zorg dat je hem zo netjes mogelijk legt.
Sommige haken hebben best een grote opening waar het oog is gebogen, als daar je lijn tussenkomt is het zo gebeurd.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

29-08-2014 09:57

Bij het aantrekken van de knoop de lijn goed vochtig maken, dan pas aantrekken.
Ik gebruik ook altijd de bledknoop, weet niet of de inhaking beter is bij de bledknoop als je hem op een haakje met een oog legt, bij een haak met een bledje zeker waar! Bij haakje met oog gaat de boel toch nog wat scheef staan wat weer minder goed is voor de inhaking?

Wat al aantal keer genoemd is; let goed op dat bij haakjes met hoog het oog dicht en glad, anders zit er na vasttrekken knoop een beschadiging op de lijn op de plek waar de meeste druk op komt te staan.

Oja; oefenen, gewoon 10x achter elkaar knopen, lijkt eenvoudig maar een echt goede knoop knopen leer je door te oefenen.

gr Andries
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

29-08-2014 10:26

Bedankt mannen , heeft de beschadiging misschien te maken met hoe strak de lijn om de haak wordt gedraaid.
Mijn haken zijn glad .ik moet het toch verder in de knoop zoeken
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

29-08-2014 11:19

Voor het probleem met het insnijden van de lijn in het oogje bij bledknopen kun je hier misschien een oplossing vinden bij de omschrijving haken: http://penhengel.blogspot.nl/2013/09/met-de-dobber.html#more

Mijn ervaring met de Palomar knoop is heel goed met lijnen tot 28/00. Vanaf 30/00 heb ik er 2x lijnbreuk op gehad. Kan toeval zijn en ik weet niet of dit een gegeven is maar mijn ervaring is dat de Palomar knoop oersterk en makkelijk is. Tot 30/00 gebruik ik dan ook niet anders behalve als ik een hair wil maken van het uiteinde van de lijn. Dan maak ik wel een bledknoop of een halve bloedknoop.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

31-08-2014 02:23

Ik gebruikte eerst altijd de bledknoop vanwege het argument van de inhaking. Ook met een hair, want die monteerde ik meestal los op de haak met een stukje gevlochten lijn. Op een gegeven moment een paar karpers verspeeld met lijnbreuk op de haakknoop en dit bleek inderdaad een probleem met slecht afgewerkte oogjes te zijn. Bij JRC haken :-? , terwijl ik bij andere producten prima te spreken ben over dat merk.
Maar goed: de rest van die haken aangezet met een clinched half blood knot, ook wel Trilene knoop of dubbel doorgehaalde kunstaasknoop. Erg gemakkelijk te leggen en als je hem netjes en strak knoopt zit de haak net zo stevig in het verlengde van de lijn als met een bledknoop. In deze knoop heb ik persoonlijk wat meer vertrouwen dan in de Palomar.
De laatste tijd vind ik het prettig thuis een onderlijn te maken voor de laatste twee meter met stuitjes, dobberconnector, lood, haak en hair. Ik kan dan rustig een hele precies uitloding maken. Dit geeft me ook de mogelijkheid de hair gewoon met de nylon lijn en de knotless knot te fabriceren. En die knoop vind ik toch wel heel fijn en solide. Maar bij drijvend vissen met bait band en brood of brokken zet ik de haak steevast met de clinched half blood knot aan.
Just go with the float
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-08-2014 10:55

Heren,

dat probleem met de bledknoop en lijnbreuk valt te tackelen.

Ik heb er twee manieren voor. De eerste is het oog afschermen met wat krimpkous.
Schuif het stukkie krimpkous er net overheen, zodat het de scherpe rand afschermt.
Dan de bledknoop ertegenaan en nooit meer lijnbreuk om de besproken reden.

Een andere methode is eerst een klein knoopje van drie wikkelingen of zoiets.
Die schuiven tegen het oog/bledje aan. Losknippen en netjes afwerken.
Dan weer hetzelfde verhaal. Bledknoop tegen het eerst gelegde knoopje
en je bent helemaal het heertje.

groetjes Mitsz
aad kriek
Berichten: 10
Lid geworden op: 23-11-2009 20:46

31-08-2014 12:28

wat ook goed werkt is het oog of bled dopen of insmeren met blanke nagellak kost bijna niets en werkt prima goed laten drogen en dan de normale bledknoop leggen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-08-2014 13:08

Oh ja, die was ik vergeten. :D
Plaats reactie