Pen-en oppervlaktevissen Juli 2014


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

23-07-2014 19:59

Nee hoor Frenk. Moeders mooiste was het niet maar hij was ook niet misvormd http://3.bp.blogspot.com/-wq4tNdq6PmU/U84BM5S4yAI/AAAAAAAAKe4/KvjYcTGYzUg/s1600/DSC_0595.JPG

@ Cees, Heel mooi allemaal. Die eerste kan je volgens mij scharen onder de verwilderde schubkarper. Onderin deze link zie je dat goed http://www.karperbeheer.nl/herken-je-karper-de-uitslag/
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-07-2014 20:02

Een foto die hier niet had misstaan, Michael!
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

24-07-2014 15:15

Prachtige vissen mannen! :D
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-07-2014 21:30

Ik zag twee beren eruit peren... :( ofja... het was er eentje... :cry:

Gisteren op een water gaan kijken waar ik al even niet meer geweest was. Na wat kort zoekwerk was de vis alweer gevonden, een stuk of 10 karpers lagen tussen de lelies te draaien en doen... al snel gingen er wat brokken op. De vis reageerde echter maar nauwelijks en was bijna niet aan het azen te krijgen... omdat ik deze week s'avonds lekker achter de stokken wil gaan zitten in plaats van km's te lopen besloot ik op het water een 2,5 kg bollen te strooien om daar komende week een vis op proberen te vangen... toen het inmiddels donker was besloot ik ook nog eens de kom met lelies te voorzien van brokken, omdat de meeuwen nu de brokken niet meer zouden pakken kon ik misschien morgenvroeg de vissen makkelijker over de streep krijgen...

In de ochtend aangekomen blijken de vissen wel op zoek te zijn naar de brokken die nog onder de lelies liggen her en der. Echter echt azen zat er niet echt in en na een paar worden en twee "missers" waarbij het nep brokje niet goed gepakt werd hield ik het ook maar weer voor gezien.. Er gaan nog wat handen bollen op de beoogde stekken waar de lelies ook al heftig heen en weer schudden op moment dat de bollen het water raken... kan niet anders dan dat de vis er op zit! Dat geeft hoop voor komende week!

Op naar de sloot dan maar... kijken of er vis zit.. Bij aankomst eerst de voerstek op de bodem even nakijken, hier is afgelopen week wat gevoerd met babykorn pallets en vismeel pallets... er lagen 3 vissen te wachten op meer voer, de plek was volledig kaal gevreten tot op de kiezelbodem toe.. alleen jammer dat het zeeltjes waren, en nog van zeer klein formaat ook... die laten we dus maar mooi met rust..
Even verderop lijkt er geen vis te zitten tot ik helemaal op het uiteinde wat zie bewegen.. het is het kleine schubje wat ik in het begin al een keer gevangen heb... ook die laten we vrolijk zwemmen om de rust te houden. Ik slenter terug met de gedachte dat ik volgend jaar eerder moet beginnen hier om de vis op tijd op te vangen... Ik had al een paar stekjes aangevoerd in de hoop dat ze stilletjes verborgen lagen in het groen en ik ze daarom niet gevonden kreeg.. Bijna terug bij de auto zie ik een kolk.. is het een koet of een fuut.. ik staar over het water en zie op 2 plekken tegelijk de lelies omhoog komen.. er zitten zowaar 2 karpers vol op de brokken! sluipend ernaartoe zie ik de witte lippen door het groene bladerdek steken alsof ze een week niet gegeten hadden.. slurpende geluiden weerkaatsen op de geluidswal... bij de vis aangekomen kan ik me mooi achter wat planten verschuilen, de vissen zitten onder de lelies dus het duurt even voor ik ze kan zien... de eerste die ik duidelijk zie is een schub.. de schub.. de beer! ik kan mijn geluk niet op dat ik hem op dit grote waterstelsel alsnog gevonden heb en dan ook nog aan het azen heb gekregen...

Allebei de vissen eten volop van de brokken, ik plaats mijn brok op een plek waar hij al een paar keer teruggekomen is en wacht af... natuurlijk komt hij ineens niet meer daar en blijft aan de andere kant van het lelieveld bezig... de vis schrikt niet van het te water laten van mijn brok dus ik probeer hem enkele malen zo dicht mogelijk bij hem te krijgen.. al 3 keer heeft ie tegen zijn lippen gelegen.. het zweet loopt uit mijn lichaam als een waterval... muggen en dazen eten me levend op maar kan er niet mee zitten.. mijn polaroid slaat aan dus die moet ik af zetten... op dat moment komt de beer op een perfect plek te liggen onder mijn hengeltop, ik leg mijn brok rustig op een lelieblad langs hem en trek hem voorzichtig te water... de schub ziet de brok en het is duidelijk dat hij hem wil.. en dan wordt de rust bruut verstoord door de tweede vis die zijn rondjes draaide... hij lag met zijn kop onder de lelie waar ik mijn brok op legde.. met een gulzige slok verdwijnt de brok naar binnen en de vis haakt zichzelf... KUT!!! ik denk dat mijn stem nu nog nagalmt door de wijk... :evil:

De beer verdwijnt met een boeggolf en ik zit vast aan een hele boze spiegel... na een bruut gevecht tussen de lelies en andere waterplanten schep ik de vis... ik zie zijn flank over het netkoord gaan en dan baal ik nog meer... niet alleen mis ik de schub nu... ik vang voor de tweede keer dezelfde spiegel...

Afbeelding

Ik onthaak de vis en schiet een foto op de mat zodat ik 100 % zeker kan zijn dat het hem is... ik maak nog een kort filmpje voor als het toch een andere vis blijkt te zijn... de vis gaat terug en ik moet even tijd nemen om mijn spullen weer op orde te maken, een nieuwe haak aan te knopen en mezelf even afkoelen met wat koud drinken...

op het moment dat ik de schub op een van de andere aangemaakte stekken wil gaan zoeken blijkt hij alweer terug te zijn en ligt alweer te happen... ik probeer er nog een brok bij te krijgen maar zo snel als hij verscheen was hij ook weer weg... hij had wel in de gaten dat er nog op hem gejaagd werd...

Tot de volgende keer beer!!

Tijdens het avondeten krijg ik een appje van een vriend, hij had wat vis zien liggen in een nieuw gegraven kommetje achter de flats waar ik woon... 5 minuten later sta ik gewapend met de korst langs het water... het is dit jaar pas gegraven maar zit vast een een beek die hier door het dorp loopt...
Er zwemmen idd een paar leuke vissen rond, allemaal koi's... een beetje vreemd, het water zit vast aan de beek, geen hek, niks wat ze tegenhoud, het zijn geen bekende vissen en er zwemt zelfs nog een beste schub bij ook... omdat het terrein eigenlijk verboden toegang is en van het aanliggende landhuis is laat ik mijn hengel maar gewoon in de onthaakmat zitten en besluit ik enkele foto's te schieten... het lijkt me slimmer om eerst de eigenaar een keer aan te spreken hoe of wat en of ik we wel mag vissen.. en de grootste vraag, waar komen die koi's vandaan...

Afbeelding

Afbeelding
seb dijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09-07-2014 13:04

01-08-2014 16:48

Na 10 dagen niet gevist te (kunnen) hebben, kon ik vandaag ik weer naar mijn vaste stek; een waterstelsel die in verbinding staat met een kanaal. Het weer is ideaal als ik om 9 uur 's ochtends vertrek; de zon schijnt en het is vandaag niet zo drukkend warm. Aangekomen op de eerste hotspot zie ik geen enkele beweging en blijf 20 minuten wachten en naar het water turen. Dit had ik niet verwacht, want meestal ligt hier wel een vis; Zou het dan toch geen ideaal "aasweer" zijn vandaag?

Ik besluit een kilometer verder te lopen naar de tweede hotspot en hier zie ik meteen al een karperhoofd op en neer gaan tussen de lelies, en op verschillende plekken wat lelies bewegen. Het eerste wat ik dan altijd denk bij deze stek; Wow, waarom vist hier nooit iemand ?

Snel mijn hengel opgetuigd en voorzichtig richting de waterkant lopen. Ik voer op deze stek nooit met brokken vanwege de jonge eenden niet niet weg te jagen zijn en het feit dat de karpers vooral tussen de lelies zoeken naar natuurlijk voedsel en bijna niet zijn aan te zetten tot azen op de brokken.

Ik zie een karper liggen onder een lelieblad en gooi mijn broodkorst enkele meters achter hem. Voorzichtig trek ik de korst wat terug, maar bij de laatste ruk trek ik iets te hard waardoor de korst met een iets te harde klap boven de karper neerkomt. Ik baal want ik zie de karper al langzaam dalen. Vervolgens gaat hij er ineens op af alsof hij dacht dat een vlieg was en slokt de korst in 1 keer op. Ik sla aan en de karper schiet naar links verder de lelies in. Na zo'n 10 seconden schiet de haak los, iets wat me niet vaak overkomt.

Ik ga zitten en verwacht dat ik minstens 15 minuten moet wachten voordat er weer vissen gaan azen in de lelies. Tot mijn verbazing zie ik zo'n 30 seconden na de losschieter alweer een andere karper azen 2 meter van de plek waar ik de andere aansloeg. Dit keer komt de korst op een wat meer subtiele manier voor de bek van de karper te liggen en vrijwel direct gaat de korst naar binnen. Ik sla aan en de vis neemt direct een run de lelies uit richting het midden van het water. De vis is niet te houden en zwemt in volle vaart naar links. Ik besluit met de vis mee te lopen en hem niet proberen af te remmen. 100 meter verder zie ik een goede plek waar ik de vis zou kunnen scheppen en hier begin ik kracht te zetten om de vis naar de kant te krijgen. Wanneer de vis voor de eerste keer bovenkomt zie ik meteen al aan de grootte van de schubben dat dit een vis van boven de 25 pond moet zijn. Zittend aan de rand van het water houd ik in 1 hand mijn schepnet beet en met mijn 2,70 spinhengel trek ik de vis over de laatste lelies en boven mijn schepnet. Snel laat ik mijn hengel vallen en schep ik de vis; Wow wat een lange en mooie vis!

2 omstanders hielden mijn net even beet terwijl ik mijn tas en onthaakmat kon halen en ik weeg de vis; 26 pond met een torpedo-figuur.

De foto's moesten gemaakt worden op een donkere plek vanwege de overhangende bomen. Pas 50 meter verder op was een mooie plek met genoeg licht, maar ik wilde niet de karper gaan vervoeren voor een wat betere foto.

(ik zie nu dat het 1 augustus is, misschien kan dit bericht verplaatst worden naar het nieuwe topic?)
Bijlagen
26pondschub2.jpg
(171.21 KiB) 900 keer gedownload
26pondschub.jpg
(172.73 KiB) 900 keer gedownload
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

01-08-2014 18:36

Netjes hoor !
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-08-2014 23:27

Dat is flink balen Bas.
Leuk verhaal Seb. En een mooie vangst.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen