Pen-en oppervlaktevissen Juli 2014


Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

15-07-2014 23:56

vanavond eerst lang de AH om blikjes katten brokjes.
Om te gaan pen vissen op een klein putje.
Omdat het putje weinig begroeid is met planten volstaat de 1,75 lbs penhengel.
De molen opgespoeld met 22/00 en een klein haakje.
Eerst wat van die weke brokjes verspreid voeren.
Regelmatig duikt het pennetje onder en ik vang veel kleine kol blij.
Helaas laat de karper het vanavond af weten.
Ik heb door gevist tot ik de pen niet meer zag staan in donker.
Nog even in het materialen doosje gekeken,helaas geen breek staafje.
In ieder geval veel beet en veel bezig met 2 blikjes katten brokjes.
Ik denk dat ik volgende keer een deegje ga kneden want dat blijft beter op de haak.
Verslavende hobby,morgen avond weer proberen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-07-2014 07:40

Mooie vissen weer allemaal!
@Michael : Zo af en toe vis ik op een vergeten wetering en kom ze ook tegen. De laatste tijd helaas weinig tijd. Iedereen is op mijn werk met vakantie, dus veel werken nu.
@Wilco: mengen met wat 50/50 meel helpt bij mij wel eens voor stevigheid!
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

16-07-2014 14:07

Frenk

Ik gebruik geen 50/50 mix maar paneer meel met wat tarwe bloem.
Wat geprakte brokjes en kneden met die hap.
Een lekker soepel deeg dat beter blijft zitten dan een brokje.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-07-2014 15:35

Tarwemeel mijd ik vanwege de witvis. Paneermeel ook dus.
En wat zit er in de 50/50 mix? Juist :) Weten we dus niet. Heb wel vermoedens, ach vis is vis. :D
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-07-2014 22:41

met de brokken onder je top vissen kan zeer spannend zijn... maar soms wordt je er ook helemaal gek van... je ziet vissen zwemmen die niet willen azen, vissen die schrikken van een misplaatste voetstap of zelfs vissen die je lost... een paar dagen geleden zag ik een bak van een spiegel met een paar grote schubben die in een lijn over de flank verdeeld waren, ze wilde niet azen, was in gezelschap van een klein schubje waar ze van schrok toen deze tegen haar aanzwom... ze zette aan en haar het wit onder haar schubben was kort zichtbaar... ik kreeg ze niet meer gevonden... verderop vang ik uiteindelijk een andere spiegel, 10 kilo, met maar enkele kleine schubjes op de staart.. het liet me niet los dat de grote spiegel er nog moest zwemmen... elke dag reed ik op en neer na het werk, door de file, zonder avondeten, want dat koste kostbare tijd...

Afbeelding

vandaag vond ik 2 schubkarpers, waarvan 1 van het formaat beer... een enorme bult op de zij, dikke schouder en enorme hangbuik, schurend tegen elkaar draaide ze rondjes rond de vlak onder de lelies aangeboden wormen... een half uur later nog steeds... ik besluit even op een andere plek brokken te strooien en daarna terug te komen... al snel krijg ik reactie op de brokken, een klein schubje... dat was dus die van een paar dagen eerder... de spiegel moest en zou ik de buurt zijn... na nog geen 30 meter lopen van de plek waar de schub voor een foto op de mat uit het water kwam zie ik ze liggen... happend naar de brokken die er al ff in lagen... ze pakt de een na de ander, volledig zonder schroom, ik ga verdekt zitten en laat een brokje zakken tussen de lelies, na 10 minuten rond happend door de lelies komt ze dan eindelijk bij de juiste aan... in 3 pogingen gaat hij dan toch naar binnen, op dat moment staat de tijd stil... wetend dat er een epische strijd los zal barsten tussen de spiegel, het veelvuldig aanwezige groen, de lichte uitrusting en de hele dunne haak... ik licht de hengel met een ferme tik terwijl mijn hart overslaat... BAM hangen! het lijkt even te duren voor de vis het doorheeft maar dan beseft ze toch dat ze aan een hengel vastzit... episch is nog een understatement... wat een dril... door het vele groen breekt het spreidblok van het schepnet op het moment dat haar staart over het koord heen glijd... tussen de tijd van het pakken van de brok en het landen van de vis lijkt een uur te zitten, wat in werkelijkheid misschien nog geen 5 minuten is geweest... ik laat haar rusten en neem zelf ook even de tijd.. Al die uren, de km's omrijden door file's, hongerige avonden, het kapotte spreidblok... het was het allemaal waard!!

en morgen?? morgen dan gaan we terug.. terug voor die beer... de beer die nog wel een maatje groter was als deze mooie spiegel!

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-07-2014 22:48

Geweldig, Bas, mooie vissen en mooi verhaal en ze zijn het zeker waard. :D
Een spreidblok is gelukkig niet duur.
Ga gauw terug voor die beer!
seb dijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09-07-2014 13:04

18-07-2014 19:34

Vandaag aan de oppervlakte gevist op water wat in verbinding staat met het kanaal. Het was vandaag een ideale dag van op verschillende plekken lagen ze tegen de lelies aan te vreten. Voeren was dus ook niet nodig. 3 vissen gevangen van 8, 12 en 18 pond.
Bijlagen
18pondschub.jpg
18 pond schubkarper
(294.96 KiB) 2010 keer gedownload
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-07-2014 21:09

Dat is genieten Bas. Voor jou en voor de lezer. Gefeliciteerd. Vele mensen vergeten wel eens hoeveel investering soms nodig is. Succes met de beer.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Marco van Breemen
Berichten: 11
Lid geworden op: 03-06-2013 23:02

19-07-2014 00:11

Bas en Seb, dat zijn mooie karpers zeg!
Prachtig om te zien wat voor mooie vissen ons water rijk is. :)

Ik heb zelf nog geen karpers in mijn nieuwe wijk kunnen spotten.
Mijn eerste pen sessie van dit jaar moet dus nog gaan plaats vinden. Als ik het water en de hoge riet kragen zo zie in mijn wijk wordt het nog een uitdaging. Deze dagen wil ik de polders van Purmerland dan ook eens gaan verkennen om te kijken of ik ze daar wel kan spotten.
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

19-07-2014 20:18

Gisteren een zak lucky dog brokken gehaald bij de Aldi.
Vandaag langs het kanaal gereden om karper aan de oppervlakte te spotten.
Aangekomen op de fietsbrug die over het kanaal loopt zie ik dat er redelijk wind staat.
Ik zoek een plekje uit de wind,aangekomen bij een klein sluisje en een duiker.
Ik kijk langs de kant en zie een karper maar die zakt weer uit het zicht.
Voorzichtig gooi ik een hand vol brokjes,ik besluit even te gaan zitten en wat te drinken.
En daar zie ik de karper onder de brokjes verschijnen.
Hij begint er ook op te azen dus ik denk kat in het bakkie.
Loerend over het hoge berm gras zie ik dat de karper veel meer naar rechts aast.
Op de brokjes die langzaam op de wind daar heen geduwd worden.
Een beetje heen en weer lummelen en ik besluit nog even op het sluisje te gaan zitten.
Daar kan ik de boel beter over zien en ik zie de vis weer brokjes pakken.
Nu door de berm mijn haak aas tussen de lelies de wind blaast tegen de lijn.
Waardoor mijn haakaas zich sneller verplaats richting de azende vis.
Een dikke boeg golf een vluchtende karper helaas de kans is verkeken.
Door te vissen met brokken zie ik hoe gedrag op aas in zijn werk gaat.
En hoe de dressuur is op het kanaal bijv door het zien van een haak of een lijn.
Tot nu toe hebben de brokken nog geen karper opgeleverd.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-07-2014 22:54

Vandaag gevoerd op een kassenslootje en een wetering. Eerst gevist op het slootje om de wetering even met rust te laten. Op het slootje ving ik drie karpers en op de vaart niets. Vissen waren wel erg actief en er kwam hom uit de tweede karper. Gisteren zag ik ze paaien ergens.

Dit zijn de twee mooiste van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

21-07-2014 01:39

Mooie vissen Bas, Michael, Seb! :D

Ik vis de laatste tijd erg weinig, en richt mezelf meer en meer op wateren met een verhaal en liefst ook met een mysterieus tintje. Enige tijd geleden stuitte ik pardoes op een water waarvan ik niet eens wist dat het bestond. Klein, diep, kraak helder, wier, omzoomt met bomen en rijk aan obstakels. Maar vooral een totaal onbekend bestand aan oude vissen die zeer waarschijnlijk begin jaren '50 bij het ontstaan van het water zijn uitgezet. Niemand vist er, althans ik heb niemand gezien terwijl ik op piekdagen (weekend) aanwezig ben. Een maand geleden ontving ik tot grote vreugde de vergunning.

Vandaag zat ik bij een soort betonnen kade, met aan weerszijden oude beschoeiingen en afgezaagde wilgenstompen die tot diep onder water doordringen. Voor de kant staat twee meter water, en ik zelf sta hoog op de restanten beton. Links van mij zie ik in het heldere water in twee massieve, lange schimmen onder de wilgen vandaan komen. Ik haal direct mijn vlok op van de voerstek en werp hem richting de vissen. De ene aarzelt en zwemt weg, de andere volgt, komt terug en pakt direct de vlok. Na de aanslag volgt een ongelooflijk woeste ruk naar links, recht onder de wilgen door richting het open water. Ik ga op mijn knieën en steek de top zo ver onder water als ik kan. Plots veranderd de vis van richting en komt recht op me af en duikt naar rechts richting andere obstakels. Na dit afgewend te hebben steek ik direct het schepnet uit. Uitdrillen kan hier niet, overal ligt gevaar op verspelen. De vis lijkt op te geven, en komt boven mijn koord. Ik zie een stierenkop, en een rug zo breed als een labrador. Hij geeft een furieuze klap met zijn staart en verdwijnt weer naar rechts de diepte in. Ik steek de top weer onder water, en de vis koppeltjeduikelt naar de oppervlakte. Deze keer kan ik het schepnet dieper onder water steken, waarna de vis het net in zwemt. Ik til het net op..hooo..lag ik er zelf bijna bij in. Even omlopen naar beneden dan maar. Ik til het net op..hooo..heh? Ik staar naar een machine, een apparaat. Een oude edelschub met een vlag van een staart. De top is er af, ik ben benieuwd wat het water verder nog voor mij in petto heeft :D

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-07-2014 08:30

@Wilco: Mooi Verhaal Wilco!
@Michael: mooie vissen, schitterend die volschub
@Robert: wauw, indrukwekkend, wat een mooie vis! Schti-te-rend!

Zelf zaterdag een paar uurtjes gevist en zondagavond.

Zaterdag: Veelte heet, ik besluit de hond eerst nog evente doen en dan richting water te gaan. Bij het water aangekomen kolken, donkere schimmen, paaiende brasem, plakkaten. Ik heb een voertje van mais uit blik, 2 soorten pellets, grondvoer brasem (voor de wolk), bruine bonen en brokjes van boilies (gecrunched).
Ik voer twee plekjes aan: beide op 3-4 meter uit de kant. Binnen 5 minuten kleine belletjes bij de hengel rechts, naast de dobber.
De linker hengel is freelining, alleen de bruine boon zorgt voor gewicht. De lijn staat mooi in een kleine boog in het water.
De dobber gaat heen en weer door de spelende speldvisjes, die mijn Wilco Bekkema dobber aantikken. Ik zie belletjes komen en gaan, en vernieuw regelmatig het aas. Ik doe nu een dotje nep maden aan de haak en wacht af. Pas na een uur een beet, dobber trekt weg, tik, brasem! Onthaken in het water, en opniew ingooien. Weer 5 inuten later, weer onder, mis! nogmaal ingooien levert even later een mooie karper op: een 47 cm schub. Numero Uno.

Ik pruts wat met aas en tiktik doet mijn Penn-slip op de freelining hengel. De lijn is strak en trekt naar rechts, het wijd op. Ik pak de lijn, draai twee halve slagen met de slip en de is wordt woest. Slagen op het water en een korte run volgt, richting pompen- en rietvelden.

Ik keer de vis en de vis gaat recht vooruit en neemt zeker 15 meter lijn. Hij heeft er zin in. De donkere vis wordt wederom gestopt en komt vervolgens gedwee mijn kant op. Net in het water, en wachten. Een laatste, maar mislukte poging om te vluchten, en hij zit in het net. Op de mat, meten: 68 cm!
Ik vis nog even door en het begint al te schemeren. Tring, telefoon, of ik nog twee milkshakes wil meenemen op de terugweg. Tuurlijk, lust ik zelf ook wel :)
Ingepakt en naar huis.

Zondag: vandaag is de wetering aan de beurt. Na een tijdje riden zie ik leven bij een eilandje. Ik voer wat brokken, en maak een voerplekje. karper maakt grote kolken, verderop springt er 1 in een zijslootje, achter mij rijdt een auto zowat over mijn iets te ver naar achteren gestoken schepnetsteel. Oei, gelukkig nog heel :roll:
Karper speelt met de brokken, maar doet er nog niets mee. Voorntjes spelen met de zachtwordende brokken en vrete de zachtgeworden stukken eraf. Slurp! De eerste karper doet zich tegoed aan de ronddrijvende brokken. De koeten en eenden blijven lekker op afstand. Ook de zwaan blijft van mij vandaan. Slurp! De tweede begint te vreten. De polaroid voorzet bril doet zin werk: ik zie de vissen heen en weer gaan, en karpers beginnen te vreten, zij het voorzichtig.
Ik beaas mijn oppervlakte hengel (de freelining hengel van gisteren) en heb een brok gesoakt in honing. Ik werp in en wacht af, karpers schrikken niet, zwemmen eromheen, en reageren op de honing, twee karpers wachten op 10 cm afstand, een derdedie uit de diepte komt, pakt de brok, slurpt en ik sla aan. Het water ontploft en de oude hengel trekt volledig krom.

De karper zwemt richting de hoek van het eiland, waar enkele rietstengels uitsteken. Ik zie nu ineens een tak in het water, niet goed opgelet zonet. De karper draait ineens naar rechts en zwemt evenwijdig met het eiland, de verlengde van de wetering op. Twee wandelaars kijken verwonderd naar mijn kromme hengel. Zit hier vis? Jazeker! Ik houd de hengel hoog voor de hoge rietstengels aanmijn kant en loop mee met de karper. Mijn net! Een van de wandelaars wil voor mij het net wel even pakken. Ondertussen gaat de dril door, ik doe een vinger op de slip, de vis wordt een beetje gestopt, gaat niet meer als een wilde ervandoor, en keert.
Hier moet ik gebruik van maken en doe het net in het water, de vis komt min richting op en doet weinig meer. Snel doe ik het net omhoog, en de vrouwelijke teoschouwer slaakt een kreetje: Jeetje wat is ie groot! :o

Op de mat even meten: 78 cm, een pracht spiegel met enkele schubjes bij de staart. Toch even wegen: 11 kilo 175 gram (digitaal) en met de oude unster hetzelfde resultaat :)
Prachtig. Voorzichtig zet ik de vis terug. De wandelaars kijken met respect toe, hoe ik de vis terugzet. Mooi hoor, is het commentaar, en de wandeling wordt vervolgd. Ik heb hierna niets meer gezien en na nog even in een tweetal zijsloten gekeken te hebben, besloten dat het wel genoeg is voor vandaag. 2 uurtjes blijken voldoende te zijn.

Daar moet ik het de komende weken mee doen. Druk op het werk, ben alleen, de rest is op vakantie.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-07-2014 12:57

Afgelopen week weer een paar dagen lekker met brokken op pad geweest. Op woensdag nog niet gevist, maar wel al vast even gevoerd op een watertje waar ik de laatste tijd goed gevangen heb. Na een voorzichtig begin (de schrik zal er na meer dan 20 vissen ook een keer wat in zitten) ging de boel uiteindelijk toch goed los.

Donderdagmiddag ga ik met goede moed op pad. De eerste belangrijke vraag is welke oever ik zal pakken. Even tussentijds oversteken betekend een paar km omlopen of fietsen over een net gemaaide beekoever. Niet onmogelijk dus, maar het kost elke keer al snel een half uur. Aan beide overs zijn stukken niet bevisbaar of juist stukken wel bevisbaar die dat vanaf de andere kant niet zijn. Ik ga uiteindelijk voor de rechter oever. Onderweg naar de stek zie ik echter op een lang stuk dat vanaf de andere kant niet bevisbaar is een paar flinke kolken in het wier. Ik knijp in de remmen en zie meerdere karpers een stuk verder stroomopwaarts dan ze de afgelopen weken zaten. Ik voer vast wat brokken en herhaal dat onderweg nog een keer, maar rij dan eerst door naar het stuk waar ze gisteren goed los gingen. Vandaag is het daar een heel ander verhaal. Er is wel wat activiteit, maar veel minder dan gisteren. Uiteindelijk weet ik er wel een aanbeet te krijgen, maar het kost veel meer tijd en is op een veel lastigere plek dan gepland. Het gevolg van die lastige plek is dat ik tot over mijn middel het water in moet om de vis uiteindelijk tussen de planten te kunnen landen.
Alles zit onder het kroos en ik besluit de vis, een mooie schub, in het net te onthaken en meteen weer los te laten voordat ik de rest uitzoek.

Verder blijft het schrapen op dit stuk en besluit ik wat terug stroomopwaarts te lopen. Al snel zie ik een paar vissen zwemmen en nadat ik wat brokken verspreid over een stuk van een meter of 40 schiet begint er al snel vis te azen. De vis zit redelijk verspreid, maar met wat geduld weet ik toch vrij eenvoudig de tweede vis te haken. Het voordeel hier is dat ik gewoon droog kan blijven bij het drillen en landen van de vis en dat is al wat later richting de avond niet verkeerd. De vis is ongeveer net zo zwaar als de vorige maar iets langer.
07-17_1_K.jpg
(303.04 KiB) 1723 keer gedownload


Daarna is het even een stuk rustiger, maar ik zie enkele meters stroomopwaarts toch meermaals vis brokken pakken. Ik schuif een stukje op en dan opeens spot ik de koi. Deze vis pakt al weken van tijd tot tijd een brokje, maar meestal in gezelschap van enkele schubs die veel gretiger zijn en hij is ook vrij mobiel, moeilijk te targetten dus. Dit keer moet het er maar eens van komen. Ik observeer een tijdje en zie één hoekje waar deze vis elk rondje weer langs komt, daar plaats ik mijn haakaas. De vis stelt mijn geduld flink op de proef, ook omdat ik vrijwel zeker een snelle aanbeet van een willekeurige vis kan krijgen als ik mijn aas een paar meter terug haal, maar ik hou vol.
Uiteindelijk komt de vis terug, slurpt een keer en mist, slurpt nog een keer en vouwt vervolgens zijn bek om de haakbrok. Nog voor de controler in beweging komt sla ik aan en weet ik dat ik hem dit keer eindelijk te slim af geweest ben. Grappig om te zien dat de kleuren heel anders zijn dan ze onderwater leken.
07-17_3_K.jpg
(181.69 KiB) 1723 keer gedownload


Vrij snel hierna vang ik weer een schubbje en daarna duurt het wat langer. Ik blijf niet zo heel lang meer, de controler is nog maar net zichtbaar en een warme pizza en koud bier klinkt steeds aanlokkelijker. Al sinds ik op dit plekje zit zie ik regelmatig een schubje vlak voor me wat brokjes pakken, maar omdat het duidelijk een kleintje is laat ik hem in eerste instantie met rust. Op het laatst probeer ik het nog even, maar geeft hij niet thuis. Ik heb net de hengel uit elkaar gehaald als opeens de vis weer opduikt, recht voor mijn voeten, met dit keer een tweetal vriendjes. Zachtjes gaat de hengel weer in elkaar en laat ik een nieuwe brok voor mijn voeten zakken. Nog geen minuut later zet ik de haak en sluit ik af met 5 vissen.

Zaterdagochtend ben ik terug. Ik kan nu maar tot een uurtje of 4, dus begin ik wat vroeger. De voorhoude is weer wat stroomopwaarts geschoven en na op een paar 100 meter wat brokken gestrooid te hebben begin ik vooraan en geef ik de achterkant van de strook nog even rust. Het schubje waar ik het in eerste instantie op voorzien heb maakt het me flink moeilijk en net terwijl ik overweeg door te lopen komt er nog een vis aan. De lengte is vergelijkbaar, misschien iets minder hoog. Die vis is wat mij betreft ook goed. Dan opeens valt de zon op zijn flank. Volgens mij was het een spiegel, de eerste die ik hier gezien heb. De prioriteit wordt verlegd en vervolgens besluit de vis ook nog eens mee te werken door wat fanatieker te gaan azen. Ik parkeer uiterst voorzichtig de controller tegen het wierveldje waar de vis achter aast, zodat het haakaas door de stroming langzaam richting wier gedrukt wordt. Nu is het slechts een kwestie van wachten tot de vis mijn aas in het vizier heeft.

Alles verloopt volgens plan en even later vang ik de spiegel. Niet echt groot, maar het is wel een juweeltje.
07-19_1_K.jpg
(252.12 KiB) 1723 keer gedownload


Een stukje stroomafwaarts kom ik een hele groep actieve vissen tegen, die ik ook meteen verstoor door veel te enthousiast voor de snelle aanbeet te gaan. Toch springen twee vissen in het oog, twee grotere schubs. Ik ga zitten en besluit hier de tijd voor te nemen, één van die twee wil ik graag in het net hebben. Meerdere keren zwemmen de vissen langs en worden er brokken gepakt, telkens ligt mijn haakaas niet op de goede lijn. Ik besluit uiteindelijk voor pal voor mijn voeten te gaan, omdat ze regelmatig kort onder de kant langs komen en het gewoon uit te zitten. De grootste van de twee heeft duidelijk een beschadiging op de rechterflank en hoewel ik het niet zeker weet vermoed ik dat ik deze al eens gevangen heb. Ik zit nog na te denken of ik een voorkeur voor een van de twee heb als de kleinere het voor mij beslist. Ik maak gebruik van een hard schot naar rechts om 30 meter mee te lopen naar een plek waar ik hem makkelijker kan landen en dril de vis daar af.
07-19_2_K.jpg
(269.36 KiB) 1723 keer gedownload


Daarna verspeel ik nog een vis en dan is het opeens afgelopen. Ik zie nog wel zo her en der vissen, maar echt azen willen ze niet meer en ik kom niet meer aan ingooien toe.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

21-07-2014 13:13

Mooie vissen mannen 8)
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

21-07-2014 17:59

Wow, schitterende vis Robert!

btw die van Daaf mogen er ook zijn!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-07-2014 21:41

Wat een pagina vol genot weer.
Had graag de fotos gezien frenk maar geweldig verhaal.
Die vis van bas...... :o
Net als die spiegel van Daaf zijn dat echt de krenten in de pap. Dat zijn de dingen die het voor mij speciaal maken.
Op wateren waar je denkt dat er alleen maar schubs zwemmen en dan zo'n parel vangen.
Geweldig.

Gisteravond voor de tweede keer een poging gewaagd met de broodkorst. Eerder deze week was ik al geweest op dit plasje maar de vissen vertoonde totaal geen interesse.
Nu tegen de schemering waren ze veel actiever maar mijn vlok werd behendig omzeild.
Soms zo dichtbij dat m'n hart zowat mijn borstkas uitspringt.
Dan eindelijk lippen die het oppervlak doorbreken, maar net naast de korst en een paar tellen later.
Vol ongeloof kijk en baal ik hoe de karper tot 2 keer toe mishapt.
Gelukkig word het spreekwoord waarheid en is driemaal scheeprecht.
Even later ligt er samen met een flinke bos wier een spartelende schubkarper in mijn net.
Happy me :)
Bijlagen
e2dcc0b9-c79d-4ee2-8129-09bd69909180_zps962456ff.jpg
(459.91 KiB) 1656 keer gedownload
Vis is vis
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-07-2014 22:19

Ben, ik maak al lang geen fotoos meer van het vissen. Het is voor mij steeds meer beleving.
Aan de andere kant, ik ben (nog niet echt) op zoek naar een geschikte camera voor onderweg, denk aan een canon powershot GSxx (voor erbij in een rugzak tijdens vissen/vakantie, want ik wil wel kwaliteit) en een Canon Ixus als camera voor in de tas. Heb fotografie nog steeds al hobby, maar minder vaak icm vissen. Beide handzamer dan mijn spiegelreflex met toeter. Dat Glaswerk maakt het zo zwaar. Maar ik vervuil de topic.

On topic: Mooie vis weer, Ben! En die smile altijd weer :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-07-2014 23:03

Gaat om de foto's en niet om de camera (citaat). Dus gauw weer foto's maken Frenk. En hier plaatsen.:wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-07-2014 08:33

Gisteravond ving ik nog een karper op een stelselwater. Deze durf ik op deze pagina alleen niet meer te tonen. Dat zou zonde zijn van deze pagina vol met pareltjes. Wat een prachtvissen en mooie verhalen.
Laatst gewijzigd door Schaper Michael op 22-07-2014 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-07-2014 09:00

Prachtige vangsten, verhalen en foto's mannen!!!
Hopelijk heb ik één dezer dagen ook nog tijd om een verslag te tikken, heb ook weer wat pareltjes mogen vangen die hier zeker bij horen 8) :D
Alles wat met lood niet lukt lijkt drijvend dit jaar wel te lukken, echt rouwig ben ik er niet om want wat is het toch kicke!!!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

22-07-2014 19:43

Komen echt weer mooie vissen voorbij;) ga zo door!

#penkriebelsmaargeentijd..
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-07-2014 22:28

Zo iets eerder van de boot afgekomen, de snoeken waren toch al binnen. 8)

Vorige week nog ff de oude stek bevist, het wordt er steeds moeilijker om ze te vangen.
Je krijgt ze sowieso niet meer aan het azen op de brokken dus zoeken naar een azende vis tussen het kroos en het brokje in de bek leggen werkt nog het beste.
Na één vis houdt het dan wel weer helemaal op.

Ik zie meteen 2 vissen aan de overkant bezig tussen de lelies en eentje zwemt deze kant op waar ik even voor terug moet.
Het was geen hele grote maar ging er toch gewoon voor zal wel met vangdrang te maken hebben gehad :oops:
De brok gooi ik er dichtbij op het kroos, hij ruikt 'm en zoekt er ff na maar zwemt toch verder.
Hij zwemt ook iets dichter naar de kant en kan de brok dus beter plaatsen, hij ruikt 'm weer en vindt 'm.
De aanbeet volgt, ik sla aan en de vis vliegt volledig uit het water om meteen daarna de slip overuren te laten maken :o wat is dit, zo groot was ie toch helemaal niet.
Hij vliegt dwars door de lelies steekt het schone middelgedeelte over om de lelies aan de overkant te schikken.
Hier weet ik hem af te blokken en probeer de vis via dezelfde weg terug te loodsen, dit gaat vrij gemakkelijk het explosieve is er namelijk wel uit.
De vis wordt geschept en onthaakt en het gaat 'm een schubje maar met eens staart van heb ik jou daar 8)
Lijkt me natuurlijke aanwas, zo ben ik ze daar nog nooit tegengekomen enkel op de grote rivieren wel.
Echt kicke om zo'n vis daar te kunnen vangen.
P1000807.JPG
(87.82 KiB) 1298 keer gedownload

Er komen wat andere visserijen op m'n pad maar afgelopen weekend ben ik een slootje gaan bekijken waar m'n broer tijdens een wandeltocht kerper had gespot.
Altijd leuk om ff te gaan neuzen, het was warm erg warm misschien wel te warm.
Had niet verwacht om de vis volop aan het azen te krijgen met die hitte dus enkel een doosje maden en meelwormen mee.
Slootje is een paar meter breed en spot ook meteen vis, ze hebben net de kanten gemaaid en de vis is daar aan het snacken. De maden kunnen er dus zo bij gelegd worden.
Hoppa meteen hangen en nog een spiegel ook. Drillen in zo'n smal slootje blijft een genot, wat kunnen ze toch tekeer gaan.
Hij ligt in m'n net en het blijkt om een pracht exemplaar te gaan, duizenden mini schubjes verdeelt over het lichaam, zo ben ik ze enkel in Marokko tegengekomen.
P1000820.JPG
(75.81 KiB) 1298 keer gedownload

Ik spot nog een vis tussen wat rietstengels voor zich uitstarend, ik gooi de maden over een rietstengel recht voor z'n neus, hap en hangen.
Alweer een prachtig spiegeltje en deze is iets groter.
P1000821.JPG
(90.5 KiB) 1298 keer gedownload

Het is rumoerig geworden in de sloot maar zie nog wel een dikke schub zwemmen samen met een spiegel, daar moet ik dus nog een keer voor terug.
op de terugweg kom ik een groter water tegen en zie karper azen aan de overkant tussen de lelies, even de controller eraan en een verre worp dus.
De controller begint echter meteen te lopen en zo hard stroomt het nu ook weer niet :roll:
Dan maar slaan :D
Ook niet verkeerd!
P1000823.JPG
(45.57 KiB) 1298 keer gedownload

Ik bezoek nog een nieuw water, vorige week al wel wat vis gezien maar toen hebben we het opgegeven tijdens een verschrikkelijke plensbui.
Deze stek was wat moeilijker te bevissen vanwege al het gevogelte en ben dus uiteindelijk wat verder gaan kijken, net voor de schemer zie ik opeens een deel van het water vol met karper liggen, veel en groot :o wat is dit hier.
Helaas geen spullen bij voor in het donker dus flink gevoerd om 12 uur op bed en 5 uur de wekker gezet, zodoende kon ik net de koele periode vissen.
Echt koel was het 's ochtends trouwens niet en het stikte er van de knutjes en later horzels :evil:
De vis lag jammer genoeg weer verspreidt maar had al gauw een azende gespot, ik voer wat en hij wordt meteen geholpen door een grotere broer.
Binnen 5 min was het raak, heerlijk vechtende schubbemans van 20 pond uit het stromende water.
P1000825.JPG
(123.02 KiB) 1298 keer gedownload

Ik weet nog twee kleine schubberts er bij te vangen, de grote laten het helaas afweten maar het was ook zo warm, half9 geef ik er de brui aan, het is niet vol te houden.
Even lekker plonsen in de zandput dus die ik jarenlang heb bevist, snorkelen tussen de oude bekende karpers, heeeerrrlijk
Het waren trouwens niet allemaal oude bekende, kwam namelijk 2 riante spiegels tegen die ik nog nooit had gezien, waar ze vandaan komen ik weet het niet maar het begon wel weer te kriebelen, zoveel werd er volgens mij ook niet meer gevist.....

Ik vierde afgelopen zaterdag m'n verjaardag en een verre vismaat komt over, goed moment om meteen een vissessie er aan te plakken.
3 uur was het feestgedruis afgelopen 5 uur de wekker :o :lol:
Het regent, wat doen we er mee?
Nog een half uurtje de wekker gezet maar dat was niet nodig, voor ik goed en wel op bed lag was het al droog, hup terug naar beneden dus en gas er op.

We komen op de stek aan en er zwemmen zo 5 karpers in een razend tempo langs ons heen, huh wat is hier loos :roll:
Even later gaat het helemaal los, volop aan het paaien en zo explosief heb ik het nog nooit gezien.
Het gaat weleens vaker flink tekeer op een vierkante meter, deze vissen leggen al springend, flapperend en vooral zwemmend honderden meters af, wat een paar druppels al niet kunnen veroorzaken.
Leek er op dat het maar een klein clubje bezig was en de rest vanwege het rumoer stokstijf bleef liggen.
De rust keert terug net zo snel als die in het begin is verbroken, andere vissen beginnen meteen te azen.
De gast mag de eerste vangen, kwam goed uit want moest toch nog aan m'n ochtendkakske beginnen :oops:
Ik kwam er van terug en hij stond met een kromme stuk, zo dat lijkt vlugge Jaapie wel.
Mooie schubbert geland.
Daarna is het mijn beurt maar ik lijk soep in m'n ogen te hebben en sla 2 keer mis, 1 vis sla ik expres niet want die was zo klein en spuugt de brok gelukkig uit.
Daarna is het wel prijs en mag ik meteen 1 van m'n cadeaus showen 8) :oops: :lol:
P1000830.JPG
(119.49 KiB) 1298 keer gedownload

Hierna is het ieder voor zich, kwam mooi uit want we zien dat er in de verte flink geaast wordt, kijken we er het snelst een aanbeet krijgt dus.
Ik vis langs een treurwilg en zie twee vissen azen waar ik de brok bij gooi, het is even rustig maar dan komt er toch een vis terug BAM hangen.
Hij mag niet naar rechts en weet hem te keren, daar vliegt ie wel de planten in maar dat geeft niet zo en kreeg hem er vrij makkelijk weer uit.
We schatten hem op zo'n 24pond en niet lang erna ligt ie in het net en proberen we hem op te tillen, dit is gewoon een dertiger jonguhhh 8) :D
Hoppa 31 pond schoon aan de haak, heerlijk.
P1000835.JPG
(124.87 KiB) 1298 keer gedownload

Na de release is het weer erg warm geworden en stoppen we ermee, de vis trouwens ook.
We hebben die dag op zeker nog grotere zien zwemmen dus daar komen we nog wel een keer voor terug!!
Tot die tijd strakke lijnen :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-07-2014 12:34

@ Michael; was de vis misvormd?

@Cees: genoten van je verhaal en plaatjes. Die dertiger was echt de topper, maar die staart van die eerste vis, prachtig. Zo klein (
Het was geen hele grote
leek hij mij nou ook weer niet? :)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-07-2014 14:14

ziet er allemaal weer geweldig uit,.. kan niet wachten tot ik straks vrij ben er ook weer mag vissen met wat korsten ;)

maaruh Kees,.. vanwaar altijd dan een foto,.. ik is vaak alleen en heb niet de kunde om dan nog een foto te maken van mijn vangsten. En nee een vis op de mat is gewoon niet zoals het hoort vind ik, ik laat de foto's dus ook voor wat het is net zoals frenk..

Maar goed,... mannen het ziet er weer geweldig uit deze foto's kijk er graag naar en lees de verhalen ook graag scheelt mij weer fotograferen en schrijven.

Cheers.
Oja joh!!!