Haking bij penvissen


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-05-2014 01:15

Jammer dat we niet onder water kunnen kijken!

Voor de instant penvisserij gaat er voor mij niks boven particles en dan vooral de good old blikmaïs.
Heb ook genoeg vissen met o.a. bollen gevangen, maar dan wel altijd na voorvoeren.

Vis zelf bijna altijd met een hair, heb je m.i. toch nog altijd een (kleine) kans dat een vis zichzelf prikt. Ik heb het dan wel over wateren waar de vissen het klappen van de zweep kennen.
Ze zijn en blijven gek op maïs (waarom eigenlijk?). Nadeel is natuurlijk, dat ze dan meestal wel direct op scherp staan.
Viel me afgelopen avond ook weer op, twee keer de pen weg, een boeggolf en geen gehaakte vis.
Denk dat het geen lijnzwemmers zijn, wat overigens niet wil zeggen dat een karper je lijn niet kan detecteren, maar daar gaat ie volgens mij niet van bolten (?).

Waarom dan wel?

Dat het aan de laatste centimeters ligt lijkt mij in ieder geval de meest logische verklaring.

Heb net een half pondje blackys (met wat lekkers) in de week gezet, ga ik morgen even uittesten.
Één of twee op de hair en een stuk of dertig daar omheen verspreid voeren.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-05-2014 02:50

Ik vermoed dat je vist op een water met een zachte bodem?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-05-2014 07:17

Hilco, dat er boeggolven waren lijkt mij dat ze in de mais gevaar zien.
Verandering van spijs doet eten. robeer eens een worm.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

23-05-2014 08:46

Frenk de Gruiter schreef:Hilco, dat er boeggolven waren lijkt mij dat ze in de mais gevaar zien.
Verandering van spijs doet eten. robeer eens een worm.


Precies.. ik neem zelf altijd verschillende soorten voer mee. Van mais, maden tot hondenbrokken en tijgernoten etc.

Nadeel is dat als je met 1 soort aas vist en de karper er geen zin in heeft je sessie nagenoeg voorbij is.

Ik heb vaak genoeg karper gezien die geen interesse toonde in mais. Ik veranderde het naar een halve Frolic brok en binnen een minuut trok mijn dobber weg.

Ik vis overigens nooit met alleen mais, maar een combinatie van mais met maden en is voor mij topper.

Mooi lokvoer om het zo te zeggen is hennep, mais en stukjes tijgernoten. Halve of hele tijgernoot aan je hair en hoppa. :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-05-2014 13:22

Kan ook dressuur op staande lijnen zijn, als er veel gevist wordt met de pen.

Zwaar liggende haak vissen en nadenken als je je voer in t water dondert...
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

23-05-2014 19:46

mitsz van der kamp schreef:Kan ook dressuur op staande lijnen zijn, als er veel gevist wordt met de pen.

Zwaar liggende haak vissen en nadenken als je je voer in t water dondert...


Bijvoeren in functie van je setup (pen tot haak) . Dus proberen de juiste (gewenste) soort aanbeet af te dwingen. Zoiets?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-05-2014 21:42

Ja en van haak tot aas. Niet zo'n "handje voer" bijvoeren.

1 voor 1 mooi eromheen strooien en op respectabele afstand van elkaar.

Dat bedoel ik eigenlijk.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

23-05-2014 22:18

Spoortje naar, spoortje vanuit. Of een handjevol compact met een paar losse er omheen? Pakken ze het haakaas als eerste of als laatste? Vertrouwen kweken op een vierkante meter of minder, maar meer kan ook. Of voedselnijd, nog beter. Dan kan je ook wat lomper vissen, en beter haken?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-05-2014 23:12

Vanavond met blackys gevist, minder en verspreider gevoerd.

Hetzelfde verhaal, een vals gehaakte vis (losgeschoten), weer een boeggolf en daarna nog een schuimplakkaat van een boltende vis.

Even na tienen, nog een goede aanbeet en een vis geland.

Had ze in ieder geval goed op het aas.
250 gram blackys voorgeweekt in een halve liter water met een combi van Maggi, Kikkoman sojasaus en Squid fish sauce (25 ml.), verhouding 2 delen, 2 delen en 1 deel. Plus nog 60 gram fructose.

Het zou idd. lijndressuur kunnen zijn, maar ik sluit ook niet uit dat karpers een haak kunnen detecteren.

Morgen misschien even met een bonk lood proberen, of zonder hair vissen.
Wie van de twee, daar ga ik nog een nachtje over slapen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-05-2014 23:52

Vanavond toch een andere tactiek toegepast. Een oudje uit een ver verleden, één hengel, twee blackys op de hair, 5 grams vrij schuivend wartelloodje en een stukje alufolie als waker.
Lijn laten afzinken, omdat de vissen mogelijk de lijn detecteren tijdens het pennen.

De vis was niet erg actief (vergeleken met gisteren), maar om kwart voor tien een keiharde run en alweer een vis op de kant.
Zet je toch aan het denken, een fluiter met een 5 grams loodje!
Ga ik in ieder geval meenemen in mijn statische visserij.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

25-05-2014 06:52

Laat me raden, mooi gehaakt?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-05-2014 10:25

Denk het ook. De lijn trekt strak, voet weerstand, gaat er vandoor, fluiter. Heb je niet altijd 90 gram of meer voor nodig. Heb ik ook zonder lood, freelining, of een loodkorreltje. De weerstand na het straktrekken doet het hem.
Heb het ook gehad met penvissen, effe pissen, karperhengel op de steun, slip gaat ratelen, karper heeft zichzelf gehaakt en neemt een run. Zonder hair allemaal. Wel mooi he, deze visserij, zet je inderdaad toch aan het denken, maar inventiviteit brengt toch weer een vis op de mat! Toppie! :lol: