Wat pennetjes gebouwd....


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

12-04-2014 17:21

Bijna 3 weken thuis ivm een overbelaste knie. Wat tijd gehad om wat pennetjes af
te werken. Allemaal voorzien van een koperen oogje, wat ca. 1 cm diep
in de onderantenne bevestigd is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

12-04-2014 19:26

Mooie pennen Eddy!
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

12-04-2014 19:30

Lekker bezig zien er goed uit, je mag er altijd één opsturen dan kan ik hem voor je testen :wink:

Groet Remko
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

12-04-2014 21:25

Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-04-2014 21:23

Netjes afgewerkt, ziet er goed uit.
Kan zo de winkel in :)
Beterschap.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

13-04-2014 21:44

Hele mooie pennen gemaakt, al vaker gedaan of de 1e keer? Werk je met een draaibankje?

Kun je wellicht je werkwijze wat toelichten? Ben ook vooral benieuwd naar de soorten lak welke je gebruikt.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

14-04-2014 10:46

Mark Brouwer schreef:Hele mooie pennen gemaakt, al vaker gedaan of de 1e keer? Werk je met een draaibankje?

Kun je wellicht je werkwijze wat toelichten? Ben ook vooral benieuwd naar de soorten lak welke je gebruikt.


Zeker niet de eerste keer hoor. Een jaar of drie geleden mee begonnen. Op board ook wel een wat foto's geplaatst, maar ik kan ze zo gauw niet terugvinden. Gebruik inderdaad een draaibankje en een malletje uit mdf om identieke drijflichaampjes te draaien. In het malletje bevestig ik dan schuurpapier. Als laatste korrel 800..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruik het draaibankje ook om in de onderantenne een gaatje te maken, waar ik de koperen oogjes in lijm. Nadat de drijflichaampjes 100% in orde zijn, maak ik ze op kleur ( Cetabever heb ik gebruikt ) Nadat de kleur er goed op zit en droog is, maakt ik ze waterdicht door Tweecolux van de Ijssel coatings te gebruiken. Dit is een 2 componenten blanke grondvernis. Hiervan kan je meerdere lagen per dag aanbrengen. Ik doe dat drie keer en dan gaan ze mijn draaibankje weer in om de drijflichaampjes te polijsten. Als ik hier meer klaar ben, wordt de bovenantenne 2 maal in de witte grondverf gezet. Goed laten drogen en tussen de lagen lichtjes schuren met waterproof schuurpapier. Daarna gaan er 2 lagen fluoriserend geel erop ( in gebruik die van Revell) Zelfde verhaal hier weer. Goed laten drogen en tussen de lagen lichtjes opschuren. Daarna de rode fluoriserende verf erop. Ook 2 maal en daarna het zwarte biesje ( of biesjes ) erop. Wederom goed laten drogen en daarna zet ik op de antenne een laagje blanke vernis ( Frencken Diaglass ). Laten drogen weer en de dag erna lichtjes opschuren met waterproof schuurpapaier ( korrel 800 ). Wederom een laagje lak erop en laten drogen. Weer lichtjes opschuren en aflakken. 3 keer is meestal voldoende om een mooie gladde antenne te krijgen. Is het nog niet naar mijn zin, dan gaat er nog een 4e laag overheen. Wel telkens tussen de laagjes door lichtjes opschuren. Je krijgt hierdoor een prima hechting.
De oogjes lijm ik er in met een watervaste houtlijm van Bison. Komen muurvast te zitten. Daarna wordt het drijflichaam en onderantenne 2 maal afgelakt met Double Coat UV, ook van de Ijssel Coatings.
Gaat dus heel veel tijd inzitten, maar is leuk om te doen.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Marco Heinz
Berichten: 22
Lid geworden op: 06-09-2013 19:00

14-04-2014 11:27

Zien er echt keurig uit.
Komt bij mij de vraag op: Verkoop je ze ook, of heb je als hobby, dobbers in bomen gooien en heb je er gewoon veel nodig?
Denk dat er heel wat mensen deze dobbers zouden waarderen.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-04-2014 23:33

Heel netjes Eddy.

PS. ik had je bericht gelezen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-04-2014 11:46

Geweldig om te zien en te lezen.

Mocht je nog wat dobbers kwijt willen tegen een redelijke prijs, : hier is een afnemer :)

En zo te zien heb je aardig wat kans op klandizie!

@marco: als hobby dobbers in bomen gooien ? :lol: hoe verzin je het...
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

16-04-2014 20:24

Ha Eddy gaat heel wat tijd in zitten, met name de afwerking dan.
Snap dat je in serie kunt werken maar al met al een hele klus.
Denk dat je aan al die lakken ook wel een mooi bedrag kwijt bent.
Erg mooi resulaat, m'n complimenten.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

17-04-2014 21:44

Mark Brouwer schreef:Denk dat je aan al die lakken ook wel een mooi bedrag kwijt bent.


Klopt inderdaad Mark. Als je even naar de Ijssel Coatings Googled........

Maar ja, tis een hobby hè :lol:
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Plaats reactie