Pen-/ zeebaars-/ reismolen advies gevraagd!


Plaats reactie
Yoel Beaucaire
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-04-2014 01:48

01-04-2014 02:07

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum! :) Ik wil een molen kopen voor onder mijn 1.5 lbs penhengel en voor onder een nog aan te schaffen zeebaars/reishengel die ik ga gebruiken voor zeebaars in NL en voor koolvis/gul in Noorwegen. Zeewaterbestendig is vrijwel een must, een goede slip en ook een reservespoel mag niet ontbreken (nylon voor penvisserij en gevlochten voor zeebaars).

Ik heb echt enorm veel modellen opgezocht en met elk model wordt het minder duidelijk wat ik moet kiezen. Molens die ik heb opgezocht zijn o.a.: shimano stradic (heeft geen reservespoel..), rarenium (duur), technium (kan ik weinig over vinden wat betreft zout water), daiwa exceller x en z series, penn sargus series & battle series en uiteindelijk ook de Mitchell Mag Premier.

Ik heb mijn opties op het moment eigenlijk beperkt tot twee: namelijk de Penn Sargus 3000 (populaire keuze) en de Mitchell Mag Premier 4000.

Voordelen Mitchell Mag Premier 4000 : lichter (70 gram!) en hoge inhaalsnelheid (83 cm, handig voor het zeebaarzen). Nadeel is dat ik weinig weet over Mitchell, hun kwaliteit en vooral de slip van de molen. Verder een íets kleinere lijncapaciteit en de prijs, maar beide niet noemenswaardig.
Nadelen: zwaarder (330 gram), langzame(re) inhaalsnelheid (72 cm). Ook schijnt de beugel bij sommigen problemen te geven..

Allebei zoutwater bestendig!
Mag ik alstublieft jullie advies hierbij hebben?!

Mijn grootste <probleem> met de Mitchell is dat ik er weinig van weet en daardoor minder vertrouwen heb met hun producten, maar de specificaties van de molen klinken perfect. Als iemand daar meer over kan vertellen, zou dat fijn zijn.

Mvg,
Yoël
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

01-04-2014 08:45

Voor het zout zou ik voor de Pen of Daiwa lexa gaan.
Beide zijn natuurlijk uitstekende karpermolens.
succes. 8)
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

01-04-2014 08:50

Ik ben naar hetzelfde op zoek Yoel. Ik neem ook altijd een reishengel(tje) mee op vakantie. Helaas is vorig jaar mijn Shimano Aernos gesneuveld toen hij per ongeluk in het zoute water werd ondergedompeld. Ik heb hem vrijwel meteen met zoet water afgespoeld, maar later bleek het binnenwerk toch aardig op zijn donder te hebben gehad.

Ik zal nu dus altijd voor een volledig afgedichte molen gaan. Over het algemeen zijn deze molens erg duur, maar de Penn Spinfisher V is dan nog wel te doen. Helaas zit er alleen geen reservespoel bij, ik weet ook niet of die los te koop zijn.

Ik heb weinig verstand van het vissen op zeebaars en vissen op gul heb ik al helemaal nooit gedaan, maar is een Sargus 3000 daar niet veel te licht/ klein voor?

Ik denk dat ik zelf ga voor een Penn Spinfisher V4500 of V5500. Wel wat zwaar voor onder de penhengel, maar ik wil deze molen ook gaan gebruiken voor het vissen op tarpon en snook. De hengel wordt denk ik een Shimano Yasei STC Monster 10 ft.

Ik kan je niet helpen met de twee molens die jij noemt, ik heb ze nooit vastgehad. Ik zou zelf niet zo snel gaan voor een Mitchell.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Marco Heinz
Berichten: 22
Lid geworden op: 06-09-2013 19:00

01-04-2014 09:17

Ik heb zelf onlangs de Shimano baitrunner 4000 OC gekocht.
Fijne molen, niet te groot, wel aardig aan gewicht met 380 gram.
Voordeel als je ook het zout opzoekt is dat er volledig gesloten roestvrij stalen lagers in zitten en de molen speciaal ook voor het zout is ontwikkeld.
Hier nog de specificaties: http://www.fishingtackleshop.com.au/pro ... -reel.html?
Zoals gezegd, ik vind het een erg fijne molen die ik onder mijn penhengel heb hangen vanwege het relatief kleine formaat.
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

01-04-2014 11:56

Ik heb laatst de Okuma trio 30 gehaald als je de filmpjes op youtube kijkt en op de site leest zijn ze daarvoor gemaakt.
Ik heb hem voor het pennen en het is een fijn molentje tot nu toe.

Mvg
Remko
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-04-2014 12:58

Een oudje: de Shimano USA 3500b of a Seaspin (exacte naam effe kwijt).
of iets groter: de Shimano 4500b of a Seaspin.

Zie marktplaats.

Denk aan het onderhoud aan je molen. Na het vissen op zout water, even je molen loshalen van de hengel, zout afspoelen onder de kraan en droog wrijven met een doek. opgedroogd zout verwijderen.
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

01-04-2014 13:18

Ik heb zelf een Daiwa Exceler x (maatje 3500) die ik gebruik voor o.a. penvissen en zeebaars/harder. Je hebt die al van je lijstje gehaald, maar ik kan je adviseren die ook nog te checken. Is een robuuste molen met een hele mooie opspoeling van de lijn. Dat is fijn met werpen (ik gooi lijn met alleen een haak en een enkele hondenbrok zonder moeite meer dan 20 meter ver). Degelijk en zoutwaterbestendig.
Just go with the float
Yoel Beaucaire
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-04-2014 01:48

01-04-2014 13:28

Ja, ik heb al over de Spinfisher gelezen, maar niet echt als optie gezien.. Misschien moet ik die er ook bij overwegen.

@Koos
Die Daiwa Lexa ziet er prachtig uit! Zeker te overwegen, maar al eigenlijk aan de bovengrens van mijn budget. Maar als ie echt zo goed is.. :)

@Richard Pont
Wat ik trouwens met gul bedoel is echt tot 40/50 cm en de vorige keer dat ik noorwegen was had ik die prima binnengehaald met een Stradic 1000fa, maar wil dit keer toch echt een zoutbestendige molen.

Enigszins goed om te horen dat die Shimano Aernos ook geen optie is.

@Marco Heinz
Ik heb liever juist een goed mogelijke verhouding van grote lijncapaciteit/sterk en licht, indien mogelijk binnen mijn budget van rond de 100 euro.

@ REmko
Die okuma heb ik ook bekeken, specifiek de High speed versie, maar de ervaringen met die molen zijn echt heel varierend..

@ Jochem
Vind jij deze molen niet een beetje zwaar? Dat viel mij op, dat de 4000 serie toch al 360 gram weegt. Meer dan de 2500 Baitrunner die ik nu gebruik bij het penvissen..
Als ie alsnog degelijk is met een goede slip, overweg ik die wel.

Graag nog meer meningen en bevindingen! :) Dankjewel allemaal
Gebruikersavatar
Jochem v.Oortmerssen
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-03-2014 19:43

01-04-2014 15:13

De Exceler X is inderdaad niet heel licht te noemen in maat 3500, maar ik zou dan gewoon voor de 3000 gaan, die is al groot zat en weegt minder dan 3 ons. De Spinfisher V van Penn is vergelijkbaar qua gewicht met de Daiwa in maat 3500. Ik vind het zelf niet te zwaar omdat ik het contragewicht wel prettig vind voor de balans van de hengels waar de Daiwa meestal onder hangt.
Ik heb de Spinfisher V ook in mijn handen gehad en dat lijkt me evengoed een uitstekende keus. Loopt extreem soepel en de slip is minstens zo goed als van de Daiwa. Qua duurzaamheid heb ik wel iets meer vertrouwen in Daiwa, maar dat is ook maar een gevoel (heb geen ervaring over meerdere jaren).
Just go with the float
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-04-2014 16:10

Daiwa: zeer duurzaam, heb ik ervaren.
Yoel Beaucaire
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-04-2014 01:48

07-04-2014 06:49

Goed, ik twijfel nu tussen de Daiwa Exceler X 3000 en de Daiwa Exceler Z 3000

De Z serie heeft 3 kogellagers meer (7 i.p.v. 4) en weegt tien gram minder, voor 15 euro meer.
Is dat verschil het waard? :-?
Marco Heinz
Berichten: 22
Lid geworden op: 06-09-2013 19:00

07-04-2014 07:57

De hoeveelheid kogellagers zegt niet zoveel.
De kwaliteit van diezelfde lagers zegt veel meer.
Plaats reactie