penvissen met spinhengel?


Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

21-07-2014 15:36

Ik heb laatst op een spinhengeltje met een testcurve van 0.8 lbs (!)en een lengte van 2.4m een schubje van 8 pond gehaakt.
In een woord fantastisch!
Krom tot aan het handvat en dan met een goed afgesteld slip moet je hard werken!
Dezelfde dag ook nog een 20 ponder statisch gevangen met een 2,25 lbs hengels maar heel eerlijk gezegd vond ik het met die 8 ponder veel leuker.

Gisterenavond aan het kanaal gepend en 12 brasems gevangen(dat was niet de bedoeling)ook weer met het spinner hengeltje.

En statisch helemaal niets

Ondanks de slijmerige lappen was het toch vermakelijk met de spinner
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-07-2014 09:55

heb vroeger regelmatig gevist met een spinhengel zowel met de pen als statisch
tot 22 pond gevangen hiermee en nooit een vis verspeeld.
geweldig hoe de hengel hoepeltje krom in je handen ligt en dat je vanuit de pols moet drillen.
zorg wel dat de vissen op het desbetreffende water niet veel zwaarder zijn als een pond of 20 a 25 en nog belangrijker geen obstakels en de vis moet de ruimte hebben om een flinke spurt te kunnen nemen als het moet.

dit is vissen pur sang als je mij vraagt
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-07-2014 13:14

Nostalgie, penvissen met een spinhengel (wel een van 2,70 meter), weet niet meer hoeveel grams. Vond het al heel wat, naast die holglas uitschuifbare zeehengel van 3,50 meter die ik vijf jaar eerder in Spanje kreeg van mijn ouders, was dat een beleving. Zowel qua vissen als vangen.
In combinatie met de Shakespeare Sigma Supra 040 (slip achterop) een byzondere visserij. Anno 1978.

Maar NU, zou ik het nu doen met een spinhengel van 2,70 meter? Jawel, mits het werpgewicht van de hengel hoger ligt (28-50 gram) is, en een Shakespeare Sigma 040 wel. Een kortere hengel, daar zou ik niet voor gaan.
En wat een actie als je daar ook zeelten op vangt (ik viste toen veel op zeelt EN karper).

Maar zoals gezegd: geen obstakels, vrij, open water. En weten wat je doet. Drillen vanuit de pols, zoals Michel zegt of strak tegen je onderarm aanhouden (want korte handvat), en onderarm als hefboom gebruiken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-07-2014 12:38

Ik las net dat Daan in het penvistopic leuke vangsten geDaan (woordspeling :D ) heeft met zijn spinhengel 3 meter en werpgewicht 10-30 gram. Doe er je voordeel mee.
Gebruik in ieder geval je verstand.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-07-2014 01:18

@daaf dit is een van de weinige jerkbaits die gebouwd is om er een molen onder te hangen, de meeste zijn voor een reeltje maar deze niet. is ooit voor spro hand gebouwd als prototype maar nooit in productie genomen... prachtig afgewerkt, zeer licht en idd zit er aardig wat ruggegraat in, handig voor het drillen op kleine plekjes met obstakels. :lol:
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-07-2014 01:21

Afbeelding
Rick Drent
Berichten: 8
Lid geworden op: 09-07-2018 10:23

21-01-2019 10:09

ik heb een oude spinhengel ook wel snoekbaars hengel zoals mijn vader hem noemt en deze was destijds van mijn opa. de hengel is ruim 45 jaar oud en destijds had men niet voor elke manier van vissen een hengel. waar wij vandaag de dag praktisch voor elke vis soort een hengel hebben had men toen meestal een vaste stok en een werphengel.

sinds een jaar of 2 heb ik hem en ik gebruik hem zo af en toe om met de pen op stadsvijvers te vissen op karper. met een goede (slip) molen gaat dit prima met vissen tot een pond of 10 a 15.

het is verhaal is een beetje het zelfde als de vraag kun je met de pen op karper vissen met een picker? beide kan prima maar verwacht je grotere vissen, zoals op het kanaal dan moet je gewoon verstandig zijn en een degelijke hengel gebruiken.

gr,
Rick
Met vriendelijk Groet,

Rick


vis graag in de warmere maanden op karper, Zeelt en brasem. in de wintermaanden zoek ik de roofvis op, oa met de dropshot (korte sessies) maar zeker ook met kunstaas en doodaas.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2019 12:37

Snoekbaarshengels kwamen zo een 45 jaar geleden op. Er werden super zachte parabolische blanks gebruikt van ca. 270 cm. Dit om een stukje vis te kunnen werpen. Totaal afwijkend van spinhengels overigens. Die waren kort en snel met topactie om kunstaas te werpen en de actie van het kunstaas op de top te kunnen volgen. Totaal ongeschikt voor zacht aas.

Overigens heb ik behoorlijk grote hard vechtende vis op een spinhengeltje gedrild. De dril op een lange hengel is spectaculairder vanwege de hefboomwerking. Mooiste is een lange lichte parabolische hengel. Dat is dus geen spinhengel en ook geen gebruikelijke Britse karperpook voor smijtwerk. Echte spinhengels hebben trouwens 1 optimaal werpgewicht en geen range.Weilen Jan Schreiner heeft er hele boeken aan gewijd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======