penvissen met spinhengel?


wout sips
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-03-2014 17:40

27-03-2014 17:45

Hallo beste karper vrienden
Ik ben juist nieuw op dit forum en heb een vraag.
Ik heb een shimano catana super sensitive spinhengel met een lengte van2,7m en werpgewicht van7-28g.
Zou ik met deze hengel met de pen op karper kunnen gaan? Ik vis op de kanalen in dessel maar eigenlijk is de hengel bedoelt voor snoekbaars en snoek.

alvast bedankt





ps vang ze!
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

27-03-2014 18:28

Hallo Wout,

Penvissen met een beetje stevig spin hengel gaat prima. Het is wel belangrijk dat een een molen met een goed werkende slip onder de hengel hangt. veel succes ermee.
wout sips
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-03-2014 17:40

27-03-2014 19:32

dus deze hengel kan een karper aan?
Maar ik heb nog nooit met de pen gevist en weet ook niet welk materiaal ik nodig heb buite hengel molen en lijn dus wat heb ik nog nodig?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-03-2014 20:40

Hoi Wout,

ik sluit me aan bij Gijs, ben zelf ook begonnen met karpervissen met een spinhengel en dat ging prima.
Naast hengel, molen, draad heb je in ieder geval een pennetje lood en haken nodig. Aas is ook handig alsmede een net en een onthaakmatje.
er is ergens nog wel een topic te vinden waar in staat wat iedereen zo ongeveer meeneemt.

gr Andries
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

27-03-2014 22:26

Zitten er veel obstakels in dat water en wat is het formaat van de karpers?
Toch wel belangrijke vragen lijkt me, want je hengel is nogal icht, dus veel sturen zal er niet bij zijn en die molen is dan idd ook belangrijk.
wout sips
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-03-2014 17:40

28-03-2014 06:25

Oke bedankt allemaal voor de snelle reacties,
Als deze hengel zo licht is kan die dan eigelijk breken?
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

28-03-2014 08:10

Goedemorgen wout

Je hengel zal niet zomaar breken hoor ,maar sluit me wel aan bij emillio

Kleinere karper en obstakel vrij water zal nog wel gaan dan praat je over karper tot 10 pond

Worden de karpers groter word het toch al een heel ander verhaal met een licht spinhengeltje
en zou ik het persoonlijk ook niet doen.

mvg
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-03-2014 08:35

Hallo,

gezien het opgegeven werpgewicht is dat spinhengeltje zo licht nog nog niet.
Zal al gauw richting de 1,25lb gaan (werpgewicht x vijf is de rekensom toch?)

Gebruik je gezonde verstand dat is het belangrijkste!
Ik heb kleine karper verspeeld aan zwaar materiaal en zware vis gevangen aan licht.

gr
Andries
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

28-03-2014 08:59

Lekker makkelijk andries zo kunnen we er allemaal nog wel wat opsommen

Dit gaat om cw he , jij pakt ook meteen de 30 gram deze stok zou ik ook niet in een 1,25 lb klasse zetten vergelijk deze hengel eens in een hengelsport winkel met een 1,25 lb penstok wereld van verschil kan ik je nu al meegeven.
De meeste lichte spinhengels hebben wat topactie en voelen vrij breekbaar aan als er meer spanning op komt te staan dus durf je met deze hengels ook niet teveel power te geven.

Maar als jij het verantwoord vind prima ik heb me mening hierboven al gegeven en ga er ook niet 100 keer op terug komen

mvg
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

28-03-2014 09:12

Ik heb ook een 1 LBS penhengeltje, maar die heeft een hele andere actie en controle dan de gemiddelde spinhengel. Rovers vechten gewoon anders dan karpers en een spinhengel mist dan al snel body om te sturen. Met die 1 LBS hengel vis ik alleen op klein obstakelvrij water, anders vind ik het niet verantwoord.

Dat spinhengeltje zal niet meer controle geven eerder minder, dus is op een kanaal oid al snel te weinig. Breken is geen argument, want een hengel die tekort komt presteert sowieso als een stok die gebroken is, je staat dan op de molen te drillen en hebt totaal geen controle, wordt dan al snel wandelen langs het kanaal met een kromme hengel....
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

28-03-2014 09:24

Het ideale werpgewicht van een spinhengel kun je gemakkelijk berekenen door beide getallen op te tellen en te delen door 2. Dus in het geval van de TS is dat 7 + 28 = 35 en 35/2 = 17,5. Dus het ideale werpgewicht is ongeveer 17,50 gram.

In mijn beleving is 1 lb omgerekend circa 28 gram. Als je de spinhengel wilt vergelijken met een karperhengel dan zal het hooguit een 1 lb hengel zijn.

@Wout Sips

Je kunt met je spinhengel prima op kleine karper vissen, maar wil je echt op de kanalen vissen om kans te maken op de grote karpers dan is het aan te raden om te investeren in een goede geschikte penhengel. Is het alleen om de gesloten tijd door te komen dan zou een lichte (2lb) afstandshengel van 3.60 mtr ook nog een optie zijn. Als molen zou je je spinmolen kunnen gebruiken.

Voor het penvissen ben je natuurlijk nog wat pennetjes (dobbers) nodig. Ik kan je aanraden om deze bij Dobber Rob te bestellen. Handgemaakte dobbers van een goede kwaliteit tegen een lage prijs.

http://www.dobberrob.nl
sjaak dekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-04-2010 08:20

28-03-2014 10:07

Amen emillio

valt ook niets meer aan toe te voegen

mvg
karpers 2015 : 19
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-03-2014 11:07

@ wout

In principe zou je ermee kunnen vissen, zelfs met een biljart keu met een draadje kan je vissen.

OF t verantwoord is en lekker zal vissen betwijfel ik. Ik sluit me aan bij de hierboven genoemde antwoorden, karpers tot een pond of 10 op obstakel vrije stadsvijvertjes zou ik aandurven. Op kanalen zou ik toch een wat stuggere stok gebruiken.

Deze hoeven tevens helemaal niet zo duur te zijn hoor.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

28-03-2014 11:37

Als je gaat drillen met een te lichte hengel staat deze meteen maximaal krom. Hij staat krom en verder komt het op de molen/slip, lijn en visser aan. Het is dus niet aan te bevelen maar zoals hierboven geschreven kan het wel in bepaalde situaties zoals obstakelvrij water met kleine karpers.
Let op slagboom !
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

28-03-2014 12:54

Jerome : "zelfs met een biljart keu met een draadje kan je vissen"

Zelfs met alleen een draadje kun je vissen! Ik heb wel eens koolvissen van 80cm plus met een klosje uit een fjord staan takelen. Ik raad wel handschoenen aan :-)
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-03-2014 14:26

jimmy van het riet schreef:Lekker makkelijk andries zo kunnen we er allemaal nog wel wat opsommen

mvg


Hoi,

misschien wel wat kort door de bocht, maar goed belangrijkste opmerking is volgens mij; gebruik je gezonde verstand.
Het omrekenen naar LB had ik bewust met een ? erachter gedaan want twijfelde of je dit zo simpel kan zeggen; point taken dus.

Overigens ben ik het niet overal mee eens wat ik nu zie passeren in het topic maar dat is mening en dat is persoonlijk, helpt de topicstarter ook niet om de juiste keuze te maken om daar nu verder op in te gaan.

Ik ben wel benieuwd wat voor kanaal het is, is nogal een betrekkelijk begrip? ikzelf denk bij een kanaal aan bv het aarkanaal dat hier om de hoek ligt maar een kennis noemt een poldertocht waar ik hem eens naar mee nam een kanaaltje.
Wout, wat versta jij onder een kanaal, grootte, breedte, diepte, mogelijk bestand etc? Die info geeft weer wat meer richting aan de vraag waar je het topic mee starte.

Fijn zonnig weekend allemaal

gr Andries
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

28-03-2014 19:07

Hoi,

misschien wel wat kort door de bocht, maar goed belangrijkste opmerking is volgens mij; gebruik je gezonde verstand.
Het omrekenen naar LB had ik bewust met een ? erachter gedaan want twijfelde of je dit zo simpel kan zeggen; point taken dus.

Overigens ben ik het niet overal mee eens wat ik nu zie passeren in het topic maar dat is mening en dat is persoonlijk, helpt de topicstarter ook niet om de juiste keuze te maken om daar nu verder op in te gaan.

Ik ben wel benieuwd wat voor kanaal het is, is nogal een betrekkelijk begrip? ikzelf denk bij een kanaal aan bv het aarkanaal dat hier om de hoek ligt maar een kennis noemt een poldertocht waar ik hem eens naar mee nam een kanaaltje.
Wout, wat versta jij onder een kanaal, grootte, breedte, diepte, mogelijk bestand etc? Die info geeft weer wat meer richting aan de vraag waar je het topic mee starte.

Fijn zonnig weekend allemaal

gr Andries[/quote]

Hoi andries , oke duidelijk ik was te voorbarig met mijn conclusie mbt de hengels

en uiteraard kom je met gezond verstand een heel eind dit ben ik helemaal met je eens

Emillo geeft het heel duidelijk weer , hoe het met deze hengels in de steel zit , vooral het onderste stuk slaat de spijker in mijn ogen recht op ze kop .

jij ook een fijn weekeend

mvg
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

28-03-2014 20:11

Heerlijk deze discussies, topic starter vraagt iets en wij maken er weer een eigen boilie van hahaha.

maar wout,.

je geeft zelf al beetje antwoord,.. eigenlijk is de hengel bedoelt voor snoekbaars en snoek dus niet voor karper.

dus kijk eens naar een leuk penhengeltje in de viswinkel hoeft niet duur te zijn en vraag daar wat advies wat betreft molentje en onthaakmatje enz enz.

En tuurlijk kun je pennen met elke hengel kan je dit, ook met een spod hengel van 5LB of een tak, maar ze zijn er niet voor bedoelt klaar uit anders heette elke hengel wel karperhengel bijvoorbeeld of zeevishengel..

Maar goed iedereen mag zijn mening geven en zo ik ook dus ja doe je ding wout, maar denk wel aan de veiligheid van onze geliefde vissen.

en heel veel plezier deze zomer met pennen, dat je een mooie vis mag vangen wout :D


cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-03-2014 00:56

Werpgewicht en testcurve vertellen denk ik niet het hele verhaal. Een penhengel is niet voor niets vaak zo rond de 400cm. Denk aan het rustig te water laten van je tuig, hefboom effect bij het aanslaan en goede demping bij de eerste spurt die de gehaakte vis ongetwijfeld zal geven.

Je kunt pennen met een spinhengel zoals je kan spinnen met een penhengel...
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

30-03-2014 08:58

Sebastian Huvenaars schreef:Werpgewicht en testcurve vertellen denk ik niet het hele verhaal. Een penhengel is niet voor niets vaak zo rond de 400cm. Denk aan het rustig te water laten van je tuig, hefboom effect bij het aanslaan en goede demping bij de eerste spurt die de gehaakte vis ongetwijfeld zal geven.

Je kunt pennen met een spinhengel zoals je kan spinnen met een penhengel...


Werpgewicht en testcurve vertellen denk ik niet het hele verhaal.

Dat is iets wat we al de gehele tijd vertellen dit doet het eigenlijk nooit en hier kan je ook niet zomaar vanuit gaan omdat dit bijna altijd verschillend is , alleen al in karperstokken.
Daarom kan je dit ook nooit proberen om hetzelfde te zien

De lengte doet er in mijn ogen niet zoveel toe , omdat je ook wat voer in het water kan gooien en rustig kan gaan zitten en wachten tot ze komen . cq je werpt over de voerstek heen en draait heel rustig binnen en laat het aas zakken.

Aanslaan zal prima gaan met deze stokken omdat je het kunstaas ook prima in de harde snoekenbek kan rammen , andersom zal je in mijn ogen weer te laat zijn met slaan al zou je met een karperhengel gaan gooien.Al is het zxeker mogelijk en zal je ook genoeg snoeken haken.

Inderdaad gaat het drillen van de vis dit gaat nog wel op obstakel vrij water en de vis niet zo groot is tot ongeveer 10 pond.
Word de vis groter ga je inderdaad alleen maar achter de karper aanwandelen en heb je dus niets meer te vertellen , deze hengels hebben geen ruggengraat niets dus het word slip open en laat de vis maar gaan want , blokken ; sturen gaat het echt niet worden .

Ja eerlijk waar misschien leg ik het niet goed uit maar het gaat erom dat bij de kans op wat grotere vissen , je dit eigenlijk niemand moet aanraden omdat het vaker fout dan goed zou uitpakken.

En ja ik durf dit echt te beweren heb het zelf vroeger ook uitgeprobeerd op een watertje met kleinere karper en deze maken je het al echt niet gemakkelijk.
En vis zelf ook op beide soorten en ik heb niet voor niets zoveel verschillende soorten hengels liggen , elke verschillende visserij vraagt ook bijna om een andere hengel zeker als je het goed wilt uitvoeren

mvg

Ps zou met een lichte spinhengel ook niet in de zomer op snoek gaan vissen , omdat dit ook niet verantwoord is maar dit is inderdaad weer een hele andere discussie
seb dijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 09-07-2014 13:04

18-07-2014 00:56

Wel een interessante discussie, ik struin zelf op karper met een spinhengel van 2,70m. Wat Jimmy zegt heeft een spinhengel een hele andere actie dan een penhengel en zul je met een penhengel altijd een betere controle en dril hebben. Ik kies voor een spinhengel omdat ik vaak vele kilometers maak en om zo licht en weinig mogelijk materiaal mee te nemen. Het is niet onverantwoord om met een spinhengel op grote karper te vissen zolang je de techniek maar beheerst. Ik heb zelf al vele 20+ vissen gevangen tussen leliebedden met de spinhengel en maar weinig verspeeld.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-07-2014 01:33

Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen een 2,70m spinstok met pakweg 50-80 gram werpgewicht of een 30 grammertje. Die eerste zal weinig problemen opleveren en gaat soms misschien nog wel beter dan een 3,9m penstok. De tweede komt toch een stuk sneller power tekort. Kleine visjes op obstakelvrij water zal wel gaan, wordt het wat zwaarder allemaal dan heb je ook een hengel met meer body nodig.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-07-2014 22:28

ik vis zelf tegenwoordig met een (handgebouwde prototype) jerkbait hengel, 2,70 meter met een alivo 4000 molentje eronder ??(die ondertussen hard aan het slijten is door de vele drills :P ) geen flauw idee wat het werpgewicht is maar heb er dikke metersnoeken mee gevangen ooit en gebruik hem nu voor het drijvend vissen. ik merk dat ik met deze korte hengel meer controle over de vis heb dan met mijn 13 ft 1,5 lb penhengel.. vooral omdat ik ze onder de hengeltop vang.

blokken van de vis, sturen, vechten in de lelies met maar een 8 lb lijn... nog geen probleem mee gehad het hele seizoen. ik vis ook nog eens met hele dunne en redelijk kleine haken en allemaal puntgaaf teruggezet!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-07-2014 11:54

Een jerkbaithengel van 2,7m met een molen? :o
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-07-2014 12:17

Dat piepen en kraken van die molen zal vast niet alleen door de drils zijn gekomen... 8)

ps. Een jerkbaithengel is niet echt een standaard spinstokje, zit toch behoorlijk meer ruggegraat in anders krijgje nooit actie in je aasje.