Pen- en oppervlaktevangsten maart 2014


Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-03-2014 19:49

Man wat een heerlijke dag vandaag.
De deur uit met handschoenen aan en een muts op.
Anderhalf uur later trui uit en lekker bakkuh in de zon :D
En ook nog eens een leuk schubje.

https://www.youtube.com/watch?v=MMNd8mdE-sI
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2014 20:29

Mooi filmpie Ben en leuke vis.

Ik heb zelf vanmiddag even m'n oude buurtje opgezocht.
De vijver waar ik ben opgegroeid en m'n eerste grote kerpers ving.
Altijd weer fijn om oude herinneringen op te halen en wat bekende te zien.

Die k%$$@ kinderen lopen er helaas ook nog steeds rond, lijkt net of die niet ouder worden maar wel brutaler. :evil: :D
Ze pakten gewoon het brood onder m'n stoel vandaan.
Dat was dan ook het aas voor vandaag oud brood dat ik had geweekt in een emmer water.
Eendjes worden daar namelijk al 30 jaar gevoerd in hetzelfde hoekje.
Paar handen van die smurrie erin. "Het lijkt wel kots!"
Mooie vlok onder de pen. "Wanneer heb je nou beet?"

Ik krijg een wegloper en sla mis, zie nog net een brem door het oppervlak, gelukkig maar.
De apen hadden het ook gezien en werden opeens een stuk stiller en serieuzer. 8)
Niet veel later weer een wegloper en deze brem hing wel.
Ik tik hem af voor de kant. "Ik wilde hem eigenlijk wel eens vastpakken."
Volgende is voor jou.
Dat duurde dan ook niet lang :) Ook hier bremmendag.
Hier jonguhh pak vast. Hij had er schik in, na het loslaten wel heel z'n handen onder het slijm.
Het werd weer ff stil onderwater en steeds drukker boven water, treurwilg werkt ook goed als liaan.
Ach ik was vroeger precies hetzelfde, gelukkig spelen ze nog buiten.
Ik geloofde er niet meer zo in en dan toch een mooie opsteker en wegloper, dit is wel kerp mannen.
Niet veel later mocht ik een voor mij onbekend spiegeltje in m'n net verwelkomen, waar die vandaan komt Joost mag het weten :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-03-2014 20:39

Fred Hazenbroek schreef:Had niemand me kunnen waarschuwen dat het vandaag Nationale Bremmendag is :evil: :lol: :lol:
maar goed..weer lekker bezig geweest!


Ah mooi, dat is geweest :D morgen voor werk voeren en lekker middagje vrij, zou wel lekker zijn als de eerste nu eens over de netrand glijdt.

@Ben en Cees; mooi mannen!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-03-2014 21:04

Vandaag ruim een uurtje wezen vissen.
Laat thuis, kl*tedag, chagrijnig, vrouw uit haar doen, hond druk, ik ga even afreageren.
Aan het water: hé er zit niemand *(&(&(**^^%## nog aan toe. Reiger, zwanen, ganzen. Spullen uitpakken: hengel, mat, net, emmertje voer en zo. Reserve (oppervlakte)hengel blijft in de auto.

Onder de ronddrijvende takkenzooi zie ik beweging. Karper is aan het schuren, wat ik eerder hier ook gelezen heb, en deze week voor de tweede keer zie gebeuren. Karper. Links, rechts voor, onder mijn voeten: karper. Geen grassert te zien. Ik beaas mijn haak met mais en twee nep maden.
Ik leg de dobber voorzichtig in bij veel beweging. Kolken links en rechts, het lijkt wel feest.
De zwanen hebben hun heil verderop gezocht, de ganzen zijn nog verder weg. De eenden zijn gebleven en lijken me te kennen. Heb je wat voor me? Nee!

De dobber tolt wat rond, kolk omheen, niks. Geen stoot. De pen wordt iets omlaag getrokken door een langs zwemmende karper. Voor mijn voeten (ik zit gehurkt) smakken twee karpers aan de oppervlakte. What the f*ck? Als ik opsta is de vis weg, dus blijf ik zitten. Het wordt nu donker, het lichtschijnsel van een verderop gelegen boerderij zie ik door de kale struiken en lage boompjes.
Ik haal op, bevestig een breekstaafje op de pen en gooi weer in, zittend zonder de karpers voor mijn voeten weg te jagen. Ik sta even op, de karper trekt zich er niets van aan en blijft kolken, smakken en rommelen. ALs de eendjes verderop hun heil zoeken, gooi ik wat hondenbrokken in het water.

NIETS. ongelooflijk. De mais laten ze links liggen, de hondenbrokken aan de oppervlakte ook.
Ik haal op, en kijk wat er gebeurt. @ minuten, 3, 4, 6, 8, 10 minuten. Niets, Ze blijven er vanaf. Ineens: kolken, alles weg. Huh?
ik kijk rond: geen kolk meer te bekennen, geen karper meer te zien. Zouden ze op de bodem azen? Misschien...
Ik gooi weer in op de plek waar ik eerst ingegooid had en wacht 2, 3 , 5, 7, 10 minuten. NIETS.
Zucht. Geen karper meer te bekennen. Ik kijk op mijn klok, ik moet terug, hier moet ik even over nadenken.

@Rick Boom: Ik had tot twee jaar terug weinig of geen kans op concurrentie op enkele wateren. Maar de opgroeiende jeugd en enkele anderen hebben meer en meer Google maps ontdekt. En men heeft mijn (inmiddels in de omgeving wel bekende) auto ontdekt aan een watertje waarvan ze niet wisten wat er zat. Hé maar die met dat autootje vist er, dus er zal wel vis zijn. Balen...... Leuk voor stekkenpezers...
@Michael: Zeker, zo vroeg al de eerste oppervlakte vis, is zeker leuk!
@Ben, mooie vis!
@ Cees: T-shirt: zeker vanmiddag in de volle zon? Vanavond had ik al een trui en een vest aan, koelde enorm af! Mooie spiegel en Schub!:)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2014 21:09

Ben benieuwd naar het vervolg, was nu al spannend.

Hier dagelijks om half4 klaar met werken geen hond, vrouw en nooit chagrijnig :wink:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-03-2014 21:26

Ik was moe, k*tdag gehad en even vissen doet me vaak goed. Chagrijnig ben ik niet vaak, maar soms heb je van die dagen :). Heb het weer goed gemaakt met mijn vrouw, die zag al onweer op mijn gezicht bij thuiskomst vanmiddag. Die dacht: laat hem maar met rust :roll: Vissen als therapie.

Wordt hopelijk dit weekend vervolgd. Vissen op een vergeten, verlaten slotenstelsel. Vroegah veel gevist met de pen, ben er al 18 jaar niet meer geweest, tot vorige week, even kijken.... Dit weekend zal mijn voerstekje wel weer bezet zijn. Met tenten nog wel :evil:
En anders kan ik altijd nog naar het natuurgebied :P
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

15-03-2014 16:22

vanochtend sinds lange tijd weer eens met de penhengel op pad geweest,door het mooie weer van de afgelopen week moesten ze toch wel een beetje geprikkeld zijn dacht ik.

eenmaal in de polder aangekomen eerst 3 stekjes gemaakt met mn favoriete particle mix (tarwe/hennep/maples en sweetcorn)

1 stekje lag lekker in de luwte en daar was het goed te doen,de andere 2 lagen in de wind en daar had ik best kouwe klauwen,maar toch was het op zo een winderig stekkie dat mn pennetje heel langzaam schuin wegliep,leverde een plaatje van een vis op,een echte torpedo:
Afbeelding

verder op 2 grote voorns na niets meer gevangen maar mijn ochtend was al gelaagd!
Laatst gewijzigd door wouter veuger op 15-03-2014 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

15-03-2014 16:27

Vorige week maandag zag ik de bui al hangen (of liever gezegd, het mooe weer) en vroeg meteen verlof aan voor afgelopen donderdag...

Het plan: de eerste vis drijvend weten te vangen...

S'morgens om half 9 al aan het water, wat brokken verspreiden. Het duurde wel een uur voor de eerste brokken gepakt werden, aarzelend, verspreid over de put, verdwenen langzaam enkele brokken. Omdat ik nog naar de tandarts moest schoot ik nog wat brokken, zodat meneer de zwaan niet alles op zou eten, en ik na het bezoekje misschien snel een vis kon haken..

Half 11: Geen brok meer te bekennen... goed nieuws zou je denken? ik schiet een hand brokken richting het midden en wacht een kwartiertje af... Niks... Helemaal niks... De moed zakt me bijna in de schoenen en tot overmaat van ramp steekt er een kort briesje op die de brokken naar de overkant laat drijven... In het midden worden enkele brokken gepakt maar verder is er geen actie, ik besluit nogmaals de put rond te gaan en overal wat brokken achter te laten om later terug te komen...

12 uur: Er zijn nog wat vissen die bovenin liggen, maar er wordt niet geaasd, er drijft wat rotzooi rond die van de bodem afkomt en enkele vissen zwemmen we nieuwsgierig onderdoor. Enkele brokken worden her en der ertussen geschoten en al snel worden er enkele gepakt. Snel een brok aan de haak en ik plaats deze tussen de rotzooi... Nog geen minuut ligt deze erin en hij lijkt te worden gepakt... idd.. lijkt... de vissen zijn het wel gewend om gevangen te worden aan de oppervlakte en soms proberen ze je uit, eerst een keer mispakken en als de brok dan blijft liggen pakken ze hem alsnog... Er werd zo hard misgeslagen dat het gat in de ozonlaag weer een stukje groter is geworden, mijn haak en brok verdwijnen in de boom achter me... Ik haal alles eruit en ga nog maar eens een bakje thee (lees troost) drinken in de lokale hengelsportzaak...

Half 2: Doordat de zon hoger staat zou het nu toch wel moeten kunnen gebeuren, wederom bij aankomst alle brokken weg... Ik ga met de wind in mijn rug op mijn emmer zitten, gooi mijn hengel (freeline met 2 brokken voor wat meer afstand) richting het midden en geef om de minuut een beetje lijn... Ik schiet 2 handjes brokken richting mijn haakaas en hoop dat er een enkele vis misschien nog begint te azen... Na een kwartier zie ik een vis vanaf het midden op de brokken afkomen, de brok die aan mijn hengel zit ligt natuurlijk precies aan de andere kant van de alle brokken die ik erin geschoten heb... Weinig kans is dat ik hem nog ga haken, aangezien er dus een brok of 30 tussen de vis en het haakaas lag... De vis pakt de eerste brok die hij tegenkomt en het water wordt weer zo glad als een spiegel...

Ik twijfelde, is dit alles, heb ik daarvoor een dag vrij genomen, om wederom voor de gek gehouden te worden, is mijn lijn te dik, valt mijn haak teveel op, heb ik teveel gevoerd...
Starend naar mijn brok en zie dat deze tot overmaat van ramp wegdrijft van de rest.. Diep in gedachten verzonken zie ik opeens een kolk op de plek van mijn brok... ik zie niet of die weg is of niet, de lijn ligt onbewogen op het oppervlakte, ik wordt GEK!! en dan ineens een plons, als reactie sla ik aan, meer kans als dit ga ik niet krijgen vandaag... En daar is het dan, een kromme hengel, een langzaam tikkende slip van de sargus 6000 en een teken van leven aan het eind van mijn lijn...
Door mijn 1,5 lb. en 13 ft. The Force penhengel voel ik een locht, zwaar, langzaam beest...

de dril lijkt in eerste instantie niet veel voor te stellen, onder de kant echter besluit de vis dan toch dat hij nog eventjes een ere rondje wil zwemmen en neemt zo 10, 20, 30 meter lijn... vanwege de dunne lijn (14/100 gevlochten met daaraan een anderhalve meter 10 lb drijvende lijn van korda) en de kleine haak kan ik niet teveel doen tegen het gewicht, langzaam maar zeker komt hij toch weer naar de kant, duiikt nog een keer het diepe in maar geeft zich dan toch gewonnen als hij over het koord van het net glijdt...

Het is een van oude schubs van het water, een echte buffel... en met 15,5 kilo niet alleen de eerste vis die ik drijvend vang, ook nog eens de eerste 30-er van het jaar!!

Afbeelding
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

15-03-2014 20:14

Mooie bak bas!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-03-2014 04:40

Mooi verhaal Bas. Ik kan het precies meebeleven. Helaas is het zo herkenbaar. Mooie bak ook.

Wouter, wat een gave man!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

16-03-2014 08:10

Herkenbaar inderdaad, dat is nu juist het mooie van pen- en drijvend vissen. it's never dull. Als je het verwacht komt het vaak niet, en dan zomaar onverwacht......... Mooie schub!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

16-03-2014 22:05

Wouter, Bas en Ben.. Goed bezig. Mooie vissen. Cees ook trouwens.

Frenk, Dat zuigt wel, die situatie waarbij mensen gewoon ergens komen omdat ze jouw auto daar zien.
Jij kan dus op zoek naar iets anders of achter aan aansluiten.. :evil:

Vanmiddag waren de vissen alweer wat losser met de licht stijgende watertemp en een lekker briesje op de kant.
Ik mocht er 3 onthaken, allen rond de 50cm, en ik kon achter de onthaakmat aan.
De laatste vis maakte zo'n spektakel dat ik geen tijd had om na het opstaan mijn tas op de onthaakmat
te zetten waardoor ie het water in waaide..
De wind stuwde 'm zo onder de weg door waar ie aan de andere kant gelukkig in de overhangende takken bleef steken.
Deze mat (Cipro) heeft al zo veel meegemaakt dat ik er toch een beetje aan gehecht ben... :oops:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-03-2014 22:37

Ghehe zet die camera nou eens aan, dan kunnen wij ook meelachen :lol:
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

16-03-2014 22:56

Zulke dingen moet je "live'' zien... :lol:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-03-2014 12:20

@Rick: herkenbaarheid auto: helaas, leer ermee leven, maar op dat moment als ik erheen rijd, is het wel balen. Ik heb gelukkig meer plekjes waar ik terecht kan. Straks, over een maand kunnen ze me niet meer vinden in de struiken door alle begroeiing.

@vangers: mooi gedaan!

Zaterdag na het klussen en boodschappen doen 3 uurtjes gevist. Op drie verschillende stekken geweest. Drijvende hondenbrokken mee om het water op te schieten.

Eerste stekje: Plekjes gemaakt bij het stilliggende hoopje vuil, vissend met wormen, bij de takken in het water, en een diepere kuil.
Kwartiertje hier, volgende plekje, etc. Geen stoot. Ook geen asem op de hondenbrokken.
Volgende stek dan maar. Opruimen, in de auto, kwartiertje rijden, ook even langs mijn stekje (zie eerder verslag). 2 tenten. Hmmmm! :evil:
Tweede stekje: niemand. Mooi. Herkenbare auto's in de buurt? Nee! Even kijken bij de duikers, wat particles in het water met gebroken boilies. Zo ook bij de overhangende tak en het rietveldje verderop.
Ook hier: proberen, pielen, rondkijken: geen beweging te zien. Hondenbrokken: niente.
Derde stekje: Eerst "rond"lopen, de helft is onbegaanbaar: dichte struiken en omgevallen bomen van afgelopen herfst- en winterstormen. Ik ben hier lang niet geweest.
Op de plek waar normaliter de pompenbladeren zijn, het eerste plekje gemaakt. Nieuw plekje tegen de in het water gevallen boom, die nu bovenop een bekende kuil ligt. Ik zoek nog een derde plek. Niets, dan maar vlak onder de kant bij die twee oude rietstoppels.
Weer wat later en na wisselen van plek. weer niets. Ik krab op mijn hoofd. Niets. Ook de ronddrijvende brokken doen niets, op wat minivoorntjes na.

Ik ruim op, leg de spullen in de auto en besluit om de dichte struiken heen te lopen zonder hengelspullen. Emmertje mee, hondenbrokken en katapult mee. Het woud van oude dorre takken is bijna ondoordringbaar. Omgevallen bomen versperren mij de weg.
Daar zie ik een gaatje. Goed besluit, want hier kan ik redelijk "doorlopen". Ik zie wat glinsteren, het water! Een gaatje in de struiken van twee meter breed en twee meter hoog. Achter mij een ruimte van 1,5 meter als ik die boomstam verplaats.

Zogezegd, zogedaan: een stekje! Zowel voor de pen als statisch.
Ik kijk naar het water : drie plakkaten met bellen. Ik raak enthousiast. Dat kwartiertje worstelen door de struiken was niet voor niets. Tring. Tring? GSM!
Het thuisfront. Waar blijf je nou? we zouden vroeg eten, want we moeten naar een verjaardag vanavond. Glad vergeten. Uh... We zouden 15 minuten geleden eten. Eerst weer terugworstelen (dit bleek zo gepiept, andere, schone en snellere terugweg gevonden) en dan 20 minuten terugrijden. Eten, wassen, omkleden en dan 45 minuten rijden naar de bestemming.
Onderweg naar huis maak ik al plannen wat te doen met deze nieuwe oude stek. Achteraf heb ik nog 10 minuten wachten op mijn vrouw voor we vertrokken, want die was nog niet klaar :)
Leuke verjaardag, maar in mijn hoofd was ik ergens anders.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-03-2014 13:25

Zo Frenk hoe bedoel je meeslepend en herkenbaar.
Ow sorry mop vergeten en uiteindelijk sta je op haar te wachten (gelukkig leest ze niet mee hier )
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

17-03-2014 15:49

Leuk Frenk,
Mijn hoofd loopt ook over van de plannen. Nieuwe penslootjes gevonden waarvan ik weet dat er vissen rondzwemmen met een gewicht in ponden boven de 30... (bedankt Richard!) Maar ook nog andere sloten welke zulke vissen herbergen. Pff de kanalen van Delft en daarbuiten zijn ook nog eens erg aantrekkelijk. Voorlopig genoeg tijd nodig om te peilen en te prikken. De oude maas knaagt ook nog steeds aan me. Arg! Waar te beginnen. Eerst maar eens de sloot van Richard uitspitten. Flink wat uren geblankt dit jaar al. Waarom niet nog meer uren blanken maar wel kans op hele dikke vis! Hmm keuzes keuzes...

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

17-03-2014 19:14

Als je maar lekker bezig bent Micheal.
Mooie oude schub Bas die donkere kleur is ook erg vet mooie vis.

Morgen maar eens proberen op het valleikanaal is licht stromend maar heb een paar mooi inhammetjes gezien die ik graag wil uitproberen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-03-2014 05:30

@Ben, soms leest ze mee, uit belangstelling :P
@Michael Als je toch eens zo veel tijd had als plannen om ze te realiseren..... Delft herbergt leuke verrassingen. Vergeten slootjes met mooie visen terwijl een eind verderop tentjes staan en niets vangen. Toen mijn zoon een jaar of 10 was zaten we tussen de struiken te vissen in van die slootjes, hij ving twee mooie spiegels, waarvan 1 een pond of 22/23. Ik had er 1 van in in de twintig. Hierna zijn we een kijkje gaan nemen bij de tentbewoners: niets. Doet me altijd goed.
@Remko Ik heb er statisch gevist, maar nooit gepend. Heb je daar wel eens goede resultaten geboekt?
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

18-03-2014 06:04

@Frenk ik heb er tot nu toe ook alleen maar statisch gevist, maar elke keer als ik ging pennen op een ander watertje kwam ik langs de inhammetjes en die lonkte telkens naar me.
Ik zal vandaag wel effe foto's maken en hopelijk van een mooie vis of twee, drie, vier of laten we het maar bij één houden zou al heeeeel leuk zijn.

Welke plaats heb je op het valleikanaal gevist?

Remko
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-03-2014 07:18

you've got PB
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-03-2014 12:20

Gisteravond tot 23:30 uur met het pennetje gezeten.
's middags nog geen actie gezien bij de inspectie, 's avonds was het feest.
Ik ving 2 brasems en 2 karpers. Bij het scheppen tot diep bij mijn knieën in de bagger gestapt van de rietkraag. Thuis, 30 minuten moeten douchen en boenen om de geur uit mijn voeten te krijgen. De schoenen die ik aan had waren gelukkig erg oud en zijn nu aan het uitrusten in de kliko.

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

18-03-2014 12:44

netjes michael!

en je schoenen...tja,gestorven in het harnas zullen we maar zeggen... :D
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

18-03-2014 17:19

Mooie vangst Micael :D
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-03-2014 20:43

Hey Michael,
Een echte Die Hard. :lol:
Maandagavond/nacht was het hier 9 graden, dus eigenlijk ideaal weer.

's avonds gaat mij nu niet lukken, helaas. telkens 04:15 uur op en 's avonds klussen.... :roll:
Kan nog net een beetje voeren op vaste tijden.

Mooie vissen, man!