uitloden twijfels.


Plaats reactie
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

22-02-2014 13:30

Ik lood de pen als volgt uit.
Ongeveer zoals het filmpje van Michael http://www.youtube.com/watch?v=AcINFSR_LfY

Ik gebruik ongeveer dit pennetje.
http://www.easywebshop.com/shops/dobber ... 8019-1.jpg

Montage
Stopper warteltje voor de pen dan weer een stoppertje.
Dan lood ik de pen uit tot deze aan de oppervlakte blijft zweven zoals in het filmpje.
Dan de haak monteren en schuif ik het onderste loodje naar ongeveer 15 cm van de haak.

In mijn geval zal dat zijn 2x 0.4 en 1x 0,3
De 0,3 komt dat op 15 cm van de haak.

de 2x 0,4 zorgt er voor dat de pen tot het gouden streepje tussen de rode en gele top zit.
de 0,3 laat de pen aan de oppervlakte zweven.

Dan stel ik de pen uiteraard op de goede diepte af en omdat de 0,3 natuurlijk op de bovem ligt zal de pen bij het gouden streepje gaan staan(op de 2x 0,4)

Nu komt een beetje mijn punt.
Nu kan je kan je natuurlijk goed zien of je werkelijk op de bodem ligt.
Maar zie je het niet als je veel overdiepte heb omdat hij door de 2x 0,4 netjes op het gouden streepje blijft. waar door ik mogelijk aanbeten mis.

als ik dan boven 1x 0,4 doe en dan 1x 0,3 en de 0,4 die eigenlijk boven zat 15 cm van de haak doe. heb ik veel meer antenne speling waardoor ik het geel zal zien als ik veel overdiepte heb en weinig alleen rood als ik strak lig.

Wat zijn jullie iedeen hier over? Bij een beetje golven ben ik elke keer het puntje van de antenne kwijt. of bij een beetje oneffen bodem zakt de pen elke keer.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-02-2014 15:16

Henricus,

Ik lood de dobber iets te zwaar af en er ligt dan 3-4cm lijn op de bodem en de haak ligt vlak op de bodem (bij haakaas zonder hair).
De lijn ligt schuin in het water en loopt slapjes, schuin naar de top. Er is ruimte boven de dobber voor de bovenste stopper. Door de slappe lijn, is het mogelijk dat de dobber kan schuiven (omhoog/omlaag). Ik laat dit echter wel zo beperkt mogelijk zijn om zo scherp mogelijk te kunnen vissen.
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

22-02-2014 22:10

Naar mijn idee moet je nog een keer kijken naar het filmpje, Michael Schapergaat heeft het goed laten zien na mijn idee zit je fout bij het uitloden van je pen .
Er zijn 3 verschillende manieren staand, liggend, halfstaand .
Zelf vis ik het liefst met een ligende haak zeker zomers, een liggende haak word ook in het filmpje getoond.
Ik zal uitleggen hoe ik het doe.
monteer je dobber hoe je beschreven had zorg dat de dobber NETaan zinkt dit is je laatst loodje en ook het kleinste loodje.
Knoop dan je haak op 10/15 cm van af je onderste loodje deze maat is afhankelijk van de jaargetijde.
Nu ligt je haak op de bodem op 10/15 cm afstand je eerste loodje dit is dan ook je verklikker.schuif nu je pen op de gewenste diepte zelf laat ik de pen met zijn puntje 2 cm boven het water steken.
zodra de vis het haakje pakt verplaatst het onderste loodje en dus ook je pen .
En een vaas is heel handig om je montage te testen zelf gebuik ik het ook en
als je de andere montage wil weten verwijs ik je naar deze site hier staat heel veel in over karper vissen/ pen vissen en heeft ook een prachtig boek gescheven
http://boustails.blogspot.nl/p/penvissen_4742.html

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

23-02-2014 09:58

Henricus Amon schreef:Ik lood de pen als volgt uit.
Ongeveer zoals het filmpje van Michael http://www.youtube.com/watch?v=AcINFSR_LfY

Ik gebruik ongeveer dit pennetje.
http://www.easywebshop.com/shops/dobber ... 8019-1.jpg

Montage
Stopper warteltje voor de pen dan weer een stoppertje.
Dan lood ik de pen uit tot deze aan de oppervlakte blijft zweven zoals in het filmpje.
Dan de haak monteren en schuif ik het onderste loodje naar ongeveer 15 cm van de haak.

In mijn geval zal dat zijn 2x 0.4 en 1x 0,3
De 0,3 komt dat op 15 cm van de haak.

de 2x 0,4 zorgt er voor dat de pen tot het gouden streepje tussen de rode en gele top zit.
de 0,3 laat de pen aan de oppervlakte zweven.

Dan stel ik de pen uiteraard op de goede diepte af en omdat de 0,3 natuurlijk op de bovem ligt zal de pen bij het gouden streepje gaan staan(op de 2x 0,4)


klinkt allemaal prima en logisch.

Nu komt een beetje mijn punt.
Nu kan je kan je natuurlijk goed zien of je werkelijk op de bodem ligt.
Maar zie je het niet als je veel overdiepte heb omdat hij door de 2x 0,4 netjes op het gouden streepje blijft. waar door ik mogelijk aanbeten mis.


Als je zinkloodje kort bij de haak vandaan staat zal je ook bij een wat grotere overdiepte echt wel beweging zien, ik vis soms met een halve meter overdiepte (dan wel bij voorkeur drie kleine loodjes (0,1gr) om de lijn te strekken) en heb nooit het idee beweging laat staan aanbeten te missen.
Het laatste loodje heb je juist gemonteerd om scherp te vissen, je peilt dus de diepte uit waarbij je nadat de dobber net zinkt nog iets hoger zet, zo heb je altijd controle over je overdiepte.

als ik dan boven 1x 0,4 doe en dan 1x 0,3 en de 0,4 die eigenlijk boven zat 15 cm van de haak doe. heb ik veel meer antenne speling waardoor ik het geel zal zien als ik veel overdiepte heb en weinig alleen rood als ik strak lig.

Wat zijn jullie iedeen hier over? Bij een beetje golven ben ik elke keer het puntje van de antenne kwijt. of bij een beetje oneffen bodem zakt de pen elke keer.


Dit is juist het voordeel van deze manier van vissen, door het zinkloodje krijg je snel inzicht in het bodemverloop. het klinkt als je het zo neerzet alsof je strak op je zinkloodje vist, hiermee bedoel ik dat na het zinkloodje de lijn redelijk strak naar de pen loopt. Bij enige golfslag is er voor de pen weinig ruimte op de lijn om te herstellen, geef iets meer ruimte en de pen zal meedansen op de golven (en dan wachten op een onregelmatige beweging!)

uitloden is een gegeven dat beïnvloed wordt door onberekenbare factoren (wind, trek in het water, bodemverloop), hier moet je rekening mee houden en op inspelen. Veel vissen, veel pielen, schuiven met loodjes leren je sneller de juiste inschatting te maken.

Succes

gr Andries
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

23-02-2014 12:38

Bedankt Mannen!
er is mij een stuk meer duidelijk geworden.

@ Andries ik viste idd de lijn tussen verklikker loodje en tussen de pen knetter strak.
Ik dacht ook dat dat de bedoeling was. eigenlijk had ik echt 0 speling tussen de verklikker en de pen.
Dacht ook dat dat de bedoeling was om scherp te vissen, En geen aanbeten te missen.

Ik moet dan wel alsnog de pen zwevend uitloden ?
en dan 2x 0.4 en 1x 0,3 als afzinker of beter 1x 0,4 1x 0,3 en dan 0,4 als afzinker.
In bijde gevallen is het gewicht uiteraard gelijk alleen zal de antenne speling anders zijn.
heeft dit nog invloed op een opsteker ?
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

25-02-2014 14:23

Ik zie dat meeste mensen met overdiepte de lijn van de haak tot het overlood loodje bedoelen.
Ik bedoelde tussen de Pen en het verklikkerloodje. Als je daar overdiepte heb zal je toch nooit geen opsteker registreren ? en zal je dus ook aanbeten mindersnel registreren. (allen wegzwemmers)
Maar als je dat idd strak vist dan ga je naturlijk elke keer je pen kwijt zijn door golven en wind.
Hier moet ergens mijn probleem liggen.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

25-02-2014 15:07

Jep de antenne uitloden op het verklikkerloodje geeft opstekers.
gewoon uitvogelen.
:wink:
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

25-02-2014 16:07

Ja dan moet je Dus de lijn tussen de pen en de verklikker strak vissen. Met als gevolg regelmatig je pen door golven of wind kwijt te zijn.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

26-02-2014 08:34

Niet als je de lijn naar de hengel top rustig onder water trekt ,dan lijn geven tot de pen boven komt.

:wink:
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

05-03-2014 13:06

Bedankt Koos.
Ik ben ook nog benieuwd naar de mening hier over van Andries Hoekstra.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

05-03-2014 19:43

Veel vissen en pielen Henricus, ieder moment, ieder type water/omstandigheden vragen (nuance) verschillen. Ik zei dat in mijn vorige post al ik denk dat vanaf papier we niet veel meer tips kunnen geven dan wat nu gezegd is.

succes

gr Andries
Plaats reactie