Penhengel vraag


Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

10-02-2014 13:40

Hallo

Ik heb tussen een paar topics door al enkele vragen gesteld.
Echter blijft de twijfel een beetje.

Enkele jaren geleden dacht ik een penhengel tekopen, Me eigen laten voorlichten door de winkelier. en thuis gekomen met een Shimano Matchhengel. Die 2 dagen later retour is gegaan. (toen ik teweten was gekomen dat het geen penhengel was)

Toen een simpele penhengel gekocht, en eigenlijk gewoon een beetje gevist op alle witvis.
En eind vorig jaar dan toch gericht op karper gaan pennen.

Vanaf dit jaar wil ik het penvissen goed gaan aanpakken.
Ik heb 2 Penn Battle's 4000 in bestelling staan.

En zoek nog een Goede penhengel.
Budget is 200 ? Maar minder is ook goed :)
Ik heb echt alles al bekeken hengels van 50 tot 200.

Er blijft een beetje de angst om weer een Matchhengel te kopen. (ik weet eigenlijk niet eens het verschil)

De Jrc classic float is al voor bij gekomen.
zo ook Sportex.
Waarvan Sportex mij ook erg aan spreekt 3 delig.
BV de Sportex Exclusive Float 395 cm 20-40 gram

Vandaag kwam onderstaande voorbij op visdeal.
•Merk: MAD
•D-Fender II
•Lengte: 3.90 meter
•Testcurve: 1,75lbs
•Transportlengte: 137cm
•Ultra licht (Slechts 249 gram)
•Hengel is 3-delig
•Ideaal geschikt voor het pennen en oppervlakte vissen
•Voorzien van SIC geleideogen
•Aantal ogen: 10
•TC 24 D carbon


Wensen/eisen
gevoerde Sic ogen.
dubbel poots.
2 of 3 delig
1,5 lb
390

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een Pen en Match hengel ?
zodat ik niet weer de verkeerde koop.

verder zijn alle op of aanmerkingen welkom.
Mijn wensen/eisen staan niet vast ik sta open voor alle op en aan merkingen.

Momenteel spreekt de Sportex Exclusive Float 395 cm 20-40 gram mij erg aan. Alleen jammer van dat het topdeel de poten enkelpoots zijn. Al zijn volgens mij op de Jrc na alle penhengels grotendeels enkelpoots.

Ik hoop dat er een beetje door mijn verhaal heen te komen is.

Ps ik heb de Penn Battle in handen gehad. Eerst wilde ik voor de nieuwe Shimano exage gaan.
Maar die was ik snel vergeten toen ik de Battle in handen had :o
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

10-02-2014 16:31

Hallo Henricus,

Het beste is natuurlijk om gewoon naar een hengelsportzaak te gaan en daar hengels te gaan bezichtigen en vooral voelen. Een hengel online kopen kan wel, maar ik zou toch wel willen weten hoe de hengel in de hand ligt met jouw Penn battle eronder natuurlijk.

Er zijn nog wel wat hengels waar je eventueel voor zou kunnen kijken die voldoen aan jouw eisen.

- X2 Novell float
- Shimano Vengeance float
- Spro Taifoon X-Float Sic

Deze hengels zijn niet al te duur en ik heb geen idee of ze goed of slecht zijn. Zijn er speciale redenen waarom je geen hengel wil met enkelpoots ogen? De sportex is namelijk een schitterende hengel. Als ik op dit moment een nieuwe penhengel zou moeten kopen, zou ik deze aanschaffen. De MAD die jij beschrijft zou voor jou misschien wel een goede hengel zijn, alleen weet ik niets van de hengel zelf af.

Een matchhengel is een hengel die gebruikt wordt voor de witvis visserij. Je kan er gerust ook mee penvissen, alleen zou ik dat niet doen in water waar je grotere karpers kan verwachten en er een hoop obstakels zijn. Een penhengel heeft vaak wat meer body dan een matchhengel. Een matchhengel heeft ook meer oogjes dan een penhengel. Deze zijn ook kleiner dan op een penhengel. Hieraan zou je een matchhengel optisch dus kunnen herkennen mocht je weer verkeerd voorgelicht worden :lol:
Laatst gewijzigd door Jeffrey Duineveld op 10-02-2014 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

10-02-2014 16:33

Een matchhengel is bedoeld voor het vissen op afstand met de matchdobber op Witvis.

Belangrijkste verschil met een penstok is de actie,een matchhengel heeft een top actie,waar een penhengel voor de karper een parabolische actie heeft en meer power om de klappen van een vis onder de kant beter te kunnen opvangen.

Van de hengels die je noemt zou ik voor de Jrc gaan,maar de sportex is ook mooi,allebei goede hengels hoor.

X2 novell float zou ik niet aan beginnen,das een prut hengel,zonde van je geld,andere 2 hengels die Jeffrey noemt ken ik niet.
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

10-02-2014 16:45

Ik ken de 3 hengels die ik beschreef ook niet hoor Wouter :D , maar ik gaf alleen aan dat dit hengels waren die mogelijk aan Henricus zijn eisen voldoen. Het kan zijn dat als hij deze in z'n handen krijgt, hij het een lekkere hengel vindt in combinatie met zijn Penn battle. Over de JRC hoor je ook alleen maar goede verhalen. Het voordeel is dat Henricus er 200 euro voor over heeft. Zat keus dus.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-02-2014 18:21

Ik raad je aan niet naar dezelfde winkel te gaan als waar je in eerste instantie de match hengel kocht.

Ik zou de Penn battle molen meenemen naar een andere winkel, opgespoeld en al en ter plekke in de winkel testen op de door jou gekozen hengel.

Probeer het uit, test de buigingvan de hengel. Voel hoe de hengel/molen zich verhoudt. Ligt het goed in de hand? Is de balans goed? Is de lijn te zwaar, te dik?

Ik heb zelf de voorkeur voor hengels tusssen 1 en 1,75 lbs, liefst lichter dan 1,75.

Ik zou kiezen voor de JRC Classic Float (ergens voor 150 gezien) of voor de Sportex Exclusive Float 395 cm 20-40 gram, met een lichte voorkeur voor de Sportex. Ik heb zelf de JRC, en die bevalt me heel goed. De Sportex, die staat op mijn verlanglijstje. :)

De X2 Novell blijft kwalitatief ver achter bij de andere hengels.

MAD defender: kan ik niet over oordelen, ziet er leuk uit. Maar meer ook niet.

Spro Taifoon X-Float Sic: vind ik persoonlijk minder, heeft wel SIC ogen (?)
60 Euro bij Hertogh Hengelsport

Shimano Vengeance float: leuke hengel, heeft wel wat, voor 100 euro bij Hertogh Hengelsport
(aanbieding), heb ik in de handen gehad op Carp Zwolle

Tips:
* zorg voor lijn die aangeraden wordt voor je hengels (6-8 lbs bijvoorbeeld). Ik ben zelf gecharmeerd
van Berkley Big Game of Berkley Trilene.
* kijk eens rond voor wat leuke dobbers tussen 0,8 en 1,5 gram

Veel succes, bij vragen, gewoon stellen hier of via PB!
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

10-02-2014 18:41

Heel erg bedankt Mannen!

Ik moet eerlijk zeggen met enkelpoots lijkt het mij een stuk minder sterk.
Hier in de omgeving kan ik nergens de Sportex bezichtigen in de winkel.
Maar mijn voorkeur gaat hier ook steeds meer naar uit. Veel mensen lijken er positief over tezijn.
Vanwege de kleine oogjes in het topdeel van de Sportex twijfelde ik of het wel een pen hengel is.
Meerdere mensen bevestigen dat dit wel zo is.

Ik heb het geld er wel voor over, voor de Sportex Exclusive Float 395 cm 20-40 gram.
Als het maar echt een goede penhengel is en goede kwalitijd. (in rommel is keus zat)
Als het echt zoon goede hengels is als gezegt Zal ik de sportex gaan bestellen.
Ik koop liever een iets duurdere hengel en dat ik er echt blij mee ben. (tevreden) Inplaats van een hengel van 80 euro waar ik niet tevreden mee ben. Dan wil ik liever 100 euro extra uitgeven.


Met de Battle verwacht ik wel dat het goed gaat onder de hengel. Ik heb momenteel een oudere Exage 4000 (nog met dubbele slinger) En die scheeld maar een paar gram met de Battle.
(Die Battle voelde echt super aan in de winkel kan niet wachten om alles in gebruik te nemen)
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

10-02-2014 18:42

Niet meer zeuren en de Sportex Exclusive Float 395 cm 20-40 gram maar gaan :D bestellen ?
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

10-02-2014 20:14

Ik kocht 2 jaar terug een Fox stalker float 12ft erbij en toen vroeg ik mij eigenlijk ook af of die oogjes niet snel om gingen buigen. Dit ligt geheel aan jezelf. Als je gewoon normaal met je materiaal omgaat, dan zal dit echt niet gebeuren. Die oogjes zijn behoorlijk sterk.

Wat betreft de sportex hoef je je over de kwaliteit echt niet druk te maken. Is kwalitatief een stap hoger dan mijn Fox. Ik heb de sportex vorig jaar in mijn handen gehad en was eigenlijk gelijk verkocht. Ik heb er toen in de winkel een Penn Sargus 4000 onder gehangen, omdat ik hier mee vis en deze uitstekend bevalt. Dit is mogelijk mijn toekomstige set, maar eerst een hengel weg doen, anders zie ik door de hengels mijn zolder niet meer :D

Ik weet zeker dat je een hoop plezier gaat beleven aan de Sportex als je besluit deze te bestellen. In Duitsland is de hengel trouwens goedkoper dan hier. Elders op het forum staat volgens mij een linkje naar die site. Scheelt je mogelijk 3 of 4 tientjes.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

10-02-2014 21:04

Ik heb zelf 2 jaar geleden een Shimano Catana CX Float 390 aangeschaft. In eerste instantie ging ik naar de hengelsportzaak voor de Vengeance Float, maar uiteindelijk toch de Catana genomen, omdat deze in mijn ogen een iets luxere uitstraling heeft door het volledig kurken handvat en daarnaast buigt de hengel ook mooi. De hengel is overigens voorzien van 2 poots ogen en voor minder dan 100 euro verkrijgbaar. Ik heb zelf 89 euro mogen betalen.

http://fish.shimano-eu.com/publish/cont ... float.html

De kwaliteit van Sportex zal ongetwijfeld goed zijn, daar kan ik niet overoordelen, maar als je een hengel in die prijsklasse wilt aanschaffen dan zou ik hem wel eerst in handen willen hebben om er zeker van te zijn dat de hengel jouw bevalt. Eigenlijk wil ik alle hengels eerst in handen hebben.
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

10-02-2014 22:51

Jeffery
Het zal ook wel meer iets in me hoofd zijn van die oogjes haha.
Ik ga normaal met me spullen om. Al blijft een penhengel natuurlijk wel iets waar je intensief gebruik van maak.



De Catana is een Match hengel? Klopt dat
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

11-02-2014 08:21

De Catana CX Float is geen match hengel, maar een penhengel. Zo wordt hij ook omschreven in de 2014 catalogus. Bij een matchhengel staan de ogen verder van de blank af, zodat de lijn niet aan de blank kan gaan plakken en je verre worpen kan maken.

Shimano heeft de float hengels onder de match hengels gezet en daardoor kan verwarring ontstaan.

Hier onder de link naar de Catana DX match FA om het verschil te zien.

http://fish.shimano-eu.com/publish/cont ... ch_fa.html
Marco Heinz
Berichten: 22
Lid geworden op: 06-09-2013 19:00

11-02-2014 08:40

Ik heb toevallig zelf vorige week de JRC Classic float voor mijn vriendin gekocht.
Op het moment vissen we veel op snoek met doodaas onder de dobber.
Zodra het weer wat beter wordt zal het voornamelijk pennen op karper worden.
De hengel heeft genoeg body om de grotere vissen te blokken of te sturen en is echt fantastisch mooi afgewerkt.
Ik vis zelf met een CJW penhengel die ik op persoonlijke wens heb laten afbouwen.
Deze is 11,5 Ft en 1,75 Lbs.
Ik moet zeggen dat als ik de classic float eerder in mijn handen had gehad, ik waarschijnlijk nooit zoveel geld had uitgegeven voor de CJW, ik heb zelfs heel even getwijfeld om mijn CJW penhengel in te ruilen voor twee classic floats.
Als mijn echtgenote mij niet zo dreigend had aangekeken had ik dat misschien nog wel gedaan ook. :D

Lang verhaal kort: JRC Classic Float, schitterende hengel, mooie actie, genoeg body voor grotere vissen en voor E138,00 in de aanbieding bij de snoekbaars in Almere.
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

11-02-2014 11:46

De Jrc is helaas niet makkelijk te krijgen.
Ik heb met verschillende mensen gemailt.
Of hij is er niet of word niet verzonden of te duur, naar mijn zin omdat het goedkoper kan.

De Catana oogt ook als een leuke hengel. Dubbel poots gevoerde ogen.
Maar maar 8 ogen en 10 tot 20 gram.

Sportex staat nog op 1. Al ga ik wel nog even zoeken voor een JRC.

3delig is ook wel erg fijn of is dat erg nadelig voor de prestatie?
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

11-02-2014 12:54

Ga voor jezelf goed na,wat voor water types je over het algemeen vist.
Voor de polder en korst visserij is doorgaans een wat langere en zachte hengel gewenst,dan voor de kanaal,vijver,fortgrachten,plassen en riviertjes,beter wat meer power, 10/12 feet.
De sportex vind ik voor het laatse wat krapjes,ongeveer dertig gram werpvermogen komt neer op 1,25 lbs. tc.

succes.
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

11-02-2014 20:47

Bedankt Koos.

Is er iemand die de Sportex Exclusive Float 395 cm 20-40 gram heeft?
en kan vertellen of de hengel niet zoon zwieber stok is in de top?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-02-2014 22:58

Henricus,
een hengel is hoe de hengelaar het beleeft. Dus: ga naar de winkel, en voel hoe het wel of niet zwiept. Wat een ander vindt is leuk, maar een hengel moet je zelf uitproberen. Laat dan weten wat je ervan vond. Het is echt de moeite waard een hengel uit te proberen, dus dan maar wat verder reizen voor een hengelvergelijking.
Van te voren even bellen om te vergelijken is altijd handig.
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

12-02-2014 00:43

Beste Frenk
Ik begrijp uw reactie.
Zelf zou ik dat ook zeggen. Maar helaas moet ik alles met het openbaar vervoer doen.
En is het niet bepaald naast de deur. Plus dat de hengel dan zomaar 50 euro duurder is door de reis.
Dan kan ik nog beter de hengel op de gok kan kopen bijwijzen van spreken.

Het zou erg fijn zijn als iemand iets over de top kan vertellem of het geen zwabberstok is.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2014 11:03

Henricus,

Dat werpt een ander licht op de zaak. Dan nog moet ik wel
zeggen dat wat ik hieronder neerzet mijn mening is.

Ik vind die hengel super, geschikt voor mijn visserij,
en ik durf er best mee in moeilijke omstandigheden mee te vissen
(niet alleen schoon, wier- en obstakelvrij water).
In de meeste wateren zul je met deze hengel terecht kunnen.
En nee, ik vind het geen zwieperT. Maar dat is mijn mening.

Blijf denken aan de juiste combi:
hengel/lijn/molen/slipafstelling/dobber/uitloding
en je zult er veel plezier aan beleven.

De enige reden waarom ik hem nog niet heb, is dat ik ook telkens wat anders gekocht heb tussendoor. En ik heb ook een budget dat ik kan uitgeven.
En anders moet ik maar even wachten, maar hij komt wel.

Ik wens je veel succes met je keuze.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

12-02-2014 14:53

Henricus Amon schreef:Beste Frenk
Ik begrijp uw reactie.
Zelf zou ik dat ook zeggen. Maar helaas moet ik alles met het openbaar vervoer doen.
En is het niet bepaald naast de deur. Plus dat de hengel dan zomaar 50 euro duurder is door de reis.
Dan kan ik nog beter de hengel op de gok kan kopen bijwijzen van spreken.

Het zou erg fijn zijn als iemand iets over de top kan vertellem of het geen zwabberstok is.


Gewoon via internet bestellen. Je mag het altijd binnen 14 dagen terug sturen, uiteraard krijg je dan ook je geld terug. Dit is wettelijk geregeld. En bij de meeste grote webshops is het terug zenden gratis.
Gewoon, lekker vissen.
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

12-02-2014 18:36

Bedankt mannen.
Inmiddels veel leuke dingen in bestelling staan.

2x Penn Battle 4000 en 1x Sportex Exclusive Float 395 cm

Ik zit te denken voor de Sportex aan Gamakatsu Super G-Line 150 Meter Alleen de dikte weet ik nog niet. Momenteel heb ik op mijn 1,5lb Penhengel 24.00 Gamakatsu Super G-Line zitten.

Klaar voor de zomer en mischien wel eerder al :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2014 18:48

Gewoon even een vraagje,

wat voor penhengel heb je nu liggen? Je doet alsof het niets is, maar je hebt er intussen al een tijdje mee gevist. Gewoon nieuwsgierig.

Grtz

Frenk

PS goeie keus vwb je bestelling!
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

12-02-2014 20:04

Ik weet het niet Frenk.
De hengel is groen en staat CJW op. Heb ik toen een keer laten maken maar de kleur staat me niet aan :D







Sorry Frenk grapje..
Het is een F4E 1,5 lb 3.90 F4E excellence float ?
opzich best mooi hengeltje zelfs bij de pensluiting afgewerkt met Alluminium ? ringen
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

12-02-2014 20:08

Henricus,

Leuk dat je de sportex besteld hebt. Ga je geen spijt van krijgen.

Ik vis zelf ook geregeld met de super g-line. Is gewoon een goed lijntje. De dikte van de lijn hangt een beetje af van waar je gaat vissen. Ik heb één spoel opgespoeld met 0.22 en één spoel met 0.28. De dunne lijn gebruik ik bij water waar geen obstakels o.i.d zijn en de 0.28 gebruik voor water waar dat wel het geval is. Zo ben je overal op voorbereid.

Groeten
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2014 20:19

:)

Op zich ook niks mis mee toch? Ik wens je alvast veel visplezier. Ik ga nu mijn doosje dobbers open maken die ik besteld heb :D, al het derde doosje deze week!
Henricus Amon
Berichten: 39
Lid geworden op: 03-02-2014 20:07

12-02-2014 20:27

Over de lijn ga ik nog even kijken Jeffrey. De 24.00 bevalt me erg goed.
Maar wat je zegt lijkt me ook wel wat.

Frenk heb je besteld bij Rob?
Laatste keer had ik ze van Rich ? waren ook netjes.