gemalen en stroming


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

20-01-2014 15:55

Over gemalen gesproken,

Ik heb een aardige oplossing gevonden voor het vissen in de stroming.
Ze zetten hier (Walcheren) om de twee uur het gemaal aan, wat acuut een flinke stroming in de watergang oplevert. Zo ook afgelopen zaterdag. Ik ben wat gaan experimenteren, omdat ik ook heb gemerkt dat de vissen in de stroming best actief zijn. Als ze het gemaal aanzetten levert dit namelijk een enorme stofwolk op, die de aandacht van de vissen trekt.

Ik heb het volgende gedaan: pen omhoogschuiven tot alle lood op de bodem ligt. Vervolgens in een wat rustig stroomdeel ingooien. De pen ligt eerst plat en drijft mee op de stroom. Als het ankertje van de loodjes de pen tegenhoud gaat deze staan en blijft aan het anker "hangen". Het is een beetje zoeken naar de juiste pengrootte bij de stroming. Een te kleine pen wordt onder water getrokken. Mijn 4bb pennetje bleef goed hangen. De beetregistratie is niet al te zuiver, want de vis moet alle loodjes verplaatsen, maar het lukte aardig zaterdag: 11 schubs, waarvan de helft uit de stroming.

Iemand ervaring met echte stroomdobbers?

Volgende keer neem ik ook eens een feedermontage mee....

grt Hans
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

20-01-2014 21:29

Dit is het type pen wat ik door de regel gebruik:

Afbeelding

Jouw manier werkt goed, ik doe het zelf ook zo en ik doe soms zelfs een wartelloodje aan de lijn (diepe kanalen). Ik laat af en toe ook wat lood hoger op de lijn zitten, zodat het onderste loodje met het aas over de bodem huppeld. Dit levert in sommige gevallen vlug aanbeten op omdat de vis het aas eerder in een reflex pakt dan wanneer het op één plek ligt. De dobber laat ik meestromen en manouvreer hem met de hengeltop, eigenlijk is het een soort trotting-achtige visserij.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-01-2014 22:15

http://www.hengelsportwiki.nl/wiki/Dobber

Deze link is wel handig.
Ik probeer bij stroming de lijn vanaf de pen tot loodje op de bodem in een boog te laten lopen.
Gewoon lijn strak vanaf de hegeltop naar de pen en dan de pen iets tegen de stroming in houden.

Succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-01-2014 22:31

Hans,

Ten eerste: gefeliciteerd, 11 karpers in de winter, knap! Ik ben al blij dat bij mij de kop eraf is (de eerste van dit jaar gevangen op de pen).

Jouw methode is er een, maar wel een heel succesvolle, er zijn er meerdere, zoals er ook meerdere wegen die naar Rome leiden. Als jouw methode werkt, zou ik niet iets anders proberen, tenzij de kansen enorm afnemen, natuurlijk.

Een andere methode is (mijn aangepaste methode):
Stickfloats zijn uitstekend geschikt voor stromend water en zijn verkrijgbaar in balsa, plastic en ander hout dan balsa.

* gebruik de stick float, een dobber die smal is onderaan, en dikker wordt aan de tip
* stick floats wordt met twee punten bevestigd op de lijn: aan de tip en aan de onderkant van de
antenne (de Engelsen noemen dit de stem)
* gebruik een 3-10 grams wartelloodje
* rubbertjes voor op de lijn (voor het wartelloodje)
* enkele loodkorrels
* haakje 6 of 8
* desnoods dmv no-knot knoop een hair maken

Afbeelding

Afbeelding

a: lijn naar hengel
b: stick float
c: loodkorrels
d: wartelloodje tussen twee loodkorrels of tussen twee rubbertjes; bovenste rubbertje mag omhoog om ruimte te creeren : wartellood niet gefixeerd
e: loodkorrels
f: haak met al dan niet een hair

Wat is de bedoeling: lijn naar hengel blijft boven de waterlijn (wordt niet meegesleept door de stroming)
wartelloodje zorgt ervoor dat de dobber niet verder wegdrijft. Bij een beet wordt de dobber ondergetrokken, of gaat liggen.
Bodem moet redelijk schoon zijn.

Dit heeft mij ook redelijk wat vis opgeleverd in de watergangen van Walcheren bij lichte stroming en in de Berkel en de Linge. Succes!
Plaats reactie