pen- en oppervlaktevangsten December 2013


Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

22-12-2013 20:44

Mooie visjes, Bart!

Ik heb voor mijn doen echt zeer weinig gevist de laatste tijd, maar heb des te meer tijd gestoken in de herbouw van mijn bezemsteel, een 2.25 lbs zware en 3,60 lange holglas blank van Sportex. Het achterdeel heeft net zijn laatste laklaag gehad (of een na laatste, moet ik straks even kijken als ie droog is), dan het topdeel nog twee of drie lagen en hij is klaar. Zal binnenkort eens wat foto's uploaden :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-12-2013 21:35

Heb vandaag een kennis gesproken. Mijn penstekjes bij de duikers zijn weggevist, dwz: iemand heeft telkens door de week gevist (ik voer 's avonds, daarom geen sporen gezien) en vis die gevangen is meegenomen,zeker 5 stuks.
lekker dan. En ik in het weekend vissen en niets vangen. Schiet lekker op zo. Er zitten, uh zaten een paar leuke vissen op, ben benieuwd wat er nu nog van het toch al kleine bestand over is.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

23-12-2013 20:15

Robert Lamboo schreef:Mooie visjes, Bart!

Ik heb voor mijn doen echt zeer weinig gevist de laatste tijd, maar heb des te meer tijd gestoken in de herbouw van mijn bezemsteel, een 2.25 lbs zware en 3,60 lange holglas blank van Sportex. Het achterdeel heeft net zijn laatste laklaag gehad (of een na laatste, moet ik straks even kijken als ie droog is), dan het topdeel nog twee of drie lagen en hij is klaar. Zal binnenkort eens wat foto's uploaden :)



Ben benieuwd hoe één en ander eruit ziet.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

23-12-2013 21:41

Net nog een karper gevangen op mais. Koud was het niet met 10,5 graden maar wat een storm en regen! Op een gegeven moment werd ik even staande geblazen en mijn net had ik gelukkig nog net onder controle. De wind sloeg fel op een steiger waar ik vorige week ook al de spiegel ving. Nu was het weer een spiegel met een slome wegtrekker.

Afbeelding

Hier de zelfde karper op de mat
Afbeelding

Fijne dagen allemaal en voor wie het nog niet had gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=k6nUQSY7RtU
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-12-2013 14:34

Gisteren (23/12) even gepend, er was nog niet zoveel wind als vandaag. Na de noodzakelijke boodschappen zo vlak voor de feestdagen, even ontspannen. 2 Hengels mee: een naam- en merkloze glasstok van denk ik 1,75 lbs en 11 ft en daaronder een browning710 molen en de hardy van 12 foot (3 delig) en de shakespeare 040 molen.
Na een klein ritje, auto gestald en een hengel uit de auto gehaald en in elkaar gezet. 2 maiskorrels eraan, klaar. De Roamer schepnet van JRC uit de hoes gehaald, in elkaar, klaar. Mijn oude Nash mat wordt mijn zitmat vandaag. De hengel en het net leg ik bij een dubbele duiker neer.
Ik pak een bakje met mais en gekiemde hennep uit de auto en strooi een beetje bij elke duikeruitgang. Ik loop naar de andere kant en van de duiker zie een ijsvogeltje wegvliegen van de duiker en doe ook daar wat voer strooien. Speldvisjes springen op door het strooigoed. Ik loop terug richting hengel en begin te peilen. Nadat ik de dobber goed gezet heb, probeer ik het voor elke duikeruitgang.
Met de kopin de wind, is het geen pretje. Mijn pet waait van mijn hoofd en na drie kwartier geklungel, maar wel in de zon zittend, ga ik naar de andere kant.
Ik leg in, peil, en zet de dobber goed, werp opnieuw in en wacht af. Plop, dobber weg. Te laat. Plop slaan, mis.
@#$%&*$ :evil: . Haak checken, dobber checken, alles ok, weer ingooien. Plop: dobber weg, slaan, hangen! De karper wil onder de duiker verdwijnen, maar de hengel en de 25/00 lijn doen zijn best. De vis gaat niet eens door de slip, of toch wel, nu hij het wijd op wil zwemmen. Ik houd de hengel schuin omhoog en de karper wordt geblokt, de hengel staat krom als een hoepel. Ik net de vis en leg het op de onthaakmat. Hij is klein, maar groter dan vorig jaar. Hij heeft alleen geen lippen meer. Toch goed gehaakt in de onderl.... kaak.
@#$%&*$ welke kl**thommel heeft dit veroorzaakt! Ik maak wat fotoos, en zet de vis terug.
Ik blijf nog even, maar het baat niet, de stek is verstoord.
Morgen nog een keer.
24/12. Ik heb welgeteld een uur, want mijn vrouw is naar de pedicure, en ik besluit haar eerder weg te brnegn (een kwartier) zodat ik naar de stek kan rijden en een hengeltje in kan gooien. Zelfde setup, zelfde stek, zelfde ritueel. Na wat voer gevoerd te hebben, ga ik zitten op mijn onthaakmatzetel. Wind inde rug nu, en af en toe wat druppels, en een harde wind!!!
De golven komen zelfs onder de duiker vandaan!
Het eerste teken van leven is er, de dobber zakt 1 cm en plopt weer omhoog. En dat de hele tijd. Ik zet de dobber een cemtimeter ondieper en wacht, de dobber verdwijnt nu, ik sla aan, niks.
Mais eraan, inleggen, dobber weg, slaan, niks,mais eraf. Dit gebeurt me zo'n drie keer en ik ben het zat. Ik doe nu twee maiskorrels eraan en gooi een vijftal maiskorrels bij de dobber en een beetje hennep. Dit helpt en de dober zakt weg, ik sla aan en de vis neemt een spurt naar het wijd. De glasstok kromt zich, de slip giert, een v-spoort trekt door het water. What the f*ck? Wat een wilde!
Na enkele bolts, wordt de karper duidelijk moe, en ik leg het net in het water. De kleine karper (55 cm schat ik) is mooi donker en heeft geen beschadigingen. Ik ken de vis ook niet. Ik besluit de vis meteen terug te zetten, en vergeet een foto te maken. Ik kijk op mijn klok. 5 minuten om de spulletjes schoon te maken en in te laden en mijn vrouw te halen , zo'n 10 km verderop. Precies 65 minuten gevist, karper gevangen, maar weer eens vergeten een foto te maken. geeft niet, de vis telt en ik vertel mijn vrouw honderduit over mijn vangst vandaag.
De foto's kan ik nu niet plaatsen van 23 december, ik had een account ergens voor zo'n fotosite, maar dat wachtwoord ben ik kwijt. Ze staan wel op mijn blog.
Ach, dat komt wel goed.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

24-12-2013 21:19

Zo kom je ook aan je vissen.. Lekker als je weet waar je moet zoeken.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

26-12-2013 21:58

Ten eerste wil ik even zeggen:

*BURP*

Hoop dat iedereen een fijne kerst heeft.

Ten tweede, mooi gevist Michael en Frenk :D Het blijft nog wel even stormen geloof ik, morgen weer. Niet erg, dan blijft de vis tenminste actief.

Eddy Roelans schreef:Ben benieuwd hoe één en ander eruit ziet.

Op het moment ziet project Sportex er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb het achtereind weer opnieuw opgebouwd nadat ik tijdens het schuren er achter kwam dat ik korrel 1000 ipv 2000 gebruikte, en inmiddels mijn zwarte onderlaag grondig aan het verwijderen was :oops: Dus weer gestript, opgeschuurd, in de zwarte lak gezet, ogen er weer op en weer afgelakt.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-12-2013 21:18

Ziet er prachtig uit Robert!

Vandaag eindelijk een decembervisje!

Afbeelding


gr Andries
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

28-12-2013 09:34

Stukje vakwerk Robert!
Wikkelingen mooi gevuld.

Gewoon met jachtlak gedaan?
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-12-2013 11:30

Gisteren geprobeerd, onder veranderde weersomstandigheden. De eerste anderhalve uur geen stoot gezien.
Effe plassen, en in een ooghoek verdwijnt de dobber onder de duiker. Jawel. Wat een gekloot om alles weer binnenboord te krijgen, gullp dicht, :roll: aanslaan maar de lijn was al slap gevallen. Niets. Volgende keer beter. Ook dat hoort erbij. :evil:
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

28-12-2013 12:00

Netjes Andries en van de nul af ook weer voor december.

Robert, ziet er puik uit
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

29-12-2013 20:03

Dank voor de reacties :) Mooi visje, Andries. Ik heb gisteren nog tal van plekken aangedaan, maar op enkele nerveuze stootjes van blankvoorn na kreeg ik geen enkele aanbeet. Tevens een nat pak gehaald, aangezien een slootje iets breder was dan ik had verwacht :oops: Thuis met de tuinslang eerst eens grondig alle bagger van me af gespoten met de tuinslang, daarna nog even terug geweest maar het was niets helaas.

Eddy,

Ik heb iets nieuws geprobeerd, daar jachtlak lange droogtijden heeft. Ik ben wat gaan experimenteren met lak, en heb uitgevonden dat je een PU-lak goed kan laten hechten op glas door het te mengen met een alkyd-lak (soort hybride). Meestal deed ik eerst een zwarte laag van een verdund mengsel van Flexa kleurlak en Ruwa jachtlak. Zet je hier PU overheen, dan hecht het niet. Ik heb toen met een maatspuitje wat PU-lak in een potje gedaan, en hier wat van het Flexa-Ruwa-mengsel bijgedaan tot dat de lak mooi donkerzwart was. Uiteindelijk kwam ik op 60 ml PU-lak en 15 ml Alkyd-mengsel. Dit geeft een zeer taaie, diepgekleurde een duurzame laklaag. Hierdoor kon ik ook de wikkelingen in PU-lak doen, wat de hechting van de ogen weer ten goede komt.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

29-12-2013 20:21

Bedankt voor de uitleg Robert !

Heb ook nog een paar glasstokken staan die ik helemaal opnieuw wil gaan
opbouwen. Helaas nu geen tijd.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-12-2013 02:49

Het Grote Dierenbos was afgelopen middag weer ruim vertegenwoordigd, Blinkert de bliek, Bor de wolf, Bas de brasem en de gebroeders Bever kwamen ook nog ook even langs.

Morgen maar weer even proberen. Is die slimmerik misschien toch nog het bokje!

Zoef, zoef, zei de boef.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

31-12-2013 08:30

Gaaf project Robert!

aan de mannen die nog lekker doorvissen (Bart, Michael, Andries): klasse! Pennen in de winter heeft toch echt wel zijn charmes.

Mijn afsluiter van 2013:

Linkje, wegens te groot (de afbeelding dan he 8) )

Veel succes in 2014!

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

31-12-2013 08:36

Mooi Chritian,
En met de felbegeerde muts!

Het beste voor 2014
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen