pen- en oppervlaktevangsten December 2013


Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

07-12-2013 12:10

Heren,
De nieuwe maand is alweer een tijdje bezig en in de eerste sneeuwbui die ik gezien heb, kreeg ik toch weer 3 aanbeten in een half uur op mn winterstekkie. Helaas schoot de tweede los en nam de derde de hele boel mee naar de diepte, dus dat werd weer inpakken.

Zie hier het resultaat, een quasimodospiegeltje:
Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-12-2013 13:34

Toch weer een vis, Bart. Hier (omgeving Arnhem-Duiven )was er in week 47 nog wat leven voor de penvisserij. De vis is er nog wel. maar ligt stil en beweegt niet, komt niet onder de duikers vandaan. Het beetje voer wat er lag, lag er vanmorgen nog.
Toch knap werk!
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

07-12-2013 17:00

Ach ja, als je de stek maar weet op een overbezette vijver :wink:
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-12-2013 22:33

Heel netjes Bart. Hier alweer een paar blankas in de uren.
ik moet wel zeggen dat dit wel een hele lelijke vis is. overtreft mijn lelijkerd van november vorig jaar ;)
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

11-12-2013 16:57

Weer schimmen en wapperende staarten op mijn brug-stek, met kort daarop weer een aanbeet en...een losschieter. Daarna eindelijk eens een vis van formaat erop, maar vals gehaakt in de borstvin. Toch kunnen landen, het beest was in een slechte conditie, hele taaie en vliezige slijmlaag en lijkbleek. Het zag er naar uit dat ie vinrot heeft gehad. Kreeg het slijm niet eens uit mijn schepnet gespoeld. Iewl. Wel lekker visweertje zo uit de wind en in het zonnetje :)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-12-2013 19:54

Smerig! Ik heb laatst mijn net moeten wassen in de wasmachine. Zat rot in. Ging prima en na 2 wasbeurten weer zo goed als nieuw. Gewoon 2 oude handoeken bij gedaan in de was.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-12-2013 20:40

Hier helaas alleen twee brasems op duikerstek, geen karper.... Ik blijf lichtjes aanvoeren bij diverse duikers en bruggen. Een (lage) brugstek leek op een grote stofwolk..... ook brasems.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-12-2013 10:27

Mooi dat er nog gevangen wordt, al is het niet altijd prettig wat er boven komt.
Vanmiddag tegen donker voorvoeren en morgenochtend de vijfde keer op rij naar één van mijn favoriete winterduikers.
Een kennis vist er ook maar dan aan de andere zijde, hij vangt tot nu toe enkel brasem, ik alleen de eerste keer een karpertje, daarna vier keer op rij niets, link naar de website van de kennis (aanrader!): http://www.ewoutsmeerdijk.nl/

Hopelijk morgen in de loop van de dag een fotootje van vriend karper, heb er goede hoop op, als ik terugblader zijn alle wintervissen bij een stijgende temperatuur en zuid/ zuidwestenwind op die plek gevangen, Spannund!!!

gr Andries
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

14-12-2013 18:26

Ik had vandaag weer eens de beroepsvisser in de buurt van een stek, ik hoop dat hij onder mijn brug vandaan is gebleven :evil:
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

15-12-2013 17:28

Robert Lamboo schreef:Ik had vandaag weer eens de beroepsvisser in de buurt van een stek, ik hoop dat hij onder mijn brug vandaan is gebleven :evil:


Ja, was ie er weer?
Wij hadden vadaag nog behoorlijk wat actie... Twee aanbeten gemist, een losschieter na 30 seconden en 1 kunnen onthaken. Mijn maat was met 1 aanbeet iets minder rijk bedeeld maar hij verzilverde 'm wel...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

15-12-2013 20:49

Jup, echter niet op het stuk waar jij een Michael laatst hebben gezeten maar in een sloot een kilometer of 3 noordelijker. Zag de aanhanger met een bun, en een lege boottrailer staan boven op het duikertje. De vissers kon ik alleen nergens waarnemen, maar ik denk dat de zegen weer door die sloot heengehaald is. Was een jaar of 3 geleden precies zo. Heb toen nog een praatje met ze gemaakt. Geen verkeerde lui overigens, maar het is gewoon zonde als je weet dat de vangst in een visvijver gaat verdwijnen.

Naja, hopen dat ze het in de rest van de polder wat rustiger aan doen. Ik beleef ook nog aardig veel actie trouwens, de vis is nog wel aardig los!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

15-12-2013 22:05

Ik heb ze laatst ook gesproken.. het begon wat ongezellig (van mijn kant) maar na een paar minuten draaide het wel bij. Heeft me zijn spullen laten zien en uitgelegd wat hij precies deed en waarom...
Het blijft pijnlijk als je met je penhengel aankomt en er wordt een net van kant tot kant door de vaart getrokken.... :evil:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

16-12-2013 06:54

Inderdaad, zeg maar dag tegen je winterstek. Maar goed, er zijn wel plekken waar je ze nog kan vangen hoor. Helaas is de kans op die ene dikke polderbak wel minder geworden. Ze weten natuurlijk ook waar ze liggen. En door de jaren heen kunnen ze die natuurlijk ook wel verslijten aan geïnteresseerden.

Voorbeeld: zomer 2010 ontdek ik een peilvak vol met een mooi formaat vis. Zomer 2011, bijna geen enkele vis meer te bekennen. Wel een staand-wand net.

Wintersterfte? Mijn achterkant. Plek zat om te overwinteren, zeker in de goed onderhouden sloten.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-12-2013 12:53

Karper is hier al sowieso dunner bezaaid, en als er al winterstekken zjn, dan zit er brasem op. De karper niet meer gezien hier. Daarom het plan getrokken toch maar lid te worden van die andere vereniging, weer wat erbij, kansen vergroten, zeg maar. Het aantal vvergunningen loopt op om met je penhengel aan de slag te kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-12-2013 18:38

Robert,

De sloten waar hij in mag vissen zijn de directe zijsloten van de vaart, en de vaart zelf: BUITEN de bebouwde kom ook nog eens.

De Haarlemse claimt dit zwart op wit te hebben
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-12-2013 20:54

Na het werk ben ik nog even langs een stek gereden waar ik afgelopen april drie karpers verspeelde. Het was toen ook koud met veel wind en het water had denk ik bijna de zelfde temperatuur als vandaag. Met een stukje smac kreeg ik een lome aanbeet. Na de aanslag dacht ik een brasem gehaakt te hebben. Maar al snel merkte ik het krachtverschil.

Een voorbijganger maakte deze foto.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

16-12-2013 21:48

Goed bezig.. 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-12-2013 21:40

wat een schitterend modelletje michael!!!
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

17-12-2013 23:27

Sven van Anrooy schreef:Robert,

De sloten waar hij in mag vissen zijn de directe zijsloten van de vaart, en de vaart zelf: BUITEN de bebouwde kom ook nog eens.

De Haarlemse claimt dit zwart op wit te hebben


Daar was ik van op de hoogte maar telt een gemaal dan niet als onderbreking/grens? Wat is de begrenzing van een directe zijsloot? Anyway, andere discussie. Maar het blijft zuur.

Michael, netjes :wink:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-12-2013 23:43

Michael,
Mooie vis met potentie!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-12-2013 08:44

Netjes Michael en balen Robert.
Ondanks de goede voorbereiding weer niets afgelopen zondag, aan de start absoluut beweging maar dat viel na anderhalfuur weg, toen één keer geslagen op iets wat op een aanbeet leek.
De kennis die ik vorige post al noemde stond aan de andere zijde van de duiker (ligt een grote weg tussen dus we konden elkaar enkel zien, niet eens verstaan) net met een spiegelje te poseren toen ik aankwam.
Vrijdag maar weer verder, als het dan weer niks wordt in de kerstvakantie maar eens andere stekken bezoeken, de potentie van dit plekkie is groot maar het uitzicht op de weg ben ik weer wat zat aan het worden.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-12-2013 08:59

Bedankt heren.
Het lijkt mij ook op z'n zachtst gezegd zuur als een beroepsvisser om mij heen de boel mag legen. Sterkte daar.

Andries, je enthousiasme en gretigheid is goed te lezen. Het uitzicht en geluid om je heen kan je inderdaad wel eens zat zijn op een toch wel potentiële stek. Lastige keuze. Succes kerel!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

20-12-2013 12:11

Gistermiddag weer eens een sessietje gemaakt op het winterstekkie.

Nadat ik een uurtje of anderhalf vantevoren drie kleine handjes hennep met gecrushte tijgernoten had gevoerd, kwam ik aan op de stek, alwaar ik eerst eens moest zorgen dat mij pen op de juiste diepte kwam te staan. Met dat ik hiermee bezig was, komt er een nieuwsgierig ventje bij me op de steiger staan. Na even een oraatje gemaakt te hebben, blijft het hyeractieve ventje maar rondlopen (lees stampen), ondanks dat ik hem meerdere keren gezegd heb dat de vissen daarvan zouden schrikken, aangezien ik naast een van de palen van de steiger aan het vissen ben.
Ik hoopte het ventje een mooi karpertje te kunnen laten zien, maar zoals verwacht hielp hij zijn eigen kansen om zeep. Een klein tikje in het begin, om mij even te laten zien dat ze er wel waren, en daar bleef het dan bij.
Totdat het ventje een uurtje later vertrok en prompt tien minuten later was het al raak! Echter schiet deze vis los en na het controleren van de haak en lijn, blijkt niet alleen de haak stomp geworden te zijn, maar ook de lijn beschadigt.
Na even weer wat bijvoeren (zeer minimaal!) werd de montage dus even vernieuwd aan de andere kant van de steiger en moest op de stek de pen weer op de juiste diepte gezet worden. Dat er genoeg vis op de stek aanwezig is, blijkt snel als mijn pen bij het op diepte stellen ineens wel onverwachts heel diep wegzakt, en daarbij nog eens schuin. En ja hoor, een karper heeft mijn kale haak per ongeluk meegepakt en door rustig ophalen, blijf ik enkel even een tijdje achter de vis haken zonder dat deze er aan blijft hangen. Geeft vertrouwen, maar misschien is de vis nu ook wel direct weer verjaagd.
Niets bleek minder waar, want op het moment dat mijn pen eindelijk goed staat en de hair beaasd is duurt het maar 2 minuten voor ik de eerste binnen mag halen.

Afbeelding

Vervolgens gaat het hele ritje van de lijn controleren, voeren en knopen weer door, enkel dit keer krijg ik niet zo snel meer een aanbeet. Ik wordt tussendoor gebeld dat de keuze niet op mij gevallen is bij een sollicitatie waar ik erg op gehoopt had...
Toch kwam er nog wel een aanbeet daarna, een iets grotere lelijke en magere schub mocht ik ontdoen van maarliefst twee haken. Die van mij en eentje die er zo te zien al een hele tijd zat... Ik dacht toch dat die dingen er zo uit zweerden, maar dat valt dus vies tegen! Des te meer reden om altijd te voorkomen een karper te verspelen!

Dan maar een foto van een onregelmatigheidje in het schubbenpatroon. Ik probeer hier zoveel mogelijk verschillende vissen te vangen om een beeld te krijgen van hoe groot het bestand nou echt is (veel en veel te dichtbezet water!).

Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-12-2013 16:25

Leuk Bart en toch gewoon vangen omdat je weet waar ze zitten.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

20-12-2013 22:52

Dat is zeker leuk! Ben ondertussen nog bij andere wateren aan het uitvogelen waar ze in de winter liggen. Zou mooi zijn als ik meer van dit soort stekjes kan vinden en dan het liefst op dunner bezet water met wat mooiere vissen...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl