Doe-het-zelf-tips voor de huis-, tuin-, en keukenknutselaar


Plaats reactie
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

05-12-2013 19:43

Al die tips in het penhengeltopic bracht mij op het idee om een topic te openen voor doe-het-zelf-tips.

Hier wat laktips van mijn hand, mocht iemand eens een hengel/blank willen opknappen. Heel verhaal, maar succes verzekerd! Zal straks nog wat foto's plaatsen.

- Als laksoort gebruik ik altijd een één-componentenlak. Twee-componenten kan ook, maar ik ben nogal een kliederkont en dan is een simpele één-componentenlak een stuk makkelijker te corrigeren of te verwijderen met wat terpentine. Gebruik geen thinner! Dit vreet je lak letterlijk weg, ook oude laklagen.

- Laksoorten: Jachtlak gebruik ik voor glashengels, Polyurethaan (PU) op terpentinebasis voor andere soorten hengels. Mijn ervaring is dat jachtlak perfect hecht op glasvezel, Polyurehthaan krab je er zo weer af. De jachtlak die ik gebruik is van Ruwa, de Polyurethaan lak is PU-lak van 't Stilleven. Die laatste is lastig verkrijgbaar (Praxis heeft het), maar wordt mooi strak en hard. Om te lakken gebruik ik autolakpenseeltjes van varkenshaar. Het met de vinger aflakken kan ook, maar ik ben hier niet ervaren in.

- Schuur de hengel NAT op met minimaal korrel 400 (hoe fijner hoe beter). Dit geeft een beter resultaat, en geeft geen stof, alleen wat nattigheid. Kijk uit voor de wikkelingen! Ontvet hem daarna met terpentine.

- Soms heeft een oude hengel lakblaasjes (stootplekken), deze kun je met geduld uitstekend verwijderen met ScotchBrite middel en fijn. Voorzichtig en nat met de middelgrove Scotchbrite schuren op de plek van het blaasje, tot dat je ziet dat hij verdwijnt. De randen van de plek zijn dan nog vrij ruw. Hierna verder schuren tot de randen mooi glad en egaal zijn. Als je alle blaasjes gehad hebt, alles nog eens behandelen met de fijne Scotchbrite en ontvetten met terpentine.

- Fabriceer enkele wigjes waar het hengeldeel in kan hangen en waarop het vrij rond kan draaien. Dit kan vrij eenvoudig door een "V" uit een stuk hout te zagen, en deze als een steuntje op een ander stuk hout te plaatsen.

- Ik raad aan om voor het lakken een ronddraai-apparaatje te gebruiken, maar zonder kan ook. Het proces duurt dan enkel wat langer door dat de laklaag veel dunner moet worden aangebracht. Een ronddraaiapparaatje kan van alles zijn. Ik gebruik een oude, verticaal geplaatste platenspeler, anderen gebruiken bijvoorbeeld een discobalmotor of boormachine. Het aantal RPM dient laag te zijn, mijn platenspeler doet ongeveer 25 RPM, lager kan ook.

- Lak in een warme, droge omgeving (18-20 graden) die vrijwel stofvrij is. Ik doe het op een zoldertje boven de bijkeuken die ik voor iedere lakbeurt even flink stofzuig. Ik ken de tip van de badkamer (douche aan, damp zorgt voor neerlag van stof), maar de hoge vochtigheidsgraad lijkt mij niet echt geschikt. Plus kliederen met lak in een badkamer vind ik niet echt fijn.

- Plaats de hengel horizontaal in de wigjes en neem deze rustig en goed af met Swiffer vloerdoekjes. Die dingen werken echt fenomenaal goed. Vermijd hard wrijven, dit maakt je hengel statisch en trekt alleen maar stof aan.

- Ik ben rechtshandig dus ik lak van links naar rechts. Als je linkshandig bent kan dit andersom, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Neem een drupje maar dan ook echt een drupje lak op je penseel en strijk in stukken van ongeveer 10 centimeter per keer en wees er zeker van dat de lak niet "loopt". Als dit wel zo is, de lak verder strijken tot de lak strak en egaal is. Kijk uit bij de ogen dat je deze niet onder smeert. Met een dun penseeltje kun je tijdens het draaien bij de pootjes onder het oog een drupje lak aanbrengen. Dit vloeit dan weer naar onderen en dit kun je weer verder strijken met de andere penseel. Onder het lakken kun je met de Swifferdoek eventueel nog stof verwijderen voordat je er met lak overheen gaat. Als je klaar bent, minimaal 5 uur laten roteren, of zonder dat er iemand in de buurt komt.

- Paniek! Toch stof in de lak! Zelfs na zorgvuldig lakken kan dit voorkomen. Geen nood in dat geval, dit kun je alsnog bijwerken. Wacht hier echter minimaal 3 dagen mee, dan is de lak voldoende uitgehard. Gebruik hiervoor schuurpapier met korrel 2000-2500. Dit is ook lastig te verkrijgen, maar op internet kun je het online bestellen. Schuur de hengel op plaatsten waar stof zit nat met het schuurpapier. Een hoogglans lak wordt dan mat, en heb je mat gelakt dan kun je het gewoon zo laten. Als het stof weg is geschuurd, is een hoogglanslak weer prima op glans te brengen met zilverpoets. Pak een microvezeldoek en wrijf en poets gelijkmatig over de geschuurde delen. Na enige tijd zal de oppervlakte weer gaan glanzen!

- Als laatste stap kun je nog een autowax (ik gebruik Sonax) aanbrengen, dit geeft extra bescherming en een nog hogere glansgraat.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

05-12-2013 21:17

Fototje van korrel 2000

Afbeelding

Fototje van na het polijsten met zilverpoets

Afbeelding

Mijn "man-cave" met draaiend gevaarte

Afbeelding

Reeds herlakt hengeldeel

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

05-12-2013 22:42

Ruwa jachtlak voor glasvezelhengels is inderdaad perfect heb ik uit ervaring ondervonden. Heb voor mijn glasvezel hengels nog nooit iets anders gebruikt.
Schuren met waterproof is een "must". Minimaal korrel 2.000 of hoger. Klopt!!

BTW ik heb al mijn hengels in de badkamer afgelakt. Handdoeken/baddoeken etc. allemaal uit de badkamer verwijderd. Muren nat gemaakt met de douche sproeier, vloeren idem dito. Natte bedoeling, maar om zoveel mogelijk stofvrij te lakken, is het zeker de moeite waard!!!

Heb echter (nog) geen ervaringen met andere soorten lak.
o.a. K1 en K2 lakken, waarvan ik denk dat die ook geschikt zijn voor het lakken van wikkelingen en hengels.

Die tip van die zilverpoets kende ik nog niet :)

Nooit te oud om te leren!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

06-12-2013 03:19

Tof Eddy! Leuk dat ik een bijdrage heb kunnen leveren :)

Ik heb echter wel het idee dat K2-systemen vooral worden gebruikt als een hengel zogenaamd "onverwoestbaar" moet zijn. In de moderne visserij is dit misschien een gegeven. Maar ik denk dat velen in onze visserij beter af zijn met componenten die meegeven aan het type visserij. Veerkrachtig en indien nodig bewerkbaar.

De met olie ontwikkelde lakken (jachtlak) zijn gebruiksvriendelijker, en ook wat gezonder voor de klusser. De eigenschappen worden hier uitgelegd, zie de derde regel van onder:

http://www.eagle-chemicals.com/Admin/Ca ... Resins.pdf

Laat me wel nog erbij zeggen dat de PU-lakken uitstekend te verwerken zijn. Ze geven een duurzamere en stevigere laklaag, maar de korte droogtijden (ongeveer 2 uur) kunnen er voor zorgen dat het na bewerking te snel droogt en voor meer oneffenheden (lees frustratie) kan zorgen bij de lakker. Ga je het daarna droog en te grof schuren (lager dan korrel 600), dan geeft dit vlug zichtbare krassen op een egaal lijkend oppervlak. Bij de volgende laklaag blijf je dit zien.
Daniël van Es
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-05-2013 09:05
Locatie: Vianen

06-12-2013 08:30

Geniaal die platen speler, tip van de dag :D
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

06-12-2013 10:14

Goed topic Robert,
Ik wil van deze winter me Hexagraph hengel onder handen gaan nemen.
En ook me Traditonal mag wel een nieuw laklaagje hebben.
Heb zeker wat aan je tips.
Groeten, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

06-12-2013 13:27

Voor als de lak droog is:

De hengel in de turtle wax zetten.
Blijft dan strak glimmen en trekt geen vet en vuil aan.

grt Hans
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

06-12-2013 13:30

juist....stond al bij de tips van Robert die wax
.... eerst goed lezen Hans!
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

09-12-2013 19:07

Nog een tip voor tekst aanbrengen:

De meeste hengels komen tegenwoordig met een tekst (lengte, testcurve) die staat gedrukt op een water transfer folie. Je kan echter ook zelf een tekst schrijven. Sommigen gebruiken hiervoor een Tipex-pen of een fijne lakpen (0,8 mm). Als de tekst niet naar wens is kun je hem verwijderen met terpentine. Er is echter een andere optie die erg praktisch is: pen en inkt.

Foto van Harrison Rods:

Afbeelding

De betere tekenwinkel verkoopt vele soorten pennen en verschillende soorten kleuren inkt. Als de tekst niet naar wens is, kun je hem met warm water en een doek simpel verwijderen. Ik raad af om op een kale blank de schrijven zoals op de foto, tenzij je zeker weet dat het in een keer goed gaat. De inkt trekt namelijk direct in het blankmateriaal en blijft zichtbaar na het aflakken! Vergeet niet onder het schrijven de pen regelmatig af te spoelen, want de inkt droogt erg snel. Wees er zeker van dat er geen water achterblijft in de pen voor je hem weer in de inkt doopt en verder gaat met schrijven.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-12-2013 20:06

Goeie tips Robert en een heel leuk topic.
Mijn planning wordt al steeds opgeschoven door andere financiële verplichtingen.
Als eerste wil ik mijn oude Ultimate new expression (22 jaar oud) eens helemaal strippen en voorzien van een nieuwe uitstraling. RAL6007 zal hij worden met RAL7013 wikkelingen als dat te vinden is.
Daarna wil ik de oude Hardy helemaal opnieuw (laten) lakken.

Wie weet volgend jaar eensaan de klusserij.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

11-01-2014 22:55

Nog een tipje, of eigenlijk een geslaagd experiment dat ik heb getest op een oud stuk glasblank.

Op glasblanks kunnen na het schuren op sommige plaatsen witte puntjes zichtbaar blijven die in de glasvezelmat zitten. Hier kun je gelijk blank overheen lakken, maar ik vind een egaal en strak resultaat het mooiste (ja ik ben een perfectionist). Ik heb altijd met lak de blank gekleurd, maar heb nu een manier gevonden waarmee je binnen een uur de blank donker kan kleuren af kan lakken:

Afbeelding

Dit spul heeft de eigenschappen van de inkt van een watervaste stift, hecht prima en droogt waar je bij staat. Je kunt na enkele minuten de volgende laag aanbrengen, en een laag of 4 is voldoende voor een volledig donkere blank. Niet ontvetten, want dan gaat de boel weer plakken. De lak gaat een reactie aan met de verf en dit zorgt voor de hechting.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

14-01-2014 17:36

Ben inmiddels ook aan de slag,met een prehistorisch fp hengeltje,van 3,10mtr.
Mooi stokje voor het lichtere werk.
Schuren en lakken is al gebeurt en coontje gepolijst met staalwol.
Gaan 8 geleideoogjes hardchroom op komen zwart gewikkeld.
lol..
Afbeelding
groet koos
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-01-2014 17:08

Hallo penvissers,

Mooie tips hier! Wat de lak voor klassieke hengels betreft was ik altijd zeer tevreden met Diaglass van Frenken. Dit is een polyurethaan alkyd hars. Net wat harder dan PU en vloeit heerlijk uit. Deze lak is er ook in eiglans en mat. Net wat ik nodig heb voor mijn huidige projectje.

Afgelopen zomer heb ik een Jack Hilton Fast taper 1 3/4 lbs op de kop kunnen tikken; de goede met de matte Conoflex Conoflex blank. De hengel is vrijwel ongebruikt (geen krassen op de pen en kurk als nieuw) alleen waren vrijwel alle ogen afgebroken met een ongelukje of zo. De prijs was er ook naar; slechts 50,- euro ...
Vandaag heb ik hem kaal gemaakt en geschuurd. Ik zal laten weten en zien hoe het afloopt met de eiglans lak.
Dadelijk de hardverchroomde oogjes bestellen bij Rodvisions.

Grts,

Bas

P.s. ik vind dat het penvissen nog veel meer gepromoot dient te worden met het uit de hand lopen van het vastloodvissen. Het penvissen is ook weer bijzonder effectief. Wat zijn die vissen trouwens gegroeid in de 6 jaren dat ik niet gevist heb. Zelfs in kleine polderslootjes vind je dikke bakken ..
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-01-2014 20:59

Bas B. schreef:
P.s. ik vind dat het penvissen nog veel meer gepromoot dient te worden met het uit de hand lopen van het vastloodvissen. Het penvissen is ook weer bijzonder effectief. Wat zijn die vissen trouwens gegroeid in de 6 jaren dat ik niet gevist heb. Zelfs in kleine polderslootjes vind je dikke bakken ..


Mijn idee?: VEEL (dus niet alle) "nieuwe" vissers hebben niet eens een idee waar ze mee bezig zijn, desondanks vangen ze wel vis op de vastlood systemen. 3o mtr recht vooruit gooien tegen een rietpolletje?? vergeet het maar.
Iemand die zich echt een beetje verdiept in karpervissen, zal toch uiteindelijk wel uitkomen bij de bredere vorm van karpervissen. Observeren-Pen-drijvend-stalken.

Ik zelf hou van de afwisseling. Vind het heerlijk om aan het water wakker te worden(ALS ik al slaap)
Vang ik tussen 05.00 -07.00 een vis, zet ik een bakkie en sta ik naast m,n plu uren te observeren(en teveel te roken :oops: )
Maar vroeg de wekker zetten om te gaan pennen heeft ook z,n charmes. Ook vaker met een breekstaafje hele nachten geweest. Nu vinden m,n ogen dit niet zo,n goed idee meer :D
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

23-01-2014 21:52

Leuk Bas.

Promoten hmm.. eerder koesteren met mede penvissers. Maar dat is mijn mening.

Vorig jaar had ik deze topic geopend. Misschien leuk om eens te lezen
http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=72792&hilit=penvissen+nash
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-01-2014 22:54

Mooi en interessant topic, Michael. Daar misschien verder discussiëren om dit topic van Robert relevant te houden.

On-topic: De Jack Hilton is na opschuren met korrel 2000 klaar om afgelakt te worden. Heb alleen de lak zelf niet kunnen krijgen. Morgen weer even op pad.
Wel balen dat mijn artikel over hengels afbouwen en opknappen uit 2006 is verdwenen.

Grts,

Bas
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

29-03-2015 16:59

Niet veel gevist de afgelopen weken maar wel nog bezig geweest met een herbouwproject van een 1 1/4 glashengel. Misschien kan ik het de volgende keer in stappen doen om een beter beeld te geven van het proces. Vandaag gaat de 7e en laatste laklaag erop :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

29-03-2015 21:06

Wauw Robert, dat ziet er wel heel strak uit! Echt professioneel!

Jachtlak, of toch een andere lak als ik vragen mag (K2?)

Ik vermoed dat je de hengel gespoten hebt, maar ik kan het mis hebben
natuurlijk. Mooi, dat je de structuur van de glasvezel zo goed kan zien. Geweldig!

Nogmaals, schitterend gelakt. Ik zal niet vragen hoeveel uren je daar ingestoken
hebt, maar dat heb je niet op een regenachtige zondagmiddag gedaan.

Ben jaloers. Wil ook nog een paar oude glashengels strippen en opnieuw afbouwen,
lakken etc., maar heb helaas geen tijd. Misschien komende winter...
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

29-03-2015 21:41

Ga er bijna van blozen Eddy, thanks :oops: :)

Maar inderdaad, dit lukt niet op even in een dagje. Voorafgaand aan dit zijn vele frustraties maar ook leermomenten voorbij gegaan. Ik gebruik nu gewoon jachtlak, dit werkt het lekkerste want die is lekker vet en goedkoop. Ik neem de hengel af met een Swiffer-doekje om stof te verwijderen (lukt voor 99% dus dus die doekjes doen het goed!) en verdun wat Ruwa jachtlak met flink wat terpentine tot het waterdun is. Dit strijk ik met behulp van een ronddraai-apparaat op de hengel met een varkensharen autolak penceeltje, en werk steeds stukjes van 10 cm vooruit. Daarbij zorg ik er voor dat de lak niet te dik wordt opgebracht. Ik heb wel eens een poging gewaagd met spuiten, maar dit geeft echt veel rommel en het resultaat is ook niet altijd even bevredigend. Je kan snel witte vlekken in je lak krijgen door dat het zeer gevoelig is voor omgevingsfactoren (vocht, temperatuur) of wanneer je de spuit te lang op één plek houdt.

Tussen de lagen schuur ik met korrel 1200 nat de blank voor ik de volgende laag erop zet. Zoals Ton Temming wel eens heeft gezegd, beter 7 dunne laagjes en veel geduld dan bijvoorbeeld twee dikke lagen en geen strak resultaat.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

30-03-2015 22:30

Toch de Ruwa jachtlak! Nochmaals een schitterend resultaat Robert.
Ziet er heel strak uit! En wederom bedankt voor de tips!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

31-03-2015 12:49

Heel mooi Robert
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

31-03-2015 19:01

Ziet er goed uit Robert..
Waar woon je? Ik heb nog wel een soortgelijk klusje voor je.. Tegen betaling uiteraard.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
John Riegman
Berichten: 21
Lid geworden op: 02-04-2006 15:08
Locatie: Hoogvliet

31-03-2015 22:33

Mocht je toch met de 2 componenten lak aan de gang willen gaan dan is het zaak nauwkeurig te mengen, niet gierig zijn en heel weining gebruiken anders is de mengverhouding snel uit balans en goed mengen, heel goed mengen en de lak goed op minimaal kamertemperatuur gebruiken.

Mocht je een element uit bovenstaande niet doen of goed doen, dan heb je kans dat je lak nooit meer uithard en blijft plakken. Ik spreek helaas uit ervaring.

groet...John R
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-03-2015 23:25

Klasse, Robert!
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

31-03-2015 23:49

Thanks allemaal!

@ John: Ook ik ken het probleem. Ik heb wel eens een PU jachtlak van De IJssel geprobeerd, en deze werkt best goed echter door het uithardingsproces ontstaan soms bubbels bij de pootjes van de geleideogen. Waarschijnlijk toen te dik aangebracht, maar in tegenstelling tot epoxy kun je deze niet met een vlammetje verwijderen. Een-componenten producten werken eigenlijk wel prima, en als je normaal met een hengel omgaat zal er niet snel iets mee gebeuren. Het enige nadeel van Ruwa Jachtlak is dat je een soort gele gloed over je hengel krijgt, maar dit hoort er natuurlijk ook een beetje bij.

@ Rick: Hartelijk bedankt voor het aanbod! Ik vind het echt een enorm compliment en een eer, echter ik zit met wat persoonlijke eigenschappen die er voor zullen zorgen dat het maken van een hengel voor een ander een enorme druk op mij zal leggen. Ik schrijf nooit over persoonlijke zaken, maar ik zal eens een uitzondering maken. Ik bezit een vorm van OCD (Obsessieve-compulsieve stoornis) wat in het verleden er toe heeft geleid dat ik soms werkelijk tot diep in de nacht bezig was met het bouwen tot in de kleinste details. Ik ging door tot dat het uiteindelijk lukte of juist helemaal niet met alle frustraties en stress tot gevolg. Ik zit nu in een rustige fase van mijn leven en ben tevreden met dit resultaat (is een klein wonder te noemen). Als ik voor iemand anders zou doen dan zou het nog "perfecter" moeten en kan ik hier te ver in doorschieten zoals eerder is gebeurd. Daarom zal ik helaas verstek moeten laten gaan maar ik denk dat je dat wel begrijpt :)