karpercommunicatie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

18-11-2013 17:19

Afgelopen zondag weer lekker op een (diepere) winterstek gevist en 15 schubs gevangen. De stek ligt hooguit op een meter of drie uit de kant.
Ik zorg er altijd voor dat ik de vissen die ik op de stek vang direct wegleid van de stek en ongeveer 30 meter verderop uit het water haal en daar ook weer loslaat.
Ik heb het idee dat je hierdoor de rust op de stek kunt bewaren en dat lukte zondag ook weer goed doordat er elke 5-10 minuten weer een vis uit het water kwam.

En dan nu mijn vraag: kunnen karpers onderling communiceren? Of: Hoe reageren ze op elkaar?

Ik kan mij voorstellen dat als je een gevangen karper loslaat op je stek door de schrikreacties de andere ook opgeschrikt worden. Maar zou een karper die je 30 meter verderop weer in het water zet in staat zijn om op een één of andere manier zijn ervaringen door te geven aan andere vissen? Zo van: “hé gast, die maiskorrels daar die deugen niet”. Wat doen karpers trouwens als ze net gevangen zijn? Hoeveel tijd hebben ze nodig om weer te gaan azen etc?
Ik ben benieuwd of hier iets over bekend is……

Grt Hans
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-11-2013 17:32

Kijk het kopschudden filmpje ff in discussiehoek> losschieten
sorry geen link , ben digibeet :oops:

hier zie je reacties van andere vissen op een gehaakte vis.
IK hoor ze niet praten :lol: , maar ze hebben donders goed door dat er iets gaande is.

Persoonlijk denk ik niet dat vissen in staat zijn een (gevaarlijke)situatie van 30mtr verderop
door te geven aan andere vissen. Kan wel zijn dat je te hard plonst/loopt/praat...
zodat vissen 30mtr verderop doorhebben dat er iets op de kant gaande is.
Vang jij ff 15 vissen, gaat dat in jouw geval niet op :wink:

In extreme gevallen worden ze na een paar uur weer gevangen :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-11-2013 19:52

Oeii...was toch een ander filmpje :oops:
Heb er vanmiddag nog 1 gezien met 3-4 vissen die reageren op een kopschuddende vis.
Begin alleen al wat ouder te worden :lol:

FF kopschudden intikken op you-tube
Ach man..Ga toch vissen !!
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

19-11-2013 12:53

Mogelijk zou zijn dat vis een hormoon afscheid in stress situaties wat andere vissen feilloos oppikken, maar ook in positieve situaties zou een hormoon afgescheiden worden. Blijft een theorie, maar wel zeer aannemelijk en interessant.

Dit verklaart waarschijnlijk mede dat azende vis andere vissen tot azen aanzet.
En (veel) gevangen vis andere vissen terughoudend kan maken.

Ik denk dus zeker dat het nut heeft vis weg te leiden van de voerstek en er niet te dichtbij te scheppen en terugzetten.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-11-2013 19:23

Fred Hazenbroek schreef:Persoonlijk denk ik niet dat vissen in staat zijn een (gevaarlijke)situatie van 30mtr verderop
door te geven aan andere vissen.

Ik denk dat ze het wel kunnen.
Met drijvend vissen al vaak meegemaakt, haakaas een rode pop-up de eerste vissen sneuvelen zo daarna wordt ie genegeerd ook 100meter verderop in de sloot. Hang ik er wat nep maden, wormpje of brokje aan is het weer meteen prijs.
Na verloop van tijd blijft alleen de tros pieren nog over, als ze die niet meer pakken is het echt afgelopen.
Hoe het precies in z'n werk gaat is mij een raadsel dat ze communiceren staat bij mij vast.

Aan de topicstarter, ik zou gewoon lekker door blijven doen :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-11-2013 22:48

vind het wel een mooie vraag.
ik heb ook vernomen dat karpers tijdens de drill een stresshormoon afscheiden die andere vissen kunnen oppikken.
aan de andere kant heb ik al meerdere malen meegemaakt dat tijdens de drill andere karpers gewoon eromheen hangen alsof ze kijken wat er gebeurt en zich er niet druk om maken.
Vis is vis
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-11-2013 07:20

Communiceren? Nee niet direkt.

Gedrag overnemen? Zeker weten. Hoe?
Op mijn buik tussen de boten.

Lichaamstaal? Ook belangrijk, zie elk willekeurig aquarium
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2013 07:30

Ligt eraan wat je onder direct verstaat klaas. Zal inderdaad niet via geluid gaan maar als de ene vis reageert op het lichaam van de ander, is dat dan geen directe communicatie?
Springende of rollende vissen, willen ze communiceren of heeft het een andere reden?
Maatjes..ofwel vissen die bijna altijd samen zijn, waarom? Affectie in beperkte vorm? Hoe vinden ze elkaar weer terug nadat ze gescheiden zijn voor een aantal uur (bewaarzak).
Vissen die elkaar niet kunnen luchten (de etter uit de dunne lijn)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-11-2013 07:36

geluid wel denk ik. Oor tegen de boot en je hoort de mosselen kraken.

Inderdaad zijn de grenzen vaag. Direct bedoel ik meer bewuste communicatie. Daar mist het beest een paar cellen voor.
It's okay 2 pay
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

20-11-2013 09:16

Wanneer een karper mosseltjes eet of boilies met stukjes eierschil erin ;-) en een andere karper pikt dit op doormiddel van horen/trilling (via kaakbeen ofwatdanook) zie ik niet als communicatie.

Ik ben er zeker van dat een directe vorm van communicatie plaatsvind doormiddel van de eerder genoemde lichaamstaal en afgeven van bepaalde stoffen, kan het alleen niet onderbouwen. Ik denk dat moedertje natuur en de evolutie hiervoor gezorgd hebben en de karper zich daar waarschijnlijk niet eens bewust van is en dit dus ook niet bewust doet.

Dat een karper mee zwemt met een karper de gedrild word kan ik ook niet verklaren en heb het zelf pas 1 keer gezien, maar karpers blijven nieuwsgierige beesten. In een aquarium ook gezien dat als er iets met een andere karper aan de hand was (ontstoken zwemblaas destijds, bewoog daardoor een beetje scheef) was er ook altijd 1 vis onafscheidelijk naast.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2013 13:07

Klaas
Voor mij is het dan communicatie wanneer een vis mosselen kraakt om de ander op.iets te attenderen. Anders is het geen communicatie maar puur een reactie op
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-11-2013 13:47

precies... aangeleerd gedrag
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-11-2013 14:43

Al paar maal meegemaakt dat karper gevolgd werd door grote snoek tijdens de dril? Zegt het instinct; dit is vis in paniek buitenkansje voor mij?

Ontopic; welke rol speelt de zijlijn hierin, wordt krakende mossels met de oorschelp waargenomen (heeft een karper die, twijfel er ineens over???) of door trillingen? Vanuit trilling reageert een karper wel vaker; te hard lopen, trillingen; boeggolf, dit zonder mogelijkheid voor visueel contact.
Vraag blijft, is dit communicatie of instinct?

Je leest verhalen over hard aas; geluid trekt andere vissen aan? Heb dit zelf nooit waargenomen, ook hier weer; is dit geluid of trilling (of is geluid altijd trilling?)

gr Andries
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

20-11-2013 15:59

@Andries

geluid = trilling
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-11-2013 17:18

In de loop der jaren wel een aantal aardige voorbeelden meegemaakt vwb reacties van karpers op elkaar.

In een sloot waar ik met de pen viste, ving ik 1, hooguit 2 karpers, daarna was daar de boel aardig verstoord. Ik viste er al jaren en de vissen kenden het klappen van de zweep. Ver weg verkassen was geen optie, het was een stuk van ongeveer 100 meter langs de weg, met haaks erop een langere zijsloot tussen de boomgaarden, waar je niet mocht komen. Toen ik de karpers ging zakken (foei! :D ) ving ik ineens vaak 3 tot 4 karpers op een ochtendje. Kennelijk verstoorden de gevangen vissen de rest door afwijkend gedrag na terugzetten.

In een wiel waar ik vaak met de korst of brok karpers aan de oppervlakte ving, ook iets aparts meegemaakt, te vaak om van toeval te spreken. Ook hier waren de vissen niet bepaald naief meer. Er werd regelmatig zeer voorzichtig geaasd, maar haakte ik een vis, dan begonnen een aantal vissen tijdens de dril, vlakbij de vis die ik aan het drillen was, gulzig alle brokken naar binnen te slurpen. Het leek zodoende een makkie om na de vangst de volgende meteen te haken, maar nee hoor, ondanks bijvoeren was het fanatieke azen dan weer afgelopen.

Op een rivierstek in het voorjaar volop springende vissen, en nachten met 4 tot 6 runs waren geen uitzondering. Tweemaal in de week een nacht vissen en na twee jaar geen vis meer zien springen. Ze zaten er wel, maar ook de runs bleven grotendeels uit. En ik had echt niet het hele bestand dat daar kwam al gevangen. Deels dus stekdressuur, maar ook zorgde de telkens herhalende paniek van soortgenoten ervoor dat een aantal karpers totaal ongevangen bleef.

Ik ben ervan overtuigd dat karpers reageren op stress van soortgenoten en zet een vis liever wat verder van de stek terug.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2013 16:40

Koi, dus karper in het algemeen, produceren buiten groeihormonen ook signaalstoffen die feromonen genoemd worden. Deze signaalstofjes zijn van groot belang in de communicatie (onbewuste/bewust?) en worden in zeer kleine hoeveelheden uitgescheiden en opgenomen via 'reuk' (smaakreceptoren). Ook wij, als menig ander dierlijk organisme, nemen deze onbewust waar via reuk, en zo werkt de feromoon geur juist mee of tegen ivm sexuele aantrekkingskracht!

[i]Er zijn feromonen met elk een specifiek doel, maar beïnvloeding van een soortgenoot/soortgenoten staat voorop.[/i]
Zo is via onderzoek achterhaald dat een bepaald feromoon bij koi, welke met teveel soortgenoten op te weinig M2 z'n rondje zwemt, de groei remt. Dit wordt getriggerd door waarneming van te hoge waarden aan o.a. vis ontlasting (nitraat) in het water.

Er zal tussen het rijtje feromonen zeer aannemelijk ook een feromoon zitten welke uitgescheiden wordt tijdens 'angst' of 'paniek'. Ik begrijp dat angstzweet bij de mens ruikt anders dan sexzweet, en ik heb zelf eens een relatie gehad bij wie ik op voorhand via haar algemene LICHAAMsgeur kon ruiken dat voor deze watersporter de rode zee in zicht kwam :wink: !
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 22-11-2013 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-11-2013 16:48

Nu nog een feromoon dat preoccupatie van mijn haakaas triggert bij de door mij gewenste karpers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2013 16:52

Er zijn ook feromonen sprays om honden en katten te kalmeren tijdens bijvoorbeeld het afsteken van vuurwerk. Visvangst verhogende feromonen zullen dus vast ook wel ergens in het schap liggen :wink:

Twee minuten later na wat gegoogle.., TADA :D

http://www.totalfishing.nl/laatste-nieu ... que-deel-2
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-11-2013 16:58

Ben er bekend mee.

Ik vrees dat de functie gericht is op overleving en dus niet gevangen worden. :P
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2013 17:01

Mag je Mario (DB) ook even vertellen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie