pen- en oppervlaktevangsten November 2013


Plaats reactie
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

03-11-2013 21:40

Bij deze het nieuwe topic, zal zelf even beginnen met een klein schuppie uit de plaatselijke vijver.

Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

05-11-2013 12:16

Mooi Bart

Ik had gisteravond geluk. 2 vangsten op kikkererwten

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

05-11-2013 14:58

Ik doe gezellig weer mee met twee schubjes van net op 2 halve tijgernootjes op een bedje van hennep. Kostte maar anderhalf uur. Daarna ergens ander nog een groenjas te pakken :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Deze laatste deed iets wat ik niet vaak eerder heb gehad. Hij was constant bezig met kopschudden, net als een snoek die van de haken af wil komen. Raar gedrag voor een karper...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

06-11-2013 22:47

Afgelopen zaterdag kwam ik nog een aangebroken pak brokken tegen in de kelder, ik dacht dat is ook zonde, maar aangezien ik aan vrouwlief nog wat dingen had beloft te doen had ik eigenlijk geen tijd om te vissen. Met een smoesje toch even langs een plaatselijk watertje gereden en een kilo er ingegooid en daarna weer snel terug om mijn verplichtingen te doen. Om 4 uur was alles klaar snel omkleden en de deur uit. Aangekomen bij het water waren er een stuk of 5 karper vol aan het azen en het was ook binnen een paar minuten raak en een mooie 12 k schub rijker. Om zo weer rond 5 uur thuis te zijn.
Voor mij is dit de eerste keer om nog een karper in november van de oppervlakte te vangen. zo stond ik zondagochtend om 8 uur bij het water en deponeer weer een kilootje (toch maar weer een nieuwe zak open getrokken). Een uur lang een beetje rondjes gelopen om warm te blijven de volgende keer toch maar weer wat warmers aan dan een fleezejasje. En de eerste karper verscheen weer, snel hengel uit de auto gehaald en in orde gemaakt. Naar het stekje geslopen en binnen 10 seconden raak een 10k schub was de klos. Om 9:45 weer thuis verkleumd maar voldaan aan een bakje pleur. Ik ben benieuwd of dit weekend weer zo goed verloopt.
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

09-11-2013 22:02

Vandaag weer succes op de brokken een spiegel van een kilo of 9 kon ze niet weerstaan.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-11-2013 22:29

Je bent lekker bezig Bjorn. Leuk verhaal trouwens die vorige.

Ik zag afgelopen donderdag ochtend een paar mooie karpers zwemmen aan de oppervlakte! Hier kon ik rustig 10 minuten naar kijken. Polaroid altijd bij me in de auto waardoor ik kon zien dat een karper van het groepje best een dikke was. Ik viste niet maar gooide op die plek wel een half blikje mais leeg. Aan het einde van de dag was de mais niet aangeroerd :cry: Vrijdag middag reed ik even langs met de fiets en toen was alle mais weg. Toch blijft het verwonderlijk dat je in november nog al eens een paar karpers aan de oppervlakte ziet.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-11-2013 16:10

Bjorn, Bart en Michael, netjes hoor, vooral de oppervlaktevangsten zou je niet meer verwachten!

Vandaag zelf voor het eerst in een maandsuccesvol, hoop een fotootje te plaatsen maar lukt op de één of andere manier even niet?
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

10-11-2013 20:07

Mooie vis Andries !
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

10-11-2013 20:23

Mooie vis hoor ,zou wel eens een Beer kunnen worden 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-11-2013 08:29

Eddy en Paul bedankt!

Paul klein schreef:Mooie vis hoor ,zou wel eens een Beer kunnen worden 8)




Deze vis is (waarschijnlijk) uitzet van voorjaar 2011 en hebben nu dus drie zomers gehad, van 4 naar 15 pond en van +/- 47cm naar 65, geen slechte groeicurve hoewel er in de omgeving watertjes zijn waar dezelfde soort visjes na drie zomers al de 20 pond aantikken :o
Ik vraag me altijd af of die kweekvis gekweekt en geselecteed op abnormale groei nu goed is? Blijf het gevoel hebben dat het 'rommelen' met de vis om te komen tot zo min mogelijk schubben en een zo snel mogelijke groei voor complicaties moet zorgen. Gelukkig verstandig uitzetbeleid, zwemmen niet veel van deze vissen rond, hebben een mooi bestand van oude schub en spiegel met beleid aangevuld. Wat meest opvalt, bijna tegelijkertijd ook nog schubkarper uigezet (verhouding 55% spiegel, 45% schub), die zien tot nu to heel wat minder vaak de binnenkant van mijn net en vechten toch echt een stuk steviger dan deze visjes?

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-11-2013 10:00

Heel mooi Andries en inderdaad een interessante vis op dat bestand.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-11-2013 23:17

Vandaag een brasem gevangen op een boilie. Verder wat mooie plaatjes geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

12-11-2013 21:10

Mooie vissen worden er zo nog gevangen;)

Heb ondanks dat de dood-aas periode al is aangebroken nog steeds plezier in de penvisserij. Vandaag wel guur weer met regen, koude wind. De watertemperatuur is ook ineens een stuk naar beneden gezakt sinds de 1e nachtvorst. Met mijn oom -op vakantie uit VS- en broertje een pensessie gehad op een lokaal cultuurwatertje. 3 hengels opgetuigd, voertje klaar en een korte uitleg was voldoende om ieder zijn gang te laten gaan. Als ik z'n verhaal goed begrijp had m'n oom wel een misser op de pen, al is het een visserij die voor hem totaal niet bekend is. Uiteindelijk nog wel een azende vis op een stek tegengekomen, maar pakken ho-maar!

Viel me op dat de helderheid van het water ook enorm is toegenomen de afgelopen dagen, al met al een taai dagje dus.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-11-2013 02:44

Ben al een beetje in kerstsfeer.

Twee dagen gevoerd met een half pondje chickpeas in een kuil in het kanaal.
Kaneelpijpje, drie theelepels bruine basterdsuiker, drie theelepels Kikkoman en een schep koffie.

Morgen even proberen.

Geen actie, dan zet ik het vissen voorlopig op een lager pitje.

Blanky boy.
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

14-11-2013 10:16

Gister de nummer vier van november laten ontkomen, ff niet opletten is vaak niet best....
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

15-11-2013 00:05

Zonde Bart!

Op internet las ik gisteren een stukje over uitzetting karper en zeelt in februari 2011 op een industrieterrein water bij mij 15 km vandaan. Het is een leuk water waar volgens mij nooit iemand vist. Vanavond even struinen met 2 systeemhengels en een pen hengel.
Resultaat:
1 fluiter gemist
1 fluiter gevangen
1 wegtrekker gevangen
1 wegtrekker verspeeld
1 minischub gevangen

In 2 uurtjes de knollenvijver op hol gezet op 14 november. Leuk!
Over 2 jaar is de vis hier hopelijk al nog groter.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

17-11-2013 20:47

Vanmiddag nog maar een keer met de brokken op pad geweest, voeren een uurtje naar huis en vissen maar. Binnen enkele minuten was een schub van een kilo of 7 a 8 de klos. Nog een half uurtje gebleven maar ze kwamen niet meer dicht onderkant, ze waren nog wel aan het azen maar buiten bereik. Het is nogal een krap plekje. Meer dan een meterje lijn uit is eigenlijk wel het matje. Ik ben benieuwd of ze het volgende week ook weer doen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-11-2013 21:00

Afgelopen vrijdagmiddag effe lekker gevist, vandaag ook, maar dat was op snoek.

In mijn omgeving is er weinig mogelijkheid om te pennen in deze koudere tijd van het jaar. Het is nog geen winter, maar de vis is al diepere, donkere stukken gaan opzoeken in de sloten en watergangen.

Ik heb enkele uurtjes (2,5 uur) de tijd en ik heb de hengel, mais en pakaseat al klaar staan. Ik rijd naar de penstek en parkeer. Ik pak de mais en voer hier en daar wat mais, en gebroken boilies. Vooral de duikers zijn hier goede stekken, en bij het riet zie ik enkele kringen.

Ik pak de B&W hengel uit de auto, zet hem in elkaar. De onthaakmat komt ook uit de auto en het Nash Dwarf schepnet wordt uit de stinkbag gehaald en in elkaar gezet. Ik pak een drijvende maiskorrel van plastic uit een tacklebox, rose deze keer en zet het sidehooked op de kleine wide gape haak. Ik test de combi nog even in het water op diepte, en test ook meteen de haak. Die is vlijmscherp.

ijsvogel

Mais

Een tweede blikje mais wordt geopend en het lege blikje in de auto gezet, in de plastic vuilniszak. Ik controleer bij de eerste stek , de duiker. Geen beweging, of belletje te zien. Verderop bij de tweede voerplek zag ik kringen. Het water is strak, de wind wordt tegengehouden door hoge struiken en bomen. Een ijsvogeltje vliegt uit de verte mijn richting op, merkt mij op en maakt een boog om mij heen naar de andere kant van de weg.

De tweede stek wordt uitgeprobeerd. Dobber strak tegen de overkant gegooid, het riet steekt daar iets uit. Het is witvis dat aan het spelen is met wat drijvende hondenbrokjes, die ik hier ook nog erbij gevoerd heb. Na een kwartiertje zoek ik het verderop. Ik loop zo drie stekjes af en keer terug naar de eerste stek, de duiker. De duiker ziet er uit alsof er niets zit. Ik gooi de dobber richting de duiker en gooi enkele korrels mais bij. Voordat het mais het water raakt, zie ik de dobber wegtrekken.

Beet!

Ik ga door de knieën en pak de hengel, een tikje, de top duikt omlaag, de hengel kromt zich, maar niet al te sterk. De slip geeft een tikje, maar daar blijft het bij. Er komt een rug boven, van een brasem! Even later is het “gevecht” als afgelopen. Ik heb geen zin in een stinknet, dus ik onthaak de slijmjurk terwijl hij nog in het water ligt. Floep! De haak is vrij en ik kan meteen weer ingooien als ik wil. De maiskorrel van plastic zit nog even goed bevestigd als toen ik hem bevestigde.

Weer terug naar de tweede stek. Ook hier geen teken van leven. Na een kwartiertje wil ik opstaan, maar de dobber gaat een centimeter omhoog en trekt dan langzaam weg. Beet! Ik geef met de hengel een tikje en dit voelt beter aan, de lijn schiet naar links, richting een overhangende struik en ik weet dat daar een boomtak onder water loopt. Afblokken dus!

De hengeltop wordt onder water geduwd en de vis komt snel omhoog, even verdwaasd lijkt het. Ik heb de hengeltop inmiddels weer schuin omhoog gezet om de karper daar weg te trekken. De spanning is op de lijn te horen , want de wind vangt de lijn en maakt een zingend geluid. Ik houd de hengel op deze wijze vast en de lijn strekt zich maximaal. De slip staat goed en mijn hand op de spoel voorkomt dat de vis verder weg kan zwemmen. Mijn kant op dan maar!

De dril is kort en krachtig. Enkele rondjes onder de top nog en het is gebeurd. De karper laat zich op zijn zij vallen is klaar om in het net te worden getrokken. Ik lift het net en YES ik heb hem. Ik haal de armen uit het spreidblok en rol de armen op. De karper ligt nog half in het water en kan nergens meer heen. Het net wordt opgetild en op de onthaakmat gelegd. De karper hapt naar lucht en de net-armen worden open gewikkeld.

Mirror, mirror

Een mooi spiegeltje. De digitale unster haal ik uit de rechterzak, hang het aan het net : 7 kilo 6 ons en een beetje. Met net. Ik ken het spiegeltje niet en bewonder het even. Ik loop naar de kant en leg het net in het water. De karper pak ik uit het net en houd hem rechtop. De vis komt bij en zwemt langzaam van mij vandaan. Ik weeg het net: 510 gram en en beetje.

Ik kijk op mijn horloge: 17 uur, ik had al thuis moeten zijn. Ik verzamel alles en ruim de spullen op in de auto. De rest van de mais gaat het water in, voor de volgende keer.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-11-2013 11:57

Leuk en herkenbaar verhaal Frenk.


Gisteravond ving ik er een op 30 cm water terwijl de rest zo'n 80 cm is. Zitten ze dan echt wel alleen in de diepere delen? Deze ving ik op de pen.
Verder verspeelde ik er nog 1 op de systeemhengel door een breuk in mijn onderlijn (probeersel: 22/00 nylon als onderlijn werkt dus niet).

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

18-11-2013 12:17

Frenk je hebt je roeping gemist ,je had schrijver moeten worden :o
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

18-11-2013 12:28

Leuk verhaal Frenk!

Ikzelf heb vrijdag weer een drietal schubjes kunnen vangen. Nadat ik 's ochtends een tegenvaller te verwerken kreeg toen ik zag dat mijn vastlood-voerstek op het kanaal werd bewerkt door een kraan van het waterschap. Net toen ik er een ochtendje wilde gaan vissen.
Nouja, door naar het 'makkelijke' penwatertje dan maar.

Na even wat hennep en gecrushte tijgernoten had gevoerd, was ik weer naar huis gegaan om even wat te eten, kopje koffie te drinken en wat sollicitatieactiviteiten uit te voeren. Zodoende kon het voer mooi zijn werk toen, terwijl ikzelf ook nuttig bezig was.

Eenmaal weer aangekomen bij de eerste stek duurde het toch even voordat ik respons kreeg. HEt schubje dat de klos was, was volledig verbaasd dat hij zomaar van de stek geplukt werd. Zonder enig soort van gevecht lag hij alweer voor eventjes op de mat.

Afbeelding

Stek nummer 2 (een hele goede stek tijdens de rest van het jaar) was compleet uitgestorven, nul reactie te zien. Aangezien het vrij ondiep is, is goed te ontdekken of er uberhaupt vis op de stek aanwezig is.

Stek nummer 3 was de ultieme winterstek, voor nu even als test om te kijken of ze er al te vangen waren. De stek is strak tegen een stijger aan, waar het veel dieper is dan de rest van het water. Omdat het nog niet echt winter is, was ik bang de vis te verspelen in de eerste paar seconden van de dril. In de winter is het goed mogelijk de slome vis bij de palen weg te houden, maar als het warmer is, is dit een stuk lastiger. Toch lukte het nu redelijk goed en kon ik er twee mooie schubjes wegtoveren. Verder nog redelijk wat activiteit op de pen gehad (lijnzwemmers) en genoeg aasbellen gezien. Hier ga ik dan ook de rest van het jaar verder.

Bij deze de foto's van de schubjes.

Afbeelding

Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-11-2013 15:02

Dankje,
Dit penwatertje koelt zeer snel af, de wind lijkt daar vat te hebben op de watertemperatuur. Het had hier al een paar keer (bijna) gevroren (rond het vriespunt, soms er net onder) en dat heeft zijn invloed op dit watertje. Wil je pennen, ga dan pennen op de zogenaamde zonplekken, de karper vertoeft daar altijd, in dit penwatertje dan dus.
Dat wil echter nog niet zeggen dat ze dan azen.....
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

24-11-2013 09:38

Gisteravond laat nog even een kilootje brokken in een plaatselijk water geschoten.
Vanmorgen rond 8 uur naar het watertje gereden en bij aankomst zie ik gelijk 2 karper azen. Het duurde dan ook niet langer dan een paar minuten. Een schubje van een kilo of5 vergreep zich aan mijn brok. Gelijk weer gevoerd en vanmiddag nog even vissen.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

02-12-2013 17:04

Ze hangen hier nu echt permanent rond op de winterstekken, en bewegen nauwelijks. Maar grappig dat ze toch nog naar de brokken komen, Bjorn :)

Net nog even de polder ingefietst naar mijn zekerheids-duiker en de intercity-stek. Bij de eerste kreeg ik enkele lijnzwemmers en sloeg mis op een nerveuze opsteker, daarna bleef het stil. Op de tweede stek had ik een half uurtje eerder gevoerd, en tot mijn verbazing zag ik na een kwartiertje net als de vorige paar keer een staart onder water wapperen over het stekje. Amper 70 cm water, nachtvorst en toch nog zo actief, had het niet meer verwacht. Na 5 minuten kwam een torenhoge opsteker, en ik sloeg aan. De vis schoot naar rechts, waarna hij loste. Volgende keer beter. Blijf wel aanvoeren in ieder geval :D
Plaats reactie