pen- en oppervlaktevangste oktober 2013


Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

02-10-2013 08:18

Ik trap af:

Afbeelding

gr Andries
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

02-10-2013 09:50

Netjes Andries! Ik had er zelf ook nog 2 afgelopen zondag, maar waren niet echt mooie vissen. Wel leuk om weer eventjes actie te hebben.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-10-2013 10:20

Mooie vis weer, Andries!
Helaas afgelopen week nog niet kunnen vissen (7*24 uur standby) maar dat komt gauw goed!

Grtz en strakke lijnen gewenst.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-10-2013 10:34

Dikke vis Andries. Sjawl geeft goed weer hoe het buiten toeven is op dit moment. mooi
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

02-10-2013 10:45

Afbeelding

sorry, geen onthaakmat.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

02-10-2013 21:49

wel een mooi gebouwd visje!

andries ook een knappe vis om de maand aan te vangen!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

07-10-2013 13:30

Wat in september niet wilde lijkt in oktober vanzelfsprekend.
Gisteren was de drang zo groot dat vrouwlief wel begreep dat ik niet thuis te houden was.

Vlak voor het eten op de fiets met de kinderen een rondje voorvoeren, tegen achten in de avond was ik terug.
Al vrij snel een eerste vis:

Afbeelding

Tijdens het tweede rondje een tweede, een mooie schub die echt pissed was dat hij gehaakt werd!

Afbeelding

Al met al geslaagd dus!

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-10-2013 14:30

Mooie staartenflapper die 2e Andries,dat gaat lekker.
Ik had er gisteren lekker een in de buik gehaakt. Ai! Even snel onthaakt in het net en weer losgelaten.

http://lh6.googleusercontent.com/K-lxKdxPWYtsf12PNc7RWymgueRe6jpS67lugLCLsxM=w355-h209-no
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-10-2013 03:13

Zijn vissen echt slim?

Gaat nou even over graskarper, maar dat doet niet zoveel ter zake. Vis zo nu en dan wel eens op een watertje waar vooral graskarper in zit. Zijn gekke beesten, maar ik heb ze sinds kort door (afgelopen middag binnen het uur).
Wordt veel op gevist, maar weinig gevangen. Ik vis er alleen met de pen. Probleem is (was): vaak een klassieke aanbeet (tijgers is het aas), omhoog steken en een heel langzame wegloper. Aanslaan en weer mis (niet altijd natuurlijk)! Zelfs met de haak heel licht door de buitenkant van de tijger zelf gestoken (sidehooking). Ik weet niet of ze het doelbewust doen, maar de oplossing is vrij simpel. Na ongeveer een meter stopt de wegloper (aas laten liggen en niet opnieuw ingooien!!) en één of twee minuten later volgt de definitieve aanbeet (een strakloper)!

Een alternatieve verklaring is, dat het vissen betreft die het aas nog niet kennen, maar er wel zeer geïnteresseerd in zijn en het dus testen. Goedgekeurd en daarna het haasje.

Wie het weet mag het zeggen.

Was karpervissen altijd maar zo simpel.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

08-10-2013 08:59

@Michael; jammer zal wel weer beresterke dril zijn geweest. As donderdag regenpakkie maar mee en een warme trui ;-)

@Hilco; ik heb heeeel lang geleden op dressuurwater goed graskarper gevangen door net buiten een klein voerplekje te vissen, soms lijkt het alsof aas wat net buiten een voerplek ligt eerder als 'veilig' aangemerkt wordt?

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-10-2013 17:15

Hier heb ik ontzettend veel graskarper en nauwelijks gewone karper in het dorp. Vissen doe ik dan ook elders, bijna niet in het dorp. De graskarper vang ik hier op particles (bonen, mais, maples) en inderdaad, net buiten de voerstek (echt op de rand). Ook boilies doen het goed, want iedereen voert hier en vist hier met boilies.
De dobber laat ik half liggen, het onderste loodje ligt op de bodem en de laatste 5 cm lijn ligt ook op de bodem. Ik ken hier alleen maar meteen wegtrekkers, zonder aarzelen.
Drijvend werkt hier het best gewoon met brokken, tussen de eenden (brood). Let altijd wel op dat je die eenden niet aan de lijn krijgt 8(
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

12-10-2013 20:37

Lekker gevangen, Andries! Heb het ook nu enkele malen tot in het donker met het breekstaafje geprobeerd in de polder maar helaas geen aanbeet kunnen krijgen. Ze azen denk eerder overdag. Vandaag een nieuw stekje uitgeplozen, een duikertje onder een snelweg. Voor dit duikertje staat 80 cm water, terwijl de rest van de sloot amper 30 cm diep is. Het was al snel raak, en ik ving er handen vol vis :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog bij een andere duiker gezeten, normaal een zekerheid maar nu duurde het toch wel erg lang voor ik een beet kreeg. Wel twee lijnzwemmers, waarbij 1 keer een grote schub die aan mijn haak prikte. Alles gelaten voor wat het was en even een broodje wezen eten in een eetcafetje. Terug gekomen nog maar eens een poging gewaagd, na tien minuutjes toch raak.

Afbeelding

Ik had nog twee stekje aangevoerd, waaronder een nieuwe. De eerste leverde niets op, maar bij de tweede stek verspeelde ik binnen een kwartier een oersterke en toch wel knappe vis. Daarna zag ik voor mijn neus nog een vis scharrellen over het stekje..tot dat de Intercity naar Vlissingen langs kwam. Die vis was dus vertrokken, maar al met al wel een leuk dagje zo.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-10-2013 09:36

Lekker dagje gehad Robert! Ik heb het idee dat het plekken zijn waar ik weleens langskom en altijd al het vermoeden heb van veel karpertjes van dergelijk formaat? Met een licht hengeltje superleuk om die schichtige visjes te drillen.

Wat je zegt over nachtvissen; het wisselt enorm per water. Ik ken polders waar het 's nachts pas echt los gaat maar ook waar het bij de eerste schemering totaal stilvalt.

Andries
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

13-10-2013 19:35

Vandaag toch maar even geweest, ondanks het beesten weer hier in het westen. De nieuwe set moest toch gedoopt worden..
Gister wat gevoerd en vandaag 5 uur zitten blauwbekken zonder een stootje...
Gelukkig zat ik "under the bridge"...

Afbeelding

Afbeelding
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

13-10-2013 21:22

Heftig stekkie, Rick. Vis zelf ook met een zware glashengel. Werkt het beste in die situaties, met carbon/grafiet etc. heb je eerder losschietters en de vis wordt soms helemaal gek.

Andries, als je veel door de Haarlemmermeer rijdt kan dat heel goed :) Super leuk stekje, dr zitten echt ontzettend veel van deze dynamietvisjes. Sloeg er 1 aan en dacht dat ik een losschieter had, zat hij al onder mijn eigen kant! Vis echter niet met bijvoorbeeld een 1 lb Fairplay o.i.d. terwijl dit formaat daar ideaal voor is.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

13-10-2013 21:55

Het is inderdaad een listig hoekje met die palen en zo.. Maar daar is die glasstok dan ook voor gemaakt...
En die haarlemmermeer polder is ook voor mij een veel bezocht gebied. Wij hebben intussen wel een stelsel(tje) gevonden waar het gemiddelde formaat flink hoger ligt en waar je ook af en toe een spiegel pakt...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

14-10-2013 02:53

Kijk, das mooi meegenomen :) Hopen dat ze er volgend jaar nog zitten :wink:
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

14-10-2013 10:40

Daar ga ik wel van uit, Robert..
Het stuk is aan alle kanten afgesloten met gemaaltjes.. 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

14-10-2013 14:42

Ik doelde eigenlijk op de beroepsvisser die het schubvisrecht heeft in de Haarlemmermeer. Twee jaar terug vond ik een peilvak met hele grote vissen. Jaar erna: glashelder, overwoekerd met waterplanten en geen vis te bekennen. Sterfte? Nee, want zij kunnen overwinteren in een dieper gedeelte. Wel ontdekte ik een staandwandnet in een tocht. Hij trekt ook jaarlijks overwinterplaatsten leeg met een zegen, zo heb ik zelf een keer staan toekijken toen ik een hengeltje uit wilde gooien bij een duiker die ramvol vis lag. De beroepsvisser biedt de gevangen karper aan bij visverenigingen bleek achteraf. Zijn website vermeld ook dat er karper te koop is, van klein tot heel groot onder de noemer "eigen kweek".

Ook dient het water in de Haarlemmermeer voor 2015 aan bepaalde kwaliteitseisen te voldoen (Kaderrichtlijn Water). Dit betekend helder en plantenrijk water met minder visbiomassa, en een meer gevarieerde visstand. Ik heb het vermoeden dat er ook actief biologisch beheer plaats vind: minder bodemwoelende vis = helder water. Wegvangen van vis is een relatief goedkope manier om vlug resultaat te boeken.

Hoop niet dat ik je het plezier heb ontnomen om er te vissen, maar dan ben je in ieder geval op de hoogte van de toestanden in de Haarlemmermeerpolder.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

14-10-2013 16:33

Dat zijn toch wel verontrustende berichten... Ik weet niet wie die beroepsvisser is maar ik heb bijv. in de Hoofdvaart ook wel fuiken en staand wand gezien die de hele vaart afzette..
De sloten waar ik voornamelijk vis zijn allemaal grauw grijs bruinig van kleur en de enige begroeiing die er in voorkomt zijn de takken die van de bomen af waaien.. :lol:
Het bestand daarentegen is heel gevarieerd. Voorn, brasem, karper, giebels enz. Alleen roofvis heb ik geen idee van..

Over het plezier hoef je je geen zorgen te maken.. Er is nog zo veel water in Nederland...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

19-10-2013 20:03

Twee visjes van vanmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

De laatste op een aangevoerde stek, de afgelopen dagen weinig vis gezien daar. Nu kwamen er in ene rond voedertijd een stuk of 5 op half water in het midden van de vaart liggen. Een kleiner exemplaar begon met azen, de vis op de foto. Trok het aas voor zn snufferd, leuk om op die manier weer eens een aanbeet te krijgen :)
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

19-10-2013 22:26

Kijk, lekker gevist.. :wink:
Ik ga morgen met Michael op pad.. Open water en polder gecombineerd.. Kijken of we iets kunnen verschalken.. 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

20-10-2013 20:21

En we hebben er een lekkere dag op zitten. Open water leverde (zoals verwacht) geen actie op maar in de polder hebben we goed gevist met als resultaat 4 vissen en een losschieter.. Michael was spekkoper met de grootste van de dag.
Waarschijnlijk verschijnt de foto hier wel..

Michael, bedankt voor een gezellige, productieve dag.. 8)
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

20-10-2013 21:20

Zo, na altijd statisch achter de stokken te hebben gezeten dit jaar, toch maar weer eens de penhengel opgezocht voor een korte sessie.
Deze 2 visjes als gevolg, niet van formaat, maar zeker een gevecht ;)


Afbeelding

Afbeelding
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-10-2013 21:38

Jij bedankt Rick voor de voorbereidingen. Ik heb weer een boel om over na te denken. Het was zeker gezellig.

Afbeelding

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen