Kwaliteits penmolen tips/suggesties.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-09-2013 17:04

Aangezien ik vanwege kleine kinderen en andere hobby's steeds minder tijd heb om te vissen en het van spaarzame uurtjes moet hebben, heb ik na lang wikken en wegen besloten het statisch vissen te laten voor wat het is en me uitsluitend toe te leggen op het penvissen. Nu dus eerst een mooie penset. Budget limiet is er nauwelijks, ik stel hoge eisen aan mijn materiaal en het oog wil ook wat. Ik ga de hengel bij Bart Bakker vandaan halen. Voor de molen kan ik tips/suggesties gebruiken. Ik zit te denken aan een molen in de 4000 range. Shimano Twinpower bijvoorbeeld. Gaarne meer tips onderbouwd met gebruikerservaring. Het mogen (bij voorkeur) dus molens uit het hogere segment zijn.

Alvast bedankt.
Stephan Bulten
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-09-2009 20:58

23-09-2013 18:06

leuk dat je aan het pennen slaat !!

ik lees Bart Bakker..... dan gaat Bart je waarschijnlijk ook een molen aanraden waarschijnlijk een daiwa certate..
en dat is precies waarvan ik ook zeg dat hij fantastisch tot zijn recht komt onder zo'n hengel.
ik heb zelf een Bart Bakker specimist laten bouwen en heb daar een (japan import) certate 3000 onder hangen.
en volgens mij gaat er niets boven deze molen en met name de slip !!
zo super soepel startend zonder ook maar 1 hapering, subliem gewoon......

verder kan ik in de lower-end zeggen dat je met de meeste Penn molens ook goed wegkomt...

tip: neem je molen even mee naar Bart, dit om de pasvorm op de door jou gekozen reelhouder te testen !!

veel uitzoek plezier daar

groet, Stephan
met je gezicht naar het verleden ,sta je met je rug naar de toekomst !!!!
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

23-09-2013 20:10

leuk inderdaad dat je ook de penhengel gaat hanteren,zo is het bij mij ook gegaan,steeds minder tijd en andere verplichtingen,en op een gegeven moment ook een gezinnetje,maakte dat ik de zin en geduld voor de statische visserij niet meer op kon brengen,en een aantal seizoenen mij kostelijk heb vermaakt met de penlat.

inmiddels ben ik alweer een paar jaar volledig verslingerd geraakt aan het vliegvissen,maar zowieso ieder voorjaar ben ik diverse keren met de penhengel aan de waterkant te vinden.

weer ontopic: ik heb een cjw flex medium met daaronder een shimano seido 2500 en een cjw superflex 3 met een shimano seido 4000, ik vind het perfecte molens met een perfecte slip,ze hebben mij in ieder geval nog nooit in de steek gelaten,en ik heb er behoorlijk pittige drils uitgeperst.

succes met je keuze en je penvis avonturen!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

23-09-2013 21:05

Ik kan je alleen vertellen dat ik na verschillende dure molens (twinpower, rarerium ci4, penn atlantis) nu gewoon de penn battle 3000 en 4000 gebruik.
Net zo goed in gebruik, ook qua slip, maar je bent er een stuk minder ziek van als ie ergens op een stenen bruggetje ligt te schrapen of er iets anders mee gebeurt.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

23-09-2013 22:33

Ben behoorlijk goed te spreken over mijn twinpower molens in maat 1000, 2500 & 4000 FA. De laatste gebruik ik op mijn specimen glas-penhengel i.c.m. met 30% adrenaline. Prima combi, robuuste molen met een prettige slip en welke je het gevoel geeft power te hebben.
Heb de infinity zaion wel eens onder de hengel gehangen, wat een molen! Ik durf echter wel te zeggen dat deze molen (a €375,00) vistechnisch geen meerwaarde biedt boven de twinpower 4000FA. Natuurlijk, het loopt allemaal nog soepeler en meer spelingsvrij, maar in hoeverre is dat bij de penvisserij echt relevant? Goede slip, stevige as zijn voor mij voorwaarde.

Tip: Chris Brown heeft mooie 36" pennetten
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

01-10-2013 19:56

Mark,

Het is inderdaad de Zaion geworden. Hij was haast nergens meer te krijgen aangezien hij uit de productie is. Hij was helaas ook nog 200 euro duurder dan de prijs die je noemde maar hij is het waard. Ze zijn de laatste 2 jaar nogal in prijs gestegen. Ik ben er in ieder geval erg blij mee en kan niet wachten tot hij onder mijn Superflex 2 hangt.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

01-10-2013 21:52

Ik hoop dat de hengel snel klaar is.. Het is er nu nog goed weer voor..
Wel een heel knap setje.. :wink:
Super flex 2 is wel een pittige stok.. Groot water plannen?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-10-2013 09:28

Hij moet vooral multifunctioneel inzetbaar zijn. Je kan beter iets over hebben dan te kort komen en ik vis ook op plaatsen waar ik snel een haak wil kunnen zetten. Dat in combinatie met visserij op water waar je op de pen ook vissen vanaf 20 pond kan verwachten, raadde Cor me aan om voor de 2 ipv de 1 te gaan. Het scheelt zo'n 20% met de Superflex 1 dus dat valt mee lijkt me. De hengel is 10-12 lbs dus dat valt mee toch...
Stephan Bulten
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-09-2009 20:58

02-10-2013 10:34

gefeliciteerd met een hele mooie combi......

mijn hengel is ook 10-12lbs en kan je vertellen dat dit echt wel hoepelrond gaat , maar je net even de extra reserve te geven een stevige vis te kunnen blokken.

maar waarom ben je nu bij cor terecht gekomen terwijl je eerst over een hengel van bart sprak ?

ik heb zelf hengels van beide heren en kan je beloven dat je er geen spijt van gaat krijgen....
met je gezicht naar het verleden ,sta je met je rug naar de toekomst !!!!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-10-2013 11:24

Mijn "statische hengels" waren ook van Cor en was er meer dan tevreden over. Daarnaast vind ik de Superflex een mooie kleur hebben en na het vasthouden was ik overtuigd. Ik wilde toch graag de Daiwa Infinity Q3000 Zaion onder mijn hengel en die past nog eens erg goed bij de Superflex. Ook niet onbelangrijk, de service van Cor is altijd goed en een gezellige bak koffie is ook wat waard. Vandaar dat ik toch voor CJW ben gegaan.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

02-10-2013 12:16

Als je net zulke mooie vissen vangt als je molen/hengel combo eruit ziet dan zal je schitterende vissen vangen. Suc6.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

02-10-2013 21:33

Jeroen Visser schreef:Hij moet vooral multifunctioneel inzetbaar zijn. Je kan beter iets over hebben dan te kort komen en ik vis ook op plaatsen waar ik snel een haak wil kunnen zetten. Dat in combinatie met visserij op water waar je op de pen ook vissen vanaf 20 pond kan verwachten, raadde Cor me aan om voor de 2 ipv de 1 te gaan. Het scheelt zo'n 20% met de Superflex 1 dus dat valt mee lijkt me. De hengel is 10-12 lbs dus dat valt mee toch...


10-12 lbs trekkracht zit je toch op 28 tot 32/00.. Is voor mijn doen vrij pittig. Zo rond de 2,25 lb testcurve..? Daarentegen is er niks mis met pittig..
Ik gebruik zelf 2 verschillende stokken waarvan de zwaarste ook rond de 2 a 2,25 zit. Maar die gebruik ik alleen in uitzonderlijke gevallen zoals kanaalbruggen met palen en kans op een beer... Meestal gebruik ik de lichtere (1,5 a 1,75)..
Deze is ook van Cor, alleen weet ie dat zelf waarschijnlijk niet eens meer.. Is ongeveer 25 jaar oud, denk ik..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

02-10-2013 21:45

gefeliciteerd met je nieuwe set,echt een prachtcombo!

wat mij betreft heb je gelijk dat je voor de superflex 2 bent gegaan,zeker aangezien je 1 set hebt om alle situaties mee de baas te kunnen.

ik heb zelf dus o.a. de superflex 3,en daar heb ik afgelopen 3 jaar echt geen spijt van gehad hoor,ik gebruik hem op grotere wateren waar je idd grotere vissen met uitschieters tot heel dik in de dertig kunt verwachten.
maar ik heb er ook behoorlijk wat torpedos van 16 a 18 pond mee gedrild,die hem gewoon hoepelrond trokken hoor.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-10-2013 22:01

Rick,

2,25 lb is de hengel zeker niet. Althans, zo ervaar ik het niet. Ik schat hem zo'n 1,75, misschien iets zwaarder maar met veel ruggengraat. De zwaarten die Cor opgeeft zijn moeilijk te vergelijken met de gangbare aanduiding. De lichtste Superflex, de nr1. vond ik ook heerlijk maar net te licht om alle situaties aan te kunnen. Cor raadde me dan ook de nr. 2 aan. Op een vis van 10-15 pond gaat hij al hoepeltje rond zonder controle te verliezen. Heerlijke penstok en kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

03-10-2013 21:36

Het zijn ook maar cijfertjes... Zolang de hengel naar je zin is en je er met het volste vertrouwen mee aan de slag gaat is het toch goed? :wink:
Sowieso gaat het bij penhengels meer om de feeling die je er mee hebt..

Wel effe een foto plaatsen als je 'm hebt oke?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

03-10-2013 21:56

Zal ik doen Rick, ik geloof dat daar binnen de sectie "penvissen" ook een apart topic voor is.

Cheers.
Plaats reactie