Onderlijn of niet ?


Plaats reactie
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

10-08-2013 16:33

Hallo,

Gebruiken jullie bij het penvissen een onderlijntje zoals bij het statisch vissen of gewoon een enkele haak ?
En als je met een onderlijntje vist wat voor een gebruik je dan ?
En wat voor aas gebruiken jullie dan ?

Mvg Brent
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

10-08-2013 17:45

Tot vorig jaar altijd de haak direct op de hoofdlijn, sinds dit jaar een onderlijn met hair. Daarop een kleine popup uitgebalanceerd met een matchboilie. Sindsdien niet anders.

Waarom je vraag?
Ward Hellemans
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-06-2013 15:07

10-08-2013 18:25

Voorlopig gewoon rechtdoor van molen tot haak...geen onderlijn dus.
Lijkt me wel een leuk topic om de voor en nadelen van beide systemen te belichten.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

10-08-2013 22:08

Eigenlijk bij alles wat ik toepas vraag ik mij van te voren af: waarom zou ik en wat voegt het toe? Het kan in mijn ogen alleen handig zijn als je op een mosselbank zit of overgevoelige en schuwe vis op je water hebt. Het grote nadeel van een onderlijn vind ik de extra knoop(en) in je lijn. Dit is vaak onnodig een extra zwaktepunt in je montage. Voordeel van een gevlochten onderlijn is wel dat je makkelijker en mooier een hair mee kunt maken.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-08-2013 09:12

IK maak wel gebruik van een onderlijntje.

Ik vind de soepele braid toch net wat een subtielere aanbieding.

Ik zet mijn onderlijntje (max cm of 10) gewoon vast met een mini warteltje aan de hoofdlijn, het warteltje gebruik ik daarmee meteen als loodgewicht.

works for me
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

11-08-2013 09:55

Toevallig gister voor t eerst een onderlijntje eronder geknoopt.
Super soft braid ofzoiets van fox.

De reden: De stand van de haak vind ik mooier op de manier hoe ik m knoop op een onderlijn. Hierdoor hoop ik meer midden in de onderlip te haken.
Misschien met de juiste knoop ook mogelijk zonder onderlijn, maar toch.

Bij het uitloden van de pen neem ik geen onderlijn eronder, maar knopp wel een warteltje onder als lichtste "loodje".

Een hair maakte ik altijd apart. Gewoon een stukje gevlochten nemen, hair lusje erin maken. 2 knoopjes erboven. De haak simpelweg door de gevlochten lijn heen tussen de 2 knoopjes door prikken. Heeft niks te houden en werkt prima.
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

11-08-2013 11:00

het gebruik van een onderlijn hangt bij mij af van de dikte van de lijn. Vis ik met een lichtere karperhengel en dito lijn (16-20-100ste) dan gebruik ik geen onderlijntje omdat de gebruikte lijn wat mij betreft soepel genoeg is. Vis ik met een zwaardere hengel en lijn dan knoop ik wel een onderlijntje aan.Meestal met een dikte van 10-100ste. De lengte van de onderlijn varieert afhankelijk mijn visbestemming. Betreft het (zwaar) bevist water dan maak ik de onderlijn al snel een meter of meer. De hele lengte van de onderlijn komt dan bij mij op de bodem te liggen waardoor het aas op de bodem en de omhoog gaande lijn een flink eind van elkaar af zijn om de kans dat een karper de lijn raakt en schrikt te reduceren. In water waar niet veel of geen karpervissers komen maak ik de onderlijn hooguit 20 cm.

Sjors
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

11-08-2013 11:17

ik gebruik zelden een onderlijn,het grootse voordeel(een subtielere aanbieding) is meteen ook het grootste nadeel,het geeft de vis ook de ruimte om met het aas te spelen,zonder dat je een (duidelijke) beetregistratie hebt.

ik heb op helder water waargenomen hoe een karper het aas heel voorzichtig opnam,en in een flits weer uitspuugde,en dit tot 3 keer toe,terwijl de pen amper een beet doorgaf.
nu was dit weliswaar op een water waar de vissen het klappen van de zweep kennen,maar toch.

tegenwoordig vis ik meestal in de polder,en daar zijn de vissen weinig gewend,en zie ik ook geen voordeelin een onderlijn.

@simon verver: bij een statische visserij met een zelfhaaksysteem zorgt het loodgewicht ervoor dat de haak in de onderlip draait,als de karper omhoog komt na het opnemen van het aas.
in de penvisserij werkt dit niet zo,en zal het gebruik van een gevlochten onderlijntje geen invloed hebben op de plaats in de bek waar je de vis haakt.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

12-08-2013 18:15

wouter veuger schreef:@simon verver: bij een statische visserij met een zelfhaaksysteem zorgt het loodgewicht ervoor dat de haak in de onderlip draait,als de karper omhoog komt na het opnemen van het aas.
in de penvisserij werkt dit niet zo,en zal het gebruik van een gevlochten onderlijntje geen invloed hebben op de plaats in de bek waar je de vis haakt.


Het zit hem er naar mijn mening ook niet zo zeer in welk onderlijn materiaal er gebruikt word.
Bij een onderlijn zijn in mijn geval 2 dingen anders: 1 is de manier waarop de haak geknoopt is en 2 is het gebruik van een hair.
Ik denk dat beide bijdragen aan het beter draaien van de haak richting onderlip. Wanneer de lijn strekt (aanslaan).
Gebruikersavatar
michel kempers
Berichten: 96
Lid geworden op: 24-09-2009 12:55

12-08-2013 19:10

Altijd de haak op de hoofdlijn. Reden is betere registratie en ook omdat ik het makkelijker vind. Het vissen zo simpel mogelijk houden als dat de vangsten niet in de wegstaat. Keep it simple.

@simon, ik twijfel ook het feit dat de haak eerder in de onderlip draait bij het aanslaan van de vis bij het penvissen. De manier van het zetten van de haak gebeurd totaal anders dan bij het statisch vissen. Misschien zie ik wat over het hoofd maar dat hoor ik dan graag. Nooit te oud om te leren!
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

12-08-2013 21:39

@simon,zoals eerder gezegd en zoals michel ook stelt heeft de manier hoe de haak geknoopt is of het wel of niet gebruiken van een hair geen invloed op de plaats in de bek waar je de vis haakt (met het penvissen)

de reden waarom je met zelfhaaksystemen de vis in de onderlip haakt,is dat de onderlijn strekt op het gewicht van het lood,als de vis omhoog komt na het opnemen van het aas.

wanneer je met de pen beet hebt en aanslaat,sla je altijd in meer of mindere mate omhoog aan,je zit immers altijd hoger dan de vis,daarom zal de haak vaker in de bovenlip of aan de zijkant zitten (uiteraard zal je er ook wel eens in de onderlip haken...)

neemt niet weg dat als jij vertrouwen hebt in een bepaalde knoop,je er zeker mee moet vissen,vertrouwen vangt!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-08-2013 22:07

Ik vis bijna altijd zonder een onderlijn. De lijn die ik gebruik is soepel en redelijk dun (26/00), de wijze van uitloden vind ik wel van belang.
Als je dobber goed staat, waarbij ikzelf het onderste deel (5 cm) boven de haak liggend aanbied. Een kleine beweging laat mijn dobber bewegen. Dus optillen van het aas +haak is een kleine subtiele beweging van de dobber, hij gaat onder (opzuigen), gaat liggen (optillen)of gaat schuin onder (zwemt weg).
Ongeacht of dit een haak met hair is of niet, zijn dit bij mij de weergave van beetregistraties. Ik ben hier zeer op attent en heb hierdoor weinig missers of nep aanbeten (meetrekken met lichaam, achter vin blijven hangen van de lijn).
Dit werkt bij mij tenminste goed.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

13-08-2013 21:38

Ik snap dat bij het statische principe het strekken van de lijn door het lood ervoor zorgt dat de haak goed draait en dit niet te vergelijken is met penvissen.

Het is toevallig denk ik dat bij het pennen diegene waarbij ik een onderlijntje gebruikte perfect mooi gehaakt waren (de laatste 3 vissen). Alle ervoor heb ik zonder gevist en dan was het resultaat meer verschillend. Ik zal er zo nog es wat meer vangen om te kijken wat de praktijk uitwijst :wink: (eerst mijn blank reeks maar es doorbreken)
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

14-08-2013 19:55

Volgens mij klinkklare onzin om te beweren dat het inhaken bij penvissen niet beinvloed word door het gebruik van een zeer soepele onderlijn of stuggere mono.
Bij mij haakt soepele onderlijn in ieder geval beter, althans qua plaats. Het zou maar zo kunnen dat het minder vaak haakt, of de kans geeft te haken.
Dat je zonder soepele onderlijn meer registratie hebt en scherper kunt vissen klopt imo.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

14-08-2013 21:34

ja das het mooie van een discussie op een forum...,zoveel mensen zoveel wensen (en meningen :D )
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2013 22:05

Staat of valt met de dikte en souplesse van de hoofdlijn. Als je nog met een ouderwetse ongeharde lijn vist met een dikte van 27/100e dan werkt dat als vanouds prima. Wordt het dikker en/of stugger dan heeft gevlochten het voordeel. Je kan natuurlijk ook een gevlochten hoofdlijn kiezen. Ik verkies echter een ouderwets lijntje van 27/100e. Houdt het liever basic.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-08-2013 12:33

Hierdoor hoop ik meer midden in de onderlip te haken.


Ik help het je hopen. :wink: Knappe jongen die bij het penvissen de karper in de onderlip weet te haken.

Als ik dik vis (bijvoorbeeld als er wat paaltjes in het "drilgebied" staan), gebruik ik een gevlochten onderlijntje van ca. 20 cm. Deze ligt niet helemaal op de bodem, maar de extra lengte geeft de mogelijkheid een nieuwe haak aan te knopen zonder gelijk de onderlijn te moeten vervangen. Deze bevestig ik middels een voorslagknoop en die leg ik liefst niet als ik lekker aan het vissen ben. Dik is 30/00 tot 35/00 overigens.

Vis ik 25/00, dan knoop ik de haak aan de hoofdlijn. Een eventuele hair maak ik dan van flossdraad.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-08-2013 12:54

Eigenlijk alleen een onderlijn als ik in echt koud water vist, nylon blijft de vervelende eigenschap hebben zich stijver te gedragen als het water koud is.
Als ik bovenstaande lees vraag ik me 1 ding af, er wordt gezegd bij het vissen bij obstakels en dus ene dikkere lijn een onderlijn voor de presentatie, klinkt logisch maar is het dat echt nodig? Ik kan me voorstellen dat de component veiligheid (obstakel) en voedsel er eentje is die de vis wat minder wantrouwend laat azen?

gr Andries
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-08-2013 13:13

Andries,

35/00 vind ik wat dik als onderlijn bij het pennen. Geeft ook een grote knoop. Vandaar de onderlijn.

Overigens bedoel ik met obstakels het soort dat door de karper "gebruikt" kan worden om de lijn door te schuren, niet het soort dat gebruikt kan worden om zich vast te zwemmen. Bijvoorbeeld een betonnen pilaar onder een brug, met een doorsnede van een cm. of 75. Als ik ergens een broertje dood aan heb, is het wel vissen in de wetenschap dat de vis zich zo maar vast zou kunnen zwemmen, zonder dat ik daR SERIEUZE INVLOED OP HEB.
Ik weet het ook allemaal niet...
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

16-08-2013 13:59

Ik vis met een onderlijn op de vaste stok manier als ik er 1 gebruik los in lus zo kan ik snel afwisselen in dikte van de lijn dikte en haakgrote aan de hand van het aas dat ik vis of zorgen dat het zwakste gedeelte tot de vis de onderlijn is.

Gevlochten. nooit
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-08-2013 15:03

Snap wat je bedoeld Mart, ander oogpunt maar wel met een goed doel. Ik ben zelf wat 'schijterig' wat obstakels betreft. Als ik het idee heb dat ik de vis kan kwijtraken pas ik me als volgt aan; ik zoek een andere stek. Is ook de beperking van rondstruinen met niet al teveel materiaal. Afhankelijk van waar ik p dat moment mee vis is iets wel of niet haalbaar.

gr Andries
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

16-08-2013 18:37

@Andries, precies. Dankzij het minder wantrouwend azen kan je gebruik maken van een gevlochten onderlijn. Ik lood deze vaak redelijk zwaar uit zodat ik toch nog wat invloed heb op de inhaking. Is natuurlijk minimaal, maar ik heb dit jaar nog geen vis in de bovenzijde van de bek gehaakt. Kan natuurlijk ook toeval zijn die mijn hersenspinsels ondersteund, maar tot die tijd ga ik even zo door.
O, geen lossers tot nu toe.
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

16-08-2013 21:18

Hallo,

mijn excuses voor mijn late reactie.

Ik denk dat ik weet wat ik moet doen in mijn situatie bedankt daarvoor.
Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom

Mvg Brent
Plaats reactie