Beginner! Graag mening over mijn montage


Plaats reactie
Chris Ostrowski
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-08-2013 20:02

07-08-2013 20:10

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Chris en ik ben nieuw op dit forum. Jaren geleden heb ik veel gevist (als jochie), en heb het onlangs weer opgepakt. Vorige week heb ik in een vijvertje voor mijn woning met een broodkorstje aan de oppervlakte twee mooie schubkarpers geland. Geweldig was dit!

Nu wil ik mij graag gaan bezighouden met penvissen. Bij het in elkaar zetten van mijn montage, ging ik graven in de spullen die ik al had. Ik ben tot de volgende montage gekomen:
- een erg lichte pendobber (0,25 gram). Deze heb ik mooi uitgelood, staat perfect in het water. Hij zit aan de lijn met (ik meen?) een Engelse montage. Dus de lijn door het oogje, de dobber hangt naar beneden wanneer hij boven water is.
- een loodje onderaan de montage, deze doet het geheel zinken wanneer hij niet op de bodem ligt.

Mijn vraag gaat eigenlijk om de haak. Ik heb één haak gevonden, maar ik heb geen idee welk haaknummer dit is. De lengte van de haak is zo'n 15mm, de afstand tussen de haakpunt het steeltje is zo'n 9mm. Is dit een goede haak? Moet hij groter of kleiner? Welk haaknummer denken jullie dat dit is? Zie foto:

Afbeelding

Ik heb ook vragen over geschikt aas. In het water waar ik wil vissen worden vaak de eendjes gevoerd. Is het om deze reden verstandig om te vissen met een pluim brood? Of is mais dan net zo effectief? Als ik met mais vis, zal ik dit doen met twee maiskorrels aan de haak gemonteerd. Ik heb gezien dat er hierdoor een deel van de haak zichtbaar blijft. Kan ik dit verbergen met een klein bolletje brood oid?

Qua voeren wil ik het simpel houden. Gewoon een aantal plekken maken met een mix van mais en brood. Ik houd het graag simpel!


Graag jullie reactie op mijn montage en aas! Verder nog tips wellicht?

Bij voorbaat dank! :D
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

07-08-2013 20:19

ik denk dat je al heel erg in de goede richting zit!! zou ook niet weten welke haakmaat het is maar zou maatje kleiner mogen als ik die 2 euro munt zie.

het voer is prima, als je veel last hebt van brasems dan pas zou ik andere dingen gaan proberen zoals een tijgernootje ofzo.

probeer het uit en pas de dingen aan die jij denkt dat je aan moet passen, vissen is niet zo moeilijk zoals je merkt :P
Chris Ostrowski
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-08-2013 20:02

07-08-2013 20:54

Bedankt voor je reactie!

Aan welk formaat haak moet ik dan denken? En misschien ook belangrijk; welk merk? Ik neem aan dat de afmetingen van de haakmaten per merk kunnen verschillen?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2013 21:34

dat klopt, haakmaten kunnen per merk verschillen.
ik vis zelf met haak maatje 6 of 8 van een haak die mij gewoon bevalt. De vorm van jouw haak bevalt me wel. Maar dat is persoonlijk.
Ik zou de haakpunt niet verstoppen, ik doe het nooit in ieder geval en het brengt geen problemen met zich mee.

De basis lijk je al wel te hebben begrepen. Laat eens wat foto's zien van wat je gevangen hebt. Daar hebben we zelfs een topic voor.

Wat voor dobbertje gebruik je? 0,25 gram is heel licht. Ben benieuwd.
Chris Ostrowski
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-08-2013 20:02

07-08-2013 22:24

Bedankt!

Hierbij wat foto's.

De dobber. Hij is oud en versleten. Zoals ik zei, ik heb gegraven in de spullen die ik had. Dit was het enige, dus heb ik deze maar gepakt :). Wat is een nadeel van een te lichte dobber? Met uitloden heb ik inwerpen getest en hij komt ver genoeg.
Afbeelding

Hierbij nog een foto van het haakje, hij ziet er vrij groot uit op de eerste foto, misschien dat dit een betere impressie geeft:

Afbeelding

Hierbij mijn vangsten (foto's zijn een beetje matig), deze was 49cm:
Afbeelding

Tweede vangst, 54cm:
Afbeelding

Nogmaals excuses voor de foto's. Heb ze een beetje vluchtig genomen, ik wilde de vis zo snel mogelijk weer terugzetten. Nu baal ik er wel een beetje van, volgende keer neem ik wat meer tijd voor de foto :)
Gebruikersavatar
Jeffrey Duineveld
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-09-2011 21:48

07-08-2013 23:53

Hoi Chris,

Er is niet zo heel veel mis met je pennetje aangezien je volgens mij in een rustig slootje vist. Je zou eventueel een zwaardere pen kunnen aanschaffen voor als het weer wat ruwer is en er meer wind staat. Met je haak is ook niet echt wat mis. Ik raad je alleen wel aan om een onthaakmatje te kopen om de karper op te leggen i.p.v. het gras. De kans dat de vis beschadigd is zo een stuk kleiner. Als je het karpervissen toch serieus wilt gaan oppakken raad ik je ook een groter net aan. Voor andere pennetjes kan ik je de pennen van www.dobberrob.nl aanraden. Ze zijn stukken goedkoper als in de winkel en kwalitatief beter. Ik begrijp ook wel dat je niet gelijk een hoop geld ervoor wilt uitgeven, maar met name de onthaakmat is in mijn ogen onmisbaar. Deze heb je al voor een tientje. Veel succes!
Chris Ostrowski
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-08-2013 20:02

08-08-2013 01:00

Hallo Jeffrey,

Het is inderdaad een rustig slootje. Zie foto vanaf mijn balkon. Het mooie is: ik kijk vanuit mijn balkon of ik actie (golfjes, bellen, karpers ad oppervlakte) zie. Zo ja, dan pak ik mijn hengel, neem 5 stappen en ik sta aan het water :D. Dit water maakt deel uit van een groot watercomplex dat door mijn wijk loopt. Voor zover ik weet en voor zover ik heb gezien wordt hier alleen op voorntjes gevist met de vaste stok, en zo nu en dan zie ik iemand met een blinkertje. Ik heb twee kleinere exemplaren gevangen, maar zie regelmatig erg grote karpers zwemmen! Zelfs een (kleinere) goude karper, en een schildpad :)

Afbeelding

Wat betreft een mat: ik ga inderdaad graag voorzichtig met de vissen om. Om deze reden had ik wel een vuilniszak meegenomen als evt onthaakmat. Het gras waar ik de karpers ving was vrij van takjes etc, dus ik dacht dat het wel ok was ze daarop te leggen. Ik ga zeker iets doen met je advies, het laatste wat ik wil is deze vissen schade toebrengen! Is een vuilniszak echter ook goed voor het onthaken op een grasveldje? Desalniettemin ga ik een mat kopen.

En het net was zeker te klein, dit was vrij lastig met scheppen. Dat wordt hoe dan ook een nieuwe halen.

Er schiet mij nu een nieuwe vraag te binnen. Terwijl ik stond te vissen, zag ik regelmatig een aantal karpers springen. Zelfs de grote exemplaren kwamen volledig het water uit, echt kaarsrecht omhoog. Ik zag dit allereerst als bewijs van de fysieke kracht van deze vissen. Maar wat is verder de aanleiding van dit gedrag? Ik neem aan dat dit niet met paaien oid te maken heeft? (gezien het seizoen)
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

08-08-2013 07:07

Chris Ostrowski schreef:Er schiet mij nu een nieuwe vraag te binnen. Terwijl ik stond te vissen, zag ik regelmatig een aantal karpers springen. Zelfs de grote exemplaren kwamen volledig het water uit, echt kaarsrecht omhoog. Ik zag dit allereerst als bewijs van de fysieke kracht van deze vissen. Maar wat is verder de aanleiding van dit gedrag? Ik neem aan dat dit niet met paaien oid te maken heeft? (gezien het seizoen)


Dit heeft te maken met parasieten die zich op de huid nestelen(trichodina,kieuwwormen,huidwormen enz)die jeuken en dan zal de karper schuren tegen de bodem of wat anders en springen.Ken dit gedrag van mijn koivijver.
Een karper zal zonder reden niet springen(is geen forel),het kan ook gebeuren na het krijgen van voer.Niets om je zorgen over te maken dus.De karper heeft een goed afweersysteem(bij goede waterkwaliteit) en lost dit zelf op.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Plaats reactie