Penhengel, ik kan niet kiezen!


Plaats reactie

Welke hengel zou jij nemen?

The Force f-range 1,5lb 13ft
8
50%
soul the float reloaded 1.75lb 13ft
3
19%
spro strategy carp float 1.75lb 13ft
5
31%
 
Totaal aantal stemmen: 16
Patrick van Dooren
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-07-2013 16:35

24-07-2013 16:55

Na 7 jaar niet meer gevist te hebben op onze grote vriend, wil ik de draad weer gaan oppakken. Ik heb vroeger altijd op afstand gevist, maar hier heb ik simpelweg geen tijd meer voor. Nu wil ik dus lekker tussen de bedrijven door struinend gaan penvissen. Hier hoort natuurlijk een mooi penhengel setje bij. Na wat onderzoek op dit forum, heb ik eigenlijk 3 hengels op het oog (zie peiling). Aangezien ik geen ervaring heb met deze hengels, vroeg ik mij af of jullie me kunnen helpen.

Allereerst vraag ik me af wat het verschil is tussen de verschillende soorten ogen van de hengels (SIC, FUJI en draadogen) en of dit van groot belang is bij mijn keuze?

Daarnaast vraag ik me af welke hengel jullie zouden nemen? Stemmen dus!

Misschien is het ook handig om te vermelden dat ik de Shimano Exage 4000 FC onder de hengel wil plakken.

Alvast bedankt!
Groet, Patrick
Gebruikersavatar
michel kempers
Berichten: 96
Lid geworden op: 24-09-2009 12:55

24-07-2013 18:02

Heb deze soul al ruim een jaar en enkele vissen mogen vangen.
Heerlijke soepele hengel maar sterk genoeg om ook zwaardere vissen te kunnen vangen.
Hengel is netjes afgewerkt en ook wel een lust voor het oog met de kurken handgreep
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

24-07-2013 19:42

Hoi,

als ik jou was zou ik je keuze niet van de peiling af laten hangen. een penhengel moet goed voelen en per persoon verschilt dat. Als ik je keuzemogelijkheden zie is er in ieder geval een verschil in lb, met welke lijndiktes wil je gaan vissen, wat heb je nodig aan lijndikte in de wateren die je voor ogen hebt? waarschijnlijk valt er dan weer wat af.
Dan zou ik toch echt naar een winkel gaan om de hengels te voelen, er zit echt enorm veel verschil in hoe de actie van de hengel is door de bouw vd blank, het materiaal (of de mate waarin bepaalde materialen voor bepaalde percentages aanwezig zijn) van de blank en het aantal ogen waarmee de hengel is afgebouwd.
Omdat ik de hengels die je noemt zelf ook niet ken heb ik niet gestemd, hoop toch dat je wat hieraan hebt!

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-07-2013 20:58

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb ook niet gestemd, want ik zou vissen met een glasstok, of een sportex hengeltje
(heb er een in de hand gehad en ben verkocht), en die staat er niet tussen.....
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

24-07-2013 20:58

Ik zou voor the force gaan... vergelijk de ogen maar is met de andere hengels, het is gewoon een super hengel. Ik zou persoonlijk zeggen de beste in deze prijs klasse.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

24-07-2013 21:52

Ik heb oa de SPRO. Ben er wel tevreden over. Voelt aan als een mediumtaper. De t-force krijgt overal wel hele goede reviews. Wil je niet teveel zoeken en vind je het eigenlijk wel best dan zijn denk ik alle drie de hengels ok. Het budget wordt dan belangrijk. Daarom adviseer ik je gewoon op marktplaats te zoeken naar een goede penhengel. Hier vind je vaak oudere en betere hengels voor onder de 100 euro. Weet je wel precies wat je zoekt dan zou ik de hengels (met je molen) inderdaad in een winkel bekijken en voelen.
Het is wel lastig om door de bomen het bos te vinden dat geef ik graag toe.
Stel jezelf anders eerst de vragen:
- soft -medium -fast taper?
- Moet de hengel hoepelrond gaan of niet?
- wil je kunnen hangen in je hengel of niet?
- vind je het belangrijk dat je een karper met de hengel kunt stoppen/blokken als dat moet?
- is 2,70 meter lang genoeg of moet de hengel rond de 4 meter zijn?
- enzovoorts

Als je dit soort vragen kunt stellen en beantwoorden dan weet je al heel snel wat je niet wilt. Dan kun je in een hengelsportzaak doelgericht vragen naar advies voor wat je nou wel wilt.

Ga je echt aan de slag met het penvissen dan zal je toch al snel merken dat je verschillende hengels gaat kopen (met molens en eigenlijk al het andere is dat net zo).

Met dit voor oven stem ik ook niet ;)

Succes in ieder geval
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Patrick van Dooren
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-07-2013 16:35

25-07-2013 14:41

Allereerst bedankt voor de reacties zover.

@Andries:
Ik heb zeker wat aan je reactie. Natuurlijk laat ik mijn keuze voor een hengel niet afhangen van een peiling, maar desalniettemin vind ik het wel interessant wat de ervaringen zijn van de betreffende hengels.
Als beginner ben ik eigenlijk op zoek naar een 'allround' penhengel, waarmee ik zowel tussen de lelies kan zitten als ook op wateren zonder obstakels. Hierom kwam ik eigenlijk uit op 1,75lb, maar omdat de f-range zulke goede recensies heeft kon ik het niet laten deze ook in mijn keuzemogelijkheden op te nemen. Ik ben daarom ook benieuwd hoe bijvoorbeeld de f-range zich staande houdt tussen de lelies.
Wat betreft de lijndikte ben ik mij ervan bewust dat deze afgestemd dient te worden op die 1,75lb. Die Shimano molen biedt een extra spoel, waardoor ik van plan ben om als standaard 25/00 te nemen met als extra een spoel van 30/00.

@Frenk:
Glasstokken vallen helaas niet binnen mijn budget van maximaal €100,-.

@Ferio: Ik heb de ogen inderdaad vergeleken. Maar wat is dan het verschil tussen draadogen, FUJI ogen en SIC ogen? Wat zijn de beste ogen?

@Michael: Bedankt voor je advies, ik ben inderdaad marktplaats in de gaten aan het houden.
Om even kort je vragen te beantwoorden: een 3,90mtr lange medium taper, die hoepeltjerond getrokken kan worden met een beetje reserve in het achterste deel zodat een karper eventueel gestopt kan worden waar nodig.

Zijn er goede alternatieven voor de drie hengels die ik gezien heb, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

25-07-2013 14:58

ok, Ik heb je een pb gestuurd.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

28-07-2013 22:55

Patrick van Dooren schreef:
@Frenk:
Glasstokken vallen helaas niet binnen mijn budget van maximaal €100,-.


@Michael: Bedankt voor je advies, ik ben inderdaad marktplaats in de gaten aan het houden.
Om even kort je vragen te beantwoorden: een 3,90mtr lange medium taper, die hoepeltjerond getrokken kan worden met een beetje reserve in het achterste deel zodat een karper eventueel gestopt kan worden waar nodig.



Zo af en toe (je ogen echt goed open houden) zijn er op marktplaats wel mooie glas penhengels te vinden. Een oudere CJW, of Alan Brown (Browning) of misschien een Hardy RW 10" zijn voor €100,00 wel te vinden. De staat van de hengel is dan vaak wel bevist, maar voor de penvisserij kun je er nog een hoop plezier mee beleven.

Vis zelf met een TT Specimen 1,75lb glashengel, dat blijft een heerlijke drilhengel.

Succes met je keuze!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Plaats reactie