pen- en oppervlakte vangsten juli 2013


Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-07-2013 06:27

Oe! Jammer Andries.
Mooi shirt Bas. Vooral het oplichten is handig :wink:

Ik kom gelukkig niet zoveel mensen tegen bij het vissen. Er is echter een water waar veel ouders met peuters langsfietsen en lopen. Hier ben ik altijd dé attractie van het water en mensen (kinderen) vragen echt van alles aan je. Zelfs een keer een die vroeg of ik zijn vader wilde zijn. ik was zo cool ik kon namelijk vissen vangen!
Meestal vis ik met een lichtelijke haast. Ik heb maar 2 uurtjes te vissen. 35 minuten zijn daarbij snel om door observeren en voeren dus blijft er meestal niet zoveel tijd over. Als er dan ook nog eens een hond wil zwemmen op je stek of een voorbijganger de boel komt verstoren... Niet goed voor de nodige innerlijke rust. Veel mensen denken dat vissen altijd rust biedt maar vergeten daarbij dat je vaak tijdsdruk hebt, voorbereidingen hebt getroffen, je constant concentreert op het water en de pen. Daarnaast probeer je je hoofd leeg te maken en tot rust te komen. Een voorbijganger met een verstorende werking is op dat moment gewoon niet gewenst.

Ben je bent nou eenmaal een grote verschijning met een pretbek. Mensen komen graag een praatje met je maken en denken daarbij waarschijnlijk ook nog dat je een grote stoere vent bent waarbij ze hard moeten praten om niet minderwaardig te zijn. Blijf gewoon rekening houden met mensen maar vergeet niet dat in het dierenrijk de sterksten overleven. Je vangt in ieder geval nog genoeg de laatste tijd :duim
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-07-2013 11:51

Haha bedankt Michael.
Als jullie het niet erg vinden zal ik even uitleg geven.
Een dagje penvissen was alweer even geleden omdat ik druk bezig ben op het kanaal.
Ik verheugde me op deze dag en had alles goed voorbereid.
Zondagavond laat nog met de fiets op pad met een grote emmer voer.
In het verleden werkte dit ook en als ik dan rond 05:00 smorgens aankom had ik vaak al meerdere vissen op de stekken.
Gister was het helaas anders en had ik bijna op geen een stek vis behalve dan op een waar ik ook die vis ving die ik poste.
Later op de dag en op het moment dat ik het net op wilde geven kwam ik bij een van mijn favorieten stek aan en het leek wel alsof een duiker ze fles had opengezet.
Echt zo'n ware vreetorgie waarvan bij elke visser het hart sneller gaat kloppen.
Ik ga dus in een kleermakerszit zitten en zie 3 karpers als gekke tekeer gaan op het voer wat zo goed als weg is en dus woelen ze de hele bodem om.
Even later zie ik in me ooghoek een hond aankomen die me bekend voorkomt.
Hartstikke lief beest maar ik weet wie de eigenaar is en kan alleen maar denken nu "ga weg" maar helaas is het al te laat en hoor ik luidruchtig de eigenaar aankomen maar kan het dus niet over me hart verkrijgen om er wat van te zeggen en praat wat met de man en dol ik wat met de hond die maar wat graag op ze rug gat liggen zodat ik z'n buik kan aaien.
Gelukkig blijft hij niet hangen maar de vissen zijn wel weg.
Net als ik wil opstaan verschijnt er weer een enorme aasplakaat en groeit mijn hoop weer.
Dan verschijnt er een scootmobiel met een van de plaatselijke hang alcoholisten.
Ook hij spreekt me aan en vraagt met ze bezopen kop (11:00) of ze willen bijten.
Grrrrrrrrrrr denk ik maar geef toch antwoord.
Merkbaar geirriteerd zeg ik enkelt nee.
Hij zegt das jammer en ik reageer met enkelt ja.
Hij snapt denk ik de subtiele hint en rijd door.
Nu zijn de karpers wel blijven hangen en een komt heel dichtbij mijn aas met de pen erboven.
De alcoholisten of hanglui komen druppelgewijs het park in verspreid over de dag en helaas komt er nog een scootmobiel met een man van een jaar of 40 aanrijden maar die nooit zo oud word als dat ie eruit ziet.
Ook hij spreekt me aan op een toon alsof ik 100 meter verderop sta en ik zie de vis schrikken.
Nu ben ik het zat.
Ik draai me om en zeg tegen de man, heb ik gvd praatpaal op me rug staan ofzo.
Nee zegt ie al lallend maar ik zat gister op rtl7 een viswedstrijd te kijken en dat vond ik wel leuk.
Wat kan mij dat nou schelen dat jij een viswedstrijd heb zitten kijken zeg ik.
Doe ik daar aan mee dan pleurt op.
Nou sorry hoor ik zal het nooit meer doen zegt ie.
MOOI!!!
Hierna ging ik naar huis en werd ik ook nog eens uitgelachen door me vrouw na het verhaal aangehoord te hebben :D
Jij heb ook altijd wat zegt ze hahahahaha.

Dus zoals ik al zei ik ben altijd aardig en geduldig en houd rekening met van alles en iedereen maar gister was ik er even helemaal klaar mee.
Houd maar es rekening met mij.
Vis is vis
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

16-07-2013 11:58

hahaha, klote ben,maar wel weer leuk voor ons om te lezen :D

soms heb je wel eens van die ochtenden idd,en altijd net als je activiteit op je stek hebt.
en dan wordt je ook nog voor chagrijn uitgemaakt als je kortaf doet...
die mensen hebben gewoon geen idee.
het is wel klote hoor,heb je je de hele week op een ochtendje vissen zitten verheugen,en dan worden je kansen zo de grond in geboord.

daarom neig ik de laatste tijd meer naar de polder,heeerlijk rustig,alleen ook een beetje met vangsten laatste tijd. :roll:
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

16-07-2013 17:18

Prachtig omschreven Ben! Nogmaals, heel herkenbaar, maar zoals jij het hier opschrijft ontlokt het bij mij toch echt een dikke grijns. Sterker, ik kom niet meer bij!
Hier in het park gaat het namelijk precies zo! Met kortaf zijn is ook niks mis. Ik geef vaak niet eens antwoord als er iemand komt kijken die (voor ons, vissers) stomme vragen gaat liggen stellen. Gewoon dom kijken - ik kan overigens niet anders - en doen alsof je een OostblokkerT (no offense hoor) bent.
Mooie dames is een ander verhaal, die zal ik het allemaal even hairfijn uitleggen.

Gisterenavond was ook weer mooi:
Met een makker hier in een park gaan floateren. De gebruikelijke spots weer voorzien van een voertje. En er zat verder niemand te vissen, uniek en heerlijk!
Bij mn favoriete kommetje zaten we relaxed in het gras te wachten op visaktiviteit toen er een gozer met een hond aankwam. Deze kerel liet dat beest exact op iedere plek zwemmen waar we gevoerd hadden! Alsof ie het wist! Kort daarna begonnen de vissen alsnog lekker te happen en net op het moment dat we er eentje wilden aanleggen, komt die gladiool weer terug met die hond en weeer op al die plekken in het water met dat beest. Kwaad werden we niet, de zon scheen en we hadden immers nog even. We lachten erom. Zennnnnnnnn..
Even een ander plekkie checken dus en een kwartiertje en wat bijvoeren later vraten de vissen alweer en niet lang daarna ving mn maat al een leuke vis. Dat was gaaf man en aangezien hij op tijd thuis moest zijn, besloot ik om nog even in een ander kommetje te gaan kijken. Ook daar duurde het niet lang of de eerste bekken kwamen weer boven water uit. Ik dacht nog: "zal ik het gelijk proberen of wacht ik tot ik er straks 1 mooie kan uitkiezen?" Ik koos voor het laatste. Dom, want daar kwam er 1 snoekerT met een plug... Plons! Midden tussen die vissen.... Ik werd weer niet kwaad, maar ik was het wel zat en ben ik maar naar de avondetappe gaan kijken. Het was ook bijna donker, dan zie in mn brokkie ook bijna niet meer en sla ik soms het verkeerde brokkie aan. Dan word ik dus wel kwaad.

Resume,
Had al met al weer lekker gevist. Gewoon een avondje met een kameraad op pad. Een avondje karperpraat, best hard vissen, rokertje en iets te drinken erbij, zonneschijn, azende vissen bij de vleet en we hebben er 1 gevangen. Dan is mijn avond dus meer dan geslaagd.

Heb je dit niet en ga je uiteindelijk kwaad naar huis, dan kun je mi beter niet in een (stads)park gaan vissen, maar in de polder of ander rustiger water. In een (stads)park zijn nu eenmaal vaak veel mensen, zeker met dit mooie weer. Er gebeurt ook altijd van alles, er komt van alles voorbij en zolang ze mekaar niet kapot schieten vind ik het best. Als ik serene rust wil ga ik wel naar de Biesbosch ofzo.
Vanavond na de tennis nog even een uurtje floateren in t park, beregezellig joh!

Nb.
Tijd dat het voetballen weer begint. Kan ik me weer lekker kwaad maken en kapot irriteren :P .
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

16-07-2013 20:54

ben scholten schreef:Hahahaha das een mooie.
Ik vroeg ook al of er soms praatpaal op me rug staat.


als visser lijk je wel sociaal werker... nog even en ik ga een loon aanvraag doen bij de staat... :P
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-07-2013 08:09

Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat het in de polders vaak erg rustig is, zeker na zonsondergang ben ik er eigenlijk altijd heerlijk alleen, mits ikzelf geen gezelschap heb meegenomen.
Het is maar net wat je wilt, ik heb jarenlang parken bevist en nam al het geouwehoer en vreemde snuiters voor lief, nu zou ik me denk ik niet rustig kunnen houden dus is het beter andere plekken te kiezen.

gr Andries
Ward Hellemans
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-06-2013 15:07

17-07-2013 20:44

<semi gefrustreerde boodschap van aan de waterkant >
Eerste zware karper gehaakt welke na goede 5 minuten drillen alsnog de weg naar de overhangende boom vond. Ward tot aan het kruis het water in om de vis in extremis te proberen anden tot de lijn het plots begaf.
</semi gefrustreerde boodschap van aan de waterkant>

Vraag me niet hoe zwaar ie was, dat kan ik echt niet inschatten aangezien t men eerste 'echte' was, maar de JRC classic float stond in ieder geval mooi krom.


We blijven proberen
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

17-07-2013 23:14

Gisteravond was het ook weer raak binnen een half uur zag ik vis op de stek en binnen 5 minuten was het raak. De vis dook alleen het lelieveld in en blijft natuurlijk precies buiten bereik van mijn schepnet achter een paar lelies steken. Ik dacht even met een poot op een rietpol staan dan kan ik hem scheppen, snel schoenen en broek uit alleen ik kon de rietpol niet voelen met mijn voet en blijkbaar was die weer een beetje uitgerust en nam in 1 keer een run met als gevolg plons, en was het tussen het riet ook gewoon 1,5 meter diep. Dus lekker even gezwommen en de vis geschept met als resultaat een mooie 10 kilo schub. 2 x zwemmen in 3 dagen het word bijna een soort traditie. Maar wel lekker verfrissend en gelijk even bodem onderzoekje altijd handig
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-07-2013 04:57

En dan krijgen we de prijs niet eens te zien?
Ik zie het ook helemaal voor me :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-07-2013 06:05

Haha mooi bjorn. Ik heb zaterdag ook gezwommen om een knolletje uit de waterpest te scheppen. Gaat met dat warme weer veel makkelijker valt me op 8)
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Andre Zadojko
Berichten: 25
Lid geworden op: 24-02-2004 21:05
Locatie: Ede

19-07-2013 12:06

Mijn eerste vangst op mijn nieuwe penset.
Was een heel gevecht om hem uiteindelijk uit de plompveld te krijgen.
Het wondje eerst goed verzorgd en toen weer zijn vrijheid gegeven.

Afbeelding
Ward Hellemans
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-06-2013 15:07

19-07-2013 15:21

Vanochtend eindelijk de eerste 'echte' vis op de pen kunnen landen, dit op dezelfde stek waar ik er eergisteren een verspeelde tussen de takken.
Daar het water een behoorlijk stuk onder de oever staat het water maar in gegaan voor de laatste fase van de dril en het landen.

Met de vis in het net zou ik nooit de quasi loodrechte oever opraken, daarom maar onthaakt in het water en snel enkele fotootjes met de mobiel getrokken. Mooi zijn de foto's niet, de ervaring des te meer.... je eerste vergeet je nooit :)
Mijn dag kan al sinds 09.00 deze ochtend niet meer stuk!

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-07-2013 16:04

Graskarper?
Telt niet :D
Geintje mooi man
Vis is vis
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

19-07-2013 18:24

ben scholten schreef:Graskarper?
Telt niet :D
Geintje mooi man


De jouwe ook niet! Teveel en te klein!! :lol:















ook een geintje hé :wink: :P
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-07-2013 19:02

Die van mij hebben stiekem ventieltjes :)
Vis is vis
Ward Hellemans
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-06-2013 15:07

19-07-2013 19:05

Ja, graskarper. Vertrek vanacht naar Frankrijk, eens proberen of we daar ook iets kunnen verschalken.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

19-07-2013 21:34

hier staat het vissen even op een laag pitje deze week... morgen maar eens een hoop brood in gaan slaan om zondag maar weer km's te maken en hopenlijk wat mooie vissen op de kant te krijgen... aangezien het al de hele week mooi weer is en de vissen niet zoveel belaagd worden aan de oppervlakte verwacht ik eigenlijk wel enkele vissen te kunnen vangen...

misschien eens een bellybootje kopen, sommige wateren zijn daar echt geschikt voor... kun je mooi achter je korstje aandrijven zonder in de lelies vast te komen zitten in de kant.. en ook lekker met dit warme weer, lekker met je ballen in het water hangen :P
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-07-2013 01:46

Mooie graskarper Ward. Gefeliciteerd met de eerste vangst.
Lekker met de ballen in het water...klinkt goed Bas.

De oppervlakte lijkt soms best goed te werken. Ik had vandaag een "karper" op de brokken.

Hier is een compilatie (muziekje heeft Youtube verwijderd ivm autersdingen) van het voeren en vangen vandaag:

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

20-07-2013 20:47

16 en 18 pond deze middag.

Afbeelding

Afbeelding
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

21-07-2013 21:41

Mooie vissen, Eddy! :)

Afgelopen woensdag een dagje wezen oppervlaktevissen met Melvin Tijssen. Na wat cultuurwateren bezocht te hebben, zijn we op aanraden van hem naar een zandgat gegaan waar wel wat te vangen zou zijn. Nou en of, na een mooie bak van Melvin was het mijn beurt :D

https://www.facebook.com/robert.lamboo/ ... 678&type=1

Handig trouwens, zo een openbaar mapje op Facebook, blijven de foto's niet op internet zwerven omdat je het zo weer privé kan maken. Je moet echter wel lid zijn van Facebook om ze te zien.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-07-2013 22:59

Prachtige beelden Robert en wat een puik stokje die hengel van jou.

Ik had vandaag weer een vreemde. Na de weirdo van eergisteren was er weer eens een quasimodo gek op mijn mais.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

22-07-2013 01:00

Aparte vorm inderdaad, jaren terug eens een gevangen. Ik doopte hem "de Kreukelfriet":

Afbeelding

Hoe zou zo een vorm dan tot stand komen..genetisch? Maaiboot? Aalscholver?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-07-2013 07:09

Leuk Robert. Ik heb over dit soort vissen een stukje geschreven op mijn blog http://pendingen.blogspot.nl/
Jouw foto zet mij gelijk weer even tot denken daarover. Geen stijve bek en rugvin (zie blogbeschrijving) Wel een strak staande staartvin volgens mij.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
michel kempers
Berichten: 96
Lid geworden op: 24-09-2009 12:55

22-07-2013 16:56

Met het kanaalvissen, veel uren, weining vangsten ging ik Zaterdagmiddag even met de pen op pad. In de buurt een mooie waterstelsel met mooie, sterkte poldervissen:
Afbeelding

Klein maar fijn!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-07-2013 20:58

Vandaag op de zelfde stek geweest als eergisteren. Nu op de korst een schub gevangen. Eindelijk weer eens een knaldril.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen