Karper bijt niet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

27-06-2013 13:29

Ik zit met een raadsel. Ik vis nu al een paar keer in een boerensloot waar redelijk wat karper te vinden is (je ziet bewegingen/staarten). Nu waren ze 1 avond druk bezig met larven die uitkwamen tot een soort mug. Ze hadden die avond geen interesse in kattebrokjes/mais en maden.

Gisteravond weer een paar uur gezeten en wederom zie je regelmatig grote vis voorbijkomen, maar ook nu geen interesse in kattebrokjes/mais of worm. Wel zie je regelmatig bellen naar boven komen, maar niet op de plek waar ik mais heb gevoerd.

In de sloot wordt voor zover ik weet niet of nauwelijks gevist.

Zou het aan een groot aanbod van natuurlijk voedsel kunnen liggen?
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

27-06-2013 13:38

Blijven proberen.

In een water bij ons in de buurt is het ook gebruikelijk dat je echt grote plakkaten met aas bellen om je stek hebt maar aanbeten ho maar.

Mijn tip : blijf proberen, soms vang je er tijden geen en soms in één avond meerdere. Geef de moed niet op!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

27-06-2013 14:37

Wellicht iets om te proberen:

Voerplek van gekookte hennep met een dikke worm erop, dit is vaak een killer in dit soort situaties. Of wat dacht je van een zakje tubifex of rode muggenlarven scoren bij een dierenspeciaalzaak, uitlekken in een vergietje, voeren en daar een dikke worm bovenop? :)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-06-2013 14:58

Zou het ook in die richting zoeken, rijst met maden kun je ook proberen of macaronie met maden of hennep met maden.
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

27-06-2013 15:51

Bedankt allen. Het werd wat frustrerend om 2 avonden de staarten en bellen langs je pennetje te zien gaan.
Ik dacht al aardig wat soorten voer geprobeerd te hebben en verwachtte dat de maden/wormen de oplossing zouden zijn. Hennep niet geprobeerd. Ook de macaroni/rijst is eenvoudig een keer uit te proberen.

Wellicht ook eens wat pellets meenemen.

Ik blijf proberen. Thuis vang ik in ieder geval niets (in ieder geval geen vis).
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

27-06-2013 16:19

Victor,

Dit is niet om je aan te vallen maar je moet niet gefrustreerd raken als je 2 avonden niks vangt.
Ik heb begin van het jaar 10 - 15 avonden gezeten zonder maar één enkele aanbeet te krijgen.

Valt me wel beetje op dat de frustraties bij mensen nogal snel toeslaat. Het blijft karpervissen en er is nooit vangstgarantie te geven dus de situatie kan nog zo geweldig zijn, het hoeft niet te betekenen dat ze bijten.

Oké ik ben nu even negatief geweest maar er zijn ook positieve punten te benoemen want je experimenteert met verschillend aas en je blijft het proberen ! Goede eigenschappen.

Als je gewoon geduld houdt dan komt de vis vanzelf !! Keep that in mind !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-06-2013 19:45

Als er een groot natuurlijk aanbod is kan je ook met enkel haakaas (bv een worm) op vaste zwemroutes vissen. Een paar keer over een groot deel vd sloot zorgen dat er iedere vierkante meter in ieder geval wat maïs oid ligt kan ervoo zorgen dat ze wennen aan het aas en leren kennen als ene makkelijke hap.

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

28-06-2013 21:50

Ik heb de afgelopen paar dagen ook meerdere malen karper op mijn stek gehad. Heftig bellen blazen, lijnzwemmen en staarten heen en weer maar geen aanbeet. Gebeurt gewoon. Hier is een filmpje van Nash, waarin hij jouw verhaal van de larven (bloedwormen) en het eetpatroon van de karper deels omschrijft. Ik vond het filmpje in eerste instantie interessant omdat het gaat over vissen met een plat liggende pen. Maar hij omschrijft wat jij benoemt en geeft aan hoe hij dat oplost.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aw8qeEnaAbU

Ik los dit probleem zelf wel eens op door een soort pop-up of tegenwoordig zig aan te bieden ca. 10 cm van de bodem af. Ze azen op in de bodem liggende larven en hebben geen interesse in jouw aas. Dan maar iets aanbieden wat ze wel erg lekker vinden maar vreemd/opvallend is. Een karper blijft van nature nieuwsgierig. Probeer eens een (ongebrande vlies) pinda aan een hair met een stukje kurk. Dit geeft nog wel eens de doorslag
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

31-07-2013 11:34

Allen bedankt. Weer terug van vakantie en met frisse moed komende weekend weer eens proberen.

@Hugo: Niets vangen is 1 ding, maar duidelijk verschillende karpers voorbij zien komen zonder enige aanbeet is 2 avonden toch wel ietwat frustrerend.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

31-07-2013 12:07

Victor,

Ik ken dat hoor. Heb zelf ook vaak genoeg dat ik de karpers doodleuk op de stek zie hangen of zelfs eten maar dat ze jouw aas pakken weet je natuurlijk niet. Heb wel eens gehad dat een karper dood leuk mijn stek leeg at behalve een 5 tal bollen waaronder mijn haak aas. Kwestie van geduld en je vangt er één ! Succes !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-07-2013 12:32

@Victor: ik ken het, ook dat is karpervissen :)
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

31-07-2013 16:11

Het is natuurlijk karpervissen en niet karpervangen :)
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

05-08-2013 06:33

zelfde situatie ingezeten, heb daarom een pop-up mais met 2 maden aan de haak gedaan, zodat deze ongeveer 10-12cm boven de bovem zweeft.... werkt perfect :)
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

05-08-2013 07:53

Ik gister ook gehad veel vis geen beet.
Zatten aan de opper maar geen zin in katte en honde brokken.
Dus toen maar een enorme deeg bal van 40 Mm op de haak geramd en binnen tien seconden stond ik met een kromme hengel.
Dus Miss een keer voeren aan opper en dan als ze nie wille happe pak je een deeg/brood bal en gooi je het op de bodem werkt bij mij altijd
Plaats reactie